Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Costrato: synes du det er humant å la noen sitte på en dødcelle i flere år, i full viten om sin dødsdato, mens man stadig prøver å finne veien rundt loven for å kjempe om sitt liv? er dette humant for familien til fangen? når de vat at faren eller broren skal dø 17 oktober 2007 ?? akkurat som chris Emmett!?? er det humant å sette en familie, eller fangen gjennom ett sånt helvete, og når dagen kommer så blir man satt i en stol eller på en seng for å bli drept! er du klar over at dette er psykisk følelsesmessig og fyskisk uutholdelig?? dette er ren tortur for alle som er innblanda.. ja dette høres jo jævlig humant ut!! :angry: ikke EN god grunn igjen, etter slike debatter, om at dødsstraff skal fortsette. Flere har satt store spørsmål ved giftinnsrøyting og elektisk sjokk tilsynelatende ikke er smertefullt.

 

Martinez High brukte en time og 9 minutter på å dø ved giftinnsprøyting, de putta så mye nåler i han at han hadde en i hånda, en i halsen og en ved kravebeinet ved henrettelsen. Man så at han gråt og blunket raskt og at han stirret på klokka på veggen. På ett tidspunkt skrek han ut noen ord, men vitnene kunne ikke høre noe for mikrofonen var slått av.

 

Er ikke dette en koselig human fortelling?

 

Martinez High ble forresten dømt til å dø 6 november 2001 for ett mord han begikk i juli 1976 da han var tenåring. Han satt på dødscella siden 1978, over halvparten av livet sitt vel og merke. Han ble også diagnosert for å ha en alvorlig mental sykdom og mentalt tilbakestående.

 

 

Ehm, kan jeg spør deg om en ting? Du sier at alle de pårørende får psykiske problemer av og vite at han skal dø? Seriøst, hvor i drømmeland befinner du deg egentlig?

 

Om noen har komt til en plass i livet hvor det blir plassert i den elektriske stolen, så er det faen meg ikke uten grunn.

 

 

Og skal jeg være helt ærlig, så har jeg bekjentskap til flere gode venner som faktisk hadde ønskt dette om sine fedre.

 

 

 

Kjærlighet finnes, men etter en stund blir den faktisk brutt. Og da er det for enkelte en befrielse når den personen ikke er der lenger, enn at h*n skal fortsette og gå rundt og lage helvete.

 

 

Er man først nedgravd i graven, så kommer man aldri opp igjen.

 

 

 

Og hva skyldige får av problemer den siste tiden h*n har igjen, skulle h*n kanskje tenkt på før h*n gjorde sin kriminelle handling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som klarer å kaldblodig ta livet av flere mennesker og ikke gi en mine eller føle noen form for anger.

 

akkurat som bødlene og alle andre som har noen som helst påvirkning for at henrettelsen skal finne sted..

Touche. Uansett, det jeg mente var utenfor samfunnets normer, som jeg har nevnt i det uendelige. Det er bare slik mennesket fungerer, ingen vei utenom.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
noen som klarer å kaldblodig ta livet av flere mennesker og ikke gi en mine eller føle noen form for anger.

 

akkurat som bødlene og alle andre som har noen som helst påvirkning for at henrettelsen skal finne sted..

Touche. Uansett, det jeg mente var utenfor samfunnets normer, som jeg har nevnt i det uendelige. Det er bare slik mennesket fungerer, ingen vei utenom.

 

Snakker du som erfaren bøddel nå?

Lenke til kommentar

Jeg er for dødsstraff for overlagt drap, evnt. folkemord ol. (Kommer jo ann på i hvilken skala det foregår)

 

Tillhengere av dødsstraff i USA hadde mottoet "Gammel nok til å drepe, gammel nok til å dø" leste jeg en gang og jeg sier meg ganske enig med dem. Har man først tatt livet av et annet menneske mener jeg at man har forspilt sin sjanse her i livet. Dersom en morder anses som psykopat eller syk på en annen måte og dermed ikke kan stilles til ansvar burde vedkommende issoleres for å beskytte andre.

Snakker man om store folkemordere som enten selv har drept utallige eller er skyld i utalliges død så ser jeg ingen grunn til å ha medynk med vedkommende. At personen da forsvinner for godt synes jeg er like greit.

 

Men jeg synes ikke dødsstraff burde benyttes når den/ de skyldige ikke selv er skyldig/ skyldige i drap.

Lenke til kommentar
Ehm, kan jeg spør deg om en ting? Du sier at alle de pårørende får psykiske problemer av og vite at han skal dø? Seriøst, hvor i drømmeland befinner du deg egentlig?

 

nei, her må jeg nok si at du må åpne øya enda mer og se at pårørende blir alvorlig truffet av at ett familiemedlem skal dø ved en planlagt henrettelse. jadajada,kanskje det finnes ett eller to unntak der ute i hele verden.. men de aller aller fleste familier hater dette.

 

Om noen har komt til en plass i livet hvor det blir plassert i den elektriske stolen, så er det faen meg ikke uten grunn.

Og skal jeg være helt ærlig, så har jeg bekjentskap til flere gode venner som faktisk hadde ønskt dette om sine fedre.

 

er utrolig mange som har blitt satt på dødscella når de har vært uskyldig. Og familien blir jo ofrene uansett! om dine bekjentskaper ønsker faren sin død, så javel.. synd for dem og synd for faren deres. er en ting å ønske det, men når det faktisk skjer, så er det noe helt annet...

 

Kjærlighet finnes, men etter en stund blir den faktisk brutt. Og da er det for enkelte en befrielse når den personen ikke er der lenger, enn at h*n skal fortsette og gå rundt og lage helvete.

 

Er man først nedgravd i graven, så kommer man aldri opp igjen.

 

Og hva skyldige får av problemer den siste tiden h*n har igjen, skulle h*n kanskje tenkt på før h*n gjorde sin kriminelle handling.

 

har du snakket med familier til de innsatte? nei, stor sannsynlighet for at du ikke har det. Så jeg foreslår at du ikke hopper til konklusjonen om at kjærlighet mellom familiemedlemmer blir brutt etter en stund. Hva er det for no tull å si?? kan jeg spørre hvor gammel du er? må jo ikke svare hvis du ikke tør/vil..

 

 

Men jeg synes ikke dødsstraff burde benyttes når den/ de skyldige ikke selv er skyldig/ skyldige i drap.

 

mener du når det er ved uhell? og hva med den uskyldige familien til fangen?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg er for dødsstraff for overlagt drap, evnt. folkemord ol. (Kommer jo ann på i hvilken skala det foregår)

 

Tillhengere av dødsstraff i USA hadde mottoet "Gammel nok til å drepe, gammel nok til å dø" leste jeg en gang og jeg sier meg ganske enig med dem. Har man først tatt livet av et annet menneske mener jeg at man har forspilt sin sjanse her i livet. Dersom en morder anses som psykopat eller syk på en annen måte og dermed ikke kan stilles til ansvar burde vedkommende issoleres for å beskytte andre.

Snakker man om store folkemordere som enten selv har drept utallige eller er skyld i utalliges død så ser jeg ingen grunn til å ha medynk med vedkommende. At personen da forsvinner for godt synes jeg er like greit.

 

Men jeg synes ikke dødsstraff burde benyttes når den/ de skyldige ikke selv er skyldig/ skyldige i drap.

 

Er det ikke vanskelig å dømme da?

Lenke til kommentar

Jeg antar at du har snakket mye med familien til innsatte som venter på dødsstraff?

 

Forresten så vil jeg heller at diskusjonen beveger seg over på hvordan dødsstraff kan funke i samtida og fremtiden. Ikke på dårlige bevisstillinger og masse gamle indisiesaker. Faktum er at det kan funke veldig bra i framtiden så lenge det blir satt særdeles sterke krav til forbrytelsene.

 

Som jeg har nevnt tonnevis av ganger så er det helt på jordet med slike forbrytelser som Chokke sier har noe formidlene omstendigheter der en eller to personer blir drept. Jeg snakker de verste sykingene/psykopatene/seriemorderne som begår helt forferdelige forbrytelser. Ikke mange norske som havner i denne kategorien.

 

Eneste jeg har funnet er:

 

Uten å ha satt meg helt inn i saken virker denne karen som en god kandidat:

Arnfinn Nesset

 

Og denne kjente dama som flytta til Amerika. Men hun er jo fortsatt norsk:

Belle Gunness

 

Jeg er forresten 20 år hvis du vil vite det også. Selv om det tar deg 5 sekunder å sjekke profilen min.

Lenke til kommentar
Jeg antar at du har snakket mye med familien til innsatte som venter på dødsstraff?

 

nei, jeg antar at de lfeste familier er glade i hverandre.. synes du det høres særlig fornuftig ut at en far/mor slutter å elske sønnen sin selvom han dessverre har drept en annen? nei, det rimer bare ikke!

 

Jeg snakker de verste sykingene/psykopatene/seriemorderne som begår helt forferdelige forbrytelser. Ikke mange norske som havner i denne kategorien.

 

så du er imot dødsstraff, men ikke når det gjelder de få ekstreme tilfellene som dukker opp ganske sjeldent i forhold til "vanlige" mordere?

 

Jeg er forresten 20 år hvis du vil vite det også. Selv om det tar deg 5 sekunder å sjekke profilen min.

 

jeg har allerede sjekket alderen din for lengst.. og var ikke deg jeg spurte..

Lenke til kommentar
nei, her må jeg nok si at du må åpne øya enda mer og se at pårørende blir alvorlig truffet av at ett familiemedlem skal dø ved en planlagt henrettelse. jadajada,kanskje det finnes ett eller to unntak der ute i hele verden.. men de aller aller fleste familier hater dette.

 

Om du ønsker å bli tatt seriøst i en debatt så råder jeg deg til å slutte å fremlegge det du tror/ønsker å tro som fakta, og heller si det som det er: "Jeg tror at det er slik og slik". Ikke "Sånn er det".

 

Bare et lite tips.

Lenke til kommentar
Arfinn Nesset var et offer etter min oppfatning da. Hva synes du om sirkuset?

 

 

Vel, jeg har ikke satt meg inn i det. Jeg vet ikke om saken var at disse menneskene ikke hadde noe verdig liv i det hele tatt og det egentlig bare var en befrielse å få sovne inn eller om han bare drepte gamle mennesker.

 

Men poenget var at det er denne typen forbrytere som fortjener dette. Som begår flere mord, kaldt og kalkulert.

Men dere fortsetter å trekke frem tilfeller der enkeltpersoner begår forbrytelser i hetens øyeblikk med masse følelser involvert som ikke fortjener å få dødsstraff. Og trekker frem tilfeller med gamle saker fra tider der bevisinnsamling var like funksjonabelt som å spørre karen i nabokommunen om hva han tror skjedde. Vi er kommet litt videre siden det.

 

Jeg kan ikke si at jeg er imot dødstraff men med unntak. Det blir bare dumt, jeg er for dødstraff i de værste forbrytelsene. Som sagt så blir det bare den naturlig neste steget fra livstid.

 

nei, jeg antar at de lfeste familier er glade i hverandre.. synes du det høres særlig fornuftig ut at en far/mor slutter å elske sønnen sin selvom han dessverre har drept en annen? nei, det rimer bare ikke!

 

Dessverre har drept en annen? Hva hvis han har voldtatt og drept ett nesten tosifret antall kvinner? Tror du følelsene er like sterke? Når man finner ut det, innser man at det er en helt annen person. Følelser kommer selvfølgelig til å være involvert. Men i de tilfellene som jeg mener kvalifiserer så vil jeg anta at det blir ett emosjonellt brudd når man finner ut hva personene du trodde du kjente har gjort.

 

Jeg tror familiene til offrene og offrene (hvis ikke alle blir drept eller andre ting enn mord er blitt begått) og samfunnet er bedre tjent med å bli kvitt disse personene enn å beholde de for familien til forbryteren (hvis han har).

 

Poengløst å stu unna og prøve å glemme en person for resten av livet enn å kvitte seg med han.

Lenke til kommentar

Leser du ikke hva vi skriver Melisma? Virker ikke sånn siden du konsekvent kommer med tilfeller som faller utenfor "rammene" ihvertfall jeg har satt om mine meninger, Rampage har gitt uttrykk om at han har nogen lunde like rammer, men likevel så bringer du inn en sak hvor hvor en person har drept en annen. Det er overhodet ikke det som blir diskutert!

Lenke til kommentar
Om du ønsker å bli tatt seriøst i en debatt så råder jeg deg til å slutte å fremlegge det du tror/ønsker å tro som fakta, og heller si det som det er: "Jeg tror at det er slik og slik". Ikke "Sånn er det".

 

Bare et lite tips.

 

Jeg pleier som regel å ikke gå direkte frem å snakke på vegne av noen uten å komme med kilder eller antagelser, og du har funnet en bitteliten ting som du kan kommentere på.. :roll: dessuten er det rimelig åpenlyst at en mor eller far kommer til å lide ved å miste barnet sitt, uansett hva barnet har gjort.. skulle jeg tro... så du ikke jenta som holdt den dødsdømte faren sin i hånda og smilte?eller den 16 år gamle sønnen som måtte bli holdt rundt fordi faren hans ble henrettet? Familier til de dødsdømte

 

Så "takk" for "tipset" ditt, men jeg trenger det ikke! :nei:

Lenke til kommentar
Om du ønsker å bli tatt seriøst i en debatt så råder jeg deg til å slutte å fremlegge det du tror/ønsker å tro som fakta, og heller si det som det er: "Jeg tror at det er slik og slik". Ikke "Sånn er det".

 

Bare et lite tips.

 

Jeg pleier som regel å ikke gå direkte frem å snakke på vegne av noen uten å komme med kilder eller antagelser, og du har funnet en bitteliten ting som du kan kommentere på.. :roll: dessuten er det rimelig åpenlyst at en mor eller far kommer til å lide ved å miste barnet sitt, uansett hva barnet har gjort.. skulle jeg tro... så du ikke jenta som holdt den dødsdømte faren sin i hånda og smilte?eller den 16 år gamle sønnen som måtte bli holdt rundt fordi faren hans ble henrettet? Familier til de dødsdømte

 

Så "takk" for "tipset" ditt, men jeg trenger det ikke! :nei:

 

Jeg tillater meg å tro at disse innsatte er av typen som ligger i den kategorien som jeg mener ikke kvalifiserer til dødstraff. Som jeg har gått dypt inn på opptil flere ganger.

 

Forøvrig var det et alright tips.

 

Og denne siden var jo heller. Kremt interessant uansett. Du har funnet 7 familier utav:

 

I 2006 ble det henrettet minst 1 591 fanger i 25 land og minst 3 861 mennesker ble dømt til døden i 55 land.
Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Enda flere familier som skal lide pga han holdes i live, mener jeg.

 

hvordan lider de mer når han er i live?

 

 

Du klarer å koble med familien til morderen men ikke til familien til offerene?

 

La oss si at søsteren din hadde blitt brutalt voldtatt og nesten drept. Mannen som gjorde det ble fanget etter å ha gjort det samme med 4 andre og 3 av de døde. Du klarer fortsatt ikke å se hvordan de lider mer når han er i live?

 

I Norge per idag ville han havnet i fengsel for teknisk sett 21 år KANSKJE og sluppet ut etter halvparten.

 

(Eller, det er så villt rare strafferammer i Norge at jeg kan ikke uttale meg sikkert. Men poenget er at når muligheten er der og denne syke karen fortsatt er i livet er det psykisk belastning på offerene og pårørende. Altså enda mer enn hvis han hadde blitt fjernet)

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Enda flere familier som skal lide pga han holdes i live, mener jeg.

 

hvordan lider de mer når han er i live?

Jeg mener at flere familier kommer til å ha det tøft psykisk etter at en person har begått overgrep når de vet at han er i live, og "vil ha en liten mulighet til å komme ut og gjenta det". Selvom det kanskje ikke skjer i praksis så er det nok en tanke som ligger og ruger og streffer offer-familier.

Og samme som Rampage sa. Ikke nok med at hun opplever å bli voldtatt og mishandla, men å måtte leve med tanken om at h*n kan komme tilbake når som helst vil være der.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...