Gå til innhold

trøbbel med innstillinger 350d

Anbefalte innlegg

hei

nå har jeg fått 350d til jul og er strålende fornøyd med det. Men jeg har noen problemer når jeg prøver meg på blenderprioritet (som jeg bruker mest). Da velger kamera veldig lang lukkertid i forhold til hva som er nødvendig, og i forhold til hva det gjør dersom det får kjøre automagisk. Et eksempel med to like bilder, en på blenderprioritet og en på protrettfunksjonen:

Blenderprior:

iso 400

0,4 sek

f5.6

Portrett:

iso 400

1/60 sek

f5.6

Begge bildene har samme lysmålingsmetode, AWB, blitz på og ingen eksponeringstilpasning. Resultatene blir mer eller mindre like og jeg skjønner fint lite. Noen som har noen tips?

Svenni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Av, Tv og P velger kamera henholdsvis lukker og blender som er tilstrekkelig til at bildet blir korrekt eksponert utifra den verdien du stillte inn (f/5.6 i dette tilfellet).

I Auto-modusene, velger kameraet aldri en lukkertid som er lenger enn 1/60s for å unngå (i størst mulig grad) at en risikerer å ødlegge bilder pga kamerarystelser. Da dette ikke er nok til å få et korrekt eksponert bilde, popper blitsen opp.

Lenke til kommentar

men når resultatet er tilfredstillende med 1/60, er det noe pussig med måten kamera evaluerer hva som er et godt resultat eller ikke?

Jeg synes uansett at forskjellen er svært stor, det er jo håpløst å holde et kamera stødig 0,4 sek, mens i 1/60 sek går det jo fint. Og med så minimal differanse i eksponeringen virker det hele litt pussig.

Men kanskje jeg må belage meg på å bruke M og A innendørs i lite lys. Og heller leke med Av og Tv når lyset er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
men når resultatet er tilfredstillende med 1/60, er det noe pussig med måten kamera evaluerer hva som er et godt resultat eller ikke?

7605230[/snapback]

Ved blitsfotografering evaluerer kameraet hva som er korrekt eksponering forskjellig i de forskjellig programmene. I Av og Tv velges hhv. lukker og blender slik at bakgrunnen (altså det som er utenfor blitsens rekkevidde) blir korrekt eksponert. Blitsen gir bare utfyllingslys til det som er i forgrunnen. Derfor får du slike lange lukkertider (som krever stativ) med Av og Tv i lite lys.

I P-programmet settes lukkertiden til maks 1/60s slik at håndholdt fotografering skal være mulig og blitsen fyrer for å eksponere forgrunnen korrekt.

Jeg vet ikke hvordan ting fungerer utenfor den "kreative sonen" (portrett, landskap, auto etc).

Mer om dette kan du lese om her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...