Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)

Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46

Anbefalte innlegg

Ja det sier seg jo selv at de aller aller aller fleste ville valgt livsstid foran dødsstraff uten å blunke! Tror ikke de som er for death penalty er helt med på alvorligheten rundt dødsstraff og hva det innebærer.. Og ikke de som mener de heller ville valgt det foran livsstid heller.. Jeg får ikke det til å stemme helt..

Ps. Jeg har hele tiden siktet til at man burdte redusere dødsstraf til livsstid. Er det jeg diskuterer om ihvertfall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke de som er for death penalty er helt med på alvorligheten rundt dødsstraff og hva det innebærer...

Da vil jeg gjerne at du utdyper dette litt for meg.

Sålangt jeg ser innebærer dødsstraff at samfunnet blir slipper å være redde for folk som har drept før.

Lenke til kommentar

Nei så klart ikke, derfor burde han fått livstid i fengsel slik han aldri kan gjøre det igjen. Å drepe han også vil ikke løse noenting.

Poenget med det jeg skrev, var jo fordi mange skriver at en morder ikke burde fått livstid fordi han ville ha "råtnet bort i fengselet", og at det da er "bedre" med dødsstraff for han, selv om mindretallet av de som sitter på dødscelle ikke ønsker å dø sansynligvis

Lenke til kommentar
Tror ikke de som er for death penalty er helt med på alvorligheten rundt dødsstraff og hva det innebærer...

Sålangt jeg ser innebærer dødsstraff at samfunnet blir slipper å være redde for folk som har drept før.

viss de sitter i fengsel trenger de heller ikke være redd han.

og det med alvorligheten rundt dødstraff, i USA er det vel ved folokeavstemning det blir avgjort om det skal være dødsstraff ellr ikke? Tipper i såfall det er mange tankeløse ameikanere som ikke har ofret tanken mer enn 1sek før de stemmer i så fall

Lenke til kommentar
og det med alvorligheten rundt dødstraff, i USA er det vel ved folokeavstemning det blir avgjort om det skal være dødsstraff ellr ikke? Tipper i såfall det er mange tankeløse ameikanere som ikke har ofret tanken mer enn 1sek før de stemmer i så fall

Hvor i all verden har du det fra?

Lenke til kommentar

Da vil jeg veldig gjerne at dere som er for dødsstraff forklarer meg hvordan i all verden man kan være redd for ett menneske som sitter inne og skal sitte der til han blir gammel og dør.. ? Livsstid i statenene er faktisk livsttid! Noen ganger får man til og med flere livsstiddommer på seg.. Det hjelper ikke ett fnugg og drepe han, det skader bare familien hans..

Jeg poster filmen jeg la ut her for en stund siden, i tilfelle noen ikke fikk den med seg sist gang.. Den lille jenta dere ser først i filmen har måttet sagt farvel til faren sin for han ble henrettet.. Hvor er rettferdigheten i det?? Fortjener ikke denne uskyldige nydelige jenta en far? Selvsagt gjør hun det! :mad: Kan folk begynne å tenke littegranne lenger snart?? Makan!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg pent lite om hva dapsmennene (og kvinnene :p) måtte mene.

Men familien til avdøde vil i mange tilfeller ikke få fred før drapsmannen er død.

Jeg syns det alene er god nok grunn til dødsstraff.

I tilleg kan jeg nevne at å sitte i fengsel ikke er billig. De som betaler dette er samfunnet.

Jeg siterer adressa.no

Ifølge Kriminalomsorgsavdelingen hos Justis- og politidepartementet, koster hver enkelt fengselsdømt på lukket avdeling omtrent 550 000 kroner i året.

21 * 550 000 = 11 550 000 kr.

Da spør jeg, er disse menneskene verd denne prisen, eller kunne noen andre hatt mer nytte av de pengene.

For å sitere fhi.no

Det koster bare 900 kroner å holde en ungdom på skolen i Zambia i ett år

11 550 000 / 900 ~ 12 883

Det vil da si at en ungdom i Zambia kan gå 12 883 år på. Det er klart det ville være mer hensiktsmessig å sende 12 883 barn på skolen i ett år hver.

Uansett, jeg kan ikke forstå meg på at noen på ramme alvor mener vi skal prioritere en drapsmann, som har fratatt ett annet menneske livet.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du det fra?

ånei.. hvem er det som bestemmer det da? Jeg har lest en plass at det var ett land det ble avgjort med folkeavstemninger, så trodde bare det var slik i USA og da..

edit: hvertfall i noen av statene

Endret av Schnell
Lenke til kommentar

Igjen, kan jeg sette likhetstegn mellom (kjæle)dyr og mennesker? Siden et eksempel med de har allerede blitt dratt opp?

For eksempel den (idiotiske) loven ang. avliving av hunder som opptrer truende. Hvorfor ikke prøve å oppdra de istedet for å avlive de direkte? Samme med hunder som angriper barn osv osv. Hva skiller oss fra dem?

Lenke til kommentar
Den lille jenta dere ser først i filmen har måttet sagt farvel til faren sin for han ble henrettet.. Hvor er rettferdigheten i det?? Fortjener ikke denne uskyldige nydelige jenta en far? Selvsagt gjør hun det! :mad: Kan folk begynne å tenke littegranne lenger snart?? Makan!

Du er flink til å vri på ting. Skal familien til drapsmannen settes foran familien til offeret? At datteren mister far sin er synd. Men familien til offeret bør prioriteres foran familien til drapsmannen. Ikke gi rettsystemet skylden for at faren er en "fuckup". Han sin egen skyld han har endt opp der han er. Gi han skylden for at datteren blir uten en far.

Lenke til kommentar
Pengeargumentet om at " det myyye billigere å la fangen dø" er FEIL! Den er oppbrukt og stemmer ikke. Så vennligst slutt og bruk den nå.. Dessuten er det avskyelig at dere i det hele tatt nevner penger..

Billigere å ha de på livstid i USA kanskje, men ikke alle andre plasser i verden. Så det argumentet ditt holder ikke helt.

Lenke til kommentar
Pengeargumentet om at " det myyye billigere å la fangen dø" er FEIL! Den er oppbrukt og stemmer ikke. Så vennligst slutt og bruk den nå.. Dessuten er det avskyelig at dere i det hele tatt nevner penger..

Billigere å ha de på livstid i USA kanskje, men ikke alle andre plasser i verden. Så det argumentet ditt holder ikke helt.

Verken du eller Melisma har vist til noen kilder på dette, så begge påstandene flyter egentlig i løse lufta for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Du er flink til å vri på ting. Skal familien til drapsmannen settes foran familien til offeret? At datteren mister far sin er synd. Men familien til offeret bør prioriteres foran familien til drapsmannen. Ikke gi rettsystemet skylden for at faren er en "fuckup". Han sin egen skyld han har endt opp der han er. Gi han skylden for at datteren blir uten en far.

Er JEG flink til å vri på ting? Ikke kom med den oppbrukte påstanden som flere her har brukt om "man må jo tenke på offerets familie, drit i fangens familie" hvor er logikken her egentlig? Sier du at offerets familie er mere verdt enn fangens? hahaha, ikke få meg til å le :mad: Du sa det selv "Han sin egen skyld han har endt opp der han er. Gi han skylden for at datteren blir uten en far." nettopp, det er han sin egen skyld, IKKE dattera eller familien hans.. Gi han skylden for at dattera blir uten en far? hvem er det som må lide egentlig?

At det går ann å være så trangsynt enkelte er her.. :roll:

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvorfor det er "FEIL!" og "stemmer ikke"?

Jeg klarer vanskelig å se hvordan livet til en drapsmann er mer verdifullt en både følelsene til offerets familie og f.eks utdannelsen til barn i u-land.

@Chokke, jeg ser hva du mener, men det blir kansje en litt for brei paralell å trekke?

Lenke til kommentar
Verken du eller Melisma har vist til noen kilder på dette, så begge påstandene flyter egentlig i løse lufta for øyeblikket...

joda joda, se lenger bak i tråden så har jeg en link til en forklaring på hvorfor..

Vet det stemmer i USA. Har sett regnskap over dette selv på diverse sider. Men som jeg sa. Det GJELDER I USA. Er da mange andre land som også har dødsstraff, å ikke har samme pengeproblemet.

Kina f.eks skyter fangene som har fått dødsdom, å sender regningen på kula til familien.

Lenke til kommentar
Kan du forklare hvorfor det er "FEIL!" og "stemmer ikke"?

Jeg klarer vanskelig å se hvordan livet til en drapsmann er mer verdifullt en både følelsene til offerets familie og f.eks utdannelsen til barn i u-land.

@Chokke, jeg ser hva du mener, men det blir kansje en litt for brei paralell å trekke?

Link lenger bak i tråden ang. pengespørsmålet.

Klarer du ikke se verdien i at fangens familie får fortsette å treffe han bar lås og slå? En 8 år gammel sønn/datter får besøke faren sin? Er det ikke noe verdi i det?

Det er ikke så vanskelig å forstå skjønner du,,,

JimRamse: La oss ta Amerika først, orker ikke ta for meg hele verden med en gang.. Mottoet til Amerika er blandt annet "Liberty and justice for all" Justice for all? det er feil gitt!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...