Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)

Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen mente det var absolutt ingen skremmende effekt med dødsstraff.

Den uttalelsen der er skikkelig skikkelig enig i! :D Er ikke så mange som tenker på konsekvensene i det øyeblikket man fersker dama si i sengs med en annen mann. Da er det bare sjalusi og sinne som styrer en.. er etterpå man tenker "faen, det var dumt.. og nå må jeg sitte her og vente på dødssdatoen"..

Hadde det vært avskrekkende, så hadde det vel ikke vært så mye mord..

Lenke til kommentar
Er ikke så mange som tenker på konsekvensene i det øyeblikket man fersker dama si i sengs med en annen mann. Da er det bare sjalusi og sinne som styrer en.. er etterpå man tenker "faen, det var dumt.. og nå må jeg sitte her og vente på dødssdatoen"..

Tyr man til drap bare fordi dama tøser seg, så er man veldig ustabil. Enkelt å greit. Alt du skrev her over ser jeg på med ett stort flir. Oi dama er utro. Oi der drepte jeg elskeren hennes. Oi, det var jo ikke meningen. Angrer nå. :!:

Lenke til kommentar
For meg er det mere logisk, og jeg tror ikke mye på de som sier at de ville valgt å bli henrettet med en gang.. Men det er nå min mening. For ikke å snakke om hva man egentlig tør å gjøre, for man skal ha "baller av stål" for å velge selv å bli henrettet ville jeg tro da men..

Døden er ingenting. Jeg ville glatt foretrukket ingenting, fremfor å sitte innesperret i samme bygning i 40 år. Du mener at de aller fleste ville valgt de 40 årene (+-) fremfor det? Om du har rett, så begynner jeg virkelig å lure på hva mennesker i dag finner seg i. Fengsel er det stikk motsatte av frihet, og vil vi ikkje alle være fri?

(Men nå tror jeg at jeg skal slutte med denne diskusjonen, siden det går en smule off-topic).

Lenke til kommentar
Alt i alt så tror jeg at det henrettes flere skyldige enn uskyldige. Så dødsstraff vil absolutt tjene sitt formål.

Så du synes det hadde vært greit om du selv hadde blit uskyldig henrettet, så lenge mer enn en skyldig også ble henrettet?

Poenget mitt er ikke at flere skyldige enn uskyldige skal henrettes. Selvfølgelig prøver man å unngå at uskyldige blir henrettet. Poenget mitt er at dersom en uskyldig en skjelden gang faktisk blir henrettet så mener jeg fortsatt ikke at det er noe argument mot dødsstraff dersom det hovedsakelig er drapsmenn som blir henrettet.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du det fører til at færre saker fører frem til domfellelse? Og hvorfor tror du at flere drapsmenn vil kunne gå løs? Og ja, drapsmenn er å karakterisere som kaldblodige og følelsesløse.

Høyere krav til bevisførsel fører til flere glipp fra påtalemyndighetene, flere smutthull kjendisadvokater kan bruke for å få klienten "av kroken".

Innfører man dødsstraff vil sakene bli langt mer svart/hvitt. En hver i gråsonen vil slippe unna. Virkeligheten er ikke som CSI der en hver sak har endelige tydelige håndfaste beviser. Kostbart vil det også bli. De eneste som virkelig vil tjene på dette er kjendisadvokater som Staff, Raja og Melling... Jeg er ikke villig til å betale for saker med kostnader i Nokas klassen bare for at noen skal få sprøyta si.

Kansje det vil føre til at man er strengere med bevisene, men jeg ser ikke helt at det vil kunne skape så mange smutthull. i alle fall ikke dersom et bevis kan telle som et bevis. Og det finnes svært håndfaste beviser i dagens samfunn, DNA feks. De fleste tillstår gjerne når politiet sitter med DNAbevis.

Om det vil bli kostbart aldri så mye så er det verd det dersom man avslører en morder og vedkommende for som fortjent.

Lenke til kommentar
noen mente det var absolutt ingen skremmende effekt med dødsstraff.

Den uttalelsen der er skikkelig skikkelig enig i! :D Er ikke så mange som tenker på konsekvensene i det øyeblikket man fersker dama si i sengs med en annen mann. Da er det bare sjalusi og sinne som styrer en.. er etterpå man tenker "faen, det var dumt.. og nå må jeg sitte her og vente på dødssdatoen"..

Hadde det vært avskrekkende, så hadde det vel ikke vært så mye mord..

Men hadde det gjort noen forskjell iforhold til livstid?

"Oj, der drepte jeg elskeren til dama mi. Nå kommer hun til å besøke meg en gang i uka. Jippi."

Lenke til kommentar
Alt i alt så tror jeg at det henrettes flere skyldige enn uskyldige. Så dødsstraff vil absolutt tjene sitt formål.

Så du synes det hadde vært greit om du selv hadde blit uskyldig henrettet, så lenge mer enn en skyldig også ble henrettet?

Poenget mitt er ikke at flere skyldige enn uskyldige skal henrettes. Selvfølgelig prøver man å unngå at uskyldige blir henrettet. Poenget mitt er at dersom en uskyldig en skjelden gang faktisk blir henrettet så mener jeg fortsatt ikke at det er noe argument mot dødsstraff dersom det hovedsakelig er drapsmenn som blir henrettet.

Når du mener at et uskyldig liv kan ofres bruker du samme argumentasjon som mordere bruker for å drepe noen i utgangspunktet. Altså er du ikke det døyt bedre enn dem du mener burde bøte med livet for sine handlinger.

Å ofre en uskyldig person er alltid forkastelig, uavhengig av om det er en privatperson eller staten som gjør det.

Lenke til kommentar

Med andre ord:

Du synes det hadde vært greit om du selv hadde blit uskyldig henrettet, så lenge de fleste som ble henrettet var skyldige?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Er ikke så mange som tenker på konsekvensene i det øyeblikket man fersker dama si i sengs med en annen mann. Da er det bare sjalusi og sinne som styrer en.. er etterpå man tenker "faen, det var dumt.. og nå må jeg sitte her og vente på dødssdatoen"..

Tyr man til drap bare fordi dama tøser seg, så er man veldig ustabil. Enkelt å greit. Alt du skrev her over ser jeg på med ett stort flir. Oi dama er utro. Oi der drepte jeg elskeren hennes. Oi, det var jo ikke meningen. Angrer nå. :!:

:!:

Godt det er noen her så vet hvordan det føles og sitte i den elektriske stolen da... :roll:

Lenke til kommentar
Godt det er noen her så vet hvordan det føles og sitte i den elektriske stolen da... :roll:

Vet ikke om det var meg du hintet til her. Nå bor jeg i Norge så jeg trenger ikke bekymre meg for dødsstraff i det hele tatt. Uansett, så har jeg nok i toppen til å ikke la utroskap få meg til å ende i fengsel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Vet ikke om det var meg du hintet til her. Nå bor jeg i Norge så jeg trenger ikke bekymre meg for dødsstraff i det hele tatt. Uansett, så har jeg nok i toppen til å ikke la utroskap få meg til å ende i fengsel.

Tenkte ikke på deg nei.. ^^

Lenke til kommentar

Det var jo ETT eksempel dah, dere skjønte vel det? .. Har dere aldri hørt om folk som dreper av sjalusi dere eller? :blink: Eller at folk dreper kona fordi hun vil gå fra en eller søke om skilsmisse.. Det er jo utallig med grunner til hvorfor folk dreper..

Lenke til kommentar

Nei, men litt kjipt hvis du faktisk blir dømt, henrettet og begravd, og at en person så på sitt dødsleie innrømmer drapet.

Selv med dagens formidable teknologi er det svært vanskelig å gjenopplive deg i slike tilfeller..

Hvis dere først er for strengere straffer, hvorfor skal dere så absolutt henrette dette individet? Med tanke på at livsvarig fengsel faktisk er billigere, så burde vel det være et like greit alternativ for dere, eller?

Det er moralsk forkastelig å ta et liv, og staten burde ikke synke ned på et slikt nivå.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Jeg vet selvsagt ikke hvordan de har det de som skal havne i stolen, men det går vel ann å tenke seg til det vel? Og man kan tenke seg til hvordan familien til fangen har det også.. Det kalles empati..

Lenke til kommentar
Men hadde det gjort noen forskjell iforhold til livstid?

"Oj, der drepte jeg elskeren til dama mi. Nå kommer hun til å besøke meg en gang i uka. Jippi."

Alle tegnene tyder jo på at dama ikke hadde kommet og besøkt han, men hva vet jeg.. kan jo hende! Allikevel så er fokuset mitt på familien til drapsmannen, altfor mange glemmer de! Og det MÅ det bli en slutt på, de er jo like uskyldige de! Skjønner ikke at det er så vanskelig å skjønne for enkelte her..

edit: en ting er sikkert, DØD over dobbeltposter man ikke kan fikse selv :hrm:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

I mine øyne er det helt uakseptabelt at en uskyldig blir henrettet, og at folk blir henrettet for "ingenting" i ikke-vestlige land. Så jeg er helt i mot dødsstraff.

Men om noen blir tatt mens de gjør noe alvorlig, som å drepe noen og så blir drept selv av politiet eller forbipasserende har jeg ikke de samme motforestillingene. Det er nok noe med at myndighetene skal bestemme at du skal dø den og den dagen, det er så planlagt og hevngjerrig. Og det finnes ingen human måte å ta livet av noen på, så lenge du vet at noen skal drepe deg er det inhumant i mine øyne..

Lenke til kommentar
Allikevel så er fokuset mitt på familien til drapsmannen, altfor mange glemmer de! Og det MÅ det bli en slutt på, de er jo like uskyldige de! Skjønner ikke at det er så vanskelig å skjønne for enkelte her..

Er nok fordi du setter familien til DRAPSMANNEN foran familien til OFFERET. Det blir bare helt latterlig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...