Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Hmm... dødsstraff blir vel litt for enkelt, skulle ha seigpina han litt lengre. F.eks forgifta han litt da og litt da sånn at han daua sakte men sikkert. Sånne svin fortjener ikkje å dø så lett.

- Ein leif var her.

7604210[/snapback]

 

Idiotisk torturromantikk. "en leif var her...?" Hele posten er en leif.

7604225[/snapback]

 

Kvifor var heile poste ein leif?

Var da ikkje så mange skrivefeil.¨

Du kan i miste skrive noke som er ontopic, og ikkje bare kritisere andre her på forumet. Men det er vel det du liker best.

 

Ontopic igjen:

 

Godt mulig det blir meir fred i Iraq nå framover, får nå veit at dei som kriga at det er ingen veg tilbake, dei kan ikkje få Saddam tilbake.

 

Ser ikkje bort i fra at det kan bli eit lite spetakkel i Iraq i morgen tidlig og utover dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at VG legger ut bilder av Saddam sitt liv er da ikke noe gale what so ever? Mye fine bilder og små notiser til bildene med informasjon som er kjekt å vite. Dette er jo en historisk begivenhet som man kanskje lærer om i fremtiden? Synes ikke det skal legge noe lokk på denne saken når det kommer til bilder av hans liv og info om det pga det han er straffet for. Historie er og blir historie.

 

On another note, synes det er tragisk at de hengte han. Kunne opprettholdt et litt normalt menneskelig nivå for 2006. Men gjort er gjort - konsekvensene (om det blir noen) får de bare leve med i etterkant.

 

- hsds

Lenke til kommentar

Alle som mener at dette vil skape mer uro og bråk, hva er begrunnelsen for å tro det?

 

(NB! "At han blir martyr" er ingen begrunnelse uten å si hvorfor det skaper uro)

 

Personlig tror jeg at det at Saddam var i live var en kilde til konflikter. Fordi han ville fortsatt være en inspirasjon, det ville fortsatt være uenighet hva som skulle skje med Saddam, det ville være forsøk på å få han frigjort ved bruk av terror/kidnapping og andre voldelige metoder, det ville bli aggresjon mot de som holdt han innesperre osv.

Lenke til kommentar
Gratulerer! Det irakiske folket fortjener virkelig en fresh start, noe som ikke var mulig så lenge Saddam var i live.

7604562[/snapback]

 

Jeg har ikke mye tro på at Irak blir noe fredelig land å bo i, det vil i så fall ta sine år. Kan hende det stemmer at de får "en fresh start", men den kommer nok ikke til å bli godt utnyttet.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva de som mener Saddam skulle blitt pint og holdt fengslet egentlig tenker på. Saddam har gjort mange vondt, sant nok. Men han er fortsatt et menneske, og vi skal ikke synke til hans nivå som menneske kun fordi han ikke har vist respekt for det menneskelige liv.

 

Dødsstraffen var grei nok, nå fjernet vi ihvertfall problemets rot. Nå kan vi hjelpe Irak med å vokse og gro sine sår, så de også kanskje kan leve like godt som oss her i Norge.

 

Og dere som mener at dødsstraff var for enkelt: Noen av dere husker kanskje Saddams uttalelse etter dommen? "Jeg vil heller bli skutt, og ikke hengt som en simpel tyv" (Fritt etter hukommelsen). Han døde riktignok fort, men i hans øyne var det en uverdig død. Så han har fått sin straff.

 

Nå er Irak kvitt Saddam Hussein, og nå kan de reise seg fra gjørma (eller sanden, om du vil), og vi trenger ikke tenke mer på ham. Vi trenger ikke se tilbake til ham, og tenke dårlig om ham, for nå har han betalt sin gjeld. Han er død, og i de dødes rike fortjener alle de levendes respekt.

 

 

Mulig noe rotete innlegg, beklager det. Har ikke sovet mye i natt.

 

Jeg vil avslutte med mitt favorittordspråk:

"Hevn er en rett best servert kald. Men den retten metter i en liten stund, og etterpå kommer magepinen."

Lenke til kommentar

Situasjonen i Irak vil bare bli verre etter dette. Vertfall for en periode. På sikt vil alikevel dette forbedre landet og som andre har sagt i denne tråden, sørge for at Irak får en "fresh" start. Jeg tror også at dette med dødstraff er feil. Fengsel er i realiteten en mye verre straff.

 

Men det største feilgrepet er allerede gjort. Og det skjedde den dagen USA rullet inn over Irak og krigen var igang. ;)

Lenke til kommentar
Situasjonen i Irak vil bare bli verre etter dette. Vertfall for en periode. På sikt vil alikevel dette forbedre landet og som andre har sagt i denne tråden, sørge for at Irak får en "fresh" start. Jeg tror også at dette med dødstraff er feil. Fengsel er i realiteten en mye verre straff.

 

Men det største feilgrepet er allerede gjort. Og det skjedde den dagen USA rullet inn over Irak og krigen var igang. ;)

7604871[/snapback]

Det er også sant. Skjønner ikke hvorfor USA absolutt MÅ sloss, uten mulighet for å diskutere. USA har ikke store baller, bare mye penger.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har tenkt litt frem og tilbake på det her. Selv om jeg gang på gang har prøvd å komme frem til noen logiske resonnmenter, har det bare blitt med følelsene:

 

Bra at Saddam ble hengt, bra at USA invaderte Irak.

 

Men så er det alt det man kan tenke rundt det, da. Saddam ville nok fått en verre straff i fengsel, ja, men jeg er enig med de som sier at han vil være en kilde til inspirasjon levende, hvilket ikke ville være bra for Irak. (Så lenge de hadde sluppet medier inn i fengselet, that is. Han ville fortsatt med å forringe sin heltestatus i det evige, og stadig vekk ville nye, dumme mennesker tro ham, så stakkarslig han ville, og har i det siste, sett ut. Og de ville jo måtte slippe inn medier fra tid til annen, hvis ikke ville det blitt isolat, og det ville iallfall blitt kritisert.) Så den er jeg helt sikker på at jeg har et logisk resonnement for å si er en god ting. Om det er riktig rettsmessig er en annen sak, men det bryr jeg meg ærlig talt ikke om i denne situasjonen. Irak er i en overgangsfase, og når det nye, demokratiske moderne Irak oppstår, vil de ha et skikkelig rettssystem. (Lenge til.)

 

Når det gjelder selve invasjonen: Jeg mener, det ville gått en stund før diktatoren forsvant ellers? OK, det førte kanskje mye uro med seg, USA hadde ikke noe med det å gjøre og bla, bla, bla... men nå er altså en grusom diktator styrtet. Er det ikke noe hooray i det? Irakerne hadde ikke klart det på egen hånd. Det ville bare blitt flere og flere små opprør, opprørene ville blitt slått ned av Saddam, nye opprør, nye militære reaksjoner osv.

 

Hurra, sier jeg. Så gjenstår det bare å se om USA og resten av verdenssamfunnet kan rydde plass i Irak for et pent land også, da.

Lenke til kommentar
Og det som har skjedd i fortiden rettferdiggjør dødsstraff? Hevne en forbrytelse med en annen forbrytelse? Skal man aldri komme ut av den onde sirkelen?

 

Ingen, selv ikke en statsmakt, skal ha makt eller rett til å bestemme at en annen person ikke skal få leve lenger, uansett hvor godt eller vondt ment det er.

7603749[/snapback]

 

Så du mener med andre ord at Saddam skulle fått lov å sitte på en celle hele livet, kost seg med god mat, oppvarting hele døgnet ja full pakken, som straff? Mens folket hans går der ute, sulter, dør og pines fordi han fremdeles er i livet?

 

Nei, selv ikke en statsmakt skal ha makt eller rett til å bestemme at en annen person ikke skal få leve, det er jeg enig i for i grunnen er jeg imot dødsstraff. Men når en person har forvaltet så mye ondskap, spred så mye død og fordervelse og tatt livet av så mange mennesker, så mener jeg at denne personen ikke er verdig livet lengere. Man skal respektere sine med mennesker i livet, det gjorde ikke Saddam, han kjørte på og drepte de som gikk imot han. De som gikk mot han, endte opp død. Når noen missbruker både sin makt og liv på denne måten, og tar livet av mennesker, er de da verdig å få leve?

 

Jeg er glad for det irakiske folket at dette symbolet har blitt drevet bort. Ikke at jeg tror det blir fred der nede med det første, ei heller på lang lang tid, men dette er starte på noe nytt. Selvfølgelig, det finnes andre skrullinger der ute, men kanskje dette kan være en liten påminning til andre diktatorer at kriminalitet lønner seg ikke til slutt.

Lenke til kommentar

Er kvalmende dette her. At man synker til et slikt nivå at man henretter mennesker, i tillegg til å se Bush triumfere og kalle en sjofel ting som henrettelse som en viktig milepæl.

 

Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them, Frodo? Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise cannot see all ends.

 

- Gandalf fra ringenes herre sier det godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...