Hotel Papa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Har rottefella bindinger. Fikk låne skia til brodern som er bygd opp (dynastar ski, har selv Rossignol Viper-X eller no som ikke er bygd opp så veldig), og jeg mener det var noe forskjell. Er for ny til å merke stor forskjell fra ski til ski, men syns det var lettere å kjøre på kant med broderns. Men irriterer meg skikkelig over at jeg ikke får til å kjøre skikkelig på kant, selvom dette er andre sesongen min og jeg har stått under 20 ganger. Noen tips til øvelser? Uansett morro å se de forskjellige øvelsene danske måtte gjennom, hvor de fleste jeg så faktisk var ganske flinke til å kjøre telemark. Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Bare vær tøff, legg deg skikkelig over og press på, merk at skiene skjærer, du kan gjerne øve deg på å ta lengre svinger der du presser på kant, gjør deg vant til responsen fra skiene når du ligger på kant, og finn grensen for "grep". Ellers kan du jo alltids ta en skoletime, bare for å få greie på om det er noe du gjør feil, og råd for videre utvikling. Som sagt i forige post, 2cm oppbygning gjør mye, veldig mye, 4cm kan gjerne være voldsomt om man ikke er vant til det, også kommer skien i tilegg, en carving ski med 4cm kan snu deg rundt nesten før du rekker å tenke på å svinge. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hmm, jeg har bare lyst til å stå hele tia. Kjipt det er så langt til nærmeste bra anlegg Skal stikke ned på XXL og sjekke om de fikser sånne klosser. Men det er faktisk ganske mange som ikke kjører på kant har jeg lagt merke til, noe jeg syns er litt rart. Forresten, er det lett å skifte de klossene selv? Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Er greit om du får folka i butikkent il å gjøre det, eller får hjelp selv. Er snakk om å skru løs bindingene du har nå, og legge imellom klossene og skru fast igjen bindingen der. Gjerne må man ha lim i hullene som er på skiene for å tette for å unngå vann i trekjernen (om man har det) f.eks. er endel som har "slalom svingen" på telemark ja, selv med en ski foran den andre, jeg ligger gjerne å vipper fra kant til kant når jeg kjører rett ned også. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Takk Lain, hvor kan jeg få bestilt fjærer? evenrud: Jeg vil si at prøv og feil metoden funker bra, er bare å prøve å kante skiene skikkelig. Du kommer til å falle litt i starten, men etterhvert så finner du balansepunktet. Eneste er at du kan få litt blåmerker på hofta etterhver, for av og til vil du nærmest tippe over =P Det er også smart å ha litt fart, for da kan du kante skiene mye mer før du "tipper" Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hehe, ganske morsomt akkurat det der. Jeg takler ikke å kjøre sakte, så hver gang jeg setter utfor så går det ofte ganske fort. Derfor jeg vil mestre det med kantene, fordi man er sjangseløs hvis det kommer litt is eller liknende og ikke står på kant. Anyway, får dere innerskia til å kante også? Eller er det bare ytterskia som skal på kant? Lenke til kommentar
lain Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) enhver butikk kan vel bestille det inn til deg. stive priser, er vel fortsatt 600 spenn utsalgspris, jeg fikk mine billig, men må vel til så man har reserve. Ja evenrud, kanter på begge skiene. Endret 14. desember 2008 av lain Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hehe, ganske morsomt akkurat det der. Jeg takler ikke å kjøre sakte, så hver gang jeg setter utfor så går det ofte ganske fort. Kjenner meg igjen der! Det jeg måtte gjøre for å utnytte kantene og carven fullt ut var å kjøre i blå/røde bakker og presse på i hver sving og kjenne innsvingen "jobbe" mot underlaget. Dette var på carvingski sesongen før jeg begynte med telemark, så når jeg gikk over på telemark var jeg veldig bevist på å få god teknikk fra dag 1. I svarte bakker så går det gjerne litt for fort til å tenke på teknikk når man ikke allerede behersker den. Jeg mener ikke at du skal kjøre som en danske på ferie, finn en fin rød bakke og få inn teknikken i så stor hastighet som den bakken tillater, før du forventer å kunne beherske det i en sort bakke! Det er hvertfall min erfaring, og det har betalt seg. btw: Nå gleder jeg meg jævlig til romjulen i Trysil kjenner jeg! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Herlig dag i bakken på Voss i dag. Selv etter flere år som eier av telemarkutstyr, har jeg ikke kunnet stå. I dag bestemte jeg meg for å gjøre noe med det, så jeg fikk en time med instruktør. Jeg angrer ikke et sekund på det, selv om det ikke var veldig billig. Instruktøren var også veldig dyktig, all honnør til Pål. Så nå blir det ikke lenge til jeg skal opp i bakken og øve meg videre. Tror flere enn meg, ikke bare uerfarne telemarkkjørere, har godt av en time eller to for å fikse litt på teknikken. Godt nyttår, hilsen et nybitt offer for basillen. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Har nå fått brukt NTN-utstyret 4 ganger med Crispi Evo, og alt er fantastisk. Har fått stått i Hafjell, Vassfjellet, samt Meråker Skisenter. Etter dette venter Åre neste uke, før Hafjell venter igjen om 3 uker, deretter Oppdal. Må desverre ta det med ro denne uka, pga skade i Meråker igår. Klarte å snurre på en kul (ikke spør hvordan, jeg vet ikke ) for så å slå skulderen ut av ledd. Legen måtte bruke 3 forsøk på å få den på plass igjen, før jeg ble kjørt på sykehuset for å ta røntgen. Heldigvis oppe og går igjen relativt fort Ellers venter jeg spent på minusgrader og bedre forhold! Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ah, har bare fått stått en gang denne sesongen. Jævla møkka vær her på østlandet Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Uten tvil, skal ha kickoff på jobb til helgen, i hafjell, håper ikke det fortsetter å regne frem til da. Jalla drittvær. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Noen som var i tryvann i dag? Så ihvertfall 4-5 som brukte NTN bindinger, ganske fresht. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Var på geilo i helgen og fant faktisk litt puddersnø, har et lite spørsmål. Står dere med støvelen på walk eller ski i puddersnø? Er litt usikker på hva som er best. Har bedre kontroll med ski, men blir jo helt utslitt av å ha den der, blir liksom veldig tungt å ligge bakpå når støvelen står fremover. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har skoene mine i låst posisjon når jeg står i puddersnø. Har prøvd å sette de i åpen, men merker lite forskjell, pluss at det bare blir ubahagelig når jeg kommer ut på harde partier eller løyper. Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Var en fin dag på skeikampen på søndag. Fant jomfrusnø også, men ustabil snø, gikk et godt flakskred der like etter jeg viste folk veien dit ^^ Ikke noe stort skred sånn i forhold til det som gikk noen uker siden, men kom endel ned i en transportvei, så kunne tatt med seg no unger (ikke dyp snø). Jeg var ikke den som løste det ut, og var ops på faren, så ventet til veien var "tom" før jeg kjørte selv. On another note. Brukt litt penger igjen, greit å si man ikke skal kjøpe noe, men hjelm og skredutstyr er ikke det verste jeg kan tenkte meg å bruke litt på. spade søker probe genial sekk Sekken er bare genial, sitter så godt inntil ryggen, og er veldig tynn. Har plass til alt utstyret + litt klær/drikke. Angående låst eller fri stilling på sko, så kjører jeg med hva jeg orker. Låst for hard kjøring, for det litte ekstra presset man får, evt fri om jeg må få slappet av litt i føttene. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Har idag kost meg i nærmere knedyp snø i Vassfjellet. Dog blir det mest slalåmkjøring, da jeg ikke behersker telemarsksvinger i dyp løssnø, og ikke med fjærene jeg har i mine NTN-bindinger. Skal få tak i noen andre, slik at alt ikke er så stivt etterhvert! Ellers skal jeg dit også i morgen, håper det kommer litt snø inatt Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 hvilke ski har du? jeg flyter greit i løssnø, så røde fjærer er grei deal for min del. Lenke til kommentar
Sonnyknap Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei, har et spørsmål om telemarkski. Er alle typiske slalom og twin tip ski like godt eina for telemarkkjøring som for slalomkjøring, eller er det nåkken forskjeller på typiske slalom og telemarkski? Står ikkje sjølv på telemark, men har seriøse planer om å teste det ut etter fleire år med slalom og snowboard kjøring. Lenke til kommentar
lain Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kort svar, du kan kjøre telemark på mer eller mindre hvilke som helst ski. Noe egner seg bedre for underlaget enn andre ting, men i utgangspunktet er det ikke noe som hindrer deg i å kjøre telemark på gamle treski i løssnø om du så måtte ønske (krever dog gjerne litt trening). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå