Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Sperr han inne på ei lita celle på et par kvadratmeter, resten av livet hans.

 

Å drepe noen for å vise at å drepe folk er galt, der er liksom noe som ikke stemmer helt ved det. Hvis det først er galt å drepe, burde ikke det gjelde for alle?

 

Jo, men blir ikke sett på som drap når staten gjør det. Henrettelse/avlivning heter det.

 

Nett som å avlive et skadet dyr, som har f.eks blitt påkjørt.

 

 

 

 

@Zynilum:

Skal det da gjelde for alle?

Tror du alle som du mener hadde fortjent dødstraff, eller har fått det, hadde hatt 150 soldater klare til å storme et fengsel.

 

Ikke som jeg mener fortjener det. Er ikke jeg som bestemmer hvem som ikke skal leve lenger.

 

Staten derimot...

 

 

Men hvis en haug med soldater fra et fremmed land, skal innta et fengsel i et annet land, da vil jo hæren slå til. Tankser og en haug med soldater kommer nok ikke langt forbi en landegrense.

 

 

Nei, men helikopter gjør nok det :)

 

 

Og ja, Bin laden har ressurser osv nok til å få seg selv ut av fengsel, men den situasjonen vil vel muligens aldri komme i hans tilfelle, ettersom han gjemmer seg i fjella.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, men helikopter gjør nok det :)

Og ja, Bin laden har ressurser osv nok til å få seg selv ut av fengsel, men den situasjonen vil vel muligens aldri komme i hans tilfelle, ettersom han gjemmer seg i fjella.

Så mener du man skal ha dødsdom på han som dreper noen folk med kaldt blod, eller folk som Bin laden?

 

Det er vel et fåtall av dødsdømte (som kunne vert sperret inne for livstid) som har venner elns som har ressurser nok til å bli busta ut av et fengsel.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Jeg er personlig for dødsstraff fordi jeg ser på enkeltmenneske på høyde med et dyr. Og ser ikke ut som vi har noe problemer med å ta livet av de. Et menneskeliv er da virkelig ikke mye verdt. En bjørn som angriper et menneske får jo sånn 20-30 jegere etter seg, selv når jegeren var skyld i mennesket. Mens når 3 kvinner blir voldtatt iløpet av kort tid får det litt mediadekning og litt reaksjon fra politiet og så er det over.

Og hva tjener man på å ha noen i fengsel i 100 år (jada, overdrivelse)? Da kan de virkelig tenke over det slemme de har gjort, ser ut som dette funka i barnehagen, men begynner å bli litt sent å oppdra folk når de er eldre.

Lenke til kommentar
Jeg er personlig for dødsstraff fordi jeg ser på enkeltmenneske på høyde med et dyr. Og ser ikke ut som vi har noe problemer med å ta livet av de. Et menneskeliv er da virkelig ikke mye verdt. En bjørn som angriper et menneske får jo sånn 20-30 jegere etter seg, selv når jegeren var skyld i mennesket. Mens når 3 kvinner blir voldtatt iløpet av kort tid får det litt mediadekning og litt reaksjon fra politiet og så er det over.

Og hva tjener man på å ha noen i fengsel i 100 år (jada, overdrivelse)? Da kan de virkelig tenke over det slemme de har gjort, ser ut som dette funka i barnehagen, men begynner å bli litt sent å oppdra folk når de er eldre.

 

det har jeg,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Jeg er personlig for dødsstraff fordi jeg ser på enkeltmenneske på høyde med et dyr. Og ser ikke ut som vi har noe problemer med å ta livet av de. Et menneskeliv er da virkelig ikke mye verdt. En bjørn som angriper et menneske får jo sånn 20-30 jegere etter seg, selv når jegeren var skyld i mennesket. Mens når 3 kvinner blir voldtatt iløpet av kort tid får det litt mediadekning og litt reaksjon fra politiet og så er det over.

Og hva tjener man på å ha noen i fengsel i 100 år (jada, overdrivelse)? Da kan de virkelig tenke over det slemme de har gjort, ser ut som dette funka i barnehagen, men begynner å bli litt sent å oppdra folk når de er eldre.

 

 

Enig :D

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innleggene her. Min mening: Jeg pleide å være for dødsstraff, tenkte at hvis en person har drept noen, og ødelagt familien til denne personen, bør staten ha rett til å drepe morderen. Men i det siste har jeg tenkt mer på det. Hvis drap er feil, hvorfor skal det plutselig være greit for staten å drepe? Hvorfor bare skape mer faenskap. Derfor virker dødsstraff ulogisk og feil.

Lenke til kommentar

det er feil å drepe dyr også.. Det er feil å drepe punktum! uansett om du har "tillatelse" eller ikke.. alle jurymedlemmer, dommere osv som har dømt noen til døden er medskyldige til mord.. i teorien,hvis dødsstraff skal være lov, så burdte de som utfører henrettelsen, ta selvmord som straff for å ta andre menneskers liv.. :mad:

Lenke til kommentar
det har jeg,

"vi" = menneskets samfunn og eventuell natur, samfunnet har ikke noe imot å drepe dyr.

 

det er feil å drepe dyr også.. Det er feil å drepe punktum! uansett om du har "tillatelse" eller ikke.. alle jurymedlemmer, dommere osv som har dømt noen til døden er medskyldige til mord.. i teorien,hvis dødsstraff skal være lov, så burdte de som utfører henrettelsen, ta selvmord som straff for å ta andre menneskers liv.. :mad:

Så du er vegetarianer?

 

Og nei, de bryter tabu-grensen i fellesskap. På samme måte som et offer før i tiden, aztekernes tid. Hvor det også var ulovlig/"feil" (ifølge dems samfunnsregler) å drepe. Men en gang i blandt så brøt de disse grensene i felleskap (det som er det sentrale her). De samlet seg, gjorde et offer til gudene fordi de trodde på at det var sånn det funket. Fordi en smart (jaha?) hadde funnet ut at sola sto opp dersom man ofret en person i året og tok ut hjertet og flådde personen og bar huden som en kappe. Men som sagt, i fellesskap så fikk man en slags rusfølelse, et samhold, en fremtid.

 

Si meg, hvorfor er det feil å drepe? Det er da søren meg helt naturlig. Det er selve essensen for at det er liv. "Hunt or be hunted". "Hva skiller en plante fra et dyr? Jo, dyret har begjær." Sa en eller anne gresk fillosof (Platon eller Aristotles), Det stemmer faktisk overraskende godt og det er en god stund siden han sa det. Dyret har et begjær for å jakte, om det er på andre dyr eller om det er på planter så spiller det ingen rolle. Det jakter og tar livet av en annen skapning. Så hva skiller mennesket fra dyret? Jo, "fornuft" som han så fint kalte det. Var kanskje fornuft på den tia, idag vil det ligne et sterkere begjær enn dyr.

 

 

Blah, lange tekster kombinert med generelt dårlig setningsoppbygning fører til ubehag. Beklager :)

Endret av chokke
Lenke til kommentar
det er feil å drepe dyr for unødvendige hensikter da.. mat må en jo ha, men hva er vitsen med å drepe dyr kun for å drepe..? da blir det feil for meg... på lik linje med å henrette ett menneske, jeg ser ikke hensikten.

den kan jeg si meg enig i.

 

Eneste "drap" jeg er for, er i krig (drep eller bli drept), selvfosvar, hvis det er eneste utvei og aktiv dødshjelp, men det er en annen diskusjon.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

som sagt, (som jeg kanskje burdte presisert fra start i innlegget mitt om at det er feil å drepe dyr), så må en jo ha mat. Det kommer aldri til å bli slutt på å drepe dyr for mat, men det foregår dreping av dyr uten noe grunnlag annet enn å "putte hodet deres på veggen", pelsklær osv.. Hvis man har en hensikt hvor det er høyst nødvendig å drepe ett dyr, så må man jo bare det.

 

Men i bunn og grunn er det feil å drepe (bortsett fra forklaringa jeg nettop ga)..

Lenke til kommentar
vi snakker om dødsstraff her, skjønner ikke hvordan det har endt med å bli en diskusjon om hvorvidt det er galt eller ikke å drepe dyr. Hvordan kan dere sammenlikne dyr og mennesker?

Fordi mennesker er dyr?

 

På tide å komme ned fra hesten og innse at vi ikke er så "superbra" iforhold til alle andre skapninger her på jorda.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Mennesker er ikke dyr, skjønner ikke at du kan si det. Mennesker har følelser, fornuft, skaper relasjoner til hverandre. Jeg sier ikke at vi er så superbra i forhold til andre skapninger, men å si at mennesker og dyr er det samme tar jeg sterkt avstand fra.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar avstand fra evolusjonen og påstår av vi ikke er dyr. At vi er noe annet, isåfall hva? Vi har vel nesten blitt 100 % bevist at vi stammer fra apene, som er dyr. En avansert klump med avanserte celler, som et dyr. Nervesystem, som et dyr. Evne til å vurdere situasjoner, som et dyr. Lager lyder som andre arter ikke forstår, som et dyr. Skaper relasjoner og sosial kontakt (forskjellig fra individ til individ), som et dyr. Sørger over tap av individer man har/hadde relasjoner til, som noen dyr. Er ikke elefanter dyr? Er de for smarte til å være dyr? De sørger om ungen dems dør, er de da noe annet enn dyr?

Aper har evne til å lage spyd, er de da ikke dyr?

Noen delvinarter bruker korallrevdeler (mener jeg å huske, kan sjekke imorra) til å grave i sanden for å finne mat, er de da ikke dyr?

Si meg, hva skiller oss fra dyr?

 

Hvorfor skal jeg være vegetarianer? Det ligger i selve skapelsen, selve fremdrift for alt liv å fortære andre arter. Alle gjør det, det er helt naturlig. Ser ikke noe problem med dødstraff som var det originale temaet.

 

Hadde gjerne smakt menneskelever eller menneskehjerne dersom det hadde vært lov å servere, men visse folk-med-mye-makt-og-automatisk-har-rett skal være så "fornuftige"...

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...