Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverks oppsett

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har en bærbar og en stasjonær pc, jeg vil gjerne koble den bærbare opp mot min stasjonære, bærbare har innebygd nettverkskort, men den stasjonære har ingenting.

er det mulig å kjøre nettverk ved hjelp av usb portene? i såfall hvordan?

ellers så trenger jeg ett nettverkskort i min stasjonære uansett for å få brukt adsl, har sett litt på utvalget hos psdata, men skjønte ikke så mye av det.

noen som kan hjelpe meg litt?

eventuelt finne ett greit nettverkskort med kabel, sånn at det er bare å koble det i sammen, billigst mulig, men vil gjerne ha ett kort som er greit med drivere og slikt også, hastighet spiller ingen rolle egentlig

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-23 17:56, skrev TettSpaden:

Hei

jeg har en bærbar og en stasjonær pc, jeg vil gjerne koble den bærbare opp mot min stasjonære, bærbare har innebygd nettverkskort, men den stasjonære har ingenting.

er det mulig å kjøre nettverk ved hjelp av usb portene? i såfall hvordan?

Et USB-nettverkskort er jo enklest og montere, er du ikke redd for og sette inn et internt kort kan du kjøpe det billigste 10/100 PCI-kortene du kan finne samt kabel.

Lenke til kommentar

En DSL/kabel router m/innebygget switch og dhcp server.(fra ca. 1800 kr.)

Et kurant 10/100 nettverkskort. (fra ca. 200 kr.)

3 patchkabler (cat5 utp eller stp) i passende lngder.

Fordel:

Innebygget brannmur i routeren, trenger ikke å ha på den andre maskinen.

Ulempe: Pris

Alternativt:

Kan du kjøpe 2 nettverkskort og sette opp den ene maskinen med disskortene som dhcp server.

Ulempe:

Er at da må denne stå på når du skal på nett med den andre. Mye konfigurering, brannmurer osv.

Fordel: Pris.

Et annet alternativ er å bruke en hub eller switch. Men da mister du muligheten for å dele filer og skrivere mellom maskinene.

Lenke til kommentar

Kan fint bruke en USB-nullmodemskabel som du finner her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=13&s=pl

Dette er en dyr og lite effektiv løsning (kr.458 for kabel...)

Velg heller 2 nettverkskort til din stasjonære, en som kobles mot ADSL-modem og en til å koble sammen lap/desktop.

Kort kan kjøpes for 93 kr pr. stk. Link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=21&s=pl

Kabel som du trenger er en standard krysset TP-kabel se http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...32&GrpID=5&s=pl

Kort beskrivelse av oppsett med 2 nettverkskort: Monter begge kortene i din stasjonære og koble opp kabel mellom ADSL-modem og nett.kort, start maskin og legg til innstillingene for internett (følger med manual fra din ISP).

Så skal du koble den kryssede kabelen mellom lap/desktop.

Start så programmer/kommunikasjon/Veiviser for nettverksinstallasjon og lag en oppstartdiskett.

Denne nettverksdisketten kjører du på laptoppen din og da skal begge maskinene være på nett. Husk at du også må dele filene i nettverket, høyreklikk på de filene/stasjonene som du vil dele og velg "deling og sikkerhet", følg anvisninger.

Lang forklaring? :wink:

Lenke til kommentar

har gjort d samme selv.

Men noen av de forslagene som er her er litt mer avanserte en min versjon.

Kjøp en switch/hub, et NIC til stasjonære maskinen, kabler...koble sammen.

Deling av ressurser er absolutt inget problem. Det er en kraftig overkill å bruke DHCP for En maskin. Sett opp et point-to-point nettverk f.eks. og alle problemene er løst.

Funker for meg ihvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...