regeli Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Har tenkt å ha en ny HD som jeg kan ha som filserver osv. Har tittet litt på denne: Link Denne heter WD4000YR, RE2 og er laget for kontinuerlig drift. Men jeg har lest at man bør helst ikke bruke denne HDen i non RAID system pga. TLER teknologien. Jeg har et Silicon chipseth som støtter RAID og nForce 4 som ikke gjør det. Viss jeg koblet HDen til Silicon SATA portene så burde vell alt gå bra? Endret 30. desember 2006 av regeli Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Men jeg har lest at man bør helst ikke bruke denne HDen i non RAID system pga. TLER teknologien. 7604899[/snapback] Det stemmer at WD sier klart fra at harddisker med TLER-teknologi ikke må benyttes i non-raid miljø. (Info om TLER på: http://www.wdc.com/en/library/sata/2579-001098.pdf Et raid-kontrollertkort er nok neppe i RAID-miljø før flere harddisker er koblet til og RAID aktivert. Lenke til kommentar
regeli Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Men i PDFen står det at RAID kontrollere skal ordne det med TLER. Viss disken blir brukt via et RAID kontroller kort, så burde jo chipsethet på kortet ordne alt uansett om RAID er aktiver eller ikke. Jeg kan jo ha en desktop HD koblet til Silicon chipsethet med RAID deaktivert. Er litt så forvirret her. Andre forslag til HD da? Den skal være kontinuerlig drift (24/7), lydsvak og driftssikker. Endret 30. desember 2006 av regeli Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Denne heter WD4000YR, RE2 og er laget for kontinuerlig drift. Så vidt jeg har forstått det kommer WDxxxxYR og WDxxxxKS fra samme produksjon, men har forskjellig software. YR diskene er ikke mer "laget" for 24/7 drift enn KS diskene, men YR diskene blir grundigere sjekke (for å luke ut feil) før de sendes ut. (Har lest dette et sted, men har ikke noen link til denne informasjonen for hånden.) Hvis du er opptatt av støy så er vist nok 400GB disken betydelig mer støyende enn 320GB og 500GB diskene (..og WD5000YS/KD koster jo ikke mange kronene mer). http://www.storagereview.com/articles/200607/500_6.html Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Forøvrig så går det jo ann å slå av TLER: http://forums.storagereview.net/index.php?...c=23770&hl=TLER Lenke til kommentar
regeli Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Tror jeg går for 500GB versjonen da. Vill det oppstå noen problemer med TLER avslått man tro? Man mister vell bare den funksjonen. Viss jeg vil ha en til og sette opp i RAID en gang, må jeg ha akuratt samme HD? Hva om den ikke selges lenger da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå