Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dødstraffen hans førte ikke til noe positivt. kansje mange millioner mennesker ble glade, men små unger som henger seg? grusomt!

Dødsstraff er ikke galt fordi små unger henger seg. Det som er galt er at foreldre lar små unger se på slikt.

7655098[/snapback]

Da tror jeg du undervurderer tilgjengeligheten i dagens informasjonssamfunn.

Med det argumentet kan du forby nær sagt hva som helst.

 

Hengningen befinner seg noen tasteklikk unna på internett og vises på TV i mange land. Tror du virkelig alle foreldre i alle land har tid og ressurser til å holde oppsyn med alle ungene sine 24/7 samtidig som de jobber etc.?

Hvis de ikke har det, så får de ta konsekvensene.

 

Snart kommer vell hevnen. nok et bombeattentat? tiden vil vise

7649051[/snapback]

Hevnen fra hvem? Bomber sprenges hele tiden.

7655098[/snapback]

Hevn fra sunnier som har støttet opp om og hatt et godt forhold til Saddam Hussein f.eks.

7656997[/snapback]

Hva så? De har bombet hverandre hele tiden. Det er ikke noe nytt.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Mye av argumentene dine er nokså kald her Pricks. Ikke at jeg skal rope for høyt om det da.

Det man må ta hensyn til er at ting fungerer som oftest helt annerledes i praksis enn i gjennom teorier og meninger.

Og om noen velger å sprenge biler, hus osv. mener jeg at det er feil av deg å si at det bare er enda en i rekken, det er tross alt menneskeliv man prater om. Barn, kvinner osv.

Lenke til kommentar
Hengningen befinner seg noen tasteklikk unna på internett og vises på TV i mange land. Tror du virkelig alle foreldre i alle land har tid og ressurser til å holde oppsyn med alle ungene sine 24/7 samtidig som de jobber etc.?

Hvis de ikke har det, så får de ta konsekvensene.

7671772[/snapback]

Den innstillingen vil jeg kalle uansvarlig,kynisk ignoranse.

 

Snart kommer vell hevnen. nok et bombeattentat? tiden vil vise

7649051[/snapback]

Hevnen fra hvem? Bomber sprenges hele tiden.

7655098[/snapback]

Hevn fra sunnier som har støttet opp om og hatt et godt forhold til Saddam Hussein f.eks.

7656997[/snapback]

Hva så? De har bombet hverandre hele tiden. Det er ikke noe nytt.

7671772[/snapback]

Da bør det ikke iverksettes noe som kan forsterke konflikten ytterligere.

Lenke til kommentar

Hva er kynisk? Er det ikke litt kynisk å sette individets ve og vel foran artens beste? Vet jeg setter ting på spissen, men det hadde vel egentlig vært mindre egoistisk av oss å la de friske og raske vinne frem (både fysisk og psykisk). Vet dette ble litt OT, men ville bare begrunne noen av utsagnene litt

Lenke til kommentar
Hva er kynisk? Er det ikke litt kynisk å sette individets ve og vel foran artens beste? Vet jeg setter ting på spissen, men det hadde vel egentlig vært mindre egoistisk av oss å la de friske og raske vinne frem (både fysisk og psykisk). Vet dette ble litt OT, men ville bare begrunne noen av utsagnene litt

7688845[/snapback]

Da er du inne på en fascistisk darwinistisk linje som er nær sagt like høyreekstrem og kontroversiell som nazismen. Det blir litt vanskelig å ta deg seriøst hvis du virkelig mener dette(noe jeg egentlig tviler på at du gjør..)

Lenke til kommentar
DEt skurrer hos meg når man skal kunne drepe legalt for å vise at dreping er illegalt...

dessuten har ikke vi mennsker rett til å bestemme over liv å død.. den retten har GUD

7691124[/snapback]

 

What?

 

Så det var greit at han drepte eit par hundre mennesker i 1992 eller når det var?

Trur du bør komme deg nedigjen på jorda. GUD er litt oppskrytt, og det er da ikkje han som bestemmer over liv og død.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva er kynisk? Er det ikke litt kynisk å sette individets ve og vel foran artens beste? Vet jeg setter ting på spissen, men det hadde vel egentlig vært mindre egoistisk av oss å la de friske og raske vinne frem (både fysisk og psykisk). Vet dette ble litt OT, men ville bare begrunne noen av utsagnene litt

7688845[/snapback]

 

Kjedet er ikke sterkere enn det svakeste ledd, derfor gjelder det og forsterke det svake leddet, ikke fjerne det. :)

Lenke til kommentar
DEt skurrer hos meg når man skal kunne drepe legalt for å vise at dreping er illegalt...

7691124[/snapback]

Helt enig. Det skurrer og det er en rettferdiggjøring av drap på forsvarsløse mennesker. De eneste situasjonene drap kan sees på som legitimt i mine øyne er i en akutt forsvars situasjon der f.eks. en person står klar på avtrekkeren for å skyte deg eller noen andre.

Saddam var forsvarsløs og da fungerer drapet bare som hevn. Hevndrap fører ingenting godt med seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg mener ikke det selv, men hvis vi skulle tenke på artens beste, og gitt faen i individets ve og vel, så burde vi gjort det. Jeg setter det bare på spissen og overdriver litt... litt tankeeksperiment på gang.

7691345[/snapback]

 

Jeg har forstått det slik at rendyrking av arter til slutt gjør denne sårbar, fordi individene blir for ensrettede og mindre tilpasningsdyktige (de tenker som en). Så hvis man skal bygge sterke grupper må man utnytte/respektere egenskapene (de skjulte) som innehaes av de "svakere" individene i flokken for at helheten skal bli kollektivt sterkere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Angående dette er det bare en ting som er helt rett å si og som aldri kommer til å bli feil;

 

Det er galt å drepe.

7691879[/snapback]

 

Likevel tar du livet av en haug med mikroorganismer for hvert skritt du tar, hver mygg du klasker, hver svinekotelett du fortærer osv... :)

Lenke til kommentar

Jeg mente om drap av mennesker. Dreping av dyr har jeg ingenting i mot, jeg mener det er naturens gang, og så lenge det er humant er det i orden. Slik er bare naturen. Men jeg synes det er feil å fostre opp dyr for å så drepe de og spise de. Men det var vel heller ikke det som ble diskutert her ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg mente om drap av mennesker. Dreping av dyr har jeg ingenting i mot, jeg mener det er naturens gang, og så lenge det er humant er det i orden. Slik er bare naturen. Men jeg synes det er feil å fostre opp dyr for å så drepe de og spise de. Men det var vel heller ikke det som ble diskutert her  ;)

7691953[/snapback]

 

Hvorfor ikke? Noen kan si at despoten ble "fostret" opp bla. av USA og han ble til slutt slaktet i full offentlighet. Hva er forskjellen? Hva er humant??

Lenke til kommentar

[så det var greit at han drepte eit par hundre mennesker i 1992 eller når det var?

Trur du bør komme deg nedigjen på jorda. GUD er litt oppskrytt, og det er da ikkje han som bestemmer over liv og død.]

 

jeg har aldri sagt at det er greit å drepe, men hvordan skal man vise folk at dreping er feil, hvis man straffer dreping med dreping? om han fortjente det eller ikke er veldig irrelevant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...