Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Poenget er vel heller at vi ikke skal dømme noen til døden med mindre man har uomtvistelige bevis.

Dette er irrelevant for spørsmålet om hva som skal skje med dem som dømmer uskyldige til døden.

 

Hvordan skal de straffes? De har jo myrdet noen. Og det med kaldt blod. Burde ikke de også henrettes da, for at loven skal skje fyllest?

 

Hvis noen forfalsker eller underslår bevis for å få noen dømt så kan disse selvsagt dømmes til døden ganske enkelt for å ha planlagt ett mord.

Hvis det har skjedd feil da?

 

Motstanderne har fortsatt ikke forklart hvordan man tryller tilbake eks. 20 år av noens liv. Jeg er veldig spent på hvordan dere har tenkt å utføre det kunststykket.

Ingen har påstått at man kan trylle tilbake 20 år av noens liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hopper bare inn i diskusjonen med min ytring.

 

Jeg er imot dødsstraff, fordi det etter min mening sjelden kan bevises med 100% sikkerhet at personen som er tiltalt, er skyldig i gjerningen. Om man så kunne bevise at det er helt klinkende klart at personen som er tiltalt, er skyldig, så må man også se på hvorfor handlingen ble utført. Personen kan feks være mentalt syk.

 

Jeg har dog ingen problemer med å forstå at enkelte pårørende og etterlatte etter feks et drap på nærmeste familie vil ønske å se gjerningsmannen/kvinnen henrettet.

 

I en krigssituasjon stiller det seg annerledes, og etter min mening bør det da være tillatt med henrettelser for alvorlige krigsforbrytelser som massedrap o.l.

Lenke til kommentar

Om det ikke kan bevises med 100% at personen er skyldig så skal da den anklagede slippes fri.

 

Hvordan skal de straffes? De har jo myrdet noen. Og det med kaldt blod. Burde ikke de også henrettes da, for at loven skal skje fyllest?

 

Dette har jeg allerede svart på.

Hvis det har skjedd feil da?

 

Shit happens.

Lenke til kommentar
Hvordan skal de straffes? De har jo myrdet noen. Og det med kaldt blod. Burde ikke de også henrettes da, for at loven skal skje fyllest?

Dette har jeg allerede svart på.

Hva var svaret da? Det om at de som forfalsket bevis skulle henrettes selv? Hva med dommeren, aktor, osv. der så ikke har skjedd?

 

Hvis det har skjedd feil da?

Shit happens.

Så hvis noe er feil skal ingen straffes?

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke å gjenta meg selv hele tiden, du får nesten bare lese tråden, det er derfor innleggene lagres i en tråd vet du.

 

Du er jammen skarp.

 

Problemet er bare at det er ikke så mye logikk i din forsvaring av dødsstraff. Da alt blir så forferdelig relativt. Noen MÅ STRAFFES MED DØDEN fordi de dreper mennesker, andre ikke, da det er "uhell" når folk bestemmer seg for å henrette mennesker fordi de er overbevist om noe.

Lenke til kommentar

Det er da vel ikke relativ?!

 

Quisling er ett eksempel på en fyr som fortjente dødsstraff. Gutta i Baneheiasaken er andre. Det finnes mange andre eksempler på kjente kriminalsaker hvor jeg mener at de skyldige godt kunne vært avlivet.

 

Noe helt annet er det når man straffer noen for en alvorlig kriminell handlig i god tro. Det skal ikke så mye godvilje til å forstå hva jeg mener, men du er tydligvis mer opptatt av å kverulere enn å ta til deg andres synspunkter, akkurat DET får stå for din regning, ikke min.

Lenke til kommentar
Det er da vel ikke relativ?!

 

Quisling er ett eksempel på en fyr som fortjente dødsstraff. Gutta i Baneheiasaken er andre. Det finnes mange andre eksempler på kjente kriminalsaker hvor jeg mener at de skyldige godt kunne vært avlivet.

 

Noe helt annet er det når man straffer noen for en alvorlig kriminell handlig i god tro. Det skal ikke så mye godvilje til å forstå hva jeg mener, men du er tydligvis mer opptatt av å kverulere enn å ta til deg andres synspunkter, akkurat DET får stå for din regning, ikke min.

 

Kverulering, nei. Jeg vil vite hva kvalifiserer til dødsstraff. Er "handle i god tro" en unnskyldning for å ha drept ett uskyldig menneske? Ett overlagt planlagt drap. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Voldtekt, overgrep på barn(er vel å definere som voldtekt), grove ran, overlagt drap, menneskehandel og grov narkotikakriminalitet er det jeg kommer på i farta.

 

Så med andre ord, man sitter igjen med ett samfunn stappet fullt av mennesker som har begått overlagt drap og folk som støtter det? For nærmere tresifret antall mennesker ville blitt henrettet av slikt. Med tanke på variasjonen i forbrytelser som skulle vært dødsstraff for, kunne man nesten risikert ett tosifret antall justismord i året også. En ganske grei antakelse.

 

Akseptabelt?

Lenke til kommentar
Hvis dødsstraff skulle fungere så mye mer avskrekkende - hvorfor ligger de statene som har dødsstraff i USA fremdeles på draps-toppen?

 

Kan det ha noe å gjøre med at i USA er det ganske enkelt å få tak i våpen?

 

Det er flere våpen per innbygger i Norge enn i USA...

Lenke til kommentar
Hvis dødsstraff skulle fungere så mye mer avskrekkende - hvorfor ligger de statene som har dødsstraff i USA fremdeles på draps-toppen?

 

Kan det ha noe å gjøre med at i USA er det ganske enkelt å få tak i våpen?

 

Det er flere våpen per innbygger i Norge enn i USA...

 

Og litt andre regler ang. å eie våpen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...