Gå til innhold

Den lille telemarkstråden

mummi-pappa

Anbefalte innlegg

Hørtes ikke ut som noen dårlig deal det. Selv har aldri jeg følt at crispi sko har passet meg helt, men jeg er muligens litt sær der.

Angående ski, så hadde det vært greit med mer info om type kjøring du har planer om.

Men om du ønsker en god allround ski, kan mantra anbefales sterkt. Kjøper du en gammel model (er minimal forskjell fra de siste 2-3 åra) får du den gjerne ned mot 4k. Vet ikke hvor mye du evt har å gå på i forhold til prisen på ski, 3.5k blir fort litt lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, glemte jo helt bruksområde ;)

Vel, det blir for det meste bakkekjøring, og sikkert litt frikjøring ned fra enkelte topper (om jeg gidder stikke ut fra preppa løyper :p )

Har sett bilde av Mantra skiene, og de ser uten tvil flotte ut. Kanskje jeg må strekke meg til 4k ja.. Men akkurat hvor jeg kan få tak i de hadde og vært fint :)

Lenke til kommentar

Er vel utenlandske butikker, eller om du er heldig at noen butikker i området har igjen noen "gamle".

Jeg sparte vel 3k på at jeg kjøpte modellen fra året før, som i seg selv er latterlig da det er snakk om minimale forandringer. Men klager ikke.

Lenke til kommentar

Her har de noen ski igjen fra i fjor. På de dyreste modellene der kan du spare opp til 200 euro. Jeg har ikke kjennskap til noen av de skiene som er nedsatt, og kan derfor heller ikke anbefale noen, men det kan jo være verdt å ta en titt! Kanskje andre kan anbefale...

Prisen de tar for å sende ski er 30 euro, prisen totalt blir da: ( Oppgitt pris (ex VAT) + 30euro (frakt) ) * euro->NOK kurs * 1.25 (MVA) Her er det penger å spare i forhold til å kjøpe i Norge...

Lenke til kommentar
Vurderer å prøve meg på telemark denne sesongen. Aldri prøvd det før, men ser morsomt ut. Noen som har noen ski å anbefale, og gjerne et sted å kjøpe fra også (kan gjerne være fra utlandet). Blir mest kjøring i bakken, og kanskje litt offpist, om det har noe å si. Er det forresten mulig å få noe komplett (stølver, ski og bindinger) og brukbart under 10 tusen? Veldig stive priser på telemarkutstyr av det jeg har sett.

Fikk aldri noe skikkelig svar, så jeg poster denne igjen jeg. Er NTN-bindinger noe å satse på?

Lenke til kommentar
Vurderer å prøve meg på telemark denne sesongen. Aldri prøvd det før, men ser morsomt ut. Noen som har noen ski å anbefale, og gjerne et sted å kjøpe fra også (kan gjerne være fra utlandet). Blir mest kjøring i bakken, og kanskje litt offpist, om det har noe å si. Er det forresten mulig å få noe komplett (stølver, ski og bindinger) og brukbart under 10 tusen? Veldig stive priser på telemarkutstyr av det jeg har sett.

Fikk aldri noe skikkelig svar, så jeg poster denne igjen jeg. Er NTN-bindinger noe å satse på?

Jeg mener det er det, men prislappen er såpass høy i utgangspunktet, at jeg ikek anbefaler det til førstekjøper.

Jeg betalte vel 11.5k for min komplett pakke. NTN bindinger, scarpa terminator sko og mantra ski, + et par standar billig staver.

Hva med å leie eller låne telemark utstyr noen dager?

Ellers ville jeg nok helst gått for en "billig" pakke i førsteomgang, er etter min mening stor forskjell på 4k og 12k for førstekjøp, kjipt om du ikke liker det, og ikke får solgt det videre til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å ta et par timer med en instruktør. Det gjorde jeg i år, og hjalp veldig. Man lærer det ihvertfall mye fortere, da man hele tiden får input på hva man bør gjøre og hva man gjør feil.

Også får man mye tips, som man kanskje ikke hadde funnet ut sånn med det første på egenhånd.

Lenke til kommentar

Stått på telemark i 4 år nå :D Digger det så utrolig. Mye bedre enn snowboard og miniski jeg sto på før!

Men begynner å tenkte på sesongen nå. Skal muligens til Voss i helgen osv.

De skiene jeg har er Dynastar Legend tror jeg? (3 år gammel ca) Sjekker når jeg kommer hjem (på skolen nå).

Men ihvertfall er de nokså skrapet opp, og ellers litt gamle. Bortsjemt som jeg er tenker jeg på nye ski :p

Område de vil bli kjørt på er løyper, løssnø, egentlig alt.. Men ønsker også å prøve meg mer og mer på hopp.

Å kjøre baklengs på telemark er selvsagt en våt drøm og :p Så twintip ski høres kult ut.

Gikk på platou-sport i bergen, og de anbefalte 2 ski.

Det ene var k2 extreme til 4500 kr.

Den andre var 700 kr dyrer ca, og oransj/blå. Kommer desverre ikke på navnet. Litt bredere enn k2'en.

Hva tror dere om dette? Noen andre ski jeg bør vurdere? Prisklassen blir sikkert rundt de jeg nevnte over.

Endret av mroystein
Lenke til kommentar
Det ene var k2 extreme til 4500 kr.

SE HER!!! K2'ene dine til 2500!

Nå vil jeg ikke være medskyldig i at du tar noen uoverveid beslutning! Jeg vet absolutt ingenting om denne skien, og dette er langt fra noen anbefaling... Bare et lite pristips ;)

Det slår meg at en twintip ski først og fremst er beregnet for jibbere... Det å hoppe og sprette baklengs rundt på telemark er vel en ganske snever gren, meg bekjent. Jeg tror du mister mange gode off-piste og bakkeegenskaper ved å gå for en twintip ski... (Arrester meg hvis jeg tar feil, O store ski guder!) Når det er sagt så har jeg de siste to årene sust rundt på Salomon Foil selv, som absolutt er en twintip ski. Har jeg hatt det gøy? Ja, men for å finne den virkelig store telemark gleden tror jeg at jeg må gå over på en annen ski. Jeg har selv sett litt på G3 Reverend, som i følge div. tester er en fantastisk krysning mellom off-piste- og bakkeski...

Vel der har du mine tanker, andre er sikkert uenige, men lykke til i jakten uansett!

EDIT: Jeg ser nå at de K2 skiene faktisk er årets modell, jeg trodde at de var utgående modeller. Hva i fjøsfetta er det Platou holder på med som gjør at prisen blir 180% av Oslo Sportslagers pris??? (evt. hvordan kan Sportslageret selge de så billig?)

Endret av super_kalle2
Lenke til kommentar
De jeg linker til eller generelt sett?

Merker Oakley ble så mainstream, så det hadde vært fett med noe annet.

Nei nå snakka jeg veldig generelt ja...

Jeg er forsåvidt enig i det du sier om Oakley, selv om jeg har et par Wisdom på vei i Posten as we speak :p Grunnen til at Oakley er så utbredt er vel fordi de lager bra briller, men for all del, det er mye annet spennende ute på markedet...

Blant annet Dragon ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar super_kalle2.

Var stor forskjell på pris ja. Skiene på platou hadde med binger da, men forsvarer likevel ikke den prisen. Men litt rart, fordi de på platou sa at deres var den billigste, og at jeg ikke fikk billigere på oslo sportslager til og med. (han sa faktisk det :p)

Men lurer litt på om oslo sportslager satt ned nettopp, fordi mener jeg så den litt dyrere for noen dager siden? Kan være jeg bare har sett feil.

Ble plutselig en veldig rimelig ski :p

Men sjekker litt rundt etter andre ski og!

Vet at slike ski ikke vil være de beste i andre plasser en hopp. Men har alltid hatt lyst til det.

De skiene jeg har er dynastar legende 6200 btw :p

Lenke til kommentar

Ahh det var med binding ja... Det forklarer jo den saken, jeg syntes det var litt syk prisforskjell ellers...

Hold oss oppdatert i jakta da :D

BTW: Det beste er jo å prøvekjøre litt forskjellig før man bestemmer seg... Da jeg handla carvingski for noen sesonger siden tok jeg en dag med prøving før jeg bestemte meg. Da handla jeg i Trysil rett ved bakken, der hadde de test ski som de lånte ut gratis til potensielle kunder:) Ellers så er det jo litt ski testing rundt omkring i anleggene nå i starten av sesongen...

Endret av super_kalle2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...