proctor Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Hei folkens. Jeg har et problem, som jeg tror kanskje noen andre har vært borti. Jeg har en Golf 3, 96 mod - kjørt 70000km. Bilen er relativt strøken, eneste som er fuckt er kullfilteret på bensin tanken. (avlufting av gass fra tanken) Problemet: Bilen kan stoppe helt plutselig (uten fusking), både i regn og i sol, vinter og sommer. Bilen stopper som regel ved lav hastighet (les <50 km/t), og kanskje litt lavt turtall. Har pågått i ca 7 mnd. Etter at bilen har stanset (uten forvarsel), tar det mellom 10 sek, og 10 min til jeg kan starte igjen. Når bilen starter, er det som om ingenting skulle ha skjedd, og jeg kan kjøre videre igjen. Det kan ta fra 1 dag til 10 dager mellom hver gang dette skjer. Det er akkurat som om bilen ikke vil tenne. Startmotoren går. Dette er jævelig irriterende, og spessiellt når man ligger i en kø. hehe Håper noen kan hjelpe meg, litt vanskelig for verkstedet å feilsøke når det skjer så uregelmessig. Og som man vet er det ganske så dyrt å feilsøke. Mvh Erik Johansen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Du må nesten finne ut hva som mangler når bilen stopper, enten er det gnisten som forsvinner eller så får den ikke bensin. Dette er garantert en elektrisk feil. Siden problemet er så kortvarig kan jeg tenke meg til at det kan være brudd i en spole i f.eks. veivakselføleren. Men du må feilsøke litt selv når dette inntreffer. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Det første jeg ville gjort var å høre om det går an å høre bensinpumpa inne i bilen. Slå på tenninga og hør etter en surrelyd som varer i ca. 2 sekunder. Bensinpumpa skal altså gå ca. 2 sekunder når du slår på tenninga. Når bilen stopper for deg og ikke vil starte, hører du etter samme lyden når du slår av og på tenninga. Det kan være bensinpumpereléet som fusker. Det er i alle fall en begynnelse. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Bensinpumpe releet i sikringsboksen,coil og fordeler er den vanligste feilen i den rekkefølgen. Lenke til kommentar
Aadland Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Se om pakningen imellom innsugsmanifoil og forgasser er tett. Se om pakning mellom øverste og nederste delen av forgasseren er tett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Hadde tilsvarende på en Opel 1.6 OHC, der var det sensoren i fordeleren som sviktet. Dette skjedde som regel ved høyt turtall, som f.x. under forbikjøring. Denne sensoren var ikke en egen del, men problemet ble løst ved å bytte hele fordeleren. Når feilen oppstår, sjekk om du har gnist. Dersom du har det, er det trolig feil på bensintilførselen/innstprøytningen. Legg også merke til om det stopper brått, eller om den lugger litt før den stopper. Ved den feilen jeg hadde, stoppet motoren brått, som om tenningen ble slått av. Endret 31. desember 2006 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
proctor Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Hei. Jeg takker for alle svar:) Når jeg kommer hjem fra jobb, skal jeg ta meg en oppgang på det elektriske, og forsøke å følge rådene deres. Til zanta: Bilen kan av og til "lugge" litt før den stanser, men det er lite. Stopper som regel relativt brått. Takker igjen for svar. Lenke til kommentar
kemo Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hei folkens. Jeg har et problem, som jeg tror kanskje noen andre har vært borti. Jeg har en Golf 3, 96 mod - kjørt 70000km. Bilen er relativt strøken, eneste som er fuckt er kullfilteret på bensin tanken. (avlufting av gass fra tanken) Problemet: Bilen kan stoppe helt plutselig (uten fusking), både i regn og i sol, vinter og sommer. Bilen stopper som regel ved lav hastighet (les <50 km/t), og kanskje litt lavt turtall. Har pågått i ca 7 mnd. Etter at bilen har stanset (uten forvarsel), tar det mellom 10 sek, og 10 min til jeg kan starte igjen. Når bilen starter, er det som om ingenting skulle ha skjedd, og jeg kan kjøre videre igjen. Det kan ta fra 1 dag til 10 dager mellom hver gang dette skjer. Det er akkurat som om bilen ikke vil tenne. Startmotoren går. Dette er jævelig irriterende, og spessiellt når man ligger i en kø. hehe Håper noen kan hjelpe meg, litt vanskelig for verkstedet å feilsøke når det skjer så uregelmessig. Og som man vet er det ganske så dyrt å feilsøke. Mvh Erik Johansen. 7605454[/snapback] Fant du ut hva som var feilen? Kemo Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvis det er noe feil med luftinga på bensintanken kan det vel hende svaret ligger her? Hvis det ikke kommer nok luft inn når bensina suges ut vil jo til slutt ikke bensinpumpa klare å suge mer bensin. Lenke til kommentar
holos Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Hei Erik, jeg har akkurat samme problemet med min Golf 3, 92-modell. Jeg sto i et kryss ved Lerkendal Stadion da motoren plutselig stoppet. Akkurat da spilte Rosenborg mot Sandefjord og området var naturligvis stappfullt av biler. Samtidig på radioen hørte jeg dommeren blåse av, kampen var over! Jeg vred om nøkkelen, startmotoren gikk, men ingenting skjedde. *PANIKK* "Hvorfor må dette skje meg akkurat nå, på verst tenkelige tidspunkt!??" På med nødblink og be til Gud. Etter en del being og filing ga jeg opp. Jeg åpnet panseret og gikk ut. Der sto jeg, midt i krysset, og køen hadde allerede begynt å bygge seg opp. Hjelp. Oppi motorrommet så alt bra ut og det var ikke så mye jeg kunne gjøre bortsett fra å fikle litt med fordeleren og sjekke pluggledningene. Jeg gikk inn i bilen igjen og ba en stille bønn før jeg vred om nøkkelen - lang filelyd etterfulgt av vrroom-vrrroooom, bilen startet og gjett om jeg var lettet!=) Motoren har stoppet på samme måte flere ganger siden i sommer. De første gangene det skjedde fusket motoren før den stoppet. Rotor og fordelerlokk var slitt så jeg byttet dem. Nå viser det seg at det ikke var problemet likevel. Har du funnet ut hva som er feilen Erik? Mvh Thomas Endret 24. september 2007 av holos Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Sjekk også for vann i bensintanken. Lenke til kommentar
proctor Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Hei. Takk for alle svar. Bilen er nå fiksen (for noen måneder siden). Feilen lå i et rele. Det var forklaringen, og bilen har funket helt utmerket siden releet ble byttet. Erik Lenke til kommentar
proctor Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Postet i dag, 17:55 Hei. Takk for alle svar. Bilen er nå fiksen (for noen måneder siden). Feilen lå i et rele. Det var forklaringen, og bilen har funket helt utmerket siden releet ble byttet. Erik Lenke til kommentar
holos Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Hei igjen, I dag stoppet bilen for godt. Vil ikke starte. Når jeg vrir om tenninga hører jeg en klikkelyd fra releet og en surrelyd (i ca. 2 sek) fra bensinpumpa, så jeg antar at de er i orden. Jeg bytta rotor og fordelerlokk i sommer. Ser at Peter_B har nevnt coil, så da blir vel det neste å bytte den. Skal ta en telefon til Volkswagen først. Ellers tar jeg imot flere tips og råd med stor takk! Thomas Endret 26. september 2007 av holos Lenke til kommentar
holos Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) - gnist OK - bensintilførsel ut/inn OK - pluggene er tørre IKKE OK Siden det er gnist kan det ikke være coilen. Virker som at det er noe med innsprøytninga..? VW kunne ikke si noe uten å feilsøke først. Har godt over alle kontakter med kontaktrens. Må vel krype til korset og bestille verkstedtime Endret 27. september 2007 av holos Lenke til kommentar
holos Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Etter fem uker har jeg nå fått bilen tilbake fra verksted. Det ble byttet, forgasserflens, lambdasonde, tenningsbryter og bensinpumperelé, men ingenting hjalp. Jeg hentet bilen tre ganger med påfølgende motorstopp like etter henting og måtte taue inn bilen igjen til verksted tre ganger. Det var kontaktfeil i en ledning fra styreenheten til innsprøytninga. Ledninga ble isolert med teip. Dette kostet meg åtte jævli sure norske tusenlapper!! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det er surt med slikt ja. Men når de har byttet så mye og fortsatt var feilen der- skal jo ikke du belastes for det da. Merkelig. Møller! Lenke til kommentar
holos Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Nei det samme mener jeg, men ikke verkstedet (Mekonomen). De gikk ikke med på å senke regningen "da dette gjaldt en periodisk feil." Jeg har kontaktet NAF for å høre deres mening. Avventer svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det ER veldig vanskelig å feilsøke på periodiske feil. Den beste måten er å bytte ut del etter del, og se når feilen blir borte. Det KAN være at dette er en ikke uvanlig feil på din type Golf, som Mekonomen ikke kjente til, og at et merkeverksted kunne funnet feilen med en gang. Kanskje... Lenke til kommentar
holos Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Kjipt og dyrt for kundene som må betale deler og arbeidstimer for at det blir byttet ut en masse deler som egentlig er i orden. Man leverer jo tross alt bilen til fagfolk. Er dette vanlig praksis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå