Hotel Papa Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Husker brodern hadde noen skikkelig gamle ski og lærstøvler.. Litt annen stil, enn med de støvlene som blir brukt i dag Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Problemet i dag er gjerne skiene man velger, lærsko er kos å kjøre med på "gamle" ski i løssnø. Men når du får på deg et par carving ski med endel innsving, vil du slite tidvis med å holde igjen i bakken. Og sannsynligheten for skader er endel større, da du kan få uheldige vridninger ganske fort. Jeg snakker av erfaring, jeg kjøpte meg carving ski før jeg kjøpte scarpa t2 sko, og lå på ryggen i bakken og lurte på om jeg hadde vridd av meg foten. Det var takk og pris bare en vekker, og ingen skade annet enn smerte, men jeg fikk i det minste endel mer respekt for carvingski med oppbygging. Jeg og brodern har snakket på det et par ganger på hytta (har hengende et par par (som i 2+ par) treski der) at vi skulle tatt på oss nikkers, ullgenser type rutemønster og stukket i bakken med lærsko, treski og kun en stav (stokk). Hadde det vært endel løssnø, kunne det vært gøy å prøvd, men tror jeg ville hatt et par turer utenfor andres åsyn, da jeg ikke skal si det for sikkert hvor godt den gamle kjørestilen fortsatt sitter i. Edit: Mulig denne er postet før. Endret 10. februar 2009 av lain Lenke til kommentar
archanios Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Neste veke blir det heim til Sunnmøre for langhelg på ski. Blir nok både topptur og litt skianlegg. Skal virkelig bli godt å få kjørt endel, etter å ha stått i sportbutikk og selgt ski heile vinteren. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Åååå lain, hadde helt glemt den videoen. De gutta der er helt sinnsykt gode. Har tenkt noe av det samme selv. Har ingen treski, men har lærstøvler, og med et par av de nye hvite fjellskiene til Åsnes burde det se sånn passe realistisk ut. Genser og bukse ligger trygt på hytta. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Kjører på Dynastar Legend (litt usikker på hvilken modell, men kjennes for lette ut for min del, bytter de nok ut med noe tyngre neste sesong) og standard fjærer. Føler det er fjæra som hindrer meg mest i å kjøre som jeg vil, da jeg hater å ikke få lagt nok press på skiene til å kjøre skikkelig fort. Noen som har en guide for innstillinger for Crispi EVO? Altså hvor man bør skru på støvelen for at den skal sitte best mulig, pluss oppvarming av innerstøvel? Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Den skjønte jeg ikke fredriku, du har røde fjærer i dag? Og ved mindre motstand mener du at du får lagt mer press på skiene? Lette ski skal heller ikke være noe hinder akkurat, topptur folket lever jo etter "minst mulig vekt" prinsippet. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg har svarte fjærer, tror jeg. Må se litt nøyere på de Syns i alle fall de er for stive, og er blitt fortalt at grønne er hakket bedre for meg å kjøre med.. Nå har det seg og slik at jeg ikke er noe toppturmenneske, men liker meg best i preparerte løyper enn så lenge. Selvom jeg fikk litt mer sansen for pudder sist. Vel, om jeg kan bøye støvelen lenger forover får jeg mer trykk foran på skien som igjen gjør at skiene ikke flyr frem og tilbake så fort jeg setter på litt fart. Det er min generelle opplevelse som sagt, ikke nødvendigvis representativt for alle Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Om du har sorte, bør du ikke gå lengre ned enn til røde fjærer. Har du årets modell eller første edition? Om du har første, og fortsatt ønsker grønne og ikke får tak i, kan vi kanskje komme til en enighet, jeg kjører på rød, og har derfor grønne liggende jeg ikke bruker. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Nå er jeg mildt sakt lei av skiene mine (Rossignol Viper-X). Kjøpte de, funket som nybegynner ski, men nå som jeg har brukt broderns Dynastar ski en stund, også gikk tilbake til Rossignol skiene, så ble jeg ganske skuffa. Forskjellene var som natt og dag. Rossignol skiene var en del lettere og mye mykere, som resulterte i at jeg syntes de var alt for nervøse og jeg tryna gang på gang =S Så, nå er jeg ute etter noen nye ski. Finnes det noen "Formel1" ski? Er ute etter bra grep i bakken, kan kjøre fort og kanskje bittelitt offpist. Vet ikke om det er noen all-mountain ski man skal gå for? Tror jeg beholder mine Rottefella Chili bindinger, da jeg ikke føler at jeg er "god nok" til å gå for NTN bindinger enda. Noen som har et par forslag? Er det Völki man skal gå etter? Lenke til kommentar
lain Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Brodern fikk neste års moddel mantra (völkl) på fredag, og er godt fornøyd i høy hastighet (slalom). Jeg har selv mantra som er et par sesonger gamle, og liker også det at de er veldig stabile og gode i høy hastighet. Er etter min mening de beste allround skiene du kan kjøpe, geniale i bakke, flyter helt greit utenfor bakke. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Nokon her som har erfaring med Völkl Gotama? Har begynt planlegginga for neste sesong og fått anbefalt denne skien, men eg har ikkje hatt muligheita til å teste den sjølv. Den er litt breiare og litt mjukare enn skia eg står på pr i dag, noko som burde vere greit iom at eg likar meg godt utanom oppkjørte løyper når det er mulig. Er det nokon som har synspunkt på dei? Set også pris på anbefalingar på gode bindingar til litt allsidig bruk. Pr i dag kjører eg på Rottefella Cobra R8 Lenke til kommentar
xinqzer Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg kjører og Telemark, det er kjekkt, men jeg får så sinnsykt vondt i bena på utsiden liksom, lurer på om noen har samme problem, med en løsning? Det gjør det vondt og vanskelig å renne, får mer lyst til å sette meg i varmestuen og råtne, og det er trist. :'( Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Vondt i beina? gå mer i detailj, så kan jeg kanskje hjelpe... Kjørte telemark med skolekurs hele uka nå, og skjønner enda ikke hvorfor det er så populært. Jeg sverger til faste bindinger Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Når ble telemark "så populært"? Man ser klart at det er snowboard og alpint som dominerer i bakkene. Da jeg tilbrakte en hel uke i Trysil, var telemarkere fortsatt en sjeldenhet. . Lenke til kommentar
havfal Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg kjører og Telemark, det er kjekkt, men jeg får så sinnsykt vondt i bena på utsiden liksom, lurer på om noen har samme problem, med en løsning? Det gjør det vondt og vanskelig å renne, får mer lyst til å sette meg i varmestuen og råtne, og det er trist. :'( Mulig du strammer skoene for mye? Prøvd å ikke stram reimene så mye og se om det blir bedre. Lenke til kommentar
lain Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Når ble telemark "så populært"? Man ser klart at det er snowboard og alpint som dominerer i bakkene. Da jeg tilbrakte en hel uke i Trysil, var telemarkere fortsatt en sjeldenhet. . Jeg tror det er så enkelt som at det blir sett på som litt sært. Det faktumet at det er vanskeligere å lære seg å kjøre skikkelig, det er gjerne verre å jibbe med telemark også. Ellers føler jeg det er greit med folk som kjører, ikke alene i bakken lengre, men ikke 100 andre med likt utstyr heller (jeg liker å være litt unik). Markedet er der, og det er stort, er bare å se på alt utstyret som lages til oss, rottefella hadde ikke giddet å lage ntn om de ikke regnet med at litt flere enn 10 sære nordmenn skulle kjøpe det. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Sant nok. Men kjipt å se at det faktisk er så få som kjører telemark. Still, morro å høre når man sitter i heisen: "Telemark ser så fett ut" Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Nokon her som har erfaring med Völkl Gotama? Har begynt planlegginga for neste sesong og fått anbefalt denne skien, men eg har ikkje hatt muligheita til å teste den sjølv. Den er litt breiare og litt mjukare enn skia eg står på pr i dag, noko som burde vere greit iom at eg likar meg godt utanom oppkjørte løyper når det er mulig. Er det nokon som har synspunkt på dei? Set også pris på anbefalingar på gode bindingar til litt allsidig bruk. Pr i dag kjører eg på Rottefella Cobra R8 Gotama er en konge ski, god i pudder og ok i preppa bakker. Utenfor løypene er det derimot Völkl Kuro og Chopstick som gjelder. Eller så kan du se om det er noen butikker som fremdeles har Völkl Sumo. Den er helt værst i pudder og kan fremdeles kjøres i preparerte løyper. Når det gjelder binding så er det nok en del delte meninger. For pudder så liker jeg definitivt Linken, men det er en del annerledes å kjøre på enn f.eks. R8 pga mye mindre motstand i helen. Hvilken binding du skal velge kommer også litt ann på hvor mye du vil legge i det. NTN vil jeg si er den beste bindingen fra Rottefella. Om du velger denne bindingen må dog ha nye støvler. Om du vil slippe det så kan du fortsette med R8 som er en god binding, men jeg ville anbefalt deg å ta en titt på G3 Targa. Jeg har erfart at de er mer slitesterke. Allikevel er hverken R8 eller G3 Targa mine favoritter i dyp puddersnø. Om jeg bare hadde hatt et par ski og skulle valgt binding til de så ville jeg valgt NTN. Den er stiv nok til pudderkjøring, men også kjempegod i preparerte løyper. Ellers er konge i pudder og som sagt er R8 og Targa gode i bakken. Vet ikke hvor mye dette hjalp, det ble kanskje litt for generelt. Synes det er veldig vanskelig å anbefale én binding, hvertfall når jeg ikke vet så mye om hvor du har stått/står, og hvordan du kjører. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Takk for det MagnusW. Joda, det var god hjelp i. Det blir neppe breiare ski enn Gotama. Kuro, Chopstick og Sumo blir litt for lite anvendelige når ein må kjøre i bakke og sånne ting. Eg vil helst ha ei ski som fungerer overalt, og Gotamaen skal vere såpass mykje bedre enn dei eg har pr i dag, at det bør kunne gi meg temmelig mykje. Har sett litt på forskjellige bindingar, og det er klart at NTN er ei veldig god binding, men den skal vere litt tung å gå med, på grunn av at du ikkje får løfta hælen nok? Friflyt testa den iallefall og det virka ikkje som om dei var spesielt fornøgde med å gå på dei. Lenke til kommentar
lain Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Har du en link til den testen? Fordi jeg kan ikke se annet enn at det skal være himla bratt før jeg ikke får hevet hælen nok når jeg går med feller. Regner med at de skjønte at de skulle løse ut motstanden i bindingen så man har fri vandring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå