Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bytte fra SDSL til ADSL2

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt SDSL i flere år, men i sommer sa jeg opp SDSL og bestilte ADSL2 hos samme leverandør. Siden jeg har SDSL var det ikke nødvendig for montør å komme hit. Dato for ADSL2 linja var 12 desember.

Sitter enda med SDSL. I følge leverandør er ADSL2 linja kobla opp og skal funke. Så da har jeg altså både SDSL og ADSL2 ?

Når jeg kobler ADSL modemet til, lyser alarm lampa rødt. Så jeg antar at noe er galt. Kontakten til ADSL2 modemet er ikke helt lik den jeg bruker til SDSL. Den er litt mindre, men passer i veggkontakten. Kanskje det er grunnen til at det ikke virker, ikke vet jeg.

Det var ikke mye hjelp å få fra leverandør.

Så jeg håper noen her kan hjelpe meg, for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå.

Har nå også fått regning på ADSL2. Det er jeg også blitt fakturert for ADSL2 modem. Jeg visste ikke at man måtte betale for modem. SDSL modemet leier jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste fornuftige jeg kan kommer på er at du har fått ADSL2+ linjen som deltaksess, men det forutsetter at du har fasttelefon. Du kan under ingen omstendigheter ha ADSL og SDSL på samme linje. (SDSL fungerer vell bare på fullaksess dersom jeg ikke husker feil)

Er merkelig at levrandøren ikke kan gjøre noe, er jo kjempe enkelt å finne ut av det der. Du hadde en gammel enhet i sentralen som gikk mot en port på et SDSL kort, så ble du tildelt en ny enhet som går mot en port på et ADSL2+ kort. Montør stikker så ut i sentralen og kobler om. Alt levrandøren din trenger å gjøre er å sjekke hvilke av de to enhetene du har sync mot idag. Er jo også mulig at SDSL modemet klarer å synce mot 2+ kortet og at 2+ modemet er defekt.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Har fasttelefon.

Den slutta å fungere 12 desember, altså datoen for ADSL2. Jeg testet å koble modemet til telefonkontakt, da lyste det grønt, noe som indikerer at den får forbindelse antar jeg?

Men nettet virket ikke.

Kontaktet telenor og fikk ordne det med telefon.

7601217[/snapback]

Lyser DSL indikatoren på ADSL2+ modemet grønt når du kobler den til telefonkontakt nå? Har du mulighter for å logge inn på dette modemet for å sjekke WAN/DSL/System status?

Lenke til kommentar
Lyser DSL indikatoren på ADSL2+ modemet grønt når du kobler den til telefonkontakt nå? Har du mulighter for å logge inn på dette modemet for å sjekke WAN/DSL/System status?

7601244[/snapback]

Koblet ADSL2 modemet til telefonkontakten.

Lyser grønt i status, LAN1 og Power.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan logge inn på modemet?

Men logget inn på routeren, her står det på internet status connected.

Wan-lampa på router lyser orange når jeg kobler det til ADSL2 modemet. Vet ikke hva det betyr?

Den lyser grønt på SDSL.

Lenke til kommentar

Personlig trur jeg at den kundebehandleren du har snakket om har gjort en feil. ADSL og SHDSL er helt forskjellige ting. Mener at dette er snakk om en fysisk ned og oppkopling som vanligvis samkjøres og at en montør burde ha reist ut.

Siden SHDSL lampa fortsatt lyser så har det muligens kanskje aldri vært en mann ute....

Lenke til kommentar

Forsto ikke helt hva du mente. Når du testet ADSL2+ modemet på telefonlinja di den 12. Fikk du da grønt på DSL? Og hva får du når du tester i dag?

SDSL kan ikke gå på egen linje, så denne har en helt egen linje fra sentralen og hjem til deg. ADSL2+ kan dele linje med telefon, og det er sikkert dette som er gjort hos deg.

Når ADSL2+ ble koblet til ble det nok gjort en feil av montøren som gjorde at du mistet telefonlinjen din. Når denne feilen ble rettet er det stor mulighet for at det ikke sto at du hadde ADSL2+ på feilrettingsordren, (noe som skjer ofte når linja er ny.) og ADSL2+ forbindelsen ble koblet bort igjen.

Sjekk om du fortsat får synk, får du ikke dette er det bare å kontakte leverandør igjen.

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror det er det som har skjedd.

Har ikke DSL lampe på modemet. Men de andre lyser grønt, noe som indikerer at alt er riktig antar jeg.

Men hvorfor lyser WAN lampa på routeren organge? Hva betyr det?

Og er det meningen at jeg skal betale for ADSL modemet?

7602534[/snapback]

Om du skal betale eller ikke kommer ann på hva som står i avtalen du har med ISP. Hva det vil si med orange lys på WAN er et godt spørsmål. Hjelper om vi får vite hvilke modem og levrandør det gjelder.

Lenke til kommentar
Om du skal betale eller ikke kommer ann på hva som står i avtalen du har med ISP. Hva  det vil si med orange lys på WAN er et godt spørsmål. Hjelper om vi får vite hvilke modem og levrandør det gjelder.

7602931[/snapback]

Det står Zhone på modemet.

om det hjelper, har modemet følgende lamper:

Status | Activity | Lan1 | Lan2 | Lan3 | Lan4 | Alarm | Power

Når modemet er koblet til telefonkontakten lyser det grønt i

Status | Lan1 | Power

Kobler jeg modemet til SDSL kontakten lyser det rødt i alarm lampa.

Leverandør er dataguard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...