Gå til innhold

FRP-politiker selger 60 år gamle nazi-effekter

Anbefalte innlegg

Det har blitt kjent at en FRP-politiker ved navn Runar Liholt selger diverse gamle nazi-produkter fra krigen. Dette ser ikke generalsekretær i partiet, Geir Mo, noe galt i. Og etter jeg fant ut det faktisk handlet om gamle effekter, og ikke nye, for å spre nynazistisk propaganda, så gjør ikke egentlig jeg heller det etter å ha tenkt litt på saken. Selv om det ikke akkurat var et veldig smart valg av han å gjøre dette. Med tanke på de misforståelser som kan oppstå.

Hva mener dere?

Kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/29/487373.html

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er snakk om å selge historiske gjenstander. Nazistene, og effekter de brakte med seg, er en del av historien.

7602601[/snapback]

Var ikke klar over at det dreiet seg om historiske effekter i starten, da det ikke fremgikk skikkelig i artikkelen jeg leste.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Det er snakk om å selge historiske gjenstander. Nazistene, og effekter de brakte med seg, er en del av historien.

7602601[/snapback]

Historie eller ikke. Jeg finner det smakløst og klumsete av en politiker å selge Hitler-postkort, og andre nazi-effekter.

7602637[/snapback]

Jeg finner det smakløst og klumsete å lage overskrifter som antyder at dette kan ha noe med å støtte nazisme å gjøre.

Å selge historiske gjenstander ser jeg derimot ikke noe problemer med. Jeg skiller mellom hva de stod for den gang, og hva de er i dag. Jeg ser ingen grunn til å begrave gjenstander fra en fortid det er viktig å ikke glemme.

Lenke til kommentar

I og for seg ser jeg ikke noe galt i å selge historiske effekter, samme om det er Hitler eller Mao som er avbildet.

Men når man er politiker og derfor i søkelyset må man vel vurdere om det er direkte smart å gjøre dette. Tipper at det ikke er den beste måten å skape positiv oppmerksomhet rundt partiet sitt.

Lenke til kommentar

7602601[/snapback]

Historie eller ikke. Jeg finner det smakløst og klumsete av en politiker å selge Hitler-postkort, og andre nazi-effekter.

7602637[/snapback]

Jeg finner det smakløst og klumsete å lage overskrifter som antyder at dette kan ha noe med å støtte nazisme å gjøre.

Å selge historiske gjenstander ser jeg derimot ikke noe problemer med. Jeg skiller mellom hva de stod for den gang, og hva de er i dag. Jeg ser ingen grunn til å begrave gjenstander fra en fortid det er viktig å ikke glemme.

7602684[/snapback]

Hvis du sikter til min overskrift, så synes jeg da vitterlig den er ganske så nøytral. Tror du virkelig disse effektene selges til folk som er interesserte i historie? Det tviler jeg sterkt på. Det er selvsagt viktig å ikke glemme, som du sier, men jeg tviler på at de som kjøper slike ting er opptatt av å huske hvor forferdelig nazismen var. Det er nok veldig mye mer sansynlig at de selges til mennesker som støtter nazismen, dessverre.

Lenke til kommentar

Overskriften din er like egnet til å misslede som overskriftene i avisa. Og jeg ser ikke at spekulasjoner om hvem du tror kommer til å kjøpe gjenstandene er spesielt relevante.

Men jeg synes også at de helst burde vært solgt direkte til museum med en gang. De hører mer hjemme der enn i private samlinger (uavhengig av samlerens motiver).

Lenke til kommentar
Hvis du sikter til min overskrift, så synes jeg da vitterlig den er ganske så nøytral.

7602737[/snapback]

:!:

Det var dagens!

7602829[/snapback]

Hva er det som ikke er nøytralt med den? FRP-politiker selger jo faktisk Nazi-effekter, det er et udiskutabelt faktum. Uansett om man støtter det eller ei.

Lenke til kommentar
Hva er det som ikke er nøytralt med den? FRP-politiker selger jo faktisk Nazi-effekter, det er et udiskutabelt faktum. Uansett om man støtter det eller ei.

7602847[/snapback]

Poenget er at 9 av 10 vil tolke det til at han selger *nye* nazi-effekter og ikke 60 år gamle samleobjekter. Hvilket er en himmelvid forskjell i mine øyne.

Og når trådstarter i tillegg kaller det diverse nazi-produkter i åpningsinnlegget så er det jo rimelig klart at han ønsker å fremstille det på verst mulig måte. Når folk sier 'diverse nazi-produkter' så tenker vel de færreste på ting som er produsert for over et halvt århundre siden men heller på ting som T-skjorter, White Power-musikk o.l. som en del mennesker merkelig nok har interesse for.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
til at han selger *nye* nazi-effekter og ikke 60 år gamle samleobjekter. Hvilket er en himmelvid forskjell i mine øyne.

7602862[/snapback]

En Hitler-statue er da en nazi-effekt uansett om den er 60 år gammel eller nyprodusert?

7602930[/snapback]

En 60 år gammel Hitler-statue er en antikvitet. Jeg ville aldri kalt det en nazi-effekt, da det gir assosiasjoner til t-skjorter, plakater o.l. som er trykt opp i ettertid.

Historiske minner skal ikke bare slettes fordi de representerer noe galt eller upopulært. Tenk på konsentrasjonsleirene i Auswitch osv. - de står der den dag i dag til minne om grusomhetene. Eller burde de vært jevnet med jorden på grunn av "nazi-effekten"?

Jeg er fult klar over at slike gjenstander sikkert kan misbrukes og skape stor fascinasjon hos sære mennesker, og kanskje denne FrP-politikeren er nazist for alt jeg vet, men jeg snakker her på generelt grunnlag.

EDIT: Kall det "historiske gjenstander", "antikviteter" eller eventuelt "snurrepipperier" :!:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
En Hitler-statue er da en nazi-effekt uansett om den er 60 år gammel eller nyprodusert?

7602930[/snapback]

Spikk gjerne fliser, men f.eks. en *ny* Hitler-statue laget i dag er selvfølgelig noe helt annet enn en Hitler-statue laget for 60 år siden.

Edit: Typo

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
En 60 år gammel Hitler-statue er en antikvitet. Jeg ville aldri kalt det en nazi-effekt, da det gir assosiasjoner til t-skjorter, plakater o.l. som er trykt opp i ettertid.

Historiske minner skal ikke bare slettes fordi de representerer noe galt eller upopulært. Tenk på konsentrasjonsleirene i Auswitch osv. - de står der den dag i dag til minne om grusomhetene. Eller burde de vært jevnet med jorden på grunn av "nazi-effekten"?

Jeg er fult klar over at slike gjenstander sikkert kan misbrukes og skape stor fascinasjon hos sære mennesker, og kanskje denne FrP-politikeren er nazist for alt jeg vet, men jeg snakker her på generelt grunnlag.

EDIT: Kall det "historiske gjenstander", "antikviteter" eller eventuelt "snurrepipperier"  :!:

7602967[/snapback]

For min del er produksjonsdatoen likegyldig. Det er det gjenstanden representerer som betyr noe. Men her må vi nok bare si oss enige om å være uenige.

Jeg har da aldri sagt noe som helst om at nazi-effekter/historiske minner skal slettes? Det jeg sier er at en nazi-effekt har samme symbolverdi idag som det den hadde for 60 år siden.

Lenke til kommentar

7602847[/snapback]

Poenget er at 9 av 10 vil tolke det til at han selger *nye* nazi-effekter og ikke 60 år gamle samleobjekter. Hvilket er en himmelvid forskjell i mine øyne.

Og når trådstarter i tillegg kaller det diverse nazi-produkter i åpningsinnlegget så er det jo rimelig klart at han ønsker å fremstille det på verst mulig måte. Når folk sier 'diverse nazi-produkter' så tenker vel de færreste på ting som er produsert for over et halvt århundre siden men heller på ting som T-skjorter, White Power-musikk o.l. som en del mennesker merkelig nok har interesse for.

7602862[/snapback]

Ja, når man bruker et såpass negativt ladet ord som diverse, da må man jo være ute etter å fremstille ting på en dårlig måte. Jeg prøvde faktisk å skrive så nøytralt som mulig. Jeg visste faktisk ikke at de var 60 år gamle heller, da jeg enten glemte, eller det ikke fremgikk i avisartikkelen jeg leste. Virker mer som at du tolker det jeg skriver på værst mulige måte.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Man trenger ikke alltid lyve for å gi et galt inntrykk.

Overskriften forteller bare deler av sannheten, noe som gjør at dette lett kan se ut som om han driver butikk på dette, og ikke bare selger noen historiske gjenstander.

7602881[/snapback]

En overskrift vil alltid bare fortelle deler av sannheten. Mener du jeg skal skrive hele saken som overskrift?

[edit] Endret overskriften til "FRP-politiker selger 60 år gamle nazi-effekter"

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Trøster meg med att når Dagbladet ikke har noe annet og skrive om skjer det ikke mye ille her i verden. Hadde det ikke vært for att han var en Frp politiker hadde ikke hørt noe om dette.

Ser ikke noe i veien for og samle på eller selge nazi effekter vis man har interesse for dette. Og vis man samler på effekter fra andre verdenskrig er det like naturlig att man også samler på ting som hører nazismen til.

Ting som er nyproduserte er til en helt annen målgruppe, og det har folk som samler på historiske effeker ikke noen interesse av.

Er vel også typisk att politiske motstandere av Frp kommer med uttalelser som att "Det er folk med nazistiske sympatier som har interesse for produktene". Det er sikkert noen av dem også, men tror nok att de aller fleste som samler på sånt tar sterk avstand fra nazismen.

Dette er en del av historien og hva skal vi gjøre med det?, kaste eller ødelegge alle ting som symboliserer noe vi ikke liker.

Neste blir vel att produsenter av spill som handler om krigen ikke får bruke nazi symboler i sine produkter, eller att man er støtter nazimen for att man bygger modellfly.

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...