engekri Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Hallo! Satt å leste i Rogalands Avis og så en artikkel om en nyttårsfering som går av stabelen hvert år i kirken jeg henger mye i. Avisen hadde trykket seks bilder fra fjorårets arrangement som jeg har lagt på min webside. Arrangøren som er bak arrangementet ga RA lov til å bruke bilder på sin egen webside som er vardeneset-menighet.no. Her ligger det link til til mitt domene, www.ankre.net og mine bilder. Hvor mye kan jeg forlange fra RA? Kan jeg forlange noe fra RA? Dette er etter det jeg skjønner brudd på åndverksloven? Endret 30. desember 2006 av engekri Lenke til kommentar
Djengis Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg fant ikke sammenhengen mellom menighetens nettsider og lenkene til ditt nettsted, men ut fra slik du beskriver situasjonen har RA fremstilt eksemplarer av dine fotografier uten tillatelse. At menigheten gav rettigheter til å fremstille eksemplarer fra menighetens nettside gir selvsagt ikke avisen rett til å hente bilder fra andre nettsteder med tanke på publisering. Dette er i strid med normale opphavsrettslige prinsipper og regler, og kan i ytterste konsekvens medføre både straffansvar og erstatningsnsvar etter åndsverklovens bestemmelser (er vel § 54 i åvl som regulerer dette hvis jeg ikke husker feil.) Det naturlige er da at du tar kontakt med RA og krever f eks 150 % av normalt honorar ihht Njs satser. 100 % av normalt honorar bør du kreve ut fra at dette utgjør en standard norm for bransjen. De ekstra 50 % er etter det jeg kjenner til normalt "påslag" som gjøres som "straff" for at avisen har tatt seg til rette, også dette ut fra sedvane. - Så stå på rettighetene dine, og lykke til! Lenke til kommentar
engekri Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg er aktiv i ungdomsmiljøet i menigheten og tar en del bilder der. Ønsker ikke å publisere bilder på deres nettsider, derfor gir jeg dem som regel en link til mitt nettsted slik at jeg vet hva som blir gjort med bildene. http://www.vardeneset-menighet.no/nyttarsf...ider/bilder.php linker til min http://www.ankre.net/kristian/nyttar Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Hvis menigheten har gitt RA tillatelse til å bruke bilder som ligger på deres sider, og RA på egen hånd har "utvidet" dette til å omfatte også bilder som de fant på sider som det er linket til fra menighetens sider, kan jeg ikke skjønne annet enn at RA har brutt åndsverkloven ganske klart? Med mindre menigheten har sagt det mer upresist - som f.eks. "alle bilder fra nyttårsfesten"? Lenke til kommentar
eitp Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg håper du kommer noen vei med RA, men det er jo ingenting som viser at disse bildene ligger på eksterne sider. Sidene som RA har fått opp, er Vardeneset menighet sine. Jeg ser at bildene er lenket dit, men hvis menigheten har gitt RA tillatelse til å bruke bilder på sidene deres, er det klart at de har forstått det dit hen at de kan bruke bildene dine. Tor Lenke til kommentar
Nord_og_Ned Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg ville sendt et krav til RA som har trykket bildene og så fikk RA og menigheten rydde opp seg i mellom om hvem som egentlig skal sitte med sluttregninga for dette kaoset. Bruk satsene som det er linket til + "straffepåslag" som foreslått nedenfor. Dette bør avisen være såpass profesjonelle at de forholder seg til. Det er tross alt de som har forbrutt seg mot åndsverksloven ved å offentliggjøre bildene uten opphavsmannens tillatelse. De kan gjerne ha vært i god tro etter at menigheten gav grønt lys, men det er irrelevant i forhold til deg som opphavsmann. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg var inne å så på siden du linket til. Det er jo ett veldig idiotisk opplegg på den. Under linken "Bilder fra nyttårsfesten 2005" ligger altså dine bilder.. Og man sendes til din private side uten å vite det, eller bli opplyst om det. Mens under linken "Flere bilder fra nyttår 2005/2006" ligger kanskje de bildene de skulle bruke? Nedenfor er det linket opp masse sånne "Hannes bilder" osv. Hvorfor ligger ikke dine bilder inne med en slik link på samme sted som de andre? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg var inne å så på siden du linket til. Det er jo ett veldig idiotisk opplegg på den. Under linken "Bilder fra nyttårsfesten 2005" ligger altså dine bilder.. Og man sendes til din private side uten å vite det, eller bli opplyst om det. Mens under linken "Flere bilder fra nyttår 2005/2006" ligger kanskje de bildene de skulle bruke? Nedenfor er det linket opp masse sånne "Hannes bilder" osv. Hvorfor ligger ikke dine bilder inne med en slik link på samme sted som de andre? 7608692[/snapback] Mine bilder ligger ikke på den siden fordi da ser jeg på det som om jeg gir menigheten lov til å bruke bildene mine fritt. Jeg vil påstå at man skal være litt henslengt og rask dersom man ikke forstår at "www.ankre.net/kristian[email protected]" som står nederst på siden ikke har noe med Vardeneset menighet og gjøre? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Jeg var inne å så på siden du linket til. Det er jo ett veldig idiotisk opplegg på den. Under linken "Bilder fra nyttårsfesten 2005" ligger altså dine bilder.. Og man sendes til din private side uten å vite det, eller bli opplyst om det. Mens under linken "Flere bilder fra nyttår 2005/2006" ligger kanskje de bildene de skulle bruke? Nedenfor er det linket opp masse sånne "Hannes bilder" osv. Hvorfor ligger ikke dine bilder inne med en slik link på samme sted som de andre? 7608692[/snapback] Mine bilder ligger ikke på den siden fordi da ser jeg på det som om jeg gir menigheten lov til å bruke bildene mine fritt. Jeg vil påstå at man skal være litt henslengt og rask dersom man ikke forstår at "www.ankre.net/kristian[email protected]" som står nederst på siden ikke har noe med Vardeneset menighet og gjøre? 7610071[/snapback] Joda, men sier igjen at det ikke var enkelt å vite at det var en ekstrern side de nyttårsfestbildene lå på. Nei, krev betaling av webmaster på menighetens side du. Ja, om det ikke nettopp er du som er det da. Litt vanskelig å betale seg selv? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Joda, men sier igjen at det ikke var enkelt å vite at det var en ekstrern side de nyttårsfestbildene lå på. Nei, krev betaling av webmaster på menighetens side du. Ja, om det ikke nettopp er du som er det da. Litt vanskelig å betale seg selv? 7611807[/snapback] vanskelig? det kan jo ikke bli lettere Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det er RA som har tatt seg til rette. Om man har fått lov til å publisere bilder fra en nettside, skal man kun publisere bilder fra den nettsiden. At brukeren, denne gangen avisa, ikke oppdager at de er på en annen webside er deres problem. Om jeg hadde gitt noen rettigheter til å publisere bilder fra min side, vil det ikke si at de kan publisere bilder fra sidene jeg linker til, eller sidene de linker til igjen. Trykker man seg videre ender man opp med å ha linker til all verdens nettsteder. Tror brukeren da at han/hun fremdeles er på min webside burde ikke personen brukt en datamaskin i første omgang. RA har gjort en feil, ikke menigheten. Bare tull at menigheten skal betale for RA's feiltrinn. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det er RA som har tatt seg til rette. Om man har fått lov til å publisere bilder fra en nettside, skal man kun publisere bilder fra den nettsiden. At brukeren, denne gangen avisa, ikke oppdager at de er på en annen webside er deres problem. Om jeg hadde gitt noen rettigheter til å publisere bilder fra min side, vil det ikke si at de kan publisere bilder fra sidene jeg linker til, eller sidene de linker til igjen. Trykker man seg videre ender man opp med å ha linker til all verdens nettsteder. Tror brukeren da at han/hun fremdeles er på min webside burde ikke personen brukt en datamaskin i første omgang. RA har gjort en feil, ikke menigheten. Bare tull at menigheten skal betale for RA's feiltrinn. 7615547[/snapback] Joda, jeg har tenkt meg om. Jeg er helt enig. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hvordan går saken? Spennende å se utfallet, da dette svarer på en del prinsipielle spm hos meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå