Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leamus på ene øyet

Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

Har den siste måneden hatt leamus på ene øyet. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Greier å unngå det hvis jeg konsentrerer meg skikkelig, men ellers er det utrolig irriterende. Tips og råd mottaes med takk.

7604404[/snapback]

Du er den første jeg har møtt som kan klare å kontrollere muskel rykninger.

Tips og triks - La det gå over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte skyldes vel leamus en overfladisk irritasjon av nervene til de små musklene rundt øyet. Var selv plaget av det en lengre periode før jeg oppsøkte lege. Kjøpte da Multivitaminer med mineraltilskudd på apoteket som jeg ble rådet til. Noe som funket for meg. :)

Lenke til kommentar
Har den siste måneden hatt leamus på ene øyet. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Greier å unngå det hvis jeg konsentrerer meg skikkelig, men ellers er det utrolig irriterende. Tips og råd mottaes med takk.

Leamus er et tegn på for lite B-vitaminer, prøv å spise mer kjøtt og drikk mere melk :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor på øyet var det problemet oppsto? Altså, i hvilken posisjon? Når du så rett frem? Ned? Opp?

Wikipedia om Nystagmus

Når det er snakk om muskelrykninger i de ekstraokulære musklene kalles det nystagmus. Det sitter tre par motvirkende muskler i øyet som regulerer horisontal, vertikal bevegelse, samt rotasjon. Avhengig av hvilken posisjon du reagerte på finner man hvilken muskel, eller muskelpar, som reagerer. Som det også fremkommer av wiki så er det mangel på tiaminer som kan gi dette i de tilfeller hvor man får det etterhvert, slik som du har fått (aquired).

Poenget mitt er vel egentlig at du ikke har noe å bekymre deg for siden det har gått over.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Det heter forresten de ekstraokulære musklene, ikke okulære.. Hva tenkte jeg med..

Det er usammenhengende kontraksjoner av musklene som gjør det. Ta vitaminer, og spis sunt, og vurder et kutt i kaffe/te/koffeinholdige drikker. Det siste er vel kanskje dette feil forum å prøve å få gjennom.. hehe

Gratulerer med pode Blacki! Ser for meg hvor god følelse det må være.

Lenke til kommentar

Jeg hadde dette en periode på 2 uker når jeg var ganske stresset for et lite år siden. Jeg hadde i øyelokket.

(Like etter så jeg en episode av my name is earl der han og hadde det, mener det var pga stress)

Ta deg en ferie:-)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Kim F.L

Leamus er forårsaket av en liten (men ufarlig) blopropp, stemmer ikke. =)

Leamus er en nerve som er på en liten "galopp", og sender for mye signaler til muskelen.. forårsakes av stressperioder, stort koffein/sukkerinntak, søvnløshet, kalsiummangel, eller feil mineralinntak. Fix disse, bli kvitt Tics.(Leamus)

Lenke til kommentar

Jeg får ofte leamus i yttersiden/fremsiden av lårene når jeg sitter. Det er utrolig irriterende, spesielt de gangene det er så kraftig at man ser dongeribuksa pumpe inn og ut. Vel vel, jeg har i alle fall en gratis vits. Jeg bare peker på det og alle vrir seg på gulvet i latter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg hadde det under venstre øye i 2 mnd før det gikk bort. Det var dog en veldig stressende tid og når jeg ble ferdig med det jeg skulle så ga det seg. Merket at alltid når jeg var veldig stressa så kom rykningene med en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Og forresten, venstre øyet hovner opp med jevne mellomrom også. Aner ikke hva det er. Får tørr hud og utslett rundt venstre øyet hele tiden. Ekkelt. Plutselig begynner det å renne væske fra det, helt uten videre.

JEG HAR SVARET!! ALLE MED LEAMUS SE HER:

Leamus kan være et resultat av mangel på tiamin, B1 vitamin. Så skaff B1 vitamin så raskt som mulig, jeg prøvde magnesium, funket ikke. Prøvde å kutte ut kaffe'en noe legen mente kunne forverre situasjonen, det hjalp men ikke bra nok, så mens jeg lagde en nettside og kopierte en bok om vitaminer så kom jeg på å lese det med tiamin b1 vitamin.

LYKKE TIL!! FØLER MED DERE.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor på øyet var det problemet oppsto? Altså, i hvilken posisjon? Når du så rett frem? Ned? Opp?

Wikipedia om Nystagmus

Når det er snakk om muskelrykninger i de ekstraokulære musklene kalles det nystagmus. Det sitter tre par motvirkende muskler i øyet som regulerer horisontal, vertikal bevegelse, samt rotasjon. Avhengig av hvilken posisjon du reagerte på finner man hvilken muskel, eller muskelpar, som reagerer. Som det også fremkommer av wiki så er det mangel på tiaminer som kan gi dette i de tilfeller hvor man får det etterhvert, slik som du har fått (aquired).

Og forresten, venstre øyet hovner opp med jevne mellomrom også. Aner ikke hva det er. Får tørr hud og utslett rundt venstre øyet hele tiden. Ekkelt. Plutselig begynner det å renne væske fra det, helt uten videre.

JEG HAR SVARET!! ALLE MED LEAMUS SE HER:

Leamus kan være et resultat av mangel på tiamin, B1 vitamin. Så skaff B1 vitamin så raskt som mulig, jeg prøvde magnesium, funket ikke. Prøvde å kutte ut kaffe'en noe legen mente kunne forverre situasjonen, det hjalp men ikke bra nok, så mens jeg lagde en nettside og kopierte en bok om vitaminer så kom jeg på å lese det med tiamin b1 vitamin.

LYKKE TIL!! FØLER MED DERE.

Og velkommen etter.. Tiamin er det samme som vitamin B1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...