Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)

Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46

Anbefalte innlegg

Jeg blir så irritert på alle som skriver (spes jenter) at de syntes så synd på saddam som blir hengt i dag osv..

Jeg syntes det er så teit!. . For det første er det litt sent tidspungt å reagere på. Dem kunne heller reagert i november da det ble bestemmt.

For det andre så må dem jo tenke på hva som skjer HVER DAG rundtforbi? I stedet for en teit mann.. Som kanskje har brutt lovene på værst vis. Tenk på alle andre som blir urettferdig behandlet i stedet for å fokusere så sinnsykt på saddam, bare fordi vg og dagbladet syntes det er veldig gøy å skrive om han.

hehe. jeje.. min mening hvertfall :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saddam har gjort MYE galt! Derfor syns jeg kansje at døden er en mild straff for ham...

Han vil nok bare se på seg selv som en martyr, det vil nok alle tilhengerene hans og.

Men jeg har ikke noe imot om di henger han, bare la han sitte lenge på pinebenken! dvs ikke heng ham i natt, la han vente, la han tenke på hva han har gjort og grue seg til henrettelsen!

Lenke til kommentar

Det er ingen som klager når seriemordere i USA blir dødsdømt, men med engang det er en person som har vært viktig i media etc. klager folk. Siden de har fulgt ham nøye.

Hva? Hvem er det du refererer til her? Norske myndigheter er imot dødsstraff i USA, derfor vi ikke utleverer folk som risikerer å bli henrettet (eksempelvis Krekar). Påstanden din henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Hvilken sak er det egentlig Saddam skulle bli sett på som en martyr for?

7607432[/snapback]

Kampen mot vesten og da spesielt USA. Kampen mot nordmenn, franskmenn, dansker, amerikanere og andre som i dag oppholder seg i Irak. Kampen mot demokartiet i Irak.

Han vil bli et fint argument å motivere selvmordsbombere med.

Og så er han et symbol som viser at de som nå styrer ikke er noe bedre enn han. Dessverre. Dødsstraff hører huleboere til. At man ikke har lært av tabbene i USA.

Vi er ment å opptre sivilisert og vi ønsker at Irak skal opptre sivilisert. Det er intet sivilisert med å drepe en mann.

Lenke til kommentar
Kampen mot vesten og da spesielt USA. Kampen mot nordmenn, franskmenn, dansker, amerikanere og andre som i dag oppholder seg i Irak. Kampen mot demokartiet i Irak.

Han vil bli et fint argument å motivere selvmordsbombere med.

Og så er han et symbol som viser at de som nå styrer ikke er noe bedre enn han. Dessverre. Dødsstraff hører huleboere til. At man ikke har lært av tabbene i USA.

Vi er ment å opptre sivilisert og vi ønsker at Irak skal opptre sivilisert. Det er intet sivilisert med å drepe en mann.

7607458[/snapback]

My point exactly.

Lenke til kommentar
- At staten tar liv i en rettsak er ikke et rettsamfunn verdig, det bidrar til yttterlig vold.

7607498[/snapback]

enig i det du sier, men saddam fortjente det.

7607567[/snapback]

Det gjorde han nok, men det er fremdeles galt. Og jeg antar KRAFortune snakket om dødsstraff generelt, og ikke kun denne hendelsen.

Lenke til kommentar
Rettsapparatet er en del av et større system, og kan ikke handle fritt utenfor de gjeldene lover og regler. Rettsapparatet er også gjenstand for innsyn, kritikk og evaluering. Det er et helt system som skal sikre at det ikke missbrukes og at makten ikke missbrukes.

Makten kommer til å misbrukes uansett. Spørsmålet er, i hvor stor grad? Om man blir sittende på livstid, og er uskyldig, så er det i alle fall en sjanse for at noen klarer å bevise din uskyld slik at du slipper ut. Slik er det ikke om du blir drept straks du er dømt.

Edit: Vær gjerne prinsipiell motstander av dødsstraff. Det har jeg full forståelse for. Men jeg har liten forståelse for alle som sier at vi (jeg antar 'vi' i disse tilfellene henviser til irakerne) senker oss til samme nivået som har helt utenfor loven drept og misshandlet tusenvis.

7607344[/snapback]

Vi senker oss kanskje ikke ned på et slikt nivå med én henrettelse av én person, men jeg mener fortsatt det er lavmåls. Ikke like lavmåls som å drepe tusenvis av uskyldige, men likevel feil. To gale gjør ikke en rett.

Lenke til kommentar

Hvorvidt dødsstraff er fortjent eller ikke er alltid problematisk.

Man må overveie tusener av faktorer. Hvordan vi forholder oss til spørsmålet om dødsstraff avhenger i stor grad av vårt filosofiske menneskesyn. Noen tror kanskje at mennesket er født som en blank tavle og at våre avgjørelser påvirkes av fullstendig av våre opplevelser. Derfor mener noen at vi ikke kan holde enkeltindivider ansvarlig for deres umenneskelige beslutninger. I hvert fall ikke ta fra dem den aller største menneskerettigheten. Nemlig retten til å leve.

Andre velger kanskje å tro at vi alle er frie selvstendige tenkende individer som definitivt kan være straffskyldige, og at de som totalt mister sin forstand og forståelse for moral ikke fortjener noe annet en døden som følge.

Prinsipielt tar jeg avstand fra dødsstraff når det er snakk om pasjonsmord og blodfeid, utelukkende fordi jeg ikke tror noen mennesker egentlig er i stand til å begripe hvorfor noen går så langt som de gjør. Men i dette tilfellet og generelt når det er snakk om folkemord og statsledere er jeg tilbøyelig til å akseptere dødsstraff. Dette fordi jeg innser at disse menneskene fortsatt har svært mye innflytelse enda de sitter i fengsel. Deres stemmer blir fortsatt hørt og de har makten til å gjøre sin tilværelse bedre.

Ta Augusto Pinochet som et eksempel. Jeg anser det derfor som formålstjenlig å henrette folkemordere og tyranner. Det som irriterer meg noe grenseløst er at alle folkerettighetsorganisasjoner og etikere liksom skal forsvare Saddam for enhver pris!

Saddam gjorde utrolig mye grufullt, det er klart det er vanskelig å la være å dømme han på forhånd! Hvorfor viser de ikke samme engasjement ovenfor langt mindre rettferdige rettssaker i hele verden som vi knapt hører om??

Samtidig tror jeg ikke Saddam hadde nok slagkraft eller troverdighet til å oppnå martyrstatus hos spesielt mange. Ja, jeg tror han ville forårsaket mer skade i fengsel.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar

Han fortjente det ja.

Men det vil ikke si at han skulle blitt hengt for det.

Hvis du kjenner en fyr som du ikke tåler trynet på og ønsker at han skulle vært skutt så går du jo ikke også skyter da.

men kan trådstarter spørre om en poll?

spørre om man var imot eller med henrettelsen.

hadde vært fint å sett hva folket syns.

Men det er nok slik at han blir regna som en martyr.

Og hvis USA hvil at Iraq skal bli et demokratisk land så burde de pelle ræva si ut derfra.

Lenke til kommentar

Helt enig med Do_the_Bender, og vil legge til noe jeg skrev tidligere:

En martyr er en person som går i døden for en sak. Men Saddam har så vidt jeg kan se ingen klar sak. Han ville bare beholde egen makt. Og da USA kom kjempet han ikke for noen sak, han løp og gjemte seg i et hull og overlot kampen til sine soldater.

Hadde han ventet rakrygget på USAs soldater og sagt, her står jeg, kom og ta meg, jeg er rede til å møte dere, forsvare meg og eventuelt dø for ".......", så kunne man ansett han som en martyr.

Men eneste saken han har kjempet for er å beholde egen makt og redde eget skinn. Det utgjør ingen martyr.

Derfor er det trist at så mange i norske medier fremhever han som en potensiell martyr. Og uansett hvor jeg leser dette, uansett hvem jeg har hørt si dette, så har jeg ikke hørt noen god begrunnelse på hvorfor Saddam skulle bli en martyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kan noen nevne et land som fungerer bra. (kriminelt og sikkerhet) som praktiserer dødstraff. og ikke nevn USA før du ser " bowling for columbine".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...