60C Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Har en liten case når det gjelder denne routeren. Jeg og huseieren deler en adsl oppkobling (trådløs), hvor router og greier er oppe hos han. han kjører trådløst og en kabel går ned til leiligheten min. Problemet startet første gangen jeg skulle åpne en port. Logget meg på routeren fra pc`en min gikk inn på advanced->aplication og satte opp en port som jeg kunne bruke. Når dette skulle lagres så netta alt ned og jeg mista kontakten, det samme gjorde huseieren. Eneste måten var og kutte strømmen og slå den på igjen. Som sagt så gjort, alt ok, sjekket routeren igjen og så at min åpne port var på plass og huket av, og funket. I dag, strømbrudd. Opptil flere ganger i løpet av en 1/2 time. Porten stengt, sjekker i routeren den er der, fortsatt huket av men ikke f..... om den vil åpne. Har sjekket og prøvd det meste. Problemet er at jeg forsåvidt ikke tør og prøve meg på en ny runde i routeren med og åpne en eller flere porter, eller re-åpne den porten jeg åpna førstegangen da jeg regner med at den samme buggen gjør at jeg blir sperret ute fra routeren og vi mister internett igjen når jeg skal lagre de innstillingene jeg har gjort. Er dette et kjent problem på denne routeren, og hva gjør jeg? Finnes det noen andre porter som jeg faktisk kan bruke til f. eks P2P som pr default er åpne til andre aplikasjoner ol? Ellers noen tips på hva jeg kan gjøre, evt hva gjorde jeg feil første gangen? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Det kan være en ide å bruke telnet i dosvindu istedet for webinterface. Noen routere aksepterer enklere kommandoer via telnet. Lenke til kommentar
60C Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 la7dfa-com Takk for svaret. 1000kroner spørsmålet fra meg nå er følgende: Er telnet noe jeg har på pc`en, eller noe jeg må laste ned? Hvordan kan jeg på en best og raskest mulig måte lære og bruke denne så jeg får åpnet ruteren i min D-Link DI-604? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Telnet har du i konsollet. Bruker du Windows, starter du en "MS-DOS ledetekst" eller "Command Prompt" og skriver telnet [adressen til ruteren] (den samme adressen som du skriver i nettleservinduet) Kjenner ikke til menyene i din boks, men "help" tar deg ofte et stykke på vei. EDIT: Lagt til parantes slutt Endret 30. desember 2006 av hsiverts Lenke til kommentar
60C Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Takk for svarene. Men jeg må ærlig innrømme at det er skjønte jeg mindre av, problemet er vel hva jeg skal skrive hvor når jeg først er inne for å åpne noen porter i ruteren. Help funksjonen hjalp meg ikke stort. Så jeg får våge meg inn i webinterfacen og sette det opp der i morgen når jeg vet jeg har fysisk tilgang til ruteren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Her er manualen, men står ikke mye om telnetmeny. http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=62&pv=17&sec=0 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Så vidt jeg vet støtter ikke den routeren telnet, så du må nok klare deg med webinterface. Til ditt problem: Så vidt jeg husker er det et kryss for å skru portforward av og på. Du kan skru den av, reboote routeren og skru den på igjen, og reboote en gang til. Ulempen med D-links hjemmeroutere er at de rebootes hver gang man endrer en innstilling. Mister du kontakt etter endring av instilling er den sansynligvis i gang å reboote. Burde være oppe igjen etter et minutt. Lenke til kommentar
60C Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Takk for linken la7dfa-com petterg Så når du tenker på kryss for og skru av og på portforward tenker du da på den avhukinga på den porten jeg allerede har åpnet( lagd), og at løsningen er og huke denne av, reboote, huke på reboote så skal det være i orden igjen. Mener du at kontakten vil komme på plass igjen av seg selv? Kan erindre at jeg ventet i minst 5 til 10 minutter når dette skjedde første gangen. Har sett for meg denne tanken med og huke av/huke på, er bare redd for at det skal skje det samme som nevnt i start innlegget mitt. At alt bare netter ned. Forsåvidt ikke noe problem, jeg må bare gjøre det når huseieren er hjemme. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Så vidt jeg vet støtter ikke den routeren telnet, så du må nok klare deg med webinterface. 7610583[/snapback] Det stemmer dessverre! Lenke til kommentar
mcbreiflabb Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Og du er tilkoblet med kabel hver gang du er inne på webgrensesnittet til routeren? Har hatt et par dlink routere uten at jeg har hatt det problemet der.. Prøvd å oppgradert firmwaren på den? Lenke til kommentar
60C Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 mcbreiflabb Ja jeg er tilkoblet med kabel. Har ikke gjort noe med firwwaren, vi har nylig fått opp dettet nettet. Skal se på hvilken versjon det er på ruteren og sjekke dette. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Takk for linken la7dfa-com petterg Så når du tenker på kryss for og skru av og på portforward tenker du da på den avhukinga på den porten jeg allerede har åpnet( lagd), og at løsningen er og huke denne av, reboote, huke på reboote så skal det være i orden igjen. Mener du at kontakten vil komme på plass igjen av seg selv? Kan erindre at jeg ventet i minst 5 til 10 minutter når dette skjedde første gangen. Har sett for meg denne tanken med og huke av/huke på, er bare redd for at det skal skje det samme som nevnt i start innlegget mitt. At alt bare netter ned. Forsåvidt ikke noe problem, jeg må bare gjøre det når huseieren er hjemme. 7610771[/snapback] Er nok den avhukinga jeg tenker på, ja. (Er vel 2 år siden jeg så på en slik router, så husker ikke helt nøyaktig) Det du kan prøve først er å ta en reboot fra webinterfacet uten å endre noen innstillinger. Kommer den ikke opp igjen da, er det noe drastisk feil på routeren. Går det bra prøver du kryss av, reboot, kryss på, reboot. Kommer den ikke opp etter reboot prøver du først en firmware oppgradering. (Print/skriv ned alle instillinger før du oppgraderer. Roteren settes til orginal config etter oppgradering og må stilles inn på nytt.) Hjelper ikke oppgraderingen bør du ringe D-link support. De burde enten ha et smart triks eller sende deg en ny router. Lenke til kommentar
60C Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Flott. Jeg skal prøve med en reboot uten og gjøre noen forandringer og se hva som skjer. Takker for mange gode og nyttige tips og innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå