Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lavere trådløs hastighet enn v kablet

Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er et dumt spm. Hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg...

Har NGT med vanlig ruter. Har i tillegg koblet en trådløs Netgear ruter etter den fra NGT. Hastigheten fungerer helt fint på den stasjonære maskina som er kablet rett i Netgear ruteren.

Men på den bærbare som tar imot trådløse signaler via en USB-adapter (Netgear WG111v2) er hastigheten på nettet mye lavere, ca 1000 kb/s? (ikke helt sikker på betegnelsene her).

Abbonnementet fra NGT skal gi meg 4200 inn. På den bærbare med trådløst får jeg bare 3200 mens jeg oppnår 4200 på den stasjonære som ikke er trådløs.

Veldig tungvint forklart, men jeg håper noen kan komme med forslag til løsninger allikevel.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt normalt egentlig. Trådløs hastighet er 100% avhengig av signalkvaliteten på den trådløse linken. Har du for dårlig kvlaitet på signlaet så vil hastigheten falle det det som er optimalt.

Her er en del fakta å forholde seg til:

- Selv under perfekte forhold vil du aldri faktisk kunne overføre så mye som den teoretiske maks som ruteren støtter. Tommelregelen er at du vil kunne oppnå ca halvparten av teoretisk max. Med andre ord kan en ruter med 54Mbit trådløs link overføre MAKS 27Mbit/sec ca under PERFEKTE forhold. Å forvente noe annet er bare ønsketenking, så skal du overføre store hastigheter, så må du overdimensjonere utstyret.

- Signalkvalitetsindikatoren i windows betyr mindre enn ingenting for å vudere kvlaiteten på signalet. "udmerket signalstyre" betyr på ingen måte at signalet er bra nok...

- Du kan justere signalfrekvensen som senderes sender det tråsløse signlaet på. Du har enten 12 eller 13 kanaler å velge mellom. prøv alle sammen og ta hastighetstester på hver kanal. Den som bærer mest hastighet bør du bruke. Om du lar ruteren selv bestemme så er det ren lottotreknng om du bruker en god eller en horribelt dårlig kanal. Som regel er det ofte mulig å øke overføringshastgheten med så mye som 2-3ganger så lenge du bruekr riktig kanal for dine lokale forhold.

Der har du et par ting du kan prøve til å begynne med...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...