Gå til innhold

cpu vifte bråker som f...

lærer'n

Anbefalte innlegg

Hei:)

Miin foreldre har kjøpt seg en "skrivemaskinpc" og jeg fikk nesten sjokk da jeg startet den, for det hørtes ut som et jetfly var under takeoff...

Etter å ha åpnet kabinettet er støykilden lokalisert til cpu-viften, og mitt spørsmål blir derfor: Hvordan får jeg redusert hastigheten på vifta? (den går trolig på max, over 3000 rpm står det i bios).

Har lest litt rundt på forumet om å koble om til 5 eller 7-volt, men har ikke funnet noen god "oppskrift" på hvordan det gjøres, og finnes det evt, noe program som kan gjøre jobben, uten å måtte begynne å koble ledninger?

Mvh Lærer'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Last ned programmet Speedfan. Der tror jeg du skal greie det. Ellers kan du prøve i BIOS, der ved å sette max load på viften ved antall grader...

Pass på tempraturene når du gjør endringer!

7604501[/snapback]

Lastet ned Speedfan, men det støttet ikke hovedkortet:( Har kikket litt i BIOS, men finner ingen plasser der jeg kan stille inn grader, eneste jeg finner er en oversikt over temp og rpm...

Finnes det andre programmer som gjør det samme som speedfan?, som kanskje støtter kortet..

Har sett at en del foreslår muligheten med å redusere fra 12 til 7-volt, men fra vifta går det bare tre ledninger (12v, 0 og 0)...

Håper noen har tips, for jeg reiser snart hjem fra juleferie og håper da og kunne etterlate mine foreldre med en "støyfri" pc.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...