Gå til innhold

Ta lappen som privatist!


-__-

Anbefalte innlegg

Ey yo, ey yo!

Jeg veit ikke om dette er tatt opp tidligere, men jeg har oppdaget noe litt gøy! :D Eller litt irriterende ettersom. Jeg har nå tatt en del kjøretimer som jeg trodde man måtte ha. Men sannheten er at kjøreskolen hustler dere! Jeg hadde en liten prat med pappa her en dag, og han påsto at det måtte da gå ann å ta lappen som privatist. Noe jeg tvilte sterkt på, siden kjørelæreren min hadde snakket om og om igjen om "obligatoriske" timer. Men jeg tok i alle fall nok initiativ til å sjekke det på nettet. Og her er hva jeg fant: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...ey=15&ArtKey=27

 

Sånn som jeg skjønner det her er det eneste obligatoriske grunnkurs, mørkekjøring og glattkjøring, så lenge elevens evne til å håndtere bilen er sånn noen lunde! Håper dette kommer til nytte, det var i alle fall helt nytt for meg! Gå nå ut og ta ikke fler kjøretimer, for veien hører oss til : :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Traffikalt grunnkurs, 2 veiledningstimer, og sikkerhetskurs på veg+bane er det som er obligatorisk. Resten kan du "ta som privatist".

 

Loven som referes til er "Siden kan ikke vises." :p, noe som burde bety at den ikke finnes lengre, altså er erstattet av en ny lov.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Traffikalt grunnkurs, 2 veiledningstimer, og sikkerhetskurs på veg+bane er det som er obligatorisk. Resten kan du "ta som privatist".

 

Loven som referes til er "Siden kan ikke vises." :p, noe som burde bety at den ikke finnes lengre, altså er erstattet av en ny lov.

7606229[/snapback]

 

Hehe, dårlig research fra min side, beklager :dontgetit:

 

Okei... Hva går disse veiledningstimene ut på a?

Endret av deSilver
Lenke til kommentar

Du fyller ut et papir på forhånd med selvransakelse om hva du kan (sånn jeg kan, (dårligst)1-6(best) på en rekke punkter). Så kjører du en tur, og etterpå skal kjørelæreren si hva du har gjort bra, dårlig, osv. og gå igjennom dine vurderinger.

Lenke til kommentar

All right! Det har jeg jo hatt. Da veit jeg i alle fall ganske nøyaktig hva man må ha.

 

Men jeg tror mange kjøreskoler er lite villige til å gi deg disse veiledningstimene uten å ha hatt andre kjøretimer med deg først. Det systemet er håpløst. Forslag til "forbedringer" kommer fra kjøreskole-forbundet, i trafikksikkerhetens navn selvfølgelig, dette synes politikerne høres bra ut og kjøreskolene tjener dobbelt så mye som før. På vår bekostning, glimrende! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er jeg selvfølgelig enig i, men kan ikke se at systemet vi har nå, er noe bedre enn det som var bare for noen år siden. Men det er selvfølgelig en diskusjon for et annet emne :)

Endret av deSilver
Lenke til kommentar
All right! Det har jeg jo hatt. Da veit jeg i alle fall ganske nøyaktig hva man må ha.

 

Men jeg tror mange kjøreskoler er lite villige til å gi deg disse veiledningstimene uten å ha hatt andre kjøretimer med deg først. Det systemet er håpløst. Forslag til "forbedringer" kommer fra kjøreskole-forbundet, i trafikksikkerhetens navn selvfølgelig, dette synes politikerne høres bra ut og kjøreskolene tjener dobbelt så mye som før. På vår bekostning, glimrende! :thumbup:

7606533[/snapback]

 

Du vet nok litt for lite om hva en kjøreskole tjener penger på. De fleste elever trenger rundt 30 kjøretimer for å bli flinke nok til å bestå en førerprøve. Noen trenger mye mer. Jeg har hatt elever som har brukt fra 4 til 120 kjøretimer. Dersom jeg fikk bestemme ville jeg kjørt maks 20t med hver elev (gjerne mindre). Resten kunne dere lært privat. Men desverre så fungerer det ikke sånn.

 

På min kjøreskole er det nå 4 måneders venting på å få kjøretime. Det er alt for lenge. Grunnen til at det er sånn er at det er for vanskelig å lære alt hjemme. Rett og slett fordi læreplanen er så omfattende og annerledes enn når foreldrene tok førerkort. Derfor trenger de fleste mange timer på kjøreskolen for å bli flinke nok. Dette betyr færre elever og flere kjøretimer pr elev. Vi kjører ikke timer for å tjene penger, men for at dere ikke skal stryke på førerprøven. (noe alt for mange gjør) Det ville vært mye mer økonomisk for kjøreskolen dersom vi kunne kjørt med mange flere elever pr år og disse ikke har så mange timer. Det vi tjener aller mest på er når elevene våre stryker. Det er gode penger det. Derfor kunne vi vært sleipe og lurt alle til å ha for få timer.

 

Myndighetene gjør også sitt for å få dere til å øve mer privat. Gjerne flere hundre timer. Da blir det færre timer på kjøreskolen og det er nesten nok å kjøre det obligatoriske. Problemet er at det ofte blir for lite øving og heller blir kjøring på de samme vegene man kjenner fra før. Dette hjelper litt, men er ikke nok til å nå hovedmå¨lene for å få førerkortet.

 

Så jeg skulle ønske at alle hadde øvd masse hjemme og kjørt få timer på kjøreskolen. Det er min drøm som jeg håper å få oppfylt en gang i fremtiden..

Lenke til kommentar
Man tar jo som regel bare det obligatoriske da...

Hvis man trenger mange kjøretimer før man begynner med det obligatoriske har man rett og slett ikke kjørt nok..

7659106[/snapback]

 

Det er akkurat det som er problemet.. Ved min trafikkstasjon er det gjennomsnittlig rundt 30 kjøretimer pr. elev. Da snakker vi om vanlige kjøretimer, ikke obligatorisk kjøring. Den kommer utenom. Dette gjelder på alle kjøreskolene. Likevel er det over 30 prosent som stryker fordi de ikke er gode nok. Dette er oftest de som ikke vil ha flere timer fordi de tror selv at de er flinke nok til å bestå. Jeg jobber i en by, det er kanskje annerledes på mindre steder.

Lenke til kommentar
Man tar jo som regel bare det obligatoriske da...

Hvis man trenger mange kjøretimer før man begynner med det obligatoriske har man rett og slett ikke kjørt nok..

7659106[/snapback]

 

Som regel? Det er det dummeste jeg har hørt...

Det er bra det kommer folk med skikkelig peiling og beriker diskusjonen :!: Jeg kan love deg at det er svært vanskelig, i alle fall i Kristiansand, å ta kun det obligatoriske. Det er rett og slett ingen kjøreskoler som sier seg villig til dette, de vil at du skal ta en kjøretime før du kan ta veiledningstimer. Hva da som er vitsen med å kalle noe obligatorisk og andre ting ikke, ser jeg lite poeng i. Det blir som kjøreskolen vil i lengden uansett. Med mindre man skifter kjøreskole, må man finne seg i det kjørelæreren sier.

Endret av deSilver
Lenke til kommentar
Man tar jo som regel bare det obligatoriske da...

Hvis man trenger mange kjøretimer før man begynner med det obligatoriske har man rett og slett ikke kjørt nok..

7659106[/snapback]

 

Det er akkurat det som er problemet.. Ved min trafikkstasjon er det gjennomsnittlig rundt 30 kjøretimer pr. elev. Da snakker vi om vanlige kjøretimer, ikke obligatorisk kjøring. Den kommer utenom. Dette gjelder på alle kjøreskolene. Likevel er det over 30 prosent som stryker fordi de ikke er gode nok. Dette er oftest de som ikke vil ha flere timer fordi de tror selv at de er flinke nok til å bestå. Jeg jobber i en by, det er kanskje annerledes på mindre steder.

7666649[/snapback]

 

Kanskje du har en kjøreskole, men her og i ditt forrige innlegg smører du vel litt godt på? 30 kjøretimer per elev? Det var vel litt i overkant.. . Nå har jeg ingen statistikk å stille opp med, men så vidt jeg kan se har ikke du det heller. 4 mndr ventetid? Hehe, jaha ja. Her i Kristiansand kan det lønne seg å bestille to uker i forveien, hvis man har et spesielt tidspunkt man tenker på. Hvis man er litt mer fleksibel kan man gjerne få kjøretime neste dag. Jeg ser det som praktisk umulig å kunne bestille 4 mndr i forveien. Sikkert greit for dere, dere veit jo når dere har åpent, men elevene ville vel fått litt problemer med ting som krasjer, hva? I'll cut the crap: Du snakker piss...

 

Vis meg noe grunnlag for påstandene dine, så kan jeg tro deg.

Endret av deSilver
Lenke til kommentar
Man tar jo som regel bare det obligatoriske da...

Hvis man trenger mange kjøretimer før man begynner med det obligatoriske har man rett og slett ikke kjørt nok..

7659106[/snapback]

 

Det er akkurat det som er problemet.. Ved min trafikkstasjon er det gjennomsnittlig rundt 30 kjøretimer pr. elev. Da snakker vi om vanlige kjøretimer, ikke obligatorisk kjøring. Den kommer utenom. Dette gjelder på alle kjøreskolene. Likevel er det over 30 prosent som stryker fordi de ikke er gode nok. Dette er oftest de som ikke vil ha flere timer fordi de tror selv at de er flinke nok til å bestå. Jeg jobber i en by, det er kanskje annerledes på mindre steder.

7666649[/snapback]

 

Kanskje du har en kjøreskole, men her og i ditt forrige innlegg smører du vel litt godt på? 30 kjøretimer per elev? Det var vel litt i overkant.. . Nå har jeg ingen statistikk å stille opp med, men så vidt jeg kan se har ikke du det heller. 4 mndr ventetid? Hehe, jaha ja. Her i Kristiansand kan det lønne seg å bestille to uker i forveien, hvis man har et spesielt tidspunkt man tenker på. Hvis man er litt mer fleksibel kan man gjerne få kjøretime neste dag. Jeg ser det som praktisk umulig å kunne bestille 4 mndr i forveien. Sikkert greit for dere, dere veit jo når dere har åpent, men elevene ville vel fått litt problemer med ting som krasjer, hva? I'll cut the crap: Du snakker piss...

 

Vis meg noe grunnlag for påstandene dine, så kan jeg tro deg.

7681232[/snapback]

 

I rogaland er det flere trafikkstasjoner. Det er bare å ringe så får du dette bekreftet. Hvorfor skulle jeg si noe sånt dersom det ikke stemmer? Hvilken hensikt skulle det ha? Ville jo være lett å avsløre dersom det var feil. Skulle selvsagt ønske det er feil, men desverre så er nivået på dem som tar lappen slik at de trenger mange kjøretimer. Det er i tillegg stor mangel på kjørelærere i rogaland (og mange andre steder i landet), derfor er det mange kjørelærere som jobber nærmest dag og natt men likevel ikke klarer å kjøre med alle som vil ha lappen. Sånn blir det ventetid av - thats life. Enten du tror det eller ikke.

 

Når en elev tar kontakt med kjøreskolen for å starte opplæringen må de altså stå på venteliste i opptil 4 måneder for å få tildelt første kjøretime. Etter dette kjører de selvsagt jevnlig til de er ferdige med lappen. Dette betyr at de normalt kjører 2t i uka. Men de må vente så lenge som tidligere nevnt for å få FØRSTE kjøretimen. Dette er tilfelle på mange kjøreskoler i mitt distrikt. Du får ringe noen kjøreskoler i rogaland og spørre om å få begynne å kjøre

Lenke til kommentar
Det vi tjener aller mest på er når elevene våre stryker. Det er gode penger det. Derfor kunne vi vært sleipe og lurt alle til å ha for få timer.

Og hvem er det som har fastsatt de prisene andre enn dere selv? Synes vederlaget på oppkjøring er hinsides all fornuft.

Lenke til kommentar
Det vi tjener aller mest på er når elevene våre stryker. Det er gode penger det. Derfor kunne vi vært sleipe og lurt alle til å ha for få timer.

Og hvem er det som har fastsatt de prisene andre enn dere selv? Synes vederlaget på oppkjøring er hinsides all fornuft.

7686351[/snapback]

 

Selvsagt setter vi prisene selv. Grunnen til at vi tjener mye på dette er at bilen er opptatt i totalt 3t (avhengig av hvor langt det er til nærmeste trafikkstasjon), noe man derfor normalt betaler for. Læreren kan ikke jobbe under førerprøven fordi han/hun ikke har noen bil å kjøre med. Normalt ville vi kjørt kjøretimer som vanlig og dette må selvsagt betales for. Ganske logisk egentlig. Så vi har rett og slett fri mens eleven vår leier bilen for å kjøre opp. Beste med hele jobben er å ha førerprøver og fri (ikke ofte vi har det ellers) for deretter å bli "kvitt" en elev når denne består. Bra måte å tjene penger på for en lærer.. :yes: For kjøreskolen spiller det derimot ingen rolle om bilen går på førerprøve eller vanlige kjøretimer.

Lenke til kommentar
Det vi tjener aller mest på er når elevene våre stryker. Det er gode penger det. Derfor kunne vi vært sleipe og lurt alle til å ha for få timer.

Og hvem er det som har fastsatt de prisene andre enn dere selv? Synes vederlaget på oppkjøring er hinsides all fornuft.

7686351[/snapback]

 

Selvsagt setter vi prisene selv. Grunnen til at vi tjener mye på dette er at bilen er opptatt i totalt 3t (avhengig av hvor langt det er til nærmeste trafikkstasjon), noe man derfor normalt betaler for. Læreren kan ikke jobbe under førerprøven fordi han/hun ikke har noen bil å kjøre med. Normalt ville vi kjørt kjøretimer som vanlig og dette må selvsagt betales for. Ganske logisk egentlig. Så vi har rett og slett fri mens eleven vår leier bilen for å kjøre opp. Beste med hele jobben er å ha førerprøver og fri (ikke ofte vi har det ellers) for deretter å bli "kvitt" en elev når denne består. Bra måte å tjene penger på for en lærer.. :yes: For kjøreskolen spiller det derimot ingen rolle om bilen går på førerprøve eller vanlige kjøretimer.

7686485[/snapback]

Ja det var jo en elegant undskyldning. I de fleste tilfellene ligger kjøreskolene på oppkjøringsstedet, så det tar neppe mer enn en og en halv time. Om det bare var tida det kom an på, ville dere gjort som anstendige bransjer og tatt betalt for den tida eleven disponerer bilen.

Lenke til kommentar
I rogaland er det flere trafikkstasjoner. Det er bare å ringe så får du dette bekreftet. Hvorfor skulle jeg si noe sånt dersom det ikke stemmer? Hvilken hensikt skulle det ha? Ville jo være lett å avsløre dersom det var feil. Skulle selvsagt ønske det er feil, men desverre så er nivået på dem som tar lappen slik at de trenger mange kjøretimer. Det er i tillegg stor mangel på kjørelærere i rogaland (og mange andre steder i landet), derfor er det mange kjørelærere som jobber nærmest dag og natt men likevel ikke klarer å kjøre med alle som vil ha lappen. Sånn blir det ventetid av - thats life. Enten du tror det eller ikke.

 

Når en elev tar kontakt med kjøreskolen for å starte opplæringen må de altså stå på venteliste i opptil 4 måneder for å få tildelt første kjøretime. Etter dette kjører de selvsagt jevnlig til de er ferdige med lappen. Dette betyr at de normalt kjører 2t i uka. Men de må vente så lenge som tidligere nevnt for å få FØRSTE kjøretimen. Dette er tilfelle på mange kjøreskoler i mitt distrikt. Du får ringe noen kjøreskoler i rogaland og spørre om å få begynne å kjøre

7683631[/snapback]

 

Ja, da har jeg ringt en kjøreskole i Stavanger (http://www.thorleifolsen.no/). Der kunne jeg få min første kjøretime allerede etter 7 dager. Det anser jeg som betraktelig mindre enn 4 mndr. I Thorleif Olsens Kjøreskole hadde elevene mellom 20 og 25 timer i gjennomsnitt. Diverse uvesentligheter er fjernet, er man veldig interisert kan man se dem under :blush:

Endret av deSilver
Lenke til kommentar

 

7683631[/snapback]

[/quote

 

Ja, da har jeg ringt en kjøreskole i Stavanger (http://www.thorleifolsen.no/).  Der kunne jeg få min første kjøretime allerede etter 7 dager. Det anser jeg som betraktelig mindre enn 4 mndr. Men alt er jo relativt selvfølgelig :!:  Hva antall kjøretimer i gjennomsnitt angår, så var du ikke så langt unna blinken. I Thorleif Olsens Kjøreskole hadde elevene mellom 20 og 25 timer i gjennomsnitt. Men det er jo fortsatt noen tusenlapper mindre enn de stakkars elevene dine. Skjønner ikke hvorfor du absolutt skal vinne en diskusjon for enhver pris? :nei:  Hva mener du egentlig med opptil 4 mndr? Er det sånn at du kan påstå at der er så lang "ventetid", bare fordi det har hendt at elever har bestilt 4 mndr i forveien? Ingenting av det du sier er direkte feil, hva? :hmm:  Sleiping....

7697644[/snapback]

 

Synes dette begynner å likne litt mer på ett personangrep enn en diskusjon!! Vil jeg absolutt vinne en diskusjon? Var vel du som startet dette temaet? Trodde tanken var å si sin mening sånn at diskusjonen blir litt mer nyansert enn dersom alle har samme mening? Dette er faktisk jobben min og ikke noe jeg sier for å provosere. Det er faktisk ingen hemmelighet at vi kjører timer for at dere skal få ett førerkort på første forsøk. Elevene får opplyst dette ved første møte på kjøreskolen. De vet veldig godt hva som er obligatorisk og hva som er frivillig å kjøre hos oss.

 

Det er over 50 kjøreskoler i rogaland. Jeg skal ikke gå inn på den skolen som du har kontaktet, da jeg selvsagt kjenner dem godt. Men det som blir sagt i en telefonsamtale fra kjøreskolen er jo ikke det samme som fakta! Man kan si hva man vil for å få tak i elever, ingen som kan sjekke om opplysningene stemmer. Blir sjelden provosert - men å lese om de "stakkars elevene" mine er for drøyt. Diskusjonen er avsluttet for min del - du bør tenke deg litt mer om hva du skriver neste gang!

Endret av hanvar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...