Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)

Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

• Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46

Anbefalte innlegg

sånn jeg ser på dette, er at man gjør dem en tjeneste hvis de blir henrettet,

mye værre og sitte i en celle til man dør

hvsi jeg hadde vært i den situasjonen vill ejg ha død så for som mulig, så slipper jeg og slite meg igjennom hele livet i en celle.

Det burde være personens eget valg. Jeg foreslå at folk som er dømt til livstid selv kunne velge assistert selvmord, så har de i alle fall valget. Det var, tro det eller ei, et seriøst forslag.

Men uansett, spørsmålet er om vi bør ha dødsstraff, ikke om vi bør ha livstid, som er et helt annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

vi kan jo egentlig ikke ha dødstraff uten livstid, det er på en måte det samme.

norge er helt lattelig når det gjelder dette, hvis man dreper noe her så får man en god ferie på maks 21 år, jeg mener vi burde ha automatisk livstid hvis noen tar livet av en annen person.

og ikke burde få velge om livstid eller henrettelse... la dem sitte og råtne og tenke på hva de har gjort.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
vi kan jo egentlig ikke ha dødstraff uten livstid, det er på en måte det samme.

norge er helt lattelig når det gjelder dette, hvis man dreper noe her så får man en god ferie på maks 21 år, jeg mener vi burde ha automatisk livstid hvis noen tar livet av en annen person.

Dødstraff er ikke det samme som livstid.

og ikke burde få velge om livstid eller henrettelse... la dem sitte og råtne og tenke på hva de har gjort.

Håper jeg aldri møter en slik person som deg på gata.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

Mordere har ikke noe å bidra med til samfunnet

Det de derimot gjør er å sabotere samfunnet

Først dreper de ett medlem av samfunnet

Deretter tapper de samfunnet for penger og ressurser, da de skal bures inne og holdes i live.

Deretter slipper de ut, og gaten er ikke trygg lengre. Tilbake til punkt 1.

Det blir for meg veldig feil at noen som har drept et annet menneske skal få ta ressurser som ellers kunne gått til å ta vare på gamle og svakerestillte.

Det å leve er et privilegium. Om vi går til naturen ser vi at det er den sterkestes rett.

Det er ett privilegium de fratar andre, og dermed ser jeg ikke noe problem med å frata de det.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva mener du med det, vill du heller treffe mordere?

du syns det er greit å drepe folk og at de ikke skal bli straffet?

det er ikke likgyldig og drepe noen og sitte i fengsel i 15år..

Lenke til kommentar
Det å leve er et privilegium. Om vi går til naturen ser vi at det er den sterkestes rett.

Argumentet fra naturen er uholdbart, og det at å leve er et priveligium er bare din personlige mening, som du ikke har begrunnet på noen måte.

Er det fullstendig umulig å tenke seg å diskutere dødsstraff uten å ty til stråmenn? Er det mulig å se for seg at verden ikke er svart/hvit?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

så du mener mordere burde ha rettigheter? når de stjeler en annen persons liv?

for meg er dette veldig enkelt, livstid eller dødstraff, dødstraff er den lette utveien for morderen

Lenke til kommentar

Tror ikke noen av dere som sier at dere heller ville valgt døden fremfor livsstid, hadde turt å gjennomføre det.. Og man må jo ta farvel med familien og se smerten i øynene deres osv.. Man kan ikke si hva man hadde gjort før man er der, det er tross alt en veldig spesiell situasjon å være i.. Lett å si det, men å faktisk gjøre det er en helt annen ting.. De aller aller fleste hadde valgt livsstid selvsagt, bare idiotisk å dø tidligere enn man må..

Værsågod og sitt!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg ville heller møtt en morder på gata enn en person som i full offentlighet uttaler at han ønsker at mennesker skal "sitte og råtne".

Lenke til kommentar

Jeg ville heller møtt en morder på gata enn en person som i full offentlighet uttaler at han ønsker at mennesker skal "sitte og råtne".

Viss morderen hadde mordet deg da,?

Lenke til kommentar
"En svikt i systemet" som går på bekostning av uskyldige menneskeliv. Ett offentlig system burde ikke vert slik det er mulig å drepe ett menneske med feilvurdering!

Det jeg skrev var at det var latterlig å bruke ressurser på å holde en livstidsdømt morder i livet.

...ja?

En svikt i systemet ja og som flere har sagt allerede så er ikke noe samfunn perfekt. Heller ikke noe system.

Du fikk det til å høres ut som jeg mente at dødsstraff lønnet seg fordi det var dyrt.

Lenke til kommentar

Å dø i seg selv er ingen straff. Om man er redd for å dø, så vil selve ventetiden før du henrettes derimot være en straff. Når det gjelder livstid, så vil det jo være helt personlig om en ser på det som en straff eller ikkje. Hvordan du behandles i fengselet (Norge sammenlignet med Columbia, for å ta et eksempel) vil jo også spille inn på det.

Tror ikke noen av dere som sier at dere heller ville valgt døden fremfor livsstid, hadde turt å gjennomføre det.. Og man må jo ta farvel med familien og se smerten i øynene deres osv.. Man kan ikke si hva man hadde gjort før man er der, det er tross alt en veldig spesiell situasjon å være i.. Lett å si det, men å faktisk gjøre det er en helt annen ting.. De aller aller fleste hadde valgt livsstid selvsagt, bare idiotisk å dø tidligere enn man må..

Jeg ville glatt valgt døden fremfor livstid. Hva er værst, et helt liv i en og samme bygning, eller en rask, smertefull henrettelse, fulgt av ... ingenting?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Hva så, den man tar livet av er selv en morder.

Gjentatte ganger har vi kommet med eksempler på mordere du ikke vil ha henrettet. Likevel velger du å ignorere det fullstendig. Hva i all verden er det med deg?!

Eksempler på mordere jeg ikke vil ha henrettet? Poenget mitt er nettopp at jeg mener mordere bør henrettes.

Lenke til kommentar
sånn jeg ser på dette, er at man gjør dem en tjeneste hvis de blir henrettet,

mye værre og sitte i en celle til man dør

hvsi jeg hadde vært i den situasjonen vill ejg ha død så for som mulig, så slipper jeg og slite meg igjennom hele livet i en celle.

Jeg kan ikke akkurat se at det er så forferdelig å ha livstid i fengsel, i alle fall ikke i alle land. Skulle livstidsdom være en straff for drap burde det være snakk om å sitte i en mørk og kald celle resten av sitt liv uten å leve på annet enn vann og brød.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle en morder myrde en tilfeldig person på gata?

Nei si det. Vi har jo han somalieren som gikk berserk på den trikken med Rambo kniv å drepte en å skadet en hel haug hvis jeg ikke husker feil.

Det som er virkelig tragisk er at jeg leste i avisen for ikke lenge siden at mannen går løs rundt i gatene allerede.

LENGE LEVE NORGES RETTSSYSTEM !

kilde

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Uttalelsen "Alle mordere bør myrdes" er et paradoks. Da går du inn for uttryddelse av menneskeheten. Det klassiske bildet med en evig rekke giljotiner etter hverandre illustrerer dette bra, men eg, err, fant det ikkje.

Og de som sier at det er om du dreper et menneske er du umenneskelig, da er jo de statene som gjør dette umenneskelige, da.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Viss morderen hadde mordet deg da,?

Er du død, er du død. Ingen sorger, ingen gleder. Hvorfor i all verden skulle en morder myrde en tilfeldig person på gata?

javel, greit, Viss han mordet din beste venn, din søster ,bror ,far eller unge? Og viss en morder kunne gå fri på gata kan han gå fri andre plasser også, og poenget er at en som er i stand til å drepe en gang kan være i stand til å drepe to, tre fire fem eller mange ganger.

Lenke til kommentar
javel, greit, Viss han mordet din beste venn, din søster ,bror ,far eller unge? Og viss en morder kunne gå fri på gata kan han gå fri andre plasser også, og poenget er at en som er i stand til å drepe en gang kan være i stand til å drepe to, tre fire fem eller mange ganger.

Alle er "i stand til å drepe". Det at du har drept en gang er ikkje noen garanti for at du vil gjøre det igjen.

Edit: Jeg blir forundret over hvor mange som mener at det er så mye bedre å sitte hele livet i fengsel enn å dø. Er jeg unormal som stiller meg likegyldig til døden?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...