Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Greit, menneske og dyr er relativt like ut i fra et biologisk perspektiv, men absolutt ikke ut i fra et sosialt eller kulturelt perspektiv. Mennesket danner sosiale relasjoner til andre, vi har kultur, og ikke minst hver enkelt av oss har drømmer, ønsker for livet vårt. Jeg tviler på at en ku har drømmer for hva hun skal gjøre videre- bli lege(he-he). Derfor er jeg imot dødsstraff og drap generelt- du knuser den personens drømmer, håp, og ikke bare til den personen, men også til alle de som er nær denne personen.

 

Vil også legge til at mennesket har evne til å føle medlidenhet med andre, det har ikke dyr. Et dyr vil ikke tenke to ganger om før han angriper- mens mennesker ofte tenker seg om, vi styres i større grad av motiver/følelser, mens dyr ene og alene styres av instinkter. Ergo, du kan ikke sette et likhetstegn mellom dyr og menneske, ergo er drap av dyr ok, mens drap av menneske ikke er det.

Endret av sonja84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men Chokke, hva hvis det var broren din eller faren din som skulle bli henretta.. hadde du tenkt annerledes da? (samme spm til dere andre som er for dødsstraff) man trenger ikke være saddam eller osama for å bli henretta, holder med at man har drept en gang. Jeg synes det er forferdelig. saker der man har drept i selvforsvar også..

 

å sitte på dødscella så lenge, familien må si farvel for siste gang (hvordan kan man si farvel til en far/bror/sønn/mor/datter/søster for aller siste gang? hva sier man?hvordan takler man noe sånt?)

 

det er umennesklig å påføre mennesker slik smerte!, bli ført inn i en ventecella når dagen kommer, få ett siste måltid (akkurat som at matlysten kommer til å være tilstede) , bli ført inn i rommet der senga eller stolen står, vente på å få injeksjon eller å bli stekt levende. også er det over, for fangen og for familien for alltid. aldri skal de snakke sammen mer eller sees, pga noen mennesker har blodhevn i sitt hjerte. utenforstående mennesker vel og merke!

 

hva faen er galt med dette bildet? ALT!!

Lenke til kommentar
Greit, menneske og dyr er relativt like ut i fra et biologisk perspektiv, men absolutt ikke ut i fra et sosialt eller kulturelt perspektiv. Mennesket danner sosiale relasjoner til andre, vi har kultur, og ikke minst hver enkelt av oss har drømmer, ønsker for livet vårt. Jeg tviler på at en ku har drømmer for hva hun skal gjøre videre- bli lege(he-he). Derfor er jeg imot dødsstraff og drap generelt- du knuser den personens drømmer, håp, og ikke bare til den personen, men også til alle de som er nær denne personen.
Hva vet du om hva andre dyreraser tenker? Nei jeg er også enig i at en ku ikke tenker over at han/hun skal bli en lege når den blir eldre, men det gjør ikke mennesker til mindre dyr forde. Mens menneske fikk en stor hjerne har fks katten fått lynraske reflekser, hundene har fått en super luktesans og bjørnen en utrolig styrke. Alt på jorden er dyr som har evolusjonert anderledes igjennom tusenvis av år.

Beklager at jeg går litt offtopic med dette..

 

 

men Chokke, hva hvis det var broren din eller faren din som skulle bli henretta.. hadde du tenkt annerledes da? (samme spm til dere andre som er for dødsstraff) man trenger ikke være saddam eller osama for å bli henretta, holder med at man har drept en gang. Jeg synes det er forferdelig. saker der man har drept i selvforsvar også.. å sitte på dødscella så lenge, familien må si farvel for siste gang (hvordan kan man si farvel til en far/bror/sønn/mor/datter/søster for aller siste gang? hva sier man?hvordan takler man noe sånt?) det er umennesklig å påføre mennesker slik smerte!, bli ført inn i en ventecella når dagen kommer, få ett siste måltid (akkurat som at matlysten kommer til å være tilstede) , bli ført inn i rommet der senga eller stolen står, vente på å få injeksjon eller å bli stekt levende. også er det over, for fangen og for familien for alltid. aldri skal de snakke sammen mer eller sees, pga noen mennesker har blodhevn i sitt hjerte. utenforstående mennesker vel og merke! hva faen er galt med dette bildet? ALT!!
Vel det kan hende Nordmenn hadde tenkt anderledes hvis det var så mye kriminalitet i Norge som det er i USA. USA er et demokrati og det er folket som vil ha dødsstraffer der. Norge som er et så lite land folkemessig er det mye lettere å behandle og holde ro og orden enn USA. Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Leste du ikke posten min? Det står svart på hvitt, jeg er for dødsstraff. Og jeg er menneske, et dyr, et individ som føler tristhet når en i min sosiale omgangskrefts forsvinner/dør. Ja, det er trist.

 

Kan gå med på at dyr ikke danner store, seriøse hendelser sett fra et kulturelt og sosialt synspunkt. Se på sebraer, eller generelt savannedyr. De samles til vandring til vannhull, vil våge å påstå at dette er "kultur". Dette er som en god søndagsmiddag for oss her hjemme i Norge med lam på bordet, eller grønnsaker for noen av dere. EHEHEHE når kom mennesket da? Tviler på at en viking hadde noe særlig med avanserte form for drømmer, annet enn å handle og å sloss. Eller kanskje han ville bli høvding over sin klan? En slags kamp om dominanse som vi også ser i dyreverdenen, blandt ulver spesielt.

 

Så beklager, men mennesket er fortsatt et dyr i mitt hode. Du kan være uenig med meg, greit nok, men jeg står på mitt.

 

Og Melisma, hva er menneskelig? Er ikke din mening om menneskelig(het) bygget opp av samfunnet rundt deg? Er det menneskelig å drikke kublod blandet med melk? Er hvisse stammer da umenneskelige fordi de gjør noe du synes er feil?

 

Den dagen jeg er mot dødsstraff er den dagen alle mennesker dør ut og lar naturen gå sin naturlige gang. Vi ødelegger evolusjon. Er helt enig med Darwin angående dette, vi kan ikke la de svake i samfunnet formere seg, det er ikke naturlig.

 

Og Sonja, hvorfor håper du jeg er vegetarianer?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Om min mening er bygd opp av samfunnet spiller ingen rolle i denne saken! og hva med din egen mening? lever vi ikke på samme planet da? hvis min er mening er bygd opp av samfunnet, er ikke din også det da?.

 

Å bestemme over ett annet menneskes liv er FEIL! å avgjøre om en person skal dø eller ikke, går bare ikke an å godta! Folk får gjøre hva de vil for min del, drikke kublod blanda med piss for alt jeg bryr meg! så lenge man ikke skader/dreper noen andre levende vesener!

Lenke til kommentar

Heisann Chokke, bare sånn at vi har fakta på plass, Darwin sier ikke at de svake ikke skal få anledning til å formere seg. Han snakker derimot om tilpasningsdyktighet, som ikke har noe med fysisk eller mental styrke å gjøre. En person som klarer å tilpasse seg miljøforandringer, andre forandringer, uten nødvendigvis å være sterkest fysisk/mentalt sett vil ha størst sjanse til å overleve, og til å få avkom.

 

Vel jeg håpte at du var vegetarianer for helt åpenbare grunner- med tanke på at du setter likhetstegn mellom dyr og menneske. Kan ikke si at jeg likte kommentaren om at du like godt kunne spise noe fra et menneske. Kjære Chokke (og også Myagos) håper jeg aldri strander på en øde øy med noen av dere- du skjønner sikkert hvorfor, selv om det er kult å diskutere med dere da. :cool:

Lenke til kommentar

Ja, for det hellige viser seg gjennom menneskets handlinger! Bullshit! Mennesket er ikke så jævla hellig som folk skal ha det til. Vi er visstnok roten til alle onde gjerninger, sier "de" (kan ikke reffere til noen de, snakker ikke så mye om dem) så burde jo være bedre å bli kvitt driten enn å dyrke den? Det må jo du skjønne og. Vi kan ikke fortsette å dyrke kriminelle. "Can't teach an old dog new tricks." heter uttrykket, og det stemmer faktisk veldig bra. En kriminell vil være kriminell, greit, han kan ta på seg en sosial maske og late som han er noe annet, men han vil fortsatt ha den kulturen som fikk han inn dit i første omgang med seg. Det er ikke noe man glemmer over 10-100 år.

Bare sånn at du vet det, samfunnet er ikke USA og det de sier er riktig. Samfunnet er nærmiljø, lokalmiljø, land, lover, alt som er rundt deg.

 

En plante er levende. Så du er imot å ha en gummiplante i stua? Ren tortur om du hadde blitt plassert på svalbard med de klærne du bruker daglig.

Sett at man trår over din tabugrense, hva skal skje med denne skapningen? Er ikke naturens gang akseptabel? Skal ikke en ulv få lov til å drepe en sau på vestlandet? Skal ikke en bjørn få drepe/angripe et menneske som virket truende i bjørnen sine øyne, den "kulturen og sosiale normer" den har vokst opp med. At for eksempel å snu seg å beine som faen får deg til å virke som et bytte som løper i skrekk.

 

Nå er også samfunnet det som hindrer naturen å gå sin gang, det er rett og slett en sele vi får tredd på oss for å hindre vold og sadisme.

 

Og jeg sier ikke at jeg har tenkt til å gå rundt å ta levere for å tilberede. Men dersom du hadde kommet på midaggselskap og fått servert menneskelever, du visste ikke hva du fikk på tallerkenen og smakte på det og likte det. Så når du fant ut hva det var ville du få et kick. Du har brutt tabu uten å vite det. En slags spenning kombinert med uro, en desperat handling for å få det ut i håp om at det skal "rense" deg fra en uungåelig lidelse.

 

Og du skal nok slippe å havne på en øde øy med meg, så slapp av ;)

 

Jeg kan jo sitere min (tydeligvis politisk ukorrekte) historiebok;

Darwin skrev selv hvor uheldig det var at -samfunnets svakere og dårligere medlemmer- formerte seg, og han hevdet av industrialiseringen var et tegn på at -siviliserte raser (...) kommer til å avløse de lavere raser-.
Endret av chokke
Lenke til kommentar

Vel dødstraffer har eksistert i tusenvis av år så det er helt klart mennskelig å drepe kriminelle.

Selveste Norge skøyt mennesker ved Akershus festning for bare 70~ år siden.

 

I dag er det unødvendig med dødstraffer i Norge siden vi har utviklet oss til et samfunn som kan ta hånd om de kriminelle.

 

Jeg husker jo selvfølgelig Barneheia saken hvor Norge gikk helt bananas på gjerningsmennene da de ble tatt. Heldigvis skjer det så skjeldent i motsetning til USA hvor slikte handlinger nesten skjer daglig. Hvis det hadde skjedd så regelmessig i Norge også kan det godt hende flere Nordmenn hadde vært åpne for dødstraffer her også.

Lenke til kommentar
Kjære Chokke (og også Myagos) håper jeg aldri strander på en øde øy med noen av dere- du skjønner sikkert hvorfor, selv om det er kult å diskutere med dere da. :cool:

 

Jeg har ikke sagt at jeg vil spise menneskekjøtt, det var no Chokke redigerte etter jeg sa jeg var enig med han. Hadde vi kommet på en øde øy med hverandre hadde du nok takket meg når jeg var ute og jaktet etter vilt så vi hadde overlevd..

Lenke til kommentar
Vel dødstraffer har eksistert i tusenvis av år så det er helt klart mennskelig å drepe kriminelle.

 

men er det humant? er det ok å ta ett annet menneskeliv?

 

og jeg vil veldig gjerne ha et svar fra dere begge 2, er det greit at vi henretter faren din eller broren din, fordi han han har drept ett menneske? ja, eller nei?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Chokke: gi meg 3 gode grunner for at man skal henrette ett annet menneske.

Gi meg 3 gode grunner til å henrette et dyr i naturen.

 

Greit greit, har kanskje gått litt over min egen lille strek for å kaste bensin på bålet.

Men det hindrer ikke min mening om at jeg ikke ser så stor forskjell på "tilfeldige fremmede" og dyr, jeg forandrer ei min mening om dødsstraff.

 

Men nå skal jeg bysselalle, gøy så lenge det varte :)

Endret av chokke
Lenke til kommentar
men er det humant? er det ok å ta ett annet menneskeliv?

 

Humant er det engelske ordet for mennskelig så ja, det er helt mennskelig. Vi er den skapningen på Jorden som er flinkest til å utrydde hverandre.

 

Om det er OK å drepe et annet menneske er et personlig spørsmål, selvfølgelig synes jeg selv det er galt at mennesker dreper hverandre.

La meg heller spørre deg dette, en mann tar flesteparten av din familie til fange, igjennom dager voldtar han familiemedlemmene dine mens han torturerer dem på det groveste. Etter noen dager går han lei og kutter av strupene på dem og ender lidelsene. Hadde det vært ok om noen tok han sitt liv?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Det blir jo noe helt annet, da ville jeg ha drept ham i selvforsvar. Men ved dødsstraff er situasjoen noe ganske annet, da har du nemlig tatt morderen til fange, plassert ham i fengsel, og så ender du det med å drepe ham. Ser ikke helt logikken i det.

Konklusjon: Drap i selvforsvar er greit- fordi du prøver å redde ditt eget liv. Dødsstraff er galt- fordi du dreper en person som er låst og buret i fengsel.

Lenke til kommentar
Det blir jo noe helt annet, da ville jeg ha drept ham i selvforsvar. Men ved dødsstraff er situasjoen noe ganske annet, da har du nemlig tatt morderen til fange, plassert ham i fengsel, og så ender du det med å drepe ham. Ser ikke helt logikken i det. Konklusjon: Drap i selvforsvar er greit- fordi du prøver å redde ditt eget liv. Dødsstraff er galt- fordi du dreper en person som er låst og buret i fengsel.

Denne personen blir senere tatt av politiet, du var heldigvis der da det skjedde. Det jeg ønsker er din personlige mening om hva som skal bli hans sjebne.

 

For meg som hadde mistet alle i familien, så hadde jeg nok vært i så ustabil balanse at jeg ikke kunne hatt tenkt klart. Og ett dødsønske over han ville nok vært tilstede ja. MEn hva hadde det hjulpet? om han hadde dødd??

Vel dine familie hadde blitt hevnet, han ville aldri hatt sjangsen til å gjøre dette mot et annet menneske igjen og det viser en advarsler til alle andre mennesker som har samme tanker i hodet at man ikke slipper billig unna.

 

(Beklager masse redigering, men forumet virker utrolig bugga)

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Han skal puttes i fengsel, ferdig med det. Jeg får ingenting ut av om han drepes, enten det er jeg som gjør det eller staten. Drap løser ingenting, noen ganger er det faktisk tilgivelse som kan frigjøre deg, fra alt det onde som har skjedd, selv om det å tilgi morderen der og da ville synes umulig og vanskelig, tror jeg at på lang sikt ville hatet mot morderen ødelagt meg mer.

Endret av sonja84
Lenke til kommentar

Tror for å være ærlig at det er mye lettere å mene det du sier, siden det ikke har skjedd.. Norge er i dag et av det beste landet å bo i hvor slike hendelser heldigvis aldri skjer. Vi har et lavt folketall og vi behandler hver menneske mye bedre enn i større land med befolkninger på 1 milliard eller 300 millioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...