Stonescream Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Har alltid hatt ett par ganske smale carvingski fra førhysterisk tid til telemark (1999 eller no) . Fint i bakker, men når jeg med mine 90 kilo skulle prøve løssnø måtte jeg jo kjøre som en satan for å komme i litt flyt. Så i og med at jeg slet ut sålene på de skia i Østerrike i fjor, fikk jeg tak i noen ganske korte mojo med telemarksbindinger på finn.no i vår. Fikk testa de en gang i norefjell og var enorm forskjell. Finn er konge om en ikke trenger helt nytt utstyr. Fyren jeg kjøpte skia av hadde ikke brukt de nok til å vokse de for første gang heller. Kan ta mye raskere og krappe svinger og har myye bedre grep i bratte heng. Så blir litt mere morro + at jeg har mulighet til å få til telemarken baklengs. Dette må jeg jo bare få til før jeg drar til Chamonix i februar. Ulempene: pga tuppen bak så er makshastigheten mindre pga den tuppen bremser. Spes dersom en krysser en bakke og det er litt løst. Så ofte jeg måtte til med staking for å få farten opp, men så langt oppveier twintip og mulighetene de ulempene jeg har oppdaga til nå. Med tupp bak, må en ikke ligge "bakpå" for da går det rett opp på første kul. Fløy med skia først 2 meter og ramla 1,5 meter ned i et bekkefar i fjor etter å gjort dette. Uansett, telemark er så mye bedre og en slipper jo det evige maset med å løsne ene skoen og feste igjen som på snowboard. Forresten, hva er det med folk på snowboard og sitte som en gjeng pingviner i bakkene? Gjerne rett før et heng og slikt. Irriterer meg noe voldsomt når gjengene sitter og blokkerer halve bakken. Snowboard er for 14tisser og forvokste slike. Alpin - for de som vil vrikke på ræva nedover bakkene. Stor ræv= krappe svinger. Telemark - for de som skal ned fjellsidene med litt stil og eleganse + mye morro. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hey, Snowboard er morro det også. Ikke skjær alle under en kam Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 hallo, endelig ska man starte med telemarkski, prøvde det i forgje helg, var uturlig bra er helt forelska Så nå sitter man her å ska velge utstyr http://www.oslosportslager.no/produkt/ampl...riser-9213.aspx Vurdere dem, men er uturlig usikker, er en stor kar, 188 å 100kg, så eg trenger vell brede ski? Noen som vil hjelpe meg med valg av ski? Vil helst ha twintip telemarkski men er ikke et must Lenke til kommentar
lain Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Først og fremst hadde det vært greit med litt informasjon om hva du ønsker å kjøre. DVS: Ren bakkekjøring? Pudderkjøring? løssnø kjøring? kombi ski? Hvorfor ønsker du twintip? Hvilken type bindinger ønsker du? Endret 5. desember 2008 av b-real Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Først og fremst hadde det vært greit med litt informasjon om hva du ønsker å kjøre. DVS: Ren bakkekjøring? Pudderkjøring? løssnø kjøring? kombi ski? Hvorfor ønsker du twintip? Hvilken type bindinger ønsker du? Blir vell en del løssnø/pudder kjøring siden det er ikke noe bakke i nærheten, har jo tenkt meg på noen toppturer også. Hvorfor twintip? Vis man får lyst til å hoppe å utfordre seg skjølv så tenkte jeg at twintip hadde vært kult vis man ville lære seg en 180 men er absolutt ikke et must. Hvordan blir det å trikse med løshæl? tenker vis man ska ta en 180? Bindinger har ikke tenkt så mye på det, men NTN er det bra for en nybegynner? Hvorfor er NTN revulsjonerende? Hva er forskjellen på en NTN binding og en vannlig telemark binding? Lenke til kommentar
lain Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg kjører på NTN, det er et steg videre i telemarkutviklingen pga du får en helt annen kontroll å trykk på skiene i forhold til wire bindinger. Lommeboken blir også vesentlig lettere, men sånn er det med det meste som er nytt. Jeg mener NTN kan være vært kjøpet, men det er dine penger. Du starter bra om du går for den pakken. Er med bindinger for 1k der om du ønsker full pakke. Disse har også fått gode reviews, men pass på så evt sko passer. Skiene er av de ultralette typen, brede og fine for løssnø kjøring, men du vil måtte jobbe hardt for å få noe særlig ut av de i bakke. Alt til sin bruk, med enkelte unntak i kombiski kategorien. Det er ingen billig førstepakke du forespeiler, men om det er frikjøring/løssnø du sikter på, tror jeg ikke at du blir skuffet. Husk 15cm feller for veien til tops. Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvordan ski vil du anbefale da (Combi)? samme prisklasse eller mindre. Har jo ikke sko så eg tenkte på å dra ned til lokalesports butikken for å teste str, å få lit veiledning. Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Vi er flere som kjører på Völkl Mantra http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=2186 f.eks. Ellers var vel mitt alternativ når jeg skulle kjøpe ski K2 coomba http://www.oslosportslager.no/produkt/apac...iser-19712.aspx Coomba får du med pakkepris på NTN også, om det er den bindingløsningen du ønsker. En av fordelene med NTN jeg ikke har nevnt, er at om du ønsker å kjøre slalom, eller bruke skoene til isklating m.m. følger skoene vanlig standar på dette (scarpa i det minste). Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 En av fordelene med NTN jeg ikke har nevnt, er at om du ønsker å kjøre slalom, eller bruke skoene til isklating m.m. følger skoene vanlig standar på dette (scarpa i det minste). hæ? Kan man bruke TX med alpin bindinger? (successfully?) Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Støvelen er laget til NTN telemarksbindingen, men er også kompatibel med Randoneebindinger, med feste både for Fritschi og Dynafit systemet. Fra info om Scarpa TX. Vet ikke hvordan det er med crispi sine, men vil tro det er det samme der. Det ser i det minste sånn ut når man ser på bilder av skoen. Edit: Ser det er folk som faktisk har kombinert begge deler. vært gøy og prøvd hvordan det faktisk er å kjøre med det. Edit2: Ser ut til at det fungerte greit for han. Kanskje en ide for rottefella til senere. ^^ Hva jeg egentlig ønsker meg til jul, er pov.1 sett fra VIO, for å få bedre kvalitet på filming (ville blitt brukt i paintball m.m. også). Men billigste jeg finner i norge er 6k, som er litt over mitt budsjett for i år. Endret 6. desember 2008 av lain Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Vi er flere som kjører på Völkl Mantra http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=2186 f.eks. Ellers var vel mitt alternativ når jeg skulle kjøpe ski K2 coomba http://www.oslosportslager.no/produkt/apac...iser-19712.aspx Coomba får du med pakkepris på NTN også, om det er den bindingløsningen du ønsker. En av fordelene med NTN jeg ikke har nevnt, er at om du ønsker å kjøre slalom, eller bruke skoene til isklating m.m. følger skoene vanlig standar på dette (scarpa i det minste). K2 Coomba lengste var på 188, å jeg er 188 vil ikke det bli litt i korteste laget? Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg er 188 selv, men kjører på 184 mantra (evt 188 om du regner langs med sålen som K2 gjør). Er passe etter min mening, regner med at du tenker på at skiene skal bære deg i løssnøen? Er usikker på hvordan regnestykker er iforhold til vekten din (greie i forhold til høyden), men mantra skiene bærer meg greit på 90kg, så skulle vel gå greit (må evt undersøkes nærmere). Edit: Etter å ha frisket opp kunnskapene litt raskt, så fant jeg denne fine oversikten. http://www.telemarkski.com/html/how_tele_size.html så burde gå greit. Litt dumt at skalaen de gir seg på er 85kg på generell basis. Aggressive Expert skiers and skiers looking for a powder-specific ski will often size longer. som Volkl så fint sier, er det for å gi maks løft i løssnø, kan det være en ide med lengre ski, om ikke, burde det gå greit med 184/188. Edit2: Må bare komme med en siste kommentar før jeg tar til sengen (mulig skikjøring i "morgen"). Om du er ute etter å flyte godt i løssnø, som i kjøre i sukkerpudder på 1+ dybde osv, er ski på 2m-2.10m tingen, men da er det snakk om rene pudderski. Som mitt søskenbarn sa så fint, det holder ikke med et par ski, når det finnes mange typer snø. Jeg kjøpte mantra for å prøve å unngå det å ha mange par ski. Men om du skal være maks dekket i alle typer forhold, er det fort gjort snakk om 2-3 par ski. Er derfor jeg prøver å pendler deg over på kombi ski ala mantra, så kan du evt gå i en spesialisert retning ved behov etter du har kjørt noen sesonger. Det sagt, så er det ikke noe problem å kaste på et par fellere på mantra skiene og traske til tops for å glise hele veien ned fjellsiden. (been there, done that). Endret 7. desember 2008 av lain Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Takk for all hjelp så langt. Da blir det vell en Mantra. Så får eg spesialisere meg etter en stund. http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=2186 man får ikke velge NTN bindinger. Hvordan sko annbefaler du? Scarpa TX? Eg veier 10kg mere en deg. Vil vell ikke være så stor forskjell? http://www.telemarkski.com/html/how_tele_size.html Annbefaler at man går etter lengde Volkl recommends sizing their skis by skier height based on skier ability Type 1 (novice) ski tips should be at chin height Da blir det vell en på 184, Så på mantla så har vekt ikke noe å si ? Endret 7. desember 2008 av hard-worker Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Volkl sier så. Men du kan greit velge 191 om du ønsker dette. Ser ikke ut som at VPG har ntn i pakkeløsning med mantra, men om du sender dem en mail, eller møter opp på oppdal så ordner de nok noe. Verre er det at de ikke har ntn på lager, så mulig det er greit å gå for en annen butikk. Det er fort gjort tusenlapper å spare om du kjøper ski, sko og bindinger på samme sted. Jeg anbefaler scarpa, enkelt og greit fordi det har vært de skoene som har passet meg best oppover årene. Det du nesten må gjøre, er å stikke i butikken og prøve, helst skulle du leid sko i starten av sesongen og funnet uthvilke som passer, men er et fåtall som leier ut "high end" telemark så langt jeg vet. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Du kommer garantert til å bli fornøyd med mantra + ntn. Lain: Hvordan satt du på den lille platen på skien? Har du fått svar av rottefella på om de fortsetter å produsere fjærer for fjorårets modell? Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har akkurat sendt mailen Masteral, takk for påminnelsen, så får vi se hva det blir av svar i løpet av uken (forhåpentligvis). Platen er festet med Gram Repair Extreme universallim. Koster vel 100-150 spenn eller no for ei lita tube, men er verdt det om man skal bruke det på sånt. Gram REPAIR EXTREME - Repair Extreme lim. Universallim for metall, aluminium, plast Jeg kjøpte på Gausdal Landhandleri ved lillehammer, skal vist være noe av det mer kraftige limet du kan få til metal m.m. Er uansett begrenset med bevegelse osv det blir på de platene, og når de har fått satt seg godt, skal det litt til at de går av. De satt i alle fall greit de siste gangene jeg kjørte på våren 2008. Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Fikk svar i fra VPG idag, 8k for manta med NTN bindinger montert, er det noe jeg burde sjekke? Hørte noe om powertubes? Fjære? , lurte på om det er noe vits å få dem til å montere bindingen pga man ikke har sko? e manta twintip? Endret 8. desember 2008 av hard-worker Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Skiene heter mantRa med R Bindingene kan du få montert, bare si ca størelse på skoene, også kan du justere bindingen frem eller tilbake ut ifra senter punktet selv. Edit; Og ja, jeg synes det var en helt grei pris for ntn (om det er den nye modellen) og mantra. Angående powertubes, så er dette fjærer som sitter under "sålen" på bindingen, som gir deg motstand når du kjører. På bindingene du får (forhør deg så du er sikker på at det er årets model) så er det en annen type enn på første release. Disse kan skiftes ut, eller justeres i en vis grad, for å gi motstand ut ifra hva du ønsker. F.eks grønn gir liten motstand på lav setting, og rød gir mye motstand på høy setting, også har du muligheten til å justere begge opp og ned fra maks til min i tilegg. Masteral: Fått mail tilbake fra rottefella. HeiÅrets fjærer passer ikke på fjordårets modell. Det er i år også en kort NTN modell så av det hensynet er årets fjærer korte. Vi har røde fjærer til fjordårets modell, men ikke sorte da de ikke ble anbefalt av våre testkjørere. Så om du har ntn ifra i fjor, kan det være en ide å få tak i et set fjærer til reserve om ikke annet. Jeg har liggende grønne, og skal få et set røde til for å ha "på lager" bare for å være på den sikre siden. Ikke noe ønske om å bruke 3k på nye bindinger bare fordi jeg ikke får tak i nye fjærer om et set ryker. Endret 9. desember 2008 av lain Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Telemarkstreff fra Telemarksforum.dk i Hemsedal denne helgen. Jævla fett å se over 300 telemarkere i bakken! Er ute etter noen litt stivere ski nå (1.97m høy), noen som har et forslag? Jeg sliter fortsatt litt med å finne kanten på skia når jeg står i bakken, så det burde ikke være noen über pro ski. Noen som vet hvor man får kjøpt slike "spacere" som man fester mellom skia og bindingen, så man får lettere ved å kjøre på kant? Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hvilken type bindinger har du evenrud? Det meste av rottefella type bindinger har du mulighet til å kjøpe oppbygning til. Jeg har vel 2,5cm på de gamle skiene med chili bindinger, brodern tror jeg har 3.5. Maks er vel normalt 4-5 eller no, for lenge siden jeg har sett på det til å si det sikkert. De fleste sportsbutikker som kan litt om telemark kan skaffe deg oppbygningsplatene du trenger. Vil ikke anbefale alt for høye, om du kjører rett på skiene nå, gå for 3cm f.eks. Er ganske stor forskjell på et par cm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå