Gå til innhold

Hva skriver du? Hade eller Ha det?


Fanta4free

Hvordan skriver du det?  

314 stemmer

  1. 1. Hvordan skriver du det?

    • Ha det
      57
    • Hade
      126
    • Hadet
      73
    • Litt av hvert
      37
    • Bryr meg ikke
      19


Anbefalte innlegg

En av de verre (ikke værre) trådene jeg har sett poll på.

 

Hva man skriver og hva som er rett er to forskjellige ting. Det er bare "ha det" med mellomrom og "t" på slutten som er riktig. Ja, jeg har også skrevet "hadet" i min sms/IRC-tida, selv om jeg har visst at det er feil.

 

Så tråden handler ikke om hva som er rett eller galt, men om hva folk skriver. Folk flest skriver feil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier da "Hade", og jeg skal prøve å forklare dere forskjellene på dette

 

Når man sier "Ha det" så må man liksom legge til ett ord til. F.eks. "ha det bra", eller "ha det helt for jævlig" eller "ha det på badet".

Mens "Hade" er liksom blitt ett "nytt" ord som man bruker.Når man sier "Ha det (bra)" så sier man hvordan man vil den personen skal ha det. Mens "Hade" har omtrent samme betydning som farvel.

 

"Hadet" kan bety begge. Det kan være at man har satt sammen "Ha det", eller at man har lakt til en "T", som kan virke logisk for noen å ha der.

 

SLIK er det!

 

edit: btw, "Hade" leder :w00t:

Endret av -Koenigsegg-
Lenke til kommentar
Ha det er en forkortelse for "ha det bra", så det riktige blir å skrive ha det og ikke hade ller hadet. jeg sier derfor ha det.

7607864[/snapback]

synes det blir teit å si "ha det". Ha det hva? ha det dårlig? ha det fint?

 

Derfor synes jeg hade passer bedre. Det assosieres ikke like mye med Ha det, men mer som ett ord i seg selv som har samme betydning som farvel.

Lenke til kommentar

Norsk kan være litt artig av og til. Antageligvis ender diskusjonen etter 700 stemmer, hvor folk har fått tak i Petter Scherwen (vet ikke hvordan man skriver navnet hans) og snakka med Språkrådet for å få inn det nye ordet "hade".

 

Når folk skriver og sier "ha det" (for det er det som er riktig), så er det underforstått at man mener "ha det bra".

 

At man ønsker å forandre det uttrykket til den moderne skrivemåten "hade", blir fortsatt like feil. Her er det gjen underforstått at man mener "ha det bra". Så da er man like langt!

 

Det eneste man har spart et lite mellomrom og et stum bokstav. Noen som vet hva det fenomenet heter? Det stammer uansett fra sms-generasjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...