Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)

Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46

Anbefalte innlegg

Hmm... dødsstraff blir vel litt for enkelt, skulle ha seigpina han litt lengre. F.eks forgifta han litt da og litt da sånn at han daua sakte men sikkert. Sånne svin fortjener ikkje å dø så lett.

- Ein leif var her.

7604210[/snapback]

Idiotisk torturromantikk. "en leif var her...?" Hele posten er en leif.

7604225[/snapback]

Kvifor var heile poste ein leif?

Var da ikkje så mange skrivefeil.¨

Du kan i miste skrive noke som er ontopic, og ikkje bare kritisere andre her på forumet. Men det er vel det du liker best.

Ontopic igjen:

Godt mulig det blir meir fred i Iraq nå framover, får nå veit at dei som kriga at det er ingen veg tilbake, dei kan ikkje få Saddam tilbake.

Ser ikkje bort i fra at det kan bli eit lite spetakkel i Iraq i morgen tidlig og utover dagen.

7604253[/snapback]

Det er budskapet ditt som irriterer meg. Det irriterer meg grenseløst når noen hyller tortur og henrettelse som du gjør i posten din. Derfor irriterer du meg. Derfor kritiserer jeg deg med rette. Tenk over hva du egentlig sier. Skam deg. Og skam dere alle som støtter tortur og drap. :thumbdown:

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Når den irakiske regjeringen henretter sine motstandere, er de ikke bedre enn Saddam selv.

Det er ikke at Saddam er død som er trist, men det at man her viser at man fortsatt lever i steinalderen og at det nye styret er akkurat like dårlig som det forrige, det er trist.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Gratulerer! Det irakiske folket fortjener virkelig en fresh start, noe som ikke var mulig så lenge Saddam var i live.

7604562[/snapback]

Det er egentlig inngenting som heter det irakiske folket. Irak er en kunstig opprettet stat og du finner få i Irak som identifiserer seg som Iraker. Irak er en sammenslåing av flere folkegrupper, hovedsakelig Sunni, Shia og Kurder.

7606123[/snapback]

Sunni og Shia er to typer muslimer, mens Kurder er folk fra Kurdistan..

Lenke til kommentar
Gratulerer! Det irakiske folket fortjener virkelig en fresh start, noe som ikke var mulig så lenge Saddam var i live.

7604562[/snapback]

Det er egentlig inngenting som heter det irakiske folket. Irak er en kunstig opprettet stat og du finner få i Irak som identifiserer seg som Iraker. Irak er en sammenslåing av flere folkegrupper, hovedsakelig Sunni, Shia og Kurder.

7606123[/snapback]

Ja og det er dette som er kjernen i det hele og som Busch driter i,han var kunn ute etter kontroll av oljen og å hevne seg over en person som turde le av han,for om ikke så var tilfelle hvorfor bryr han seg ikke med alle de andre diktatorne,ja sogar støtter enkelte av dem.

Sakens kjærne er at vi her har tre folkeslag med store motsetninger,der et av disse var forfordelt ved saddams styre,det er disse som nå får lide selv om de ikke har gjordt noe galt, hatet og volden er desverre blind der nede og det vil hele tiden være de med størst makt som undertrykker de andre, hva har Busch tenkt å gjøre med det?

Han har jo gjort dette for å frigjøre folket og da kan han vel ikke tillate dette .

Lenke til kommentar

Faren for at Saddam har blitt drept nå, er at han blir sett på som en martyr. Jeg tror det vil bli farligere nå som han er død, kontra ha han levende i en celle ut livet.

Med Saddams død, kan vi muligens få en valfart av ekstremister og tilhengere av Saddam.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Henrettelse er idiotisk. Det blir jo bare å gjøre det samme tilbake.

Det de heller kunne gjøre, som også er en mye bedre passende straff, er fengsel på livstid. Ei stygg celle, med vann og brød.

Å henges er jo snillt i forhold vil nå jeg si.

(Så .. etter 10-20 år, kan de slippe han utigjen som en overaskalse.. Hvist han har lært leksa :p)

Lenke til kommentar

Det er sykt å tenke på at omtrent alle arabiske land er imot hengingen av Saddam. De mener tilog med at han var en god person. De fleste er jo sunni da (på lag m/saddam).

Fengsles? Tenk på de etterlatte. Hva med de som dør før han? De føler seg urettferdg behandlet.

Det er ingen som klager når seriemordere i USA blir dødsdømt, men med engang det er en person som har vært viktig i media etc. klager folk. Siden de har fulgt ham nøye.

Han drepte flere hundre tusen (nærmere 1 million) og forfulgte flere millioner (Irakere som bor utenfor Irak idag). Han drepte kurdere og angrep Kuwait. Han angrep Iran også.

Et land med så mye olje var likevel fattig. Han hadde palass som man bare kunne drømme om, mens folket levde fattige.

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Er det å dømme noen til døden i en rettsak det samme nivået som å uten lov og dom drepe, torturere og misshandle tusener på tusener av mennesker? :dontgetit:

7607130[/snapback]

Man har likevel tatt seg makten til å ende et medmenneskes liv, ikke sant?

7607170[/snapback]

Nei, man har gitt rettsapparatet makten.

Det er en stor forksjell på at et rettsapparat har denne makten og at enkeltpersoner har denne makten. Eller?

Lenke til kommentar
Ikke i mine øyne. I mine øyne er vi alle mennesker, og vi har ingen rett til å drepe andre. Om Saddam Hussein har drept andre, gir det ikke oss retten til å drepe ham.

7607264[/snapback]

Det er et greit prinsipielt standpunkt.

Men at man ikke ser forskjell på en rettslig avgjørelse og en person som tar seg til rette utenfor loven, og å ikke se forskjell på drepe store folkemengder på grusomme måter og å henrette en person raskt, det får meg til å stille store spørsmål ved folks dømmekraft.

Lenke til kommentar
Er det å dømme noen til døden i en rettsak det samme nivået som å uten lov og dom drepe, torturere og misshandle tusener på tusener av mennesker? :dontgetit:

7607130[/snapback]

Man har likevel tatt seg makten til å ende et medmenneskes liv, ikke sant?

7607170[/snapback]

Nei, man har gitt rettsapparatet makten.

Det er en stor forksjell på at et rettsapparat har denne makten og at enkeltpersoner har denne makten. Eller?

7607206[/snapback]

Det er rett.

Det er det som er den største trusselen med et diktatur at det ikke er uavhengige domstoler i forhold til styres makten (diktatoren). I et demokrati derimot vil det være nøytrale domstoler og godt er det.

Personlig så jeg jeg og imot dødstraff og mener jo derfor at han burde heller sittet inne i en glatt celle resten av livet, men når dødstraff er strengeste straff der han ble dømt så er det hvertfall bra at han fikk strengeste straff. Noe annet ville vært uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Det er et greit prinsipielt standpunkt.

Men at man ikke ser forskjell på en rettslig avgjørelse og en person som tar seg til rette utenfor loven, og å ikke se forskjell på drepe store folkemengder på grusomme måter og å henrette en person raskt, det får meg til å stille store spørsmål ved folks dømmekraft.

7607292[/snapback]

Du sier at rettsapparatet har makten. Joda, sant det. Men hvem opprettholder det?

Lenke til kommentar

Rettsapparatet er en del av et større system, og kan ikke handle fritt utenfor de gjeldene lover og regler. Rettsapparatet er også gjenstand for innsyn, kritikk og evaluering. Det er et helt system som skal sikre at det ikke missbrukes og at makten ikke missbrukes.

Edit: Vær gjerne prinsipiell motstander av dødsstraff. Det har jeg full forståelse for. Men jeg har liten forståelse for alle som sier at vi (jeg antar 'vi' i disse tilfellene henviser til irakerne) senker oss til samme nivået som har helt utenfor loven drept og misshandlet tusenvis.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...