Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved WinXP oppstart

Anbefalte innlegg

Tja, hvor skal jeg starte..

Beskrivelse av problemet: Hver gang jeg skrur på PCen min, så gåt alt som normalt til man ser WinXP Home Edition logoen loade, og det er her ting skjer som er utenfor min forståelse. Etter at den er ferdig med å "loade" så skal egentlig det blir svart noen sekunder, så skal da logg inn skjermen (hvis man bruker logins) komme opp, og man skal kunne gå inn i selve windows. Problemet mitt er at min skjerm går svart, og hardisken slutter å rulle, og alt blir stille på ubestemt tid.

Dette har faktisk skjedd et par ganger før, men da har det vært slik at etter å slitt med dette en time og noen reboots, så har det tilslutt funket, og alt er tilbake til normalen, men nå i går skjedde dette igjen, akkurat når vi hadde akkurat fikset noe annet på PCen, og gjort den litt mer ryddig. Forskjellen nå er at etter ca. 20 pluss reboots, så er dette alt jeg får til:

(Jeg bruker reset knappen eller off knappen for reboots når skjermen er sort, og PCen er stille.)

- Jeg rebooter, får opp valg for oppstart, og hvis jeg velger start på vanlig måte eller siste fungerende innstilling som funket, så får jeg problem igjen.

- Hvis jeg bruker noen av sikkerhetsmodusene, så kommer jeg rett inn, og ingenting ser ut til å være skadet, og jeg tror skjermkortet er i orden, siden jeg får rimlig høy oppløsning, men det kan jo hende den kjører internt hvis det er noe på kortet.

Allerede prøvd:

- Systemgjenoppretting altfor mange ganger, fører kun til sort skjerm igjen etter reboot.

- Åpnet kabinettet, og fjernet alt av støv, og sett om det er tegn til overoppheting.

- Samt tittet rundt i sikkerhetsmodus, men ser ikke noe tydlig feil, kan hende jeg bare ikke ser på riktig sted.

Bakgrunn for PCen:

Spekifikasjoner:

XP 3000 pluss uklokket

3x 512 MB brikker

Radeon 9800 PRO 128 MB skjermkort

WD Harddrive 120 GB

Seagate Hardrive 200 GB

Vel, tror dette er alt, noen mer noen gode forslag til hvordan dette kan løses? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn i bios velg boot fra cd

Så putter du inn windows cden (samma om du har OEM versjon eller hva)

Så lar du laste inn alt den skal og slikt, venter til menyen kommer opp.

så trykker du E

Når det kommer opp sort skjerm igjen da venter du til det kommer opp skrift. Du velger så hvilken OS innstalasjon du vil reparere (normalt sett har du bare 1, så velg 1) Du velger ved å skrive nummeret og trykke ok

så kommer det opp at du skal skrive inn admin passord, det kan jo ikke jeg ;) Men hvis du ikke har vært å fiksa på det er det ikke noe, dermed er det bare å trykke enter.

Hvis du kommer videre da skal du skrive FIXBOOT med store bokstaver, så Skriver Y/J helt avhengig om du har Norsk versjon eller Engelsk

så venter du til det blir ferdig, tar normalt ikke lang tid...

så skriver du EXIT (trur jeg:P) og så kommer det igjen opp at du skal skrive Y/J

når du da rebooter igjen går du inn i Bios og velger at du skal boote fra harddisk...

Håper det hjelper, men det er ikke sikkert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...