Gå til innhold

full epic, stolt eller flaut?


Anbefalte innlegg

Så du mener altså at det ikke kan være skadelig å raide, og at du vet bedre enn samtlige psykologer og eksperter fra forskjellige fag som har uttalt seg angående dette? Dette syntes jeg er en ganske arrogant holdning.

Det har vært en 60% økning av klienter/pasienter på terapisentere med sosial vegring siden World of Warcraft kom ut, omtrent alle har et forhold til nettopp det samme spillet. Psykologene tror ikke dette er tilfeldig, men det går jeg ut ifra du tror.

 

Det jeg påpeker er bare situasjonen slik den er, det er ikke min feil at det er blitt slik.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du mener altså at det ikke kan være skadelig å raide, og at du vet bedre enn samtlige psykologer og eksperter fra forskjellige fag som har uttalt seg angående dette? Hvor arrogant kan man egentlig bli?

Det har vært en 60% økning av klienter/pasienter på terapisentere med sosial vegring siden World of Warcraft kom ut, omtrent alle har et forhold til nettopp det samme spillet. Psykologene tror ikke dette er tilfeldig, men det går jeg ut ifra du tror.

 

Det jeg påpeker er bare situasjonen slik den er, det er ikke min feil at det er blitt slik.

7665044[/snapback]

 

 

"samtlige psykologer og eksperter"..? ;) Du er meg en fin en. Selvsagt har ikke ALLE psykologer og eksperter som har uttalt seg om dette sagt: "alle som spiller akkurat DETTE spillet 4-8 timer i uken er som alkoholikere å regne". Det vet du like godt som meg. Du evner ikke å dokumentere noen sammenheng ELLER noen av dine påstander. Du er en bitter bannet spiller som ikke klarer å komme over tapet av din addiksjon.

 

Du må gjerne slenge med flere "alle vet", "eksperter har sagt" o.l. om du vil det, i god vg-tradisjon, men det hjelper lite når de som leser IKKE er idioter på 12 år..

Lenke til kommentar

Til og med Per Brændtzeg har uttalt at WoW er vanedannende, og han har pleid å forsvare dataspill gjennom tykt og tynt uavhengig av hvor mye dokumentasjon som motsier ham.

 

Du skriver at "selvsagt har ikke alle psykologer og eksperter", hvorfor er dette en selvfølge? Jeg har ikke funnet ett eneste utsagn fra en psykolog eller ekspert på avhengighet som uttaler seg om World of Warcraft som ikke mener det er vanedannende. Dersom du mener noe annet foreslår jeg at du finner et utsagn fra en slik ekspert, ellers blir det nemlig bare en gjetning fra deg.

 

12-åringer pleier å gjøre akkurat det de vil, de bryr seg fint lite om hva ekspertene sier. Er det noen som kjenner seg igjen?

Ellers er det litt vanskelig å besvare dine innlegg, da du legger til mye fra deg selv når du "siterer" andre. Til eksempel har jeg ikke skrevet "alle vet" i noen av mine innlegg.

Lenke til kommentar
Til og med Per Brændtzeg har uttalt at WoW er vanedannende, og han har pleid å forsvare dataspill gjennom tykt og tynt uavhengig av hvor mye dokumentasjon som motsier ham.

 

Du skriver at "selvsagt har ikke alle psykologer og eksperter", hvorfor er dette en selvfølge? Jeg har ikke funnet ett eneste utsagn fra en psykolog eller ekspert på avhengighet som uttaler seg om World of Warcraft som ikke mener det er vanedannende. Dersom du mener noe annet foreslår jeg at du finner et utsagn fra en slik ekspert, ellers blir det nemlig bare en gjetning fra deg.

 

12-åringer pleier å gjøre akkurat det de vil, de bryr seg fint lite om hva ekspertene sier. Er det noen som kjenner seg igjen?

Ellers er det litt vanskelig å besvare dine innlegg, da du legger til mye fra deg selv når du "siterer" andre. Til eksempel har jeg ikke skrevet "alle vet" i noen av mine innlegg.

7665220[/snapback]

 

1) Så, siden et spill er vanedannende tilsier at alle som spiller det er avhengige? Nå er du tilbake på "alle som drikker alkohol er alkoholikere"-logikken din igjen, den er FEIL. Prøv igjen.

 

2) JEG har ikke bevisbyrden for DINE påstander. Når du påstår at ALLE eksperter mener at alle som raider er for alkoholikere å regne forventer jeg at DU backer opp DIN påstand.

 

 

Du kommer selvsagt IKKE til å backe opp dine påstander, fordi du ikke KAN det, fordi du kommer med påstander ut fra løse luften..

Lenke til kommentar

ulrik, Din påstand var at ikke alle eksperter som har uttalt seg om dette mener det er helsefarlig, men du har enda ikke klart å finne ett eneste utsagn som støtter dette, selv ikke etter at jeg oppfordret deg til å gjøre det.

Påstandene jeg skriver om kommer fra eksperter som har lang erfaring på området, og jeg linker til dette også (overså du kildene på side 10?).

 

Igjen legger du til noe fra deg selv i sitatet ditt, ingen steder er det blitt foreslått at alle som spiller et spill er avhengige - dette er din helt egen personlige påstand som selv jeg er uenig med.

 

DeadbeaT, En trenger ikke noen inntakbar substans for at det skal skape forskjellige reaksjoner oppe i huet som en kan bli avhengig av. Tenk på sex, du inntar ikke noe men det er likevel fort gjort å bli veldig glad i.

Inntakbare substanser er en måte å oppnå kjemiske reaksjoner i hodet på, men det er andre måter å oppnå både tilsvarende og forskjellige reaksjoner på også.

Lenke til kommentar
ulrik, Din påstand var at ikke alle eksperter som har uttalt seg om dette mener det er helsefarlig, men du har enda ikke klart å finne ett eneste utsagn som støtter dette, selv ikke etter at jeg oppfordret deg til å gjøre det.

Påstandene jeg skriver om kommer fra eksperter som har lang erfaring på området, og jeg linker til dette også (overså du kildene på side 10?).

 

Igjen legger du til noe fra deg selv i sitatet ditt, ingen steder er det blitt foreslått at alle som spiller et spill er avhengige - dette er din helt egen personlige påstand som selv jeg er uenig med.

 

DeadbeaT, En trenger ikke noen inntakbar substans for at det skal skape forskjellige reaksjoner oppe i huet som en kan bli avhengig av. Tenk på sex, du inntar ikke noe men det er likevel fort gjort å bli veldig glad i.

Inntakbare substanser er en måte å oppnå kjemiske reaksjoner i hodet på, men det er andre måter å oppnå både tilsvarende og forskjellige reaksjoner på også.

7665510[/snapback]

 

Feil igjen, du må gjerne prøve å snu dette om.. men DU påstod at ALLE eksperter støttet DITT syn på at 8 timers spilling i uken var det SAMME som alkoholisme. Dette er det rene og skjære vås. Skjerpings.

Lenke til kommentar

ulrikft, Som nevnt tidligere, du må gjerne fortsette med å dikte opp argumenter som du selv tror stammer fra andre, og du må gjerne søke stilling som psykolog ettersom du gir inntrykk av at du selv mener du vet bedre enn samtlige psykologer og terapauter. Det er også bra at du ikke har klart å bygge opp med noe som helst rundt dine egne påstander mens du samtidig forlanger at andre skal gjøre det selv om de allerede har gjort det. Anta gjerne også at den som er uenig med deg er dette på grunn av at han er bitter på et dataspill han ikke mestrer, enda både han og kjæresten trives i spillet.

Du kan forøvrig også fortsette med å ha feil, om noen år vil du sannynligvis forstå langt mere enn hva du gjør idag.

Dersom du ønsker å diskutere ser jeg helst at du svarer på ting jeg har skrevet og ikke ting du selv dikter opp.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Uansett, på grunn av avsporingen legger jeg vet dette innlegget på nytt, jeg syntes det er viktig å ha i bakhodet at WoW (eller sjangeren) skaper mye problemer sett i forhold til andre spill eller spillsjangere.

Jeg har chattet en god del med spillere som raider svært mye, jeg var i guild med dem ganske lenge og ble derfor kjent med dem. I tillegg har jeg pratet med ganske mange ansikt til ansikt som også driver med raiding i World of Warcraft, og jeg har lest mange artikler i media om World of Warcraft. Videre har jeg lest bøker om avhengighet og det er forbausende likt samme hva en er avhengig av. Som siste spiker i kista har jeg massiv personlig erfaring fra hele sulamitten.

De som raider etter episke ting er typisk avhengig av et gledesrus tilsvarende det en poker-avhengig får av å vinne en stor sum penger. Det får raideren til å glemme de siste 15 kjedelige timene han spilte resultatløst og pokerspilleren til å glemme de tusenlappene han tapte nylig.

 

At raiding er eller blir et problem baserer jeg ikke bare på de erfaringer jeg har med å prate med et utall raidere, men også fra media og internett:

 

Merk at omtrent samtlige artikler dreier seg om raids med guild eller det avskaffede PvP-ranking systemet.

 

"Hun mener spillerne får den samme stimulans fra dataspill som for eksempel pengespill."
"Ja, online rollespill slik som World og Warcraft er i følge studier mer avhengighetskapede enn spill som ikke er online."
"Han mistet vennene sine, gikk opp i vekt, kranglet konstant med foreldrene sine, og karakterene sank. World of Warcraft tok nesten knekken på ham."
"Men det verste av alt var ikke de lange øktene, men at jeg ikke klarte å koble meg av spillet mentalt når jeg ikke spilte, forteller Andreas Nordeide."
"Det er avhengighetsdannede i den grad at du kan droppe ”the real life” for det."
"Jeg har endelig sluppet unna World of Warcrafts jerngrep, selv med ekspansjonen The Burning Crusade på vei."
"Engasjementet har allerede kostet ham flere jobber, innrømmer «Petter». Nå advarer psykologer mot at slike nettspill kan føre til at man mister evnen til å skille mellom virkeligheten og den virtuelle verdenen."
"Forskningssjef Arvid Skutle ved Bergensklinikken advarer mot overdreven dataspilling. Man kan få abstinenser og dataspilling kan sammenlignes med pengespill eller narkotika, mener han. Avhengighet av dataspill kan sammenlignes med pengespill eller narkotika. [...] Ifølge bergensstudentene Kjetil Østhus (23) og Ole Brekke (23) er det stadig flere som spiller så mye at de stryker på eksamen."
"I tillegg er det et sosialt press for deltagelse. Dette fordi de aller fleste er medlemmer av et guild, eller en gruppe, blir de lojale mot gruppen. Og dermed føler de seg presset til å følge med."
"World of Warcraft har fått sterk kritikk for at det er avhengighetsdannende. Mange mener spillere får ødelagt livet sitt uten at de selv innser at de har et problem, ikke ulikt spilleavhengighet."
"Jeg hater nemlig å måtte logge av fordi jeg skal tidlig opp dagen etter. Jeg vurderer nå faktisk å førtidspensjonere meg, slik at jeg får ubegrenset med tid til det som står mitt hjerte nærmest, nemlig WoW."

Og, en kommentar til skribenten fra en annen WoW-spiller:

"Hei, vil bare si dét, at dersom du bytter ut ditt virkelige liv med en virtuel verden, slik jeg har gjort, så vil resultatet trolig bli at du isolerer deg. Dette er uproblematisk ganske lenge, helt til du begynner å oppleve tomheten.

Men på ett eller annet tidspunkt så begynner du å få en nagende følelse av at du har mista deg selv. Du vil se at alt er meningsløst, og du vil savne det å se andre levende mennesker i øynene når du prater til dem. Det å prate med mennesker over voice chat om en virtuel verden blir bare ikke det samme.[...] Selv ble jeg seriøst deprimert da jeg oppdaget at skippertakene ikke lenger var hyppige nok til å redde studiene mine. Så nå går jeg til psykolog. Det er ikke noe serlig."

"Peter og den anonyme spilleren avslører også at de føler seg avhengig og at de ikke har noen intensjoner om å slutte. Videre får vi vite at de startet å spille fordi de hadde få venner i det virkelige livet. Derfor søkte de andre veier for å finne et sted hvor de ble akseptert. Svaret var WoW. Her er de populære og høyt respekterte i Guildene sine."

Dersom du har lest alt til nå vil jeg rose deg for din interesse :)

Alt dette har vært enten ekspertuttalelser eller ytringer fra personer som har spilt spillet selv. Et nærmest uendelig antall personer som jamrer over hvor mye de har mistet på grunn av deres egen spilling.

 

Uansett, ut fra dette og mye mer til som jeg har lest, hørt og erfart trekker jeg de konklusjoner at raids med guild og nærhet og "vennskap" til guilden fører til at andre aktiviter gjerne må vike for spillet, en spiller langt mere enn hva en er klar over - tiden "suser" når en logger seg inn og "plutselig" er det midnatt. Videre er det vanlig å få problemer med å bruke så mye tid på det begynte som et spill men utviklet seg til en hobby og til slutt til en livsstil når en begynte med raids. Og det viktigste - spilleren selv er den siste av alle personer som blir oppmerksom på problemene.

Det vanlige er å fornekte at en har et problem men likevel føle at spillet er en viktig del av livet slik at en ofrer andre ting for å kunne spille. En forventer at familie og venner skal ha forståelse for dette også, noe de gjerne ikke har. Videre finner en på mange slags forskjellige argumenter som en selv og andre likesinnede kan flyte på, mens for andre mennesker fremstår disse som helt tåpelig.

En isolerer seg fra samfunnet, en føler større nærhet til virtuelle venner enn virkelige venner. De virtuelle vennene eksisterer selvsagt på et eller annet sted i verden men vennskapet er likevel ikke virkelig. Det er en rekke flere farlige momenter som jeg ikke skal gå så mye nærmere inn på, disse er opplagte for de fleste mennesker med unntak kanskje av de som raider, linkene sitert over tar for seg det meste.

 

Her er forresten noen gamle positive omtaler av spillet.

"Genistreken i WoW ligger rett og slett i solid, kjapp spillflyt, et velutviklet og brukervennlig grensesnitt, og en utstrakt og spennende verden å boltre seg i."

Terningkast 6.

"Spillets desidert største kvalitet er spillverdenens størrelse og variasjon."

Terningkast 6.

"Enten du har spilt rollespill før (på nett eller ikke), eller er fullstendig fersk i gamet, er sjansen stor for at du vil bli fullstendig oppslukt i alt det vakre, mørke, innholdsrike og fengende Azeroth har å by på."

Terningkast 6.

"De fleste rollespill av denne typen krever at du investerer enorme mengder tid, men ikke «World of Warcraft»."

Terningkast 6.

"Det er nettopp de enorme miljøene og mengden av muligheter som imponerer.

9/10

Lenke til kommentar
ulrikft, Som nevnt tidligere, du må gjerne fortsette med å dikte opp argumenter som du selv tror stammer fra andre, og du må gjerne søke stilling som psykolog ettersom du gir inntrykk av at du selv mener du vet bedre enn samtlige psykologer og terapauter. Det er også bra at du ikke har klart å bygge opp med noe som helst rundt dine egne påstander mens du samtidig forlanger at andre skal gjøre det selv om de allerede har gjort det. Anta gjerne også at den som er uenig med deg er dette på grunn av at han er bitter på et dataspill han ikke mestrer, enda både han og kjæresten trives i spillet.

Du kan forøvrig også fortsette med å ha feil, om noen år vil du sannynligvis forstå langt mere enn hva du gjør idag.

Vel, dersom du ønsker å diskutere ser jeg helst at du svarer på ting jeg har skrevet og ikke ting du selv dikter opp.

7666056[/snapback]

 

Hehe, først påstår du at jeg dikter opp en påstand, SÅ gjentar du den samme påstanden en gang til.. ;) Det ironiske her er vel at du er sykelig avhengig av å trolle rundt wow og en påstått sykelig avhengighet som kommer automatisk hver gang en er med på et raid.

 

 

1) Du kommer med påstander..

 

2) Du vil ikke dokumentere påstandene

 

3) ... game over.

Lenke til kommentar

Jeg raider jeg. Men jeg er langt fra avhengig. Har jeg ikke lyst til å spille eller har lyst til å gjøre noe annet så lar jeg bare være å raide. Så enkelt er det. Og så enkelt er det egentlig for alle. Men det er vel bare jeg som er sterkere psykisk enn de fleste andre der ute i følge alle psykologene, etc. Pycnopodia snakker om.

 

Så får det så være at Pycnopodia setter alle i samme bås, for jeg vet at det er flere der ute som har akkurat samme forhold til WoW som meg.

 

Og ja, jeg spiller i en hardcore guild om du skulle lure.

 

Så kanskje vi skulle putte på en ny advarsel på spill? "This game requires a positive psychological testresult in order to play.", sånn at alle de svake menneskene ikke får spilt disse spillene som tydeligvis ikke er bra for de?

Lenke til kommentar

Problemet er at trollet blander kortene. Han påstår at psykologene støtter hans påstand om at alle som raider ER de facto avhengige, så viser han til uttalelser av typen "wow er avhengighetsskapende". Problemet er at den uttalelsen på ingen måte bygger under argumentet han slengte ut i utgangspunktet. TRENING er avhengighetsskapende, strikking er avhengighetsskapende. De fleste ting som kan få kroppen til selv å utløse positive stoffer evt. bidrar med egne stoffer kan være avhengighetsskapende.. dette gjør at SVÆRT få ting i utgangspunktet IKKE kan være avhengighetsskapende i en eller annen kontekst. Problemet er altså at trollet hopper fra "kan være avhengighetsskapende" til "du er avhengig"... en logisk kobling av en annen verden. Vi får håpe ex.phil om noen år vil ordne på dette.

Lenke til kommentar

Cappo, Så er spørsmålet, har du tier 3 rustning?

Som jeg nevner i tråden, en kan feie omtrent alle som spiller tusenvis av kroner på pengespill under en kam og si de er avhengige og har et problem. Det samme kan ikke gjøres med de som kun spiller av og til og langt ifra like store summer..

Dette kan en sammenligne med full tier 3, nær sagt alle, om ikke absolutt alle, har eller får et problem knyttet til spillinga. På lavere nivåer som er mindre krevendes er situasjonen selvsagt annerledes, dette kan en sammenligne omtrent med automat-spilleren som putter på en tier iblant på automaten.

Uansett, jeg raider jeg også, men guilden gir jeg egentlig blaffen i. Har ikke satt meg inn i hvilke dager eller klokkeslett de raider til, men iblant når jeg uansett er logget inn og de er igang med raid blir jeg med. Jeg syntes raid er artig sålenge det ikke går på bekostning av andre aktiviteter. Men jeg anbefaler ikke andre å raide på grunn av det store antallet spillere som får problemer knyttet til dette, jeg vil ikke legge inn et godt ord for noe som er såpass negativt.

 

Doga, Klart det, men jeg står ikke nødvendigvis for hvordan enkelte tolker det jeg skriver.

 

ulrikft,

Dersom du ønsker å diskutere ser jeg helst at du svarer på ting jeg har skrevet og ikke ting du selv dikter opp.

 

Forresten så overrasker det ikke at du ikke skiller mellom avhengighet og sykelig avhengighet, noe som er helt essensielt.

Lenke til kommentar
Men jeg anbefaler ikke andre å raide på grunn av det store antallet spillere som får problemer knyttet til dette, jeg vil ikke legge inn et godt ord for noe som er såpass negativt.

7667163[/snapback]

 

Om raiding er så negativt og samfunnsforfallende, hvorfor i alle dager raider du selv? Ser du på det som en form for selvpining som du trives med, eller liker du det ikke, men gjør det likevel?

Endret av Doga
Lenke til kommentar

"Men jeg anbefaler ikke andre å raide på grunn av det store antallet spillere som får problemer knyttet til dette,"

 

 

Ja, det ENORME antallet.. ;) De sitatene du viser til sier ikke annet enn at WoW KAN være avhengighetsskapende og sier fint lite om raiding selv. Hvis du spør en gruppe alkoholikere om alkohol er farlig.. vel.. ;) Teoriavhengige data ohoi!

Lenke til kommentar

Strengt tatt kan vel de som blir avhengige på WoW, bli avhengig på hva som helst annet. Selv om WoW for øvrig legger til rette til avhengighet, er det du selv som spiller som tar valget. Hvorvidt full epic er noe å være stolt av, er da noe avhengig av hvilket miljø du vanker i ellers. Har du kamerater/kjæreste som aksepterer det, og du fortsatt fungerer i det sosiale, er det da vel ingenting i veien for å være full epic i et dataspill. Kanskje noe av kritikken i mange av innleggene i denne tråden kommer av ren frustrasjon, fordi man selv ikke er i samme posisjon hvor man både kan ha det morsomt i et dataspill med stor suksess, og samtidig ha et velfungerende sosialt liv?

 

Selvsagt, det vil alltid være de som ikke har dette, men for all del, det vil man finne i en hver form for progresjonsrettet spill. Kanskje til og med spill som ikke er det også!

Lenke til kommentar

Det er faktisk en ganske vanlig feil mennesker gjør, hvis noen er flinkere enn dem på et område tillegger man disse menneskene dårligere egenskaper på andre områder for å "kompensere" for sin egen svakhet. Det er en forståelig egenskap Pycnopodia her viser, og en langtfra unormal egenskap. Særlig prisverdig er den kanskje ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...