Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De jeg stilte i en post for litt siden. Den ble forbigått i stillhet av motstanderne. Ganske pussig, spesielt siden jeg har et ganske radikalt syn på saken. Jeg tror i alle fall at jeg har ett radikalt syn på saken. :)

 

Vet ikke hvilket innlegg du snakker om, men det kan jo tenkes at folk ikke gidder å svare deg dersom du har holdningen "Jeg mener dette. Basta!". Er ikke nødvendigvis det at folk ikke "tør" :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
De jeg stilte i en post for litt siden. Den ble forbigått i stillhet av motstanderne. Ganske pussig, spesielt siden jeg har et ganske radikalt syn på saken. Jeg tror i alle fall at jeg har ett radikalt syn på saken. :)

 

Nå har jeg lest posten din og den er nok litt radikal, men det er greit nok.

 

Kan bare svare med at vi har et verdisystem i dette landet som slett ikke må være kopier av andres systemer. Noen av våre verste fiender og beste venner kverker morderne sine med liv og lyst. Så jeg skal ikke påstå hvem sine systemer som er "riktigst", men bare si at det er en grunn for at Norge er et av verdens beste land å bo i.

 

 

Noe annet som jeg ikke helt skjønner er det du sier om overbefolkede fengsler. Når man lytter til den offentlige debatten mellom de som skal ha mest peiling, så er det slett ikke morderne som er problemet, men du får det til å høres ut som om det tyter drapsmenn ut mellom hver 

sammenføyning?

 

Skjønner også at du kanskje liker litt smell, og da lurer jeg på om du er villig til å la muslimske mordere velge å bli slaktet på halal-vis?

 

:)

Lenke til kommentar

Hehe. Nå måtte jeg faktisk le høyt! Folk som sitter rundt meg her på jobb så bare rart på meg.

 

Neida, vi trenger ikke å kopiere andre lands verdier og rettssystem det er klart, men trenger vi å sy puter under armene på avskum? Smak litt på den.

 

Husker ikke helt hva soningskøene er på akkurat nå, men det er vel flere som har måttet vente i over ett år på å få sone ganske enkelt fordi fengslene er fulle.

 

Ikke er jeg helt sikker på hvor mange drap som begås i Norge hvert år heller, men hvis vi antar 30 bare for å ta ett tall og at 10 av disse blir tatt. Det gir 10 fengselsplasser i året det som kastes bort. I alle fall hvis de skal sone på livstid i tillegg.

 

Si at 10 mordere tas hvert år, alle blir dømt til livstid, over 15 år så blir det 150 celler som bare er oppholdsrom frem til fangen dør. Sinnsykt å kaste bort så mye penger på det.

 

Det som er litt av poenget mitt er at man da kunne sluppet å kaste bort penger og fengselsplasser på folk som allikevel skal sitte der til de dør. Kverk dem og bli kvitt problemet. Mye billigere er det også ei kule eller to mot mange millioner for en fange i ett langt liv.

 

Soningskøene ville utvilsomt blitt kortere eller benekter du kanskje det?

Lenke til kommentar

Har du blind tro på at rettsystemet med hundre prosents sikkerhet klarer å dømme kun de skyldige, Quayle?

 

Og hvis du ikke har det - hvor mange justismord (bokstavelig talt) skal vi akseptere? 1 av 100?

 

HVIS vi hadde innført dødsstraff i Norge i 1970, ville vi i 1995 ha drept (minst) 5 uskyldige mennesker.

 

Det betyr 5 uskyldige drepte i løpet av 25 år.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Justismord#Me...rske_justismord

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hehe. Nå måtte jeg faktisk le høyt! Folk som sitter rundt meg her på jobb så bare rart på meg.

 

Neida, vi trenger ikke å kopiere andre lands verdier og rettssystem det er klart, men trenger vi å sy puter under armene på avskum? Smak litt på den.

 

Husker ikke helt hva soningskøene er på akkurat nå, men det er vel flere som har måttet vente i over ett år på å få sone ganske enkelt fordi fengslene er fulle.

 

Ikke er jeg helt sikker på hvor mange drap som begås i Norge hvert år heller, men hvis vi antar 30 bare for å ta ett tall og at 10 av disse blir tatt. Det gir 10 fengselsplasser i året det som kastes bort. I alle fall hvis de skal sone på livstid i tillegg.

 

Si at 10 mordere tas hvert år, alle blir dømt til livstid, over 15 år så blir det 150 celler som bare er oppholdsrom frem til fangen dør. Sinnsykt å kaste bort så mye penger på det.

 

Det som er litt av poenget mitt er at man da kunne sluppet å kaste bort penger og fengselsplasser på folk som allikevel skal sitte der til de dør. Kverk dem og bli kvitt problemet. Mye billigere er det også ei kule eller to mot mange millioner for en fange i ett langt liv.

 

Soningskøene ville utvilsomt blitt kortere eller benekter du kanskje det?

 

Fint å kunne spre litt glede og lys rundt seg. :innocent:

 

Så smaker jeg på den da ... Tjo, man kan vel si at hvis vi avliver avskum så er vi plutselig selv blitt det. Jeg tar meg heller råd til utgiften ved å oppbevare avskummet, nesten slik som vi oppbevarer avfall fra kjernekraftverk. Jeg tror at vio sikkert kan finne på andre ting for å fjerne soningskøene, så som elektronisk merking av visse typer forbrytere, og så la dem sone hjemme.

Lenke til kommentar
Har du blind tro på at rettsystemet med hundre prosents sikkerhet klarer å dømme kun de skyldige, Quayle?

 

Og hvis du ikke har det - hvor mange justismord (bokstavelig talt) skal vi akseptere? 1 av 100?

 

Dette har jeg allerede svart på. Vennligst les min forrige post som omhandler dette temaet. Ikke bare er det ødeleggende for tråden når man spør folk om ting de allerede har svart på før, for faktisk ikke så veldig mange poster siden, men det er også innmari irriterende.

 

For å svare kort på spørsmålet ditt. Vi skal dømme alle forbrytere som er funnet skyldige som om de var skyldige, ikke som om de var uskyldige. Finnes det tvil så skal du ikke dømmes. At rettsystemet ikke fungerer er ikke en unnskyldning for å ikke straffe. Du mener vel ikke at vi ikke skal fengsle folk fordi de kan være uskyldige. Hvor mange justismord godtar du? Vi fengsler jo tydligvis uskyldige hver dag slik du ser det.

 

Til Pencilcase:

 

Greit at du ønsker å kaste bort penger på slik oppbevaring, her er jeg uenig. :)

 

Jeg glemte å nevne at jeg ikke har noe til overs for at man skulle kunne velge henrettelsesmetode selv, det kunne fort bli dyrt. Halshugging er vel relativt billig så vi kunne kanskje innført det som en opsjon.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar

Dersom du hadde sett tidligere i tråden ville du sett mitt svar på det, Quayle :).

 

Men for å ta det en gang til: terskelen for å dømme noen til døden er høyere enn å dømme noen til 21 års fengsel. Og i tilfeller hvor justismord har skjedd, er det mulig å utbedre (til en viss grad) feilen som er oppstått. Dersom dødsstraff hadde vært en mulig dom, ville nok flere skyldige sluppet fri.

 

"Etter min mening".

Lenke til kommentar

Så du mener at om man sitter i fengsel til man dør, for så å bli frifunnet i ettertid - så har man hatt det bedre enn om man bare fikk en kule med engang? Og ikke bare det, man kan utbedre feilen også? Flott om du forklarer hvordan en død fange som døde av naturlige årsaker kan gjenopplives. Eller hvordan du har tenkt å trylle tilbake de 50 årene som er tapt av livet til en fange. Du forstår sikkert at slik argumentasjon er på trynet.

 

Du skal dømmes som om du er skyldig uansett. Er det tvil så skal du slippe fri, så enkelt er det. Dømmes du så er du per definisjon skyldig. I tillegg så er ikke 21 år livstid og heller ikke 21 reelle år bak murene. Du er kanskje ikke klar over at 21 år bak murene for en fange koster flesk.

 

Jeg er ikke interessert i å bære den kostnaden, selv om du er det. Det burde kanskje ikke være så vanskelig å godta?

 

Ikke nok med det, men jeg er klart også for dødstraff av aktive pedofile og andre voldtektsmenn. Slike er oftere gjengangere også enn drapsmenn.

Lenke til kommentar

Ikke nok med det, men jeg er klart også for dødstraff av aktive pedofile og andre voldtektsmenn. Slike er oftere gjengangere også enn drapsmenn.

 

Jeg synes ikke det burde være dødsstraff for annet enn overlagt drap. Folk som er blitt utsatt for voldtekt kan stadig hjelpes/ rehabiliteres og siden leve et normalt liv selvom det kansje vil sitte igjenn noen vonde minner/ traumer.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er bedre å leve 21 år bak murene enn å bli henrettet ja. Livstidsdom i Norge er 21 år sist jeg sjekket.

En som skal sitte i fengsel i så lang tid har mange muligheter til å få saken sin gjenopptatt - det har ikke en som allerede er puttet 6 fot under jorda.

 

Og ja: jeg forstår at argumentasjonen din er "på trynet".

 

Simen nevnte tidligere et ord i denne tråden, "Stråmann"-argumentasjon. Du burde anse deg selv som en som benytter denne argumentasjonsmetoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...