Hotel Papa Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 gå inn på sweetprotection.com for å se liste over forhandlere... vpg fører det hvertfall... takk for tips på googlles Du har rett i at det var tøffe hjelmer ja. Jeg syns det er verdt å gi litt for en hjelm og et par briller. Protec hjelmen og Arnette brillene jeg har nå, har jeg hatt i 8år, så hvis man har ting så lenge bryr jeg meg ikke om det koster litt Dragon brillene på vgp var også ganske kule! Takk for den siden =D Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Noen som har tips til en forholdsvis god skipakke til en godt øvet/erfaren skikjører? Har stått på telemark i fem år, men begynner å bli noen år siden, og har desverre beveget meg mest rundt på slalåm de siste 4 årene. Men, ettersom skiene nå begynner å bli gamle og altfor korte, trenger jeg tips til gode telemarkski med bindinger, eventuelt i hvilke butikker det lønner seg å handle. Regner med jeg får støvler til jul, så det trengs i alle fall ikke. Beklager om jeg går litt off-topic i denne tråden, kan godt skille det ut og lage en egen Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 arg, nå kom jeg borti tilbake knappen, hat... fredriku: Friflyt har et spesialnummer hvor de har testa "et hav" av ski, ute i hyllene nå..! Jeg har selv sett litt på G3 Reverend, som jeg har hørt er en god allround ski, noen som har erfaringer/meninger? Et godt tips er i hvertfall å bestille fra utlandet et sted.. Far min bestilte Mantra fra Pyrineene (rett skrevet??) og sparte en del, vet ikke akkurat hvor mye... Jeg skal bort på narvesen nå og sjekke ut friflyt, kommer tilbake med info om det er verdt pengene eller ikke! Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hmmmf, nå har jeg skummet igjennom friflyts ski spesial superutgave. Det var i grunn ganske skuffende, altså masse bra utstyr, og jeg kjente det begynte å svi litt i pengepungen, men det er jo bare en stor oversikt over utstyr og minimalt med info. Jeg trodde da i det minste at de skulle komme frem til en slags konklusjon, noen "beste kjøp" osv i hver kategori, men det står jo absolutt ingenting av interesse om skiene! De har kalt den for en ski guide, men jeg vil påstå at det er mer en ski oversikt... Jeg ble ikke noe klokere, jeg føler nesten at de 79 kronene bladet kostet var litt bortkasta, men det er jo forsåvidt gøy å ha en oversikt over alt det sexy utstyret... jaja Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Takker for tips, skal se om jeg kan få funnet noe spennende. Vet ærlig talt ikke hvor mye jeg hadde sett for meg å bruke, men har nettopp fått litt penger mellom hendene, og vil ha nye ski Kjenner sjefen på Intersport Gigant, så skal høre med han og. Noen tips til andre butikker feks i Trondheim som kan være gode på disse tingene? Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg bor faktisk i Trondheim for tiden =) Sportsbua i fjordgata tror jeg er litt mer entusiaster i faget sitt enn disse storkjedene som xxl osv. Jeg har desverre aldri vært innom der, men vet at de sponser telemark gruppa i NTNUI, og den gruppa har ofte handlekvelder der, så jeg regner med det er god standard på den sjappa Før du tar turen for å se på ski og få tips, så kan det være lurt å tenke gjennom hvor du hovedsakelig skal bruke skia (preppa løype, park, løssnø, topptur) og til hva... Så er det lettere å få gode tips! Du for holde oss oppdatert hvis du velger å investere Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du gjør det ja, så flott Jeg skal investere, men vet ikke hvor mye. Skal uansett omtrent bare stå i preparerte bakker. Ingen toppturer med det første i alle fall. Har egentlig vært slalåmentusiast de siste årene, men savner knebøyen litt kjenner jeg... Men takker så mye for tips så langt! Skal se litt etter brukte ski og, er man student har man ikke allverdens penger. Selvom jeg over her skrev jeg har litt, kommer disse prioriteringene da Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 er man student har man ikke allverdens penger. wooooooooord.... =) Lenke til kommentar
havfal Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er du i Trondheim vil jeg anbefale deg Ute.no. Ligger i en kjeller ved bybroa. Kan kanskje bli litt vel entusiast, men dyktige folk som bestiller det meste. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Litt morsomt er det faktisk at en kompis av meg jobber der, men har liksom aldri tenkt over det Skjønner ikke hvorfor han ikke har nevnt egen butikk Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Jeg har sendt noen mail med disse i dag. G3 Reverend, som jeg vurderer å kjøpe, blir ca 1000 kroner billigere (inkludert norsk MVA og frakt) enn å kjøpe skia i Norge... Så det kan jo være noe å spare her, hvis du vet hva du vil ha. Det så ut som om de hadde ganske godt utvalg også... Priseks: G3 Reverend (billigste i Norge: 5800, uten frakt (rett meg hvis jeg tar feil)) Pris: 425,59 euro (3713 NOK) Frakt: 31 euro (270 NOK) Tot eks MVA: 3983 NOK Tot inkl MVA: 4978 NOK EDIT: Noen som kan prosedyrene for fortolling? Når og hvor i kjøpsprosessen finner det sted? Endret 15. november 2008 av super_kalle2 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Du kan jo prøve å rote litt rundt på www.toll.no og sjekke om det er toll på ski. Når jeg har kjøpt noe fra Hong Kong, så blir den sendt fra kjøper - fraktfirma - diverse mellom landinger - Norge - tollen - posten/fraktfirma. Mener det er slik det foregår. Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Nei det er ikke toll (så vidt jeg vet)... Når jeg sa fortolling, så mente jeg vel momsinnkreving^^ Så for å stille spørsmålet på nytt: Når og hvorledes betaler jeg moms for varen som blir sendt meg? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hvor bestiller du fra, og hvilket fraktselskap er det som shipper? UPS, DHL (har no ekstragebyrer, mao dyrere enn de andre) og FedEx pleier å betale momsen når det ankommer landet. Så får man gjerne en regning etter et par uker/måneder. Blir det sendt sånn at du må hente det på posten, så pleier man som oftest å betale det når man henter. Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Dette selskapet bruker UPS, DHL og Posten, alt etter hva som blir billigst. Så du svarte vel egentlig på spørsmålet mitt, takk^^ Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Gå for UPS om du kan. De er raske og forholdsvis billige. DHL har visst kommet med en dum gebyr det siste året, som gjør dem litt dyrere. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Noen som vet om en butikk eller to, som selger Sweet hjelmer i Oslo? Og Dragon eller Electric briller. Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Noen som vet om en butikk eller to, som selger Sweet hjelmer i Oslo? Og Dragon eller Electric briller. Sweet >>Dealers trykk på Norge, klikk på oslo, simsalabim Lenke til kommentar
lain Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Nå gleder jeg meg til sesongstart! Ang. hjelm og briller, så tror jeg at jeg skal investere i en sweet hjelm og oakley briller, jeg har sett på oakley wisdom, men det ser ut som om A-frame har bedre utvalg i utbyttbare glass, innspill?Sweet hjelmene koster noen kroner, men de er jævlig fete, og comfy, de av dem jeg har prøvd... Planene for sesongen er som følger: Juleferie - Trysil (hytta mi), slutten av januar - tur til Åre med linjeforeninga =), en gang senere på sesongen - langhelg i alpene med fattern ... Gleder meg! Forøvrig så har far min fått seg Mantra ski med NTN system, det skal bli artig å prøve!!! Selv står jeg på Salomon Foil 165cm, myke sko, myke bindinger. Det skal bli spennende å prøve Mantra på 180+++cm, stive sko og stive bindinger... Let it snow^^ Velkommen i NTN klubben, tror ikke du (eller din far) blir skuffet. For min del ble det stor overgang, i positiv retning fra t3 og chili bindinger. Kjører selv på mantra, geniale ski, passer greit i bakke, og flyter godt utenfor. Glad jeg la i 1k ekstra for dem i stedet for å ta det "billige" alternativet. Angående briller, så trenger du ikke nødvendigvis å kunne bytte imellom 100 typer glass. Jeg har bare faste briller, men har flere par, røde, gule og "sorte" glass. I ettertid vet jeg jo at jeg burde kjøpt med mulighet for utbytte etter jeg fant ut at røde glass ikke var det beste i alle forhold, men har nå engang blitt sånn. Føler jeg er ganske greit dekket, de mørke er lite brukt egentlig, da det ikke ofte det er SÅ sterk sol at det er noe behov for de. Gule for høykontrast, rød/rosa for (i mangel på godt norsk ord i hodet) "low-light gray days" og sorte/grønne for dager med sterk sol. Jeg liker å holde det "enkelt", så så lenge jeg føler behovet mitt blir dekket av de tre, ser jeg ikke noe grunnlag for å gå til innkjøp av flere verianter av fargene (andre farger). Hva som fungerer best for deg, må du selv bare teste ut, da det gjerne varierer litt fra person til person hva de synes er behagelig å bruke. Skal selv ha ny hjelm i vinter, venter på at søskenbarnet mitt skal få inn de nye sweet hjelmene (styrer skibutikken/utleie kvitfjell), så blir det nok å ta turen opp og prøve seg frem til noe som sitter godt. Redd det blir dyrt, men bruker heller 3k på hjelm jeg bruker, enn 2k på en som blir liggende hjemme. NTN system, er det der man ikke spenner den fast bak på støvlen, men under? Ja, les litt bakover i posten så mener jeg å huske at Lain har tatt noen bilder av utstyret sitt. Super_Kalle2: Gled deg til å prøve mantra+ntn. Stemmer, jeg har dog modifisert mine bindinger litt, da de er av første utgaven som ikke helt gjorde hva jeg ønsket. Det har nå kommet ut en 2008 utgave som har noen forandringer, som annet oppheng og justering av fjærene. Sånn set burde jeg kanskje kjøpe et set med sorte fjærer bare for å ha i reserve, får vel sende dem en mail og høre om de vil føre fjærene fra førstemodel videre eller ikke. Kort sagt, limt på en 2mm plate på vippedelen tåen hviler på, dette fordi det var en vandring der før tåen klemte denne ned, og det ble motstand. Jeg ønsket motstand fra første mm jeg løftet på skoen. Dette får jeg nå, og er veldig fornøyd med hvordan det er å kjøre på skiene. Legger med et par bilder. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Har nå fått kjøpt NTN-bindinger og støvler idag, Crispi EVO (tror jeg). Støvlene er brukt 3-4 ganger, bindingene nye. Støvlene er ennå ikke støpt til, så dette kan bli utrolig gøy! Betalte 4500 for dette, syns jeg kom greit ut av det. Da gjelder det bare å finne et par ski til 3-3500.. Trenger noen gode tips, gjerne i Norge, da jeg er svært usikker på om jeg orker stresse med å få ting fra utlandet. Har dere gode sider der og, setter jeg stor pris på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå