Gå til innhold

Oppgraderingskræsj på PSP


rugg1

Anbefalte innlegg

Min 9-årige sønn har fått et nytt spill til jul, og under oppgradering av en fil gikk skjermen i svart og pspèn døde(nesten). Skjermen er svart, men den kan slås av og på og sette inn spill. Kjøpte denne på et marked i Thailand for 2 mnd siden og fikk der tilbud om å nedgradere for å spille homebrew, men gjorde ikke dette.

 

Kan noen hjelpe med hva jeg skal gjøre? Jeg bor i Kragerø men kjører gjerne et stykke for å få hjelp( og fred ).

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starter spillene?

 

Om PSP'en stoppet midt under oppdateringen så er nok sjansen veldig stor for at PSP'en er "bricked" eller død. Du kan jo prøve å kontakte SONY Norge, men når den er kjøpt i thailand så har du vel ingen garanti.

 

Den andre muligheten er å kjøpe en modchip(men de er dyre og vanskelige å installere) Da kan du få startet den opp med et annet firmware.

Lenke til kommentar
Starter spillene?

 

Om PSP'en stoppet midt under oppdateringen så er nok sjansen veldig stor for at PSP'en er "bricked" eller død. Du kan jo prøve å kontakte SONY Norge, men når den er kjøpt i thailand så har du vel ingen garanti.

 

Den andre muligheten er å kjøpe en modchip(men de er dyre og vanskelige å installere) Da kan du få startet den opp med et annet firmware.

7601884[/snapback]

Takk for svar. Den er død i den forstand at den kan slåes på, men det er også det hele.

Når det gjelder modchip så har jeg funnet f.eks. denne:

http://www.modnet.no/index.php?cPath=76_116

men dette krever vel samtidig en softwareoppdatering ?

Jeg spurte i den lokale spillbutikken og de sa at den måtte sendes inn til sony og at hvis jeg ikke hadde kvittering fra forhandler der nede, ble det alt for dyrt og gjøre det.

Men får man tak i software? Det beste for meg ville være å ta den med dit jeg kan få utført jobben, betale og så hjem og si til sønnen min at fra nå av.......

Lenke til kommentar

Kan du forklare nærmere om hva som skjer når man starter psp'en? Er skjermen svart uansett? Hva mener du med at du kan sette inn spill?

 

Har du tatt batteriet inn og ut? Har du prøvet å trykke på home-knappen?

 

Har opplevd mye rart med psp'en min hvor jeg trodde den har blitt bricket, men jeg har hatt usannsynlig flaks hver gang.

Lenke til kommentar
Kan du forklare nærmere om hva som skjer når man starter psp'en? Er skjermen svart uansett? Hva mener du med at du kan sette inn spill?

 

Har du tatt batteriet inn og ut? Har du prøvet å trykke på home-knappen?

 

Har opplevd mye rart med psp'en min hvor jeg trodde den har blitt bricket, men jeg har hatt usannsynlig flaks hver gang.

7602540[/snapback]

Hei,takk for svar.

Når jeg slår på PSPèn skjer ingenting annet enn at lyset ved power-bryteren lyser.

Jeg mente og illustrere at jeg kunne \hadde prøvd og sette inn et spill.

Jeg har trykket på home-knappen, men er det kanskje en nullstillingsfunksjon lignende contr.alt.del ?

Har tatt batteriet inn og ut og ladet på nytt men ingen endring å spore.

Skjermen er helt svart, uten noen reaksjon når jeg slår den av og på.

 

feilen oppsto trolig når han skulle legge inn det siste San Andreas sitt og han måtte oppgradere( dette er det jeg forstår av hans forklaring av hva som skjedde)

 

Håper på flere tilbakemeldinger.

 

Mvh Jan

Endret av rugg1
Lenke til kommentar

Okay, nei Home-knappen fungerer som 'alt +f4', hvis man kan si det sånn. Men siden du har tatt ut batteriet vil ikke det fungere.

 

Jeg tror nok at sønnen din har klart å skrudd av psp'en, eller at den har gått tom for batteri mens oppgraderingen skjedde.

 

Da er den nok bricket. Jeg ville kanskje ringt Sony selv, og forklart den uheldige situasjonen, det var tross alt en julegave og du kjøpte deres produkt, det kan hende de fikser den gratis, men man må ikke ha store forhåpninger.

 

Ellers kan du koble på en en mod-brikke, å da vil den fungere igjen, men dette er visst et sant Helvete å få loddet på, men det er garantert firmaer i Norge som driver dette.

 

Edit: Fant noen som modder spillkonsoller, modnet.no. Det står ikke oppført at de modder psp'er, men de selger hvertfall chip til psp, så da kan det vel hende at de modder det for deg. :)

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det som jeg fikk tilbud om der jeg kjøpte den var en nedgradering av versjon for å spille kopier, men samtidig så kunne de også oppgradere fra samme PC hvis man ville det. Dette så jeg de gjorde for en kunde imens jeg var der.

 

Hvis de har tilgang på software så vil jeg tro at den sikreste formen må være og fjerne programmet for så og legge det inn igjen og ikke fjerne litt her og legge til litt der.

Det som er litt kjedelig er at dette er vel litt for langt over grensen for hva Sony finner akseptabelt og derfor er forhandlere som vet noe ikke villige til å ta sjansen på å gi videre deres know-how. Jeg regner med at den største kunnskapen finnes hos dere som brukere, men den er ikke helt linjeformet den veien til informasjonen.

 

Håper på flere svar.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Det som jeg fikk tilbud om der jeg kjøpte den var en nedgradering av versjon for å spille kopier, men samtidig så kunne de også oppgradere fra samme PC hvis man ville det. Dette så jeg de gjorde for en kunde imens jeg var der.

 

Hvis de har tilgang på software så vil jeg tro at den sikreste formen må være og fjerne programmet for så og legge det inn igjen og ikke fjerne litt her og legge til litt der.

Det som er litt kjedelig er at dette er vel litt for langt over grensen for hva Sony finner akseptabelt og derfor er forhandlere som vet noe ikke villige til å ta sjansen på å gi videre deres know-how. Jeg regner med at den største kunnskapen finnes hos dere som brukere, men den er ikke helt linjeformet den veien til informasjonen.

 

Håper på flere svar.

7602890[/snapback]

 

 

Du får sende en mail både til sony og modnet og spørre.

Hvis du kjøper modchipen trenger du vel ikke å tenke på fare for bricking mer(er ikke sikker da jeg ikke har prøvd den, men jeg har fortstått det slik at man kan legge inn firmware på den via PC).

 

Er ikke sikkert sony kan reparere den heller, så det kan bli dyrt.

Men send mail til begge og spør

Lenke til kommentar

Jeg ringer Modnet i Kristiansand i morgen, ser at de har den på lager til 749.-

 

Slik jeg forstår utifra linken over, beholder jeg også den gamle chipen, og forholdet de imellom blir master and slave. Syntes det er rart hvis ikke problemet har en løsning som bare er sofwarebasert men det får stå til, husfreden foran alt.

 

Takk for svar.

 

Ringte idag, men fikk ikke kontakt med de.

Endret av rugg1
Lenke til kommentar
Jeg ringer Modnet i Kristiansand i morgen, ser at de har den på lager til 749.-

 

Slik jeg forstår utifra linken over, beholder jeg også den gamle chipen, og forholdet de imellom blir master and slave. Syntes det er rart hvis ikke problemet har en løsning som bare er sofwarebasert men det får stå til, husfreden foran alt.

 

Takk for svar.

7603012[/snapback]

 

Du kan tenke på det som BIOSen i en PC. Blir vanskelig å installere ny programvare når PSP'n ikke starter ordentlig

Lenke til kommentar

Det er kun Sony som kan rette opp i flash0 når den er korrupt. Når man har chippet psp'en velger man om man vil starte firmwaren på chippen, eller den i psp'en. Slik som i en xbox.

 

Jeg kjører selv en custom firmware, som gjør så at jeg ikke kan bricke den, hvis jeg bricker den starter jeg en recovery meny, så kjører jeg en firmware-update derfra.

 

Men det kan hende at det blir billigere å kjøpe en ny psp, enn å få noen til å modde den.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lønnsomheten ved å modde eller chippe den, er det vel et spørsmål om verdien av en dele-PSP. Er den holdbar\av bra kvalitet ?

Vil det være behov for å b ytte knapper o.l. på sikt, eller kanskje batteriet ?

Er det noen synspunkter på de`?

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Hei!

Det sønnen din sikkert har gjordt er å ta ut strømmen under oppgraderings prosessen. Under denne prosessen forandrer programmet på en del filer som ligger i FLASH som er liksom BIOS/SYSTEMFILER til pspen.

Så hvis man avbryter oppgraderingen, sitter man igjen med ødelagte systemfiler. Og dermed vil ikke PSP'en starte.

For å si det sånn, hadde jeg ikke satset på den Chippen, fordi den er meget dyr og jeg tror det er nesten ingen i norge som har kunnskapen til å montere denne. Samtidig er selve bruken av en modchipen ganske avansert (tukle med programvare osv...) så hvis sønnen din er litt uheldig i diverse menyer så kan han ødelegge mer.

Denne Chippen er vel beregnet for de som har stor insikt innen PSP homebrew verdenen.

 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å kjøpe en ny psp, du finner vel en for 1500kr, og mindre hvis du finner en på tilbud. Jeg kjøpte min for 995 på tilbud på elkjøp.

 

Og dermed har du masse nyttige deler til overs, som batteri, ekstra lader, og selve psp'en, som kan være et reservedel lager :thumbup:

 

Håper innlegget mitt var til hjelp!

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Takk for svar, det er mange hjelpsomme sjeler her på forumet.

 

Jeg ser på bilder at chippen ikke sitter på sokkel og dermed selve jobben med å skifte ut chippen er for de som kan det, men slik jeg forstår skal den modchippen kobles eller monteres i tillegg. Stemmer det?

 

Jeg tok et søk på Kelko og fant ingen billigere enn 1798.- og det er vel omtrent det den har kostet hele tiden ( 1999,- ).

 

Jeg får følge med hos kjedene, og finner jeg en til helt ned i 999.- , ja da kjøper jeg en selv også :D .

 

Takk for alle svar.

 

Hvis noen har noe mer om hvem som gjør slikt er det fortsatt aktuelt hvis ikke Sony Norge smelter for min triste historie, siden det faktisk ikke dreier seg om at det er gjort noe uautorisert eller noen versjonsendringer på den.

Jeg vil fortelle om hvordan den biten gikk rett etter nyttår her på tråden.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Oppdatering

 

jeg tok kontakt med Nordisk Film i Sverige, som har agenturet for Norden. de kunne fortelle følgende:

 

Sony har verdensgaranti på mange av sine produkter. Dette innebærer at min sønns PSP som er kjøpt i Thailand repareres kostnadsfritt i Thailand mot fremvisning av gyldig kvittering og garantibevis.

 

Men, siden mange ikke oppholder seg i samme landsbyen hele livet hadde de ett tilbud til utenlandske kunder. Hvis feilen skyldtes produktet og ikke ukyndig bruk kan man mot fremvisning av kvittering på PSPen få reparert eller byttet dennne mot et gebyr(han sa ikke om dette var miljøgebyr, ekspedisjonsgebyr eller lignende) på norske kroner 1450.- I GEBYR!!

 

Jeg spurte om han var klar over at disse i perioder har blitt solgt over disk i Norge for 998.- NOK. Han svarte på svensk slik man gjerne gjør i sverige at"Nån av våres återforseljarer seljer dessa utan vinst, ja nogon gång æven med tap" eller noe sånt.

 

Jeg sa noe sånt som at deres verdensgaranti ikke var verdt noen ting og at jeg syntes deres arroganse var "too much".

 

Han kunne da fortelle meg at Sonys europa-agentur beliggende i London, hadde fått så mange henvendelser at de kikket på problemet med bricking. Dette fordi de var redd for en utbredelse av rykte om et dårlig produkt. Dette gjaldt da maskiner solgt i europa.

 

Jeg vil vel si at Sony ikke fremstår som særlig kundevennlige her.

 

Jeg sjekker nettet hver dag for prisutviklingen for guttungen er ihvertfall ikke i tvil, han skal ha seg PSP, igjen.

 

Mvh Jan :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...