Gå til innhold

Canon 350D eller Nikon D40 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jaok takk skal dere ha.. jeg har lest litt og fant ut at D40 har UFATTELIG treig autofokus.. noe som vi ikke kan ha noe av.. Derfor helte jeg hele veien mot Canon og fyrte løs på 350D'en

Det er objektivet på D40 som har treg AF, setter du på f.eks. et Nikon 18-70, blir det mye bedre. Ikke i tvil om at jeg heller ville hatt D40 med 18-70 enn 350D/400D...
Lenke til kommentar

De fleste fotofolk jeg har snakket med sier 350D er et bedre kamera enn D50 og D40. Som familiekamera er det jo ikke tvil om at 350D er et greiere kamera i forhold til størrelse etc. Det er utrolig lett å bruke og passer inn i alle hender bortsett fra litt store bamser etc :D

Lenke til kommentar
De fleste fotofolk jeg har snakket med sier 350D er et bedre kamera enn D50 og D40. Som familiekamera er det jo ikke tvil om at 350D er et greiere kamera i forhold til størrelse etc. Det er utrolig lett å bruke og passer inn i alle hender bortsett fra litt store bamser etc :D

7606442[/snapback]

350D er omtrent tilsvarende D50, litt mere avansert på noen områder, D50 litt bedre på andre områder.

Når det gjelder størrelsen er det helt subjektivt. Jeg kunne aldri hatt 350D, det blir som å holde i et lite leketøy. Får aldri noe godt grep på det. Andre derimot synes det er helt perfekt.

Lenke til kommentar
jaok takk skal dere ha.. jeg har lest litt og fant ut at D40 har UFATTELIG treig autofokus.. noe som vi ikke kan ha noe av.. Derfor helte jeg hele veien mot Canon og fyrte løs på 350D'en

Det er objektivet på D40 som har treg AF, setter du på f.eks. et Nikon 18-70, blir det mye bedre. Ikke i tvil om at jeg heller ville hatt D40 med 18-70 enn 350D/400D...

7606322[/snapback]

hvor mye koster det da? for en av grunnene til at jeg velger mellom disse to er at begge er billig, og hvis jeg atpåtil må kjøpe en linse til nikon så blir det enda dyrere og da blir det enda en grunn til å velge canon. Men ellers skjønner jeg hva du sier.

Lenke til kommentar

7606165[/snapback]

Dette var et UFATTELIG unyansert syn på de forskjellene som finnes i autofokushastighet mellom kameraene. Gå heller i en fotobutikk og test, og du finner sannsynligvis ut at det har lite å si, hvis du i det hele tatt klarer merke forskjellen.

Lenke til kommentar
ok, men den koster vel rundt 3000 gjør den ikke? og da blir det litt for dyrt for meg desverre, og dette er det første kameraet jeg har kjøpt så jeg synes Canon EOS 350D er mer enn bra nok for meg.

7606502[/snapback]

Skal du først ha bedre optikk (som den 18-70) så ser det enklest ut å heller gå for D80 kit. Det koster selvsagt mer penger.

350D kit blir du helt sikkert kjempefornøyd med (det samme hadde du blitt med D40). Husk å kjøpe en bok (f.eks. Magnar Fjørtoft sin 'Digital fotografi i praksis' ) i tillegg. Før du har gjort det og lest og lært, så vil det være du som er begrensningen, ikke kameraet.

Lenke til kommentar
ok, men den koster vel rundt 3000 gjør den ikke? og da blir det litt for dyrt for meg desverre, og dette er det første kameraet jeg har kjøpt så jeg synes Canon EOS 350D er mer enn bra nok for meg.

7606502[/snapback]

Skal du først ha bedre optikk (som den 18-70) så ser det enklest ut å heller gå for D80 kit. Det koster selvsagt mer penger.

350D kit blir du helt sikkert kjempefornøyd med (det samme hadde du blitt med D40). Husk å kjøpe en bok (f.eks. Magnar Fjørtoft sin 'Digital fotografi i praksis' ) i tillegg. Før du har gjort det og lest og lært, så vil det være du som er begrensningen, ikke kameraet.

7606836[/snapback]

Jeg er helt enig med Berland at du blir fornøyd uansett bare du lærer å bruke kameraet ditt. Men tiden vil du nok se at du trenger lyssterke objektiver til innendørs bruk feks. Ikke tenk så mye på kamera når det gjelder Nikon og Canon i den prisklassen. Se gjerne etter noe bruke med gode objektiver eller noe billig som du kan erstatte kitobjektivet hvis det ikke er "lyset" nok. Jeg har det fortsatt og synes det funker greit men skal nok ha et annet når jeg får råd. Eller kan du jo vurdere en ekstern blitz som feks Canon Speedlite 430EX eller Sigma sine, dette vil du nok også få god bruk for fremover.

Lenke til kommentar

at d40 er SINNSYKT tregt iforhold til 350d/400d er tull her er FAKTA :)

(hentet fra digit)

D40:

Oppstart

Avslått til klar:

ca. 0,2 s. (1,3 s. for LCD infopanel)

Autofokus

Normal belysning:

0,5 - 0,7 s. (W/T)

Svak belysning:

0,8 - 1,6 s. (W: 3 lux - T: 4 lux)

350d:

Oppstart

Avslått til klar:

ca. 0,2 s.

Autofokus

Normal belysning:

W/T: < 0,5 s.

Svak belysning:

W: 0,7 s. (3 lux)/ T: 0,8 - 1,2 s. (4 lux).

Dette viser at d40 at autofokus er omtrent det samme, er usikker på om det er mulig å merke denne forskjellen, og dette er med KIT objektiv på begge to!

Og dette med ett KIT objektiv til d40 som skal være tregt ;)

Er enig at 18-70 ikke er veien å gå med d40, men kanskje 18-200 da har du kanskje en venn for resten av livet og som kan vokse med deg videre uansett hvilke nikon kamera du ønsker - bare litt stiv pris

Endret av nicowiz
Lenke til kommentar

setter ett lite spørsmåls tegn til akam sin test av hurtighet av autofokus på d40, dette er hentet fra dcrp:

Autofocus speeds will vary depending on what lens you have attached to the camera. With the kit lens, typical focus times were between 0.1 and 0.3 seconds, with slightly longer delays if the camera had to "hunt" a bit. Rarely did the focusing process exceed one second. Low light focusing was quick and accurate thanks to the D40's dedicated AF-assist lamp.

Camera performance is superb. Flip the power switch and the D40 is ready to go. Focusing times were very good, and low light focusing was excellent thanks to a powerful AF-assist lamp. Naturally, shutter lag wasn't a problem, and shot-to-shot delays were minimal. The D40's continuous shooting mode isn't quite as fast as the one on the Rebel XTi, but it's still excellent, taking 6 RAW and a nearly infinite number of JPEGs at 2.5 frames/second. Battery life was above average, and the camera supports the USB 2.0 High Speed standard.

Har stusset litt over at det er kun akam som har nevnt dette.

Endret av nicowiz
Lenke til kommentar

7606502[/snapback]

Det Wildbill sa, var at kit-objektivet som følger med Nikon D40 er hakket bedre enn det som følger med 350D/400D. Det koster ingenting ekstra da det følger med kameraet i standardpakken. Det er 18-70 som koster ekstra, ikke 18-55.

Ellers er det mange kunder som reagerer negativt på grepet på 350D/400D, mens D40 for mange gir en mer solid følelse da grepet er dypere og mer kraftig. Dette gjelder både personer med små og store hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...