ArmenMinAU Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 FrP støtter da ikke nazismen. Nazisme er vel en form for høyreekstremistisk gruppe(?), men FrP er langt i fra det nivået. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 SV-politiker selger Nazi-effekter Dette kunne ha vært overskriften da min far, SV-politiker i over 30 år, ga en del levninger fra krigen til Nord-Troms museum, hvis han bare hadde tatt seg litt betalt for det. Disse effektene inkluderer en beltespenne med den tyske ørn+hakekors og teksten "Gott mit uns". Det var også en melsekk med den tyske ørn og hakekorset på. Skulle disse tingene kastes fordi de har nazisymboler på seg? Nei, de har en alt for høy historisk verdi til det! De må samles på og vises frem! Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Bestefar var sersjant under andre verdenskrig og kjempet mot Tyskerne rundt Bergen. Han hadde skapet fullt av medaljer tjent og diplom signert av Kongen osv. Han var også en samler og stemte FrP i senere tid, han hadde både Tyske og Britiske gjenstander han byttet med andre samlere. Å kalle den politikern en Nazist er det samme som å kalle bestefaren min for en Nazi, de er begge like mennesker med samme interesse. Samle på ting fra 2.Verdenskrig er for mange spennende og kan sammenlignes som å samle på alt fra frimerker,sommerfugler og brusbokser. At venstresiden går ut og fordømmer denne politikerens interesse er for meg forkastlig og helt utrolig at vi i et fritt land som Norge ikke kan godta dette fordi han er fra FrP! Skam dere. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Min kjære morfar har vært AP-mann i alle år, i tillegg samler han på effekter fra 2. verdenskrig, deriblant ting som tilhørte nazistene. News? Standard tullenyhet fra sosialistpressen (humre). Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Kanske skremmende hvordan raddisene nå flokker seg sammen og sier at FrP støtter nazismen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/29/487373.html Er det virkelig mulig? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 [edit] Endret overskriften til "FRP-politiker selger 60 år gamle nazi-effekter" 7603448[/snapback] Fornuftig gjort. Synd ikke tabloidene våre har like mye vett i skallen. I artikkelen som Myagos linker til rett ovenfor, ikke en eneste gang går det frem at dette er gamle gjenstander av historisk opprinnelse, og ikke nyere gjenstander laget for å støtte nazismen i moderne tid. For oss som ikke ser negativt på dette salget, så er dette en essensiell forskjell. Jeg frykter at mange som leser artikkelen ikke gidder å lese den første artikkelen, og dermed sitter igjen med Frp og nazisme-koblingen. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 SV-politiker selger Nazi-effekterDette kunne ha vært overskriften da min far, SV-politiker i over 30 år, ga en del levninger fra krigen til Nord-Troms museum, hvis han bare hadde tatt seg litt betalt for det. 7604545[/snapback] Nå er det en viss forskjell på det å overføre gjenstander til et museum og det å legge det ut på en anonym nettauksjon. Det kan også diskuteres hvilken historisk verdi disse gjenstandene har. http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=413767349 "flott kort med bilde av Der Fuhrer.." http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=413657441 "Flott statue av Adolf Hitler..Høyde 29 cm..." Men den estetiske sansen, hva som er flott, varierer noe. (Hvilken historisk verdi en Adolf Hitler-statue skal ha for andre enn idealiserende gammel- eller ny-nazister er vel også et mer enn åpent spørsmål) JBlack: at dette er gamle gjenstander av historisk opprinnelse går knapt nok frem av auksjonene heller (med unntak av postkortene som er lagt ut). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 JBlack: at dette er gamle gjenstander av historisk opprinnelse går knapt nok frem av auksjonene heller (med unntak av postkortene som er lagt ut). 7604680[/snapback] Jeg kan ikke se at det er relevant i forhold til medienes fremstilling, all den tid det faktisk er historiske effekter og ikke moderne effekter det er snakk om. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 etter det jeg skjønner fra dagbladet, så er du nazist bare du har noen nazi ting fra krigen... Hva er det som er galt at en politiker selger det skjønner jeg ikke... Etter det jeg har sett finnes det nazi ting på museumer rundt om kring også, super nazister de også? det at du eier en ting som har forbindelse med noe følt noe, betyr ikke at personen som eier det har tilknytning dit. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 For et patetisk forsøk fra media på å sverte Fremskrittspartiet. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Å koble dette politisk er like fjernt som å si at alle Dagbladets journalister er halliker fordi avisa trykker sex-annonser, sier Mo. Word. Dette viser at Frp ikke har noe ønske om å bekjempe nazistisk fremgang i vår tid. Dette er en indirekte støtte til nazismen. Å selge nazieffekter er det samme som å spre nazistisk propaganda. Og det er en politisk handling i seg selv. Mulig? edit: la først nå merke til dagbladets.nos tittel; -Frp støtter nazismen. Hadde bare nazistene prøvd å fjerne sosialister.. Endret 30. desember 2006 av lathorv Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Dette viser at Frp ikke har noe ønske om å bekjempe nazistisk fremgang i vår tid. Dette er en indirekte støtte til nazismen. Å selge nazieffekter er det samme som å spre nazistisk propaganda. Og det er en politisk handling i seg selv. Mulig? 7604900[/snapback] jeg er sikker på at mange andre politikere gjennom årene fra forskjellige partier har solgt nazi gjenstander. Men det har ikke vert noe styr med det før nå, da det plutselig er blitt så populært å disse frp-ere... en kompis har en tysker hjelm fra krigen, er han nazist? nei jeg har en medalje fra soviet. Er jeg kommunist? Nei. Ved å si at FRP støtter nazismen er helt hull i hodet. Det disse "anti frp/nazi" folkene sier, minner meg om de hyperkristne stedene i usa, der de prøver å tvinge på deg kristendommen, mens alt de sier bare synger av ljug... bortsett fra at de selv er for hjernevasket til å kunne tro på noe annet. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Hadde bare nazistene prøvd å fjerne sosialister De prøvde det. Sosialister og kommunister var nesten like hatet som jøder under andre verdenskrig i Tyskland. De fikk skylden for at Tyskland tapte første verdenskrig. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Kritikken kommer fra Langeland i SV, og SU og RV, så da avfeier jeg hele saken automatisk som uproblematisk da disse folka har for lite å gjøre og ser rasister på høylys dag hele tiden. Dessuten er det vel de radikale venstrepartiene som har flest nazi-sympatisører. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Har ingenting å gjøre med rasisme? Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 nazist effekter er tøffe. det kan man synes uten å være nazist Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 JBlack: at dette er gamle gjenstander av historisk opprinnelse går knapt nok frem av auksjonene heller (med unntak av postkortene som er lagt ut). 7604680[/snapback] Jeg kan ikke se at det er relevant i forhold til medienes fremstilling, all den tid det faktisk er historiske effekter og ikke moderne effekter det er snakk om. 7604746[/snapback] Hvordan kan journalisten vite dette? Postkortene er greit, men en Hitler-statue, eller en tavle, kan like gjerne være en reprodusert effekt, og med mindre historisk verdi. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 nazist effekter er tøffe.det kan man synes uten å være nazist 7605833[/snapback] Nemlig. Om noen solgte gamle nazist saker her omkring, ville jeg sikkert kjøpt, på grunn av historien bak. Man kan synes black metal er bra uten å være satanist. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Sjokk at dette kommer fra en i FrP. 7603069[/snapback] Selger Frpere mye antikviteter på nettauksjon, mener du? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Et moment til som ikke har blitt diskutert så mye i denne saken er det at Frp-politikeren visstnok hadde kommet med et rasistisk leserinnlegg i 2004. Dette forandrer til en viss grad min mening om saken. Isolert sett er det ikke galt for en enkeltperson å selge nazi-effekter. Men når man i tillegg har kommet med rasistiske leserinnlegg, begynner man å tvile på hva hans agenda går ut på. Uansett synes jeg Dagbladet har gjort en stor sak ut av en liten sak. Kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/29/487357.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå