TheNarsissist Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Noen som har testet telemark bindinger på twintip? Er det mulig å ''låse'' fast telemark bindinger så man kan stå ''vanelig''? Lenke til kommentar
lain Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Kommer an på typen bindinger du har. Har sett eksempel på en som kjørte med ntn framdel, og dynafit bakdel. Jeg tror jeg heller ville gått for 2 par ski, et med slalombindinger for park, og ntn for telemarklek. NTN skoen kan også brukes som slalomsko, om du har bindinger de går i. Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Selv tror jeg ikke at jeg hadde giddet å bruke tid på å montere 50/50 NTN/Dynafit. Det nærmeste du kommer det så helt fast uten å gjøre noen modifiseringer er å kjøpe et par Rottefella NTN med Strong-fjærer og stille inn de så hardt du kan. Kommer selvfølgelig an på vekten din. Jeg kjører twintip/telemark og å kjøre nedover baklengs er ikke spesielt vanskelig, problemet er å lande switch. Tror nok jeg ville godt for et par telemarkski og kanskje funnet meg en billig jibbe-pakke om det er det du tenker å bruke twintippene til. Lenke til kommentar
mummi-pappa Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) ....men det går an å jibbe med telemark og: http://friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=60601 Edit: Og det her var enda råere: http://newschoolers.com/ns/content/viewvideo/id/409239/search_string/telemark/ Endret 3. mars 2011 av mummi-pappa Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) EDIT: Jeg endte opp med HammerHead. Har allerede kjøpt meg telemarksstøvler (Garmont Syner-G) og ski (Head Monster 78), og mangler nå (bare) bindinger. Kommer nok til å bli en del toppturer til neste år (folkehøgskole ) så trenger en binding som funker både opp og ned. Har sett litt på noen bindinger, blant annet Linken Pro, virker som den har veldig lite bøyemotstand, noe som ikke er å foretrekke i preppa bakker(?). Også sett litt på HammerHead. Virker derimot som noen veldig stive bindinger, og jeg er usikker på hvor godt de egner seg for toppturene, Kan justeres i 5 hakk, men jeg er litt usikker på HVA som da justeres, om det er fjærstivheten direkte eller noe annet. Jeg har også skjønt det som at det går ann å skifte fjærer på disse, er det i så fall noe som følger med? Cobra-bindingene er også en mulighet men jeg har forstått det som at R8-bindingene egner seg veldig dårlig til å gå med. Altså, er det noen som har noen erfaringer og meninger om noen av disse bindingene. Jeg er åpen for andre alternativer også, men pris er en faktor, jeg ønsker ikke å gå over 2000kr. (Den dyreste av de tre er HammerHead til 1600 på vpg.no) Endret 18. mars 2011 av Benjamin 1 Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hei, begynte på telemark forrige sesong, og familien og noen andre har små planer om å ta en tur til Alpene, eller annet ski sted i vinterferien. Er det noen her som har erfaringer og anbefalinger på plasser å dra. Kjører ikke så mye off-pist, siden det bare er meg på telemark, men hadde absolutt vært en bonus å kunne stå utenfor løypa også. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Eneste stedet jeg har vært, er i Val d'isére. Kjempe kult sted med store og fine pister. Har hørt mye bra om Val Thorens og Chamonix også. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Kan anbefale Alpes d'Huez. Testet ikke offpist da jeg var der pga. relativt lite snø, men det skal visst være bra. (Det er også en butikk der som har utstyr til å reparere telemarksbindinger ) Av de mest ivrige offpist-kjørerne jeg kjenner der det Chamonix som beskrives som paradis av de større stedene i Europa. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Er det noen her som har erfaringer og anbefalinger på plasser å dra. Kjører ikke så mye off-pist, siden det bare er meg på telemark, men hadde absolutt vært en bonus å kunne stå utenfor løypa også. Har bare vært i Chamonix og i Brixem Østerrike. Dersom alle i familien er gode på ski, er Chamonix helt sinnsykt. Voldsom natur og høye fjell med fantastiske bakker og terreng til off piste osv. Problemet er om noen i familien ikke kjører røde og svarte løyper til vanlig, blir Chamonix for voldsomt tror jeg. Nesten ingen snille familiebakker uten om i ett anlegg. For min del er Chamonix for mer avanserte kjørere. Er det dårlig vær, stenger mange av bakkene pga gondolene tåler ikke så mye vind. Løyper/anlegg og mere info her: Balme området var eneste med "snille" bakker når vi var der i 2009. http://www.compagniedumontblanc.fr/en Om man ikke liker svarte løyper, voldsomt terreng og slikt, kan en likegodt reise andre steder en Chamonix. Østerrike, der vi var ( http://www.skiwelt.at/en/ ) er mer som Norske skianelgg i form på bakkene, bare 10 ganger større. Digre brede preparerte bakker stort sett over alt. Mye morsome bakker, billig og mer familievennlig. Vi var der i tidlig februar og det var allerede påskevær. Ei uke og vi kjørte nesten ingen bakker mer enn 2-3 ganger og da sto vi på ski fra 09:30 til 4-5 hver dag. Det er størrelsen. Fly til Zalsburgh og så 2 timer i tog rett til skianlegget sånn ca. Noen bilder fra turen i 2008 her: http://my.opera.com/torsteina/albums/show.dml?id=474424 Det var litt morsomt å være der med telemarkski, for 98% av folka sto på alpin, så mange snudde seg når jeg kom gående med mine "merkverdigheter". Endret 29. september 2011 av Stonescream Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Handla ntn skipakke på oslosportslager i dag tidlig. Crispi EVO ntn sko Bandit SC80 ski + binding Fikk med noen Oakley briller som bonus siden jeg handla hel pakke. Totalt inkludert en voksing/behandling av skia ble det 5400 kroner Så nå er jeg klar for vinter med mer telemark på ntn systemet. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Bra pris det da! Kjørte de no pakketilbud? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 De 10 første fikk enten gratis hjelm eller Oakley briller ( 1280 førpris) med på kjøpet. Prislappen på "delene" var noe som: Sko, originalpris 6000 Ski, originalpris 5000 tror jeg binding, 3000 standard skiprepp 250 Nå er sikkert oslosportslager litt dyrere enn om en går på xxl eller finner tilbud andre steder, men jeg gjorde en rask sjekk i går og skia var feks 1000 Nkr billigere enn andre steder de var til salgs nå og bindingen har jeg sett stort sett til 2500 eller deromkring før. Trenger ikke si at jeg gleder meg til vinteren, men gjør det likevel. Prisene ligger her + oversikt over det andre de har http://www.oslosportslager.no/forside.aspx Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Noen som har vært borti K2 Backup med Rottefella R8 cobra bindinger? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Da endte jeg opp med K2 Hardside og R8 bindinger. Gleder meg som en liten drittunge til vintern Lenke til kommentar
Thode Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hei, jeg skal ha ha meg toppturski, men er veldig usikker på hva slags bindinger jeg skal velge. Jeg har tidligere stått telemark, men synes det er morsommere å stå slalom, kan kjøre litt tøffere da. Altså, jeg ønsker å ha muligheten til å låse fast hælen når jeg skal kjøre nedover, men har hørt at randonebindinger ikke er like gode å gå med som telemarkbindinger. Jeg har også blitt anbefalt ntn systemet, men dette er rene telemarkbindinger, ikkesant? Ps, hovedfokus er selvfølgelig ikke at bindingene skal være gode å gå med, det har jeg fjellski til, men jeg lurer litt på fordeler og ulemper med ntn vs randonnee, både når det gjelder oppover og nedover. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Dersom du vil ha fast hæl under nedkjøring må du enten velge en randoneebinding, eller en alpinbinding som lar deg løfte hælen. Marker Tour F12 er et eksempel på en slik binding. NTN-bindinger lar deg ikke låse hælen. Francis Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 NEKROBUMP! Jeg har kjøpt meg et par brukte telemarkski. Dynastar Legend Sultan 80. Til tross for det lange fete navnet, er det middelmådige allmountainski. Cobra binding, og Garmont Voodoo 75 støvler. Jeg er en middelmådig alpinist, jeg kan kjøre, men jeg er ikke Lasse Kjus liksom. Faller ikke så ofte nemlig. Jeg står ikke og skrenser meg ned løypa, jeg renner jo ned som en vanlig mann, og svinger, ikke skrenser. Helt grei på langrenn også. Har tenkt på å gå over til telemark de siste sesongene, rett og slett fordi jeg føler at jeg bare blir slengende rundt når vi er på tur, og for å egentlig få noen særlig utfordring i preparert løype der vi er, blir det hockey hele veien, for å så stå i bunnen og vente på andre. Eventuelt offpist, igjen mutters alene. Nå virker det som om jeg tror jeg er så mye bedre enn de jeg renner med. Det er jeg, jeg har stått på ski og drevet med redning i vinterfjellet i 10 år, jeg er ikke noe naturtalent, men det er begrenset hvor dårlig man kan være etter så mange timer på ski, og de jeg reiser med står fire dager i året i blå løype. Telemark ser helt enormt gøy ut, men jeg har NULL ide om hvordan det funker. Sett litt youtube, og har rent litt med noen som står telemark, men jeg er helt lost på hvordan dette funker. Lite mulighet for skiinstruktør, så jeg må belage meg på å lære selv. Hva finnes av muligheter? E-bøker, videoer? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Mitt råd: Lån/lei en skipakke og prøv, gjerne sammen med noen andre som kjører telemark også prøver du rett og slett å "herme". Telemark er litt teknisk utfordrende ja, men med din skibakgrunn så skal det ikke ta noe særlig mer enn en dag i bakken for å lære det grunnleggende. Det grunnleggende er akkurat det samme som i alpint, altså at du står på ytterski, og hovedforskjellen er at innerskien skal bak, og ikke noe mer hokus-pokus enn det. Så kan du forvente at å svinge den veien hvor du står på sterk-ben er forholdsvis lett (type noe du mestrer allerede første turen ned bakken), mens du kommer til å streve mer med svak-ben. Eneste er at du ikke bør begynne med altfor stive støvler (type Scarpa T2 og mykere vil jeg anbefale), samt at det er enda viktigere enn ellers at skiene du bruker faktisk passer til aktiviteten (bakkeski, ikke pudder e.l.). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå