Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

 

Er for dødstraff ved kriminelle handlinger som overlagt serie/massedrap og tortur.

Så hvis det er overlagt drap av én person, så fortjener han ikke dødsstraff?

 

Overlagt drap (rasjonelt kalkulerende og nøye planlagt handling) er grusomt og uakseptabelt uansett antall. Men når det gjelder antall har det også med fare for gjentagelse å gjøre.

 

Selv om overlagt drap er uakseptabelt og grusomt kan det samtidig for noen få være "eneste vei" ut av fangenskap fra fysisk/psykisk tortur/terror. Hva vet jeg.

 

Syns derfor det bør være et skille på antall hvor det fra å være i noen få tilfeller "eneste vei ut" til å bli, i mangel av bedre ord, "en livsstil".

 

Meningen er desverre mangelfull når det gjelder drapsmenn/kvinner som av forskrudde tanker dreper en person for å kontrollere/straffe. Burde ikke også disse få dødstraff?

 

Utvilsomt et vanskelig tema.

 

Det største hånet mot pårørende og samfunnet forøvrig er praktiseringen av livsvarig fengsel i Norge.

Det er særdeles krenkene og opprørende at drapsmenn slipper ut etter 21 (14) år i fengsel for overlagt drap! Livsvarig fengsel skal bety livet ut etter min rettsfølelse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer nå på hvorfor Norge har dødsstraff for streik, lockout eller boikott, men ikke for massemnordere som ABB?

Deltagelse i «ulovlig lockout, streik eller boikott som er egnet til å svekke Norges motstandsevne» kan straffes med døden eller livsvarig fengsel.

http://no.wikipedia.org/wiki/Beredskapslovene Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...