Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Blir ikke skremt over slike tall, fordi hvis man legger merke til hvor lett fordommmer trigges i dette forumet, og samtidig vet hvor strukturerte vi her tvinges til å være, heller jeg til å tro at tallet ikke stemmer, men dessverre er mye høyere.

 

:)

Lenke til kommentar

En ting er nå helt bombesikkert, og det er at det er mange familier i New Jersey som har en fin jul as we speak, etter de nå for litt siden bestemt seg for å fjerne dødsstraffen. Tenk så mange foreldre og barn som er overlykkelig for å kunne få beholde faren sin eller sønnen sin i live! :love: For ikke å snakke om de uskyldig dømte som sitter på death row, nå vet de at de slipper å møte døden i stolen...

 

Dette skal feires veit jeg :D:yes:

Lenke til kommentar
Forøvrig er det en feil i systemet når noe uskyldige henrettes og ikke med dødsstraff generelt.

Så du er enig i at det er en feil i systemet. Spørsmålet som da må stilles er hvorvidt man kan innføre dødsstraff i et system som har feil. Alternativt, hvordan kan man reparere det som er feil i systemet?

 

Edit: Typo

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Hvordan har du tenkt til å hindre at uskyldige blir henrettet, Glimti? De siste årene har vi hatt noe slikt som 40 eller 50 justismord i Norge.

Det vil ikke være min sak å unngå at uskyldige henrettes dersom det innføres dødsstraff.

Helt til du selv sitter uskyldig på dødscelle?

 

Det vil være opp til dem som styrer med dette. Forøvrig er det en feil i systemet når noe uskyldige henrettes og ikke med dødsstraff generelt.

Det er nettopp denne feilen i systemet som gjør at du risikerer å få deg selv henrettet.

 

Nå tror jeg nok at tillfeldige folk på gaten ikke blir plukket ut som misstenkt og blir satt på dødscellen uten videre. Om man først klarer å få status som siktet og videre skyldig i en sak der dødsstraff er aktuelt skal man være god til å rote seg borti ting dersom man virkelig er helt uskyldig.

Lenke til kommentar
Hvordan har du tenkt til å hindre at uskyldige blir henrettet, Glimti? De siste årene har vi hatt noe slikt som 40 eller 50 justismord i Norge.

 

Det er nettopp dette som gjør at jeg er så sterkt imot dødsstraff. Vi dømmer uskyldige, og vi vil fortsette å dømme uksyldige, for vi klarer ikke å få et perfekt rettsvesen. Det er umulig. Dessuten mener jeg at de fleste fortjener en sjanse til. Så klart er det noen som er så syke i hodet, at de aldri kommer til å komme seg, men de får vi bare koste på fengsel da.

 

Og er vi egentlig noe bedre enn han som har drept da, når vi dreper han?

 

Et perfekt system er nok langt borte og kansje umulig å innføre, men jeg synes store mangler i rettssystemet er bla: manglende dødsstraff for overlagt drap, manglende livstid i fengsel for andre allvorlige forbrytelser, at fanger kan ta permisjon samt tideligere løslatelse pga. god oppførsel. Fortsetter man å lete finner man sikkert masse mer.

Jeg mener ikke at en som har drept en annen med kaldt blod fortjener en ny sjanse. Vedkommende har vist hva han/ hun er i stand til å gjøre.

 

Og ja, det er stor forskjell på en kaldblodig drapsmann og en som har som jobb å henrette kaldblodige drapsmenn.

Lenke til kommentar
En ting er nå helt bombesikkert, og det er at det er mange familier i New Jersey som har en fin jul as we speak, etter de nå for litt siden bestemt seg for å fjerne dødsstraffen. Tenk så mange foreldre og barn som er overlykkelig for å kunne få beholde faren sin eller sønnen sin i live! :love: For ikke å snakke om de uskyldig dømte som sitter på death row, nå vet de at de slipper å møte døden i stolen...

 

Dette skal feires veit jeg :D:yes:

 

Hvordan kan du vite hva folkene i New Jersey mener om dette? KJenner du noen som bor der som du har snakket med? Det finnes faktisk tillhengere av dødsstraff så det er sikkert delte meninger om dette. Selv synes jeg å avskaffe dødsstraff er en tragisk ting å gjøre. Hvorfor sympatisere med en morder? Hvorfor holde vedkommende i livet etter at han/ hun har begått et drap?

Lenke til kommentar
Forøvrig er det en feil i systemet når noe uskyldige henrettes og ikke med dødsstraff generelt.

Så du er enig i at det er en feil i systemet. Spørsmålet som da må stilles er hvorvidt man kan innføre dødsstraff i et system som har feil. Alternativt, hvordan kan man reparere det som er feil i systemet?

 

Edit: Typo

 

Ja, selvfølgelig finnes det feil i systemet og det vil det muligens alltid gjøre. En reparasjon i systemet vil være å innføre dødsstraff for overlagt drap så har man i alle fall fjernet en feil. ;)

Lenke til kommentar
En ting er nå helt bombesikkert, og det er at det er mange familier i New Jersey som har en fin jul as we speak, etter de nå for litt siden bestemt seg for å fjerne dødsstraffen. Tenk så mange foreldre og barn som er overlykkelig for å kunne få beholde faren sin eller sønnen sin i live! :love: For ikke å snakke om de uskyldig dømte som sitter på death row, nå vet de at de slipper å møte døden i stolen...

 

Dette skal feires veit jeg :D:yes:

 

Hvordan kan du vite hva folkene i New Jersey mener om dette? KJenner du noen som bor der som du har snakket med? Det finnes faktisk tillhengere av dødsstraff så det er sikkert delte meninger om dette. Selv synes jeg å avskaffe dødsstraff er en tragisk ting å gjøre. Hvorfor sympatisere med en morder? Hvorfor holde vedkommende i livet etter at han/ hun har begått et drap?

 

Vel, mitt syn er at selv om noen har begått et drap så rettferdiggjør ikke dette å ta nok et liv. Jeg mener ingen mennesker har rett til å bestemme om et annet menneske skal dø, verken drapsmenn eller dommere.

Lenke til kommentar
En ting er nå helt bombesikkert, og det er at det er mange familier i New Jersey som har en fin jul as we speak, etter de nå for litt siden bestemt seg for å fjerne dødsstraffen. Tenk så mange foreldre og barn som er overlykkelig for å kunne få beholde faren sin eller sønnen sin i live! :love: For ikke å snakke om de uskyldig dømte som sitter på death row, nå vet de at de slipper å møte døden i stolen...

 

Dette skal feires veit jeg :D:yes:

 

Hvordan kan du vite hva folkene i New Jersey mener om dette? KJenner du noen som bor der som du har snakket med? Det finnes faktisk tillhengere av dødsstraff så det er sikkert delte meninger om dette. Selv synes jeg å avskaffe dødsstraff er en tragisk ting å gjøre. Hvorfor sympatisere med en morder? Hvorfor holde vedkommende i livet etter at han/ hun har begått et drap?

 

Vel, mitt syn er at selv om noen har begått et drap så rettferdiggjør ikke dette å ta nok et liv. Jeg mener ingen mennesker har rett til å bestemme om et annet menneske skal dø, verken drapsmenn eller dommere.

 

Kan så være, men jeg ser ikke på en kaldblodig drapsmann som et menneske, men heller som et monster. Har man begått overlagt drap med kaldt blod har man virkelig markert at man er farlig og at det er noe galt med enn. Slike folk har forspilt sin sjanse og har ingenting mer her i denne verden å gjøre slik jeg ser det. Like godt å henrette vedkommende og være ferdig med det.

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig finnes det feil i systemet og det vil det muligens alltid gjøre. En reparasjon i systemet vil være å innføre dødsstraff for overlagt drap så har man i alle fall fjernet en feil. ;)

Så hvis tiltalen er overlagt drap og en person blir dømt for det så er det ikke så farlig om denne personen er skyldig eller ikke? Seriøst?

Lenke til kommentar
Nå tror jeg nok at tillfeldige folk på gaten ikke blir plukket ut som misstenkt og blir satt på dødscellen uten videre. Om man først klarer å få status som siktet og videre skyldig i en sak der dødsstraff er aktuelt skal man være god til å rote seg borti ting dersom man virkelig er helt uskyldig.

Hva du tror er fullstendig irrelevant. Faktum er at det begås justismord, selv her i Norge. Skal du forholde deg til dette faktum eller skal du fortsette å la være å ta til deg det folk skriver?

 

Ved å være for dødsstraff er du samtidig for at du selv eller noen du er glad i kan bli uskyldig henrettet. Vil du det?

Lenke til kommentar
Nå tror jeg nok at tillfeldige folk på gaten ikke blir plukket ut som misstenkt og blir satt på dødscellen uten videre. Om man først klarer å få status som siktet og videre skyldig i en sak der dødsstraff er aktuelt skal man være god til å rote seg borti ting dersom man virkelig er helt uskyldig.

 

jepp, rettsaker er i grunnen helt unødvendige. Har man først klart å bli tilalt for noe kan man like godt gå i fengsel med en gang.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite hva folkene i New Jersey mener om dette? KJenner du noen som bor der som du har snakket med? Det finnes faktisk tillhengere av dødsstraff så det er sikkert delte meninger om dette. Selv synes jeg å avskaffe dødsstraff er en tragisk ting å gjøre. Hvorfor sympatisere med en morder? Hvorfor holde vedkommende i livet etter at han/ hun har begått et drap?

 

Det sier seg jo selv da :roll: Eller tror du foreldre og barna var lykkelig glade for at sønnen eller faren skulle bli henretta? Det finnes alltid tilhengere av blodhevn, men heldigvis er det bare ett fåtall i forhold til de som ikke ønsker at mere blod skal bli sølt..

 

Hadde vært spennende å se hvor fort du hadde skifta mening om det var din bror eller far som sto for tur inn i stolen.. Tror ikke jeg hadde rukket å blunke engang før du sikkert hadde skifta mening..

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig finnes det feil i systemet og det vil det muligens alltid gjøre. En reparasjon i systemet vil være å innføre dødsstraff for overlagt drap så har man i alle fall fjernet en feil. ;)

Så hvis tiltalen er overlagt drap og en person blir dømt for det så er det ikke så farlig om denne personen er skyldig eller ikke? Seriøst?

 

Selvfølgelig har det noe å si, eller alt å si om en uskyldig blir henrettet for et drap han/ henne ikke har begått. Men det dreier seg om en svikt i systemet og ikke en feil med dødsstraff i seg selv.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg nok at tillfeldige folk på gaten ikke blir plukket ut som misstenkt og blir satt på dødscellen uten videre. Om man først klarer å få status som siktet og videre skyldig i en sak der dødsstraff er aktuelt skal man være god til å rote seg borti ting dersom man virkelig er helt uskyldig.

Hva du tror er fullstendig irrelevant. Faktum er at det begås justismord, selv her i Norge. Skal du forholde deg til dette faktum eller skal du fortsette å la være å ta til deg det folk skriver?

 

Ved å være for dødsstraff er du samtidig for at du selv eller noen du er glad i kan bli uskyldig henrettet. Vil du det?

 

Det er som jeg har skrevet før, ikke en feil med dødsstraff i seg selv, men med systemet når uskyldige blir dømt.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at uskyldige skal henrettes, men jeg mener fortsatt at det skal være dødsstraff for overlagt drap.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite hva folkene i New Jersey mener om dette? KJenner du noen som bor der som du har snakket med? Det finnes faktisk tillhengere av dødsstraff så det er sikkert delte meninger om dette. Selv synes jeg å avskaffe dødsstraff er en tragisk ting å gjøre. Hvorfor sympatisere med en morder? Hvorfor holde vedkommende i livet etter at han/ hun har begått et drap?

 

Det sier seg jo selv da :roll: Eller tror du foreldre og barna var lykkelig glade for at sønnen eller faren skulle bli henretta? Det finnes alltid tilhengere av blodhevn, men heldigvis er det bare ett fåtall i forhold til de som ikke ønsker at mere blod skal bli sølt..

 

Hadde vært spennende å se hvor fort du hadde skifta mening om det var din bror eller far som sto for tur inn i stolen.. Tror ikke jeg hadde rukket å blunke engang før du sikkert hadde skifta mening..

 

Vi har delte meninger om dette sier seg selv eller ikke. Jeg tror ikke at foreldre eller barna var lykkelige over at sønnen eller faren (eller noen andre i familien) hadde begått overlagt drap. Noen ville kansje reagert på at et familiemedlem skulle henrettes for mord, andre ikke.

 

Og det er ikke snakk om blodhevn, men om rettferdige konsekvenser for det man har gjort.

Lenke til kommentar
Vi har delte meninger om dette sier seg selv eller ikke. Jeg tror ikke at foreldre eller barna var lykkelige over at sønnen eller faren (eller noen andre i familien) hadde begått overlagt drap. Noen ville kansje reagert på at et familiemedlem skulle henrettes for mord, andre ikke.

 

Og det er ikke snakk om blodhevn, men om rettferdige konsekvenser for det man har gjort.

 

Alle oppegående mennesker med normale mennesklige følelser hadde reagert om sønnen/broren/faren deres skulle bli henretta.. Å si noe annet er bare å dra på bærtur inn i fantasiland..

 

De rettferdige konsekvensene du snakker om går ikke utover fangen, men de uskyldige etterlatte.. ! Så det er ikke mye rettferdig her i gården nei!

Lenke til kommentar
Vi har delte meninger om dette sier seg selv eller ikke. Jeg tror ikke at foreldre eller barna var lykkelige over at sønnen eller faren (eller noen andre i familien) hadde begått overlagt drap. Noen ville kansje reagert på at et familiemedlem skulle henrettes for mord, andre ikke.

 

Og det er ikke snakk om blodhevn, men om rettferdige konsekvenser for det man har gjort.

 

Alle oppegående mennesker med normale mennesklige følelser hadde reagert om sønnen/broren/faren deres skulle bli henretta.. Å si noe annet er bare å dra på bærtur inn i fantasiland..

 

De rettferdige konsekvensene du snakker om går ikke utover fangen, men de uskyldige etterlatte.. ! Så det er ikke mye rettferdig her i gården nei!

 

Alle oppegående mennesker med normale mennesklige følelser hadde reagert om sønnen/ broren/ faren deres hadde begått overlagt drap. Om man fortsatt har noen følelser ovenfor dette familiemedlemmet etter noe slikt vil man kansje reagere, men har man ikke følelser ovenfor vedkommende lenger så vil man ikke reagere.

 

Konsekvensene for morderen blir selv døden og det mener jeg er rettferdig.

(Derimot mener jeg ikke at dødsstraff skal brukes for noe annet enn overlagt drap).

Lenke til kommentar
Alle oppegående mennesker med normale mennesklige følelser hadde reagert om sønnen/ broren/ faren deres hadde begått overlagt drap. Om man fortsatt har noen følelser ovenfor dette familiemedlemmet etter noe slikt vil man kansje reagere, men har man ikke følelser ovenfor vedkommende lenger så vil man ikke reagere.

 

Konsekvensene for morderen blir selv døden og det mener jeg er rettferdig.

(Derimot mener jeg ikke at dødsstraff skal brukes for noe annet enn overlagt drap).

Logisk sett burde man slutte å føle for mennesker som gjør forferdelige ting. Men følelser er ikke logiske, heldigvis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...