Gå til innhold

Skal oppgradere. Passer dette bra sammen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er på tide å oppgradere PCen, og jeg har funnet noen komponenter som ser interessante ut. PCen skal stort sett brukes til Windows-oppgaver (3DS Max, AutoCAD, videoredigering, internett), men også litt spilling (Pro Evo Soccer 6, GTA San Andreas for å nevne et par). Jeg har ikke tenkt å overklokke.

Hovedkort:

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

CPU:

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Minne:

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Skjermkort:

Asus GeForce 7900GS 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out

Fra før har jeg to SATA2-disker, en 430W PSU og et ATX-kabinett.

GA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ooops, glemte å si at jeg har en NEC DVD-brenner.  :)

Jeg har ingen ekstra vifter i kabinettet nå.  Kabinettet er forøvrig et AOpen HQ08.

Strømforsyninga er av typen Seasonic S12 430W, og har kun en 12 cm vifte i bunn.

Hva anbefaler dere av ekstra vifter i såfall?  De bør ikke lage alt for mye støy.

GA

7601404[/snapback]

Bytt hovedkort til ASUS P5B, du trenger ikke de dyreste alternativene med mindre du skal klokke. Og skal du det, så burde du titte på litt bedre minne. Hvis ikke, så bytt hovedkortet som passer bedre til ditt bruk. Du sparer også litt kr :)

Lenke til kommentar
Bytt hovedkort til ASUS P5B, du trenger ikke de dyreste alternativene med mindre du skal klokke. Og skal du det, så burde du titte på litt bedre minne. Hvis ikke, så bytt hovedkortet som passer bedre til ditt bruk. Du sparer også litt kr :)

7601418[/snapback]

Jeg har vurdert andre hovedkort, men det er ikke så lett å bli klok... Det er jo en hel skog av dem der ute.

Hva er egentlig forskjellen mellom brikkesettene P965 og 975X fra Intel?

Husker å ha lest i et eller annet forum her at P965 fungerte dårlig med Core2Duo, mens 975X-brikkesettet var mye bedre. Desverre husker jeg ikke nøyaktig hvilken argumentasjon vedkommende brukte. :hmm:

Jeg likte også at Asus P5W DH Deluxe har medfølgende trådløst nettverkskort. Vurderte bl.a. Asus P5B-E, som har firewire-tilkobling. Det er et krav.

GA

Lenke til kommentar

7601418[/snapback]

Jeg har vurdert andre hovedkort, men det er ikke så lett å bli klok... Det er jo en hel skog av dem der ute.

Hva er egentlig forskjellen mellom brikkesettene P965 og 975X fra Intel?

Husker å ha lest i et eller annet forum her at P965 fungerte dårlig med Core2Duo, mens 975X-brikkesettet var mye bedre. Desverre husker jeg ikke nøyaktig hvilken argumentasjon vedkommende brukte. :hmm:

Jeg likte også at Asus P5W DH Deluxe har medfølgende trådløst nettverkskort. Vurderte bl.a. Asus P5B-E, som har firewire-tilkobling. Det er et krav.

GA

7601542[/snapback]

P965 er designet for Core 2 Duo, det er vel faktisk det eneste Intel brikkesettet som er spesifikt designet, nåværende 975X er en "lett" oppgradering av ett eldre brikkesett. Dvs P965 fungerer ypperlig. Fordelen med 975X er i hovedsak Crossfire mulighet, nå er det også mulig på P5B, men vet ikke hvordan ytelsen blir... M Har selv en E6600 og Asus P5B Deluxe WiFi, ett helt ypperlig HK som har det aller meste, både kortet og trådløs saken fungerer helt ypperlig. Dog har jeg unngått Asus sin egen software for WiFi, så mulig det er årsaken til at jeg ikke har noen problemer...

Lenke til kommentar

Hei, minneytelse til ditt bruk er nokså viktig, så jeg ville anbefalt en høyere grad av minne, feks et OK 2GB PC6400-sett. PC4200-minne er ikke det mest optimale for Core 2-systemer.

Settet trenger på ingen måte være av det entusiastiske slaget, men velg gjerne et sett fra en mer kjent leverandør for å sikre bedre kompatibilitet.

Edit: Som kindings nevnte - hold deg LANGT unna WiFi-softwaren til Asus, gud bedre for noe ustabile greier, hehe..

Lenke til kommentar
(...) og har kun en 12 cm vifte i bunn (...)

7601404[/snapback]

Hva mener du med det?

7602548[/snapback]

Strømforsyninga har kun en stor vifte, og den sitter i bunnen. Ta en titt på bildet på https://prisguiden.no/product.php?productId=41164.

Der er PSUen avbildet opp-ned i forhold til hvordan den er montert i kabinettet.

Noen PSUer har en vifte bak, mens andre har en vifte bak pluss en i bunn. Min har altså bare en i bunnen. Poenget var at jeg ikke har andre vifter enn den som sitter i PSU.

GA

Lenke til kommentar
Hei, minneytelse til ditt bruk er nokså viktig, så jeg ville anbefalt en høyere grad av minne, feks et OK 2GB PC6400-sett. PC4200-minne er ikke det mest optimale  for Core 2-systemer.

Settet trenger på ingen måte være av det entusiastiske slaget, men velg gjerne et sett fra en mer kjent leverandør for å sikre bedre kompatibilitet.

7602236[/snapback]

Hvis jeg skal ha PC6400-minne, så må jeg vel overklokke? Det tror jeg ikke at jeg orker å knote med, rett og slett. Etter å ha lest overklokkingsguiden, ser det litt for omstendelig ut. Data er ikke lenger den store interessen slik det var for noen år tilbake. Kanskje jeg begynner å bli for gammel... :yes:

GA

Lenke til kommentar
Hvis du skal spille online, bør du vike fra Asus' trådløse løsninger.

De er rett og slett ubrukelige til online gaming!

7601557[/snapback]

Det er jo kjekt å begrunne sine uttalelser av en sånn grad. For hvordan vurderer du at denne enheten er "ubrukelig"?

Jeg skal nok si meg enig i at den trådløse saken som ASUS har klint på korta sine, virker litt umoden med drivere som er ute nå :)

Lenke til kommentar
Har selv en E6600 og Asus P5B Deluxe WiFi, ett helt ypperlig HK som har det aller meste, både kortet og trådløs saken fungerer helt ypperlig. Dog har jeg unngått Asus sin egen software for WiFi, så mulig det er årsaken til at jeg ikke har noen problemer...

7602181[/snapback]

Har også sett på Asus P5B Deluxe WiFi som et alternativ. Det kan se ut som om mine bekymringer for P965-brikkesettet er overdrevne. Asus P5B Deluxe WiFi er i tillegg et par hundre kroner rimeligere enn Asus P5W DH Deluxe.

GA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...