Gå til innhold

full epic, stolt eller flaut?


Anbefalte innlegg

Pycno -> Du sier mye smart, og presanterer en del fakta, men det er ingenting galt i å raide... 8 timer i uken er INGENTING... (for å ikke skape diskusjon om det, så er det jo noe, men det er ikke nevneverdig)

 

naxxramas krever... ca.. 4-5 * 4-5 så ett sted mellom 16 og 25 timer spilling i uken, for A mennesker, så er det null stress... komme hjem fra trening osv... klokken 20.00 ish på en mandag og game til 01.00 ikke noe stress, sove til 6 så gå på skolen... selv har jeg gjort dette lenge, uten problemer... det skal nevnes at jeg kan slutte akkurat når jeg vil, men jeg ser ikke grunnen til å slutte med noe jeg syntes er morsomt. akkurat som idretten jeg driver med :p

 

ulrikft -> Du sier en del piss, men det siste innlegget ditt er jeg enig med :p du sier ikke bare piss, er en del sannhet i det også. (for å ikke skape diskusjon om det, så sier han jo selvfølgelig ikke bare ordet piss, men ting som ikke gir noen positiv mening)

 

pycno -> Du må lære deg at andre har andre meninger enn deg, for noen av meningene dine er helt absurde :p Ja, wow kan være avhengighetsdannende, og ja, samtlige av professorer og psykologer som har gitt en mening om world of warcrafts avhengighetsfaktor sier at det er lett for å bli avhengig.

 

men igjen, ikke alle som raider aq40 og naxx osv... er avhengige de fleste spiller fordi dem syntes det er gøy, og / eller fordi dem har lyst på gear... Drivet etter å skaffe bedre gear kan ses på som avhengighet, men vist du trener på f.eks helsestudio, så har drivet etter å bli større, sterkere osv... grunn til å bli sett på som avhengighet (ja jeg vet det er teit å sammenligne dataspilling med trening, men sant er det uansett :p )

 

Men ja, det finnes også de som ikke klarer å slutte med spillet fordi dem er mentalt svake... Men jeg ser heller at dem sitter inne å spiller enn at dem er ute på gaten og driver dank / gjenger seg opp med andre, går rundt å gjør ugang osv...

 

 

 

Nok fra meg

 

 

PS: nesten nok da:P men hør, jeg gir faen i hva dere skriver til meg tilbake, så flame on, da skal du få en stfu, gtfo og yts :p

for dere som ikke kan så mye om akronymer (vet da faen om det er et norskt ord jeg, men acronyms på engelsk er iværtfall betegnelsen på forkortninger, så da prøver vi oss fra med det ordet for at det skal se bra ut ;) )

 

Så står det for "shut the f*ck up" "get the f*ck out" "You totaly s*ck"

 

:p

 

 

Natta folkens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

j00 speaketh the truth Amon Amarth.

 

Det Pycno sier om alkoholisme og spillavhengighet er helt feil imo. Jeg var "avhengig" av WoW ifølge pycno (siden jeg raida), men nå har jeg ikke raida aktivt siden september 2006. Joina en gang i blandt for å hjelpe guilden når de mangla folk. Uansett poenget mitt er, en gang alkoholiker alltid alkoholiker, jeg ble lei av raiding. Blir alkoholikere lei av alkohol? I dont think so.

 

Uansett så har jeg hatt et prosjekt på skolen om dataspillavhengighet, det som skjer når man setter seg ned med et dataspill er at mengden dopamin i hjernen økes, noe som gir tilfredsstillelse. Så Pycno har rett i at dataspillavhengighet er medisinsk. Trur det var pycno som nevnte det.. Hvis jeg tar feil så unnskyld meg.

 

Nå koser jeg meg bare med alts når jeg gamer WoW. Spiller rundt 20 timer i uka, mens jeg i sommerferien lå på rundt 75 timer i uka. Vil egentlig ikke si at jeg er eller var avhengig, siden man ikke blir lei av ting man er avhengige av.

Lenke til kommentar

Mener noen av dere at det er vanlig å raide til full tier 3 rustning uten å få problemer knyttet med dette? Jeg er ikke i tvil om at en kan spille svært lite dersom guilden har nok erfaring med instancen men flertallet er nok med fra begynnelsen av og da går det med mange timer for å klare å mestre de ulikene bossene.

 

 

At alle som raider er sykelig avhengige eller til og med bare avhengige er noe jeg selv er svært uenig med, og derfor presierer jeg dette omtrent i hver eneste av mine innlegg, ofte med kursiv skrift.

 

ole-jakob, Det meste du skriver er som om jeg skulle ha skrevet det selv, jeg er helt enig. Unntaksvis kun fra din antakelse om at jeg er misunnelig på de med bedre utstyr. At jeg ikke beundrer dem og henger plakater av dem opp på veggen, betyr ikke nødvendigvis at jeg er misunnelig.

 

Jokum, Jeg kan være enig i at misbruk av WoW er en avhengighet som det er svært lett å bli kvitt sett i forhold til forskjellige uvaner som alkoholdrikking. Men alt vanedannende er forskjellig på akkurat det området.

At spillets avhengighetsfaktor har en medisinsk forklaring er egentlig intet nytt, i tillegg til følelsen av tilfredsstillelse er det også flere som får en følelse av å være vellykket, suksessfull, beryktet/berømt og også følelsen av å være en viktig person. Store følelser fra noe så ubetydelig som et spill sammenlignbart med Yatzi og Ludo. Uansett tror jeg du ligger an til en dyp og god besvarelse i den oppgaven.

Dersom du spilte 75 timer i uken og ikke mener du er avhengig, tar jeg ditt ord for det. Det er 7,5 timer daglig, og det er faktisk halvparten av hva noen med virkelige problemer spiller.

 

Amon Amarth, Dersom du raider til klokken er 01:00 og så legger deg for så å stå opp klokken 06:00 har du fått toppen 5 timer med søvn. Har du noen gang sovnet i timene?

Videre skriver du en hel del.. Og jeg er enig med mesteparten, selv at ikke alle som raider AQ40 eller Naxxramas er sykelig avhengige. Selv respekterer jeg andre sine meninger med visse unntak (ikke anbefal sigaretter, alkohol eller raids og lignende til 12-åringer). "Jeg kan slutte når jeg vil" - Tilsvarer "Jeg klarer ikke å slutte", når en skjønner dette har en vanligvis tatt det første og vanskeligste steget bort fra sin avhengighet.

Videre, avhengig av dataspill = typisk en sykelig avhengighet.

avhengig av trening = typisk en avhengighet.

Uansett, poenget mitt er at med litt selvkontroll og selvbevissthet kan en helt fint raide uten at det går på bekostning av noe som helst. En kan selv raide på ganske høye nivåer og ikke la det gå på bekostning av for mye. Men det krever selvkontroll og selvbevissthet, typisk mangler barn dette og derfor har så mange av dem problemer knyttet til raiding eller er i faresonen for dette. For en voksen person er det langt enklere å kose seg med raiding uten at hele livet går i dass. Men når en har full tier 3 og så fortsetter å spille ved å gjøre seg exhalted med alle faksjoner og byer, da mener jeg en for lengst har sklidd ut og trenger hjelp.

 

Ja, det ENORME antallet.

Godt vi er enige for en gangs skyld, basert på en stor mengde personer jeg har prata med, også over internett, syntes jeg er det skremmende hvor mange som selv mener at de "spiller fordi jeg må, ikke fordi jeg vil".

Selv har jeg tilhørt det beste guildet på serveren en gang, det krevde at jeg unngikk det virkelige liv iblant og spilte mye, spesielt når en ny raid-instance ble lagt til. Men jeg er som vanlig ikke overrasket over at du definerer dette som å overgå andre. Overgå andre i å være mest mulig nerd, omtrent som Counter-Strike-spilleren som skryter av at han "eier" hvem som helst. Er heller ikke overrasket av at du mener det er en "svakhet" jeg har at jeg ikke har tier 3 armor, det finnes viktigere ting i verden enn et dataspill.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Er det noen av dere som noen gang har møtt på folk med full tier3?

ikke jeg, men en del ganger med tier 2... det er jo ikke så rart, sånt tar jo sinnsykt lang tid. første jeg tenker når jeg ser folk med full epic er bare wow, dødsfett.

men så litt senere så lurer jeg litt på åssen type det er som spiller..en som bruker veldig mange timer på spilling.

fikk melding fra en vennine av meg klokken 04 og skrev at hun spilte wow. jeg lurte på hva hun skulle i morgen, og hun sa at hun skulle sove først, også stå opp å spille. hun driver å skaffer seg 170K honor points, og det tar sinnsykt lang tid, deretter skulle hun i raid. det er egentelig helt utrolig hvor mye et spill kan eie så mye tid fra din fritid.

for å være helt ærlig, dersom jeg hadde hatt fulltier2/3 ville jeg heller blir ganske flau av å si det til andre folk. in real altså. jeg har netopp fått full doungeon1 sett wilheart og er kjempe fornøyd med det, kule skuldre og alt det der.... selv om sikkert for andre så suger det. men å gå rundt å skryte av at man har full tier2/3  det er virkelig ikke noe som jeg ville vært stolt av. selv om jeg unner de som har det, fordi de har lagt mye arbeid i det. sikkert mange som er uenig med meg, men for å si det på en annen måte. hvis du kommer i en ny klasse og folk skal presentere seg selv i klassen, ville du aldri sagt at du heter det og det og har full tier3... du hadde ikke en gang turt å si at du spilte wow omtrent.

men for all del, wow er veldig gøy...

så.. skal man være flau eller stolt av å ha full tier 2/3?

7604401[/snapback]

Har ikke lest alle postene. Om en skal være stolt eller flau har vel egentlig med deg sjøl og gjøre. det er mange som opparbeider seg bra gear ute og spille for mye. har du en bra guild kommer gear forholdsvis fort.

Lenke til kommentar
Ironi er en fin bil...

7672232[/snapback]

 

jeg foretrekker Sarkasme, 07 modellen.

 

Pcy du glemmer en grunnleggende ting, noe som er drepende obvious i det første avsnittet ditt.

 

  Mener noen av dere at det er vanlig å raide til full tier 3 rustning uten å få problemer knyttet med dette? Jeg er ikke i tvil om at en kan spille svært lite dersom guilden har nok erfaring med instancen men flertallet er nok med fra begynnelsen av og da går det med mange timer for å klare å mestre de ulikene bossene.

 

alt som tar tid, vil naturligvis ta tid fra andre ting. den tiden jeg brukte på å drepe ony (la oss si en time) kunne jeg brukt på å få barn med kjæresten og stifte familie. du argumenterer mot folk som stort sett har andre verdier enn deg tydeligvis. Personlig spiller jeg wow akkurat som det passer meg, og selv om det ofte tar mye tid så er det slik jeg valgte å bruke dagen min. jeg kunne vasket bilen hele dagen, vokset leggene, studert underlivs kosmetikk, sett på tv, drukket meg ravende dritings, jobbet mer, studert flekker i taket men jeg VALGTE å spille wow. hva sier det om meg: at jeg er avhengig? eller at jeg prioriterer annerledes enn folk som tydeligvis har utviklet en wowphobia uten side stykke. Avhengighet er ikke en ja/nei sak, det er en gråskala, man er tildels avhengig av alt man gjør, men til forskellige grader, er du ikke enig? jeg er veldig glad i wow (les en moderat til høy avhengighet? eller en fritidssyssel jeg setter over gjennomsnitt pris på?) jeg er også veldig glad i å drikke øl med grabbane nede på studenten, man kan si jeg er delvis avhengig av å drikke øl (alkoholiker eller avhengig av sosiale sammenkomster med alkohol og dens funksjon på kroppen?) og jeg er veldig, veldig glad i å sove, spise, drite (deilig å sende noen skikkelige ubåter til ukjentefarvann ne?) og ikke minst så elsker jeg kjæresten min (jeg er avhengig? eller prioriterer jeg henne bare høyt?)

 

det jeg prøver å få fram er at du ikke nødvendigvis diskuterer mot wowaholikere her, du diskuterer for det meste mot folk som har wow høyere på verdistaven enn deg og du må lære å skille og respektere det som dette. du arguementerer godt og gir utrykk for at wow er avhengighetsdannende og jeg skal ikke motsi deg på det, men du tar grundig feil i det du trekker linjen mellom nytelse av objektet og avhengighet av objektet.

Lenke til kommentar

DeadbeaT, Det er stort sett barn og ungdom jeg tenker på, voksne mennesker som allerede er etablert og lever et stabilt liv blir forskjellig på svært mange måter. Ikke minst nedprioriterer en gjerne venner uansett når en har kjæreste eller kone og barn, jeg merker det godt også når jeg selv heller går ut på byn alene med kjæresten enn fest med venner.

 

Uansett, tilbake til det første avsnittet, har du full tier 3? Og mener du at dette ikke har gått på bekostning av andre ting?

En ting er å kunne si til seg selv "jeg velger dette istedenfor det andre jeg heller kunne gjort" slik du gjør, da er en inne på dette med selvkontroll og selvbevissthet som er nødvendig for å drive på med vanedannende ting uten at det ødelegger mer enn en vil, det blir som å drikke seg dritings og slå fast at "dette vil jeg ikke gjøre hver dag".

Jeg vil aldri se på raiding på høyt nivå som verken konstruktivt eller oppbyggende, men moro? Ja jøss, klart det er en opplevelse.

For svært mange blir det en ødeleggendes og nedbrytendes opplevelse, særlig barn er utsatt for dette, men det er selvsagt noen som har kontroll på det og kan begrense seg selv når det trengs. Du virker som en av disse, men dersom du har full tier 3 er jeg skråsikker på at du nok kjenner til flere guildmedlemmer som du mener burde trappet ned på spillinga ettersom det opplagt går forran andre viktige ting.

Slik jeg ser det er raiding potensielt skadelig, hele spillet er forresten det men spesielt raiding, det er ikke slik for alle men risikoen er der. Og den øker dess "høyere" nivå en raider på. Og spesielt barn er utsatt, det er ikke bra for en 12åring å tenke at det han aller mest har lyst til er å drepe bossene i et spill når det tar såpass mye tid som det tar. I denne alderen er det til eksempel viktig å innarbeide gode skole- og leksevaner, en voksen arbeidende person har ingen utdanning å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Amon Amarth, Dersom du raider til klokken er 01:00 og så legger deg for så å stå opp klokken 06:00 har du fått toppen 5 timer med søvn. Har du noen gang sovnet i timene?

Har du vært i militæret lærer du å klare deg med 4-5 timer med søvn.

Ikke alle trenger like mye søvn vet du.

 

Som DeadbeaT sier, de fleste her prioriterer WoW høyere enn det du selv gjør, men det betyr ikke at det ikke er ting som prioriteres over WoW igjen.

 

Uansett hvordan du vrir og vender på det vil det alltid være folk som er uenige i prioriteringene dine og som vil mene at prioriteringene dine ikke er bra for deg, osv.

Samme om det er WoW, alkohol, trening, kjæresten din eller noe annet.

Lenke til kommentar
Så lenge jeg trives med det, så er det et liv for meg.

7672406[/snapback]

Det er det eneste som betyr noe synes nå jeg.

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor andre kan tro at de har rett til å preke og belære folk om hvordan de skal leve sine liv, når det eneste livet handler om er å ta valg som skal ende opp med å gjøre/holde oss lykkelige, og det er individuelt. Noen blir lykkelige av å spille WoW, mens andre foretrekker å shoppe klær til den store gullmedalje, sånn er det og det er vel kun deres sak i den grad det ikke går utover andre.

Lenke til kommentar
Dersom du spilte 75 timer i uken og ikke mener du er avhengig, tar jeg ditt ord for det. Det er 7,5 timer daglig, og det er faktisk halvparten av hva noen med virkelige problemer spiller.

7671828[/snapback]

Hei hå når ble det 10 dager i uka?

 

Prøv med 10 timer om dagen så er du på rett vei.

Lenke til kommentar

Pycno: er det nå jeg skal fortelle deg at jeg er såvidt fyllt 18, bor hjemme med mamma og pappa og alikevel klarer å være rasjonell med tanke på wow? Du slår med som et offer for media, det er ikke så utbredt med WoW og avhengighet som du vil ha det til. det er bare veldig mye rapportert om dette fordi avhengighet til virtuell underholdning er en veldig ny og spennende nyhetssak.

Lenke til kommentar

Cappo & Doga, Er ikke uenig med noe, unntagen dette med søvnen. Du "klarer" deg nok med 4-5 timer søvn på samme måte du "klarer" deg med ett måltid for dagen. Selv foretrekker jeg å sove i 7-8 timer, noe som ikke er uvanlig mye.

Selv mener jeg raiding, kjøp av gull eller ganske enkelt bare det å spille dritmye vanligvis har flere negative sider, derfor er det ikke akkurat noe jeg ville anbefalt mine fremtidige barn eller andre sine barn å gjøre.

 

LoS, Selvsagt.. Jeg kan være ustyrtelig dum noen ganger, det blir såklart omlag 10,7 timer daglig.

 

DeadbeaT, Med andre ord, det er fortsatt stor forskjell på deg og en 12-åring. Jeg hadde håpet du var eldre, spesielt siden du tenker på å få barn med kjæresten og stifte familie.. Uansett, det forandrer ikke at svært mange skeier ut med tanke på WoW og raiding, for mange blir spillet viktigere for dem enn andre ting. Sålenge de er lykkelige når de er logget inn er det som om de gir blaffen i livet og venner ellers. Det er nesten som om de mener gresset er grønnere på andre siden av gjerdet, skremmende med tanke på problemene dette byr på.

 

Sammenlign antall brukere på denne delen av forumet, og hvilke som helst av de andre delene, gjerne alle til sammen. Se om du finner en forskjell i antall "hold deg unna dette spillet det ødelegger livet ditt" tråder og innlegg, og du må gjerne ekskludere mine. Selv brukerne av dette spillet advarer mot overdreven bruk, dette har jeg ikke lagt merke til (hvertfall ikke i samme grad) med de andre spillene som også diskuteres på forumet.

 

60% økning av pasienter med sosial vegring som går til terapi, de fleste har et forhold til World of Warcraft. Dette spillet kan være årsak til sosial vegring hos halvparten av de som søker hjelp. Det er et svært utbredt problem og i Kina har myndighetene tatt fatt i problemet, snart følger vi etter.

 

Årsaken til at det går galt for så mange, er nettopp det jeg er imot.

 

En ting som er litt ironisk, er at det i håndboken som følger med i spillesken advares mot at spillet kan forårsake epilepsi-anfall hos "a very small percentage of people", jeg tror ikke mange vil være uenig med at sannsynligheten for avhengighet er større enn faren for epilepsi-anfall.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

pycno nei, jeg har aldri sovnet i en eneste time, og uten mye "effort" (fant ikke norske ordet, lal) så har jeg klart å holde 4.7 i snitt... siden jeg begynte med wow...

 

kan legge til det at fra 2005/2006 engang så har jeg trent flere timer hver dag...

og hatt stor progresjon innenfor idretten min...

Endret av Amon Amarth
Lenke til kommentar
pycno nei, jeg har aldri sovnet i en eneste time, og uten mye "effort" (fant ikke norske ordet, lal) så har jeg klart å holde 4.7 i snitt... siden jeg begynte med wow...

 

kan legge til det at fra 2005/2006 engang så har jeg trent flere timer hver dag...

og hatt stor progresjon innenfor idretten min...

7677695[/snapback]

Du glemte å nevne om du har noen venner eller er det jo rather simpelt å spille WoW samtidig som du har 4.7 i snitt, trene og progessjonere (XD) i din idrett.

La oss se på dagen din (Hvis du ikke har noen venner).

Klokken 24(00) - 01 = WoW. 01 - 06 = Sove. 06 - 15 (Ca?) = Skole. 15 - 16 = Lekser (Lol). 16-19 = Trening (Både i din ukjente idrett og kondis trening). 19-24 = WoW?.

 

Ellers har vi jo også pissepauser, små matpauser o.s.v inni mellom der. Du trener vel så klart ikke 3 timer om dagen og kanskje ikke gjør 1 time med lekser hver dag heller, så du har nok mye fritid igjen også.

 

Du har ikke prestert noe veldig stort akkurat.

Lenke til kommentar

Kombinert med WOW, har jeg klart å skaffe meg bachelor grad i informatikk, startet på masterstudiet i informatikk, samt trent hvertfall 3 ganger i uka. Dette med 212 days played totalt delt utover chars. Til og med fått til turer på byen nesten hver lørdag, samt noen hviledager innimellom ( tror ikke jeg har skippet mange raids dog, og har kommet med tamme blasse unnskyldninger fordi det var raid den spesielle dagen ) - men ellers synes jeg det har gått ganske bra.

 

Fått jævla sterke sener i armen da, etter all hamringa av knappene - DET er jo et stort pluss!

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hobby og besettelse. desverre er det ikke alle som ser dette. Sjøl orker jeg ikke og spille for lenge om gangen. tidligere når jeg var i guild hente det at jeg logga av for og se på tv selv om vi var mitt i MC eller BWL. sry. g2g.. Så jeg slutta guilden tilslutt for og ikke skape for mange sure miner. men jeg kjenner mange som sier "det er hobbyen min" problemet er bare at de gjør ikke noe annet en og spille.

-"skal du være med og ta noen pils?

-"kan ikke, Skal raide kl 7 serrø.

 

Litt tragiskt egentlig.

Lenke til kommentar
pycno nei, jeg har aldri sovnet i en eneste time, og uten mye "effort" (fant ikke norske ordet, lal) så har jeg klart å holde 4.7 i snitt... siden jeg begynte med wow...

 

kan legge til det at fra 2005/2006 engang så har jeg trent flere timer hver dag...

og hatt stor progresjon innenfor idretten min...

7677695[/snapback]

Du glemte å nevne om du har noen venner eller er det jo rather simpelt å spille WoW samtidig som du har 4.7 i snitt, trene og progessjonere (XD) i din idrett.

La oss se på dagen din (Hvis du ikke har noen venner).

Klokken 24(00) - 01 = WoW. 01 - 06 = Sove. 06 - 15 (Ca?) = Skole. 15 - 16 = Lekser (Lol). 16-19 = Trening (Både i din ukjente idrett og kondis trening). 19-24 = WoW?.

 

Ellers har vi jo også pissepauser, små matpauser o.s.v inni mellom der. Du trener vel så klart ikke 3 timer om dagen og kanskje ikke gjør 1 time med lekser hver dag heller, så du har nok mye fritid igjen også.

 

Du har ikke prestert noe veldig stort akkurat.

7677844[/snapback]

 

1. jeg prøver ikke si at jeg har prestert noe stort, jeg bare påpeker at man kan glatt spille wow opptil 4-5 timer om dagen og fremdeles gjøre det bra på skolen, idrett og være med venner

 

2. Vennene mine snakker jeg som regel med på trening

 

3. jo jeg trener ca 3 timer daglig :p

 

4. Ha en fin da

Lenke til kommentar

DeeTee, Nemlig, det er ikke umulig å blande.

Brainiack, Er det jeg og mener. Når det går fra å være en hobby til å bli en besettelse bør en tenke seg om. Svært mange ser ingenting negativt i at det blir en besettelse eller sykelig avhengighet, men begraver seg i alskens unnskyldninger, løgner og bortforklaringer til de ender opp på sosialen med sosial vegring som så vanvittig mange andre WoW-knarkiser.

 

Det er nøyaktig det samme som å spille bort titalls tusener på spilleautomater med den unnskyldningen at "andre bruker jo like mye penger jeg bare prioriterer annerledes, på det jeg selv har lyst til".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...