BlastyTrasty Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Eg veit dette ikkje er den mest optimale plassen å spør om prosjektor relaterte spørsmål, men eg tar sjangsen uansett. Forøvrig så ber eg folk som ikkje har snøring, og som berre er ute etter å skapa kvalme og diskusjon om å finna seg ein anna tråd. Eg kjører idag XBOX 360 på ein 32" LCD HDTV, og er strålande fornøyd. Men, eg vil ekspandera litt. Eg har derfor snust på prosjektor i frå 10-13 000 kroners klassen. Eg er longt ifrå nokon entusiast, og vil derfor ikkje ut med meir, på min første HD prosjektor. Eg har kikka litt på ein som heitte Optoma HD-70. (Trykk her for specs) Dette er ein DLP-prosjektor, med eit fargehjul. Nokon som har nokre erfaringar med denne? Eller er det nokon som har ein HD-klar prosjektor i prisklassen 10-13 000 kroner å anbefala? Prosjektoren vil bli nytta i eit rom som er mørkt og fint, og frå prosjektoren til lerretet er det ei kastelengd på ca 4 meter. Takkar og bukkar for gode tips, og gode eller dårlege erfaringar med Optoma HD-70. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Denne skal være veldig god.. Bare et alternativ til den andre. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Takker for tips Shark! Denne skal eg sjå nermare på. Ikkje berre hadde den rette specs, men den hadde og flott pianolakk. Takkar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) jeg kan anbefalle den hitachien på det aller sterkeste, jeg har modellen før.. TX200, TX300 er helt lik bare med litt mer lysstyrke. men fy flate for et bra bilde.. hadde ikke tenkt meg om en gang, kjøp den, du kommer ikke til og angre... kjører den på ett 120" lerret og Gears Of War er helt vilt på så stor skjerm. Endret 29. desember 2006 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Hvis du er ute etter DLP er HD70 slett ikke noe dumt valg. Jeg har ikke sett den selv, men den får gode kritikker på div fora. Tråden flyttes fra Spørsmål og svar - Konsoll til Projektor. Edit: Skal du ha lerret også? Ramme/nedtrekk? Endret 29. desember 2006 av Rikky Lenke til kommentar
ersa Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Optoma HD70 er jo mye billigere enn Hitachi TX300. Netshop skal ha 9000,- for HD70 kontra ca 13 000,- for TX300. Jeg lurer også på om noen har erfaringer med den HD70? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Epson TW-700 er et meget godt valg. Det er vel den beste lcd-prosjektøren i denne prisklassen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 vell LCD er kanskje litt mer framtidsrettet enn DLP?, vet ikke noe srlig om dem men,,, og på Hitachiene koster det ca 2000kr for en ny lampe.. men den skal holde i rundt 2000 til 3000 timer Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 vell LCD er kanskje litt mer framtidsrettet enn DLP?7600889[/snapback] Nei. Hvorfor mener du det? Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Lykke til med innkjøp. Annbefaler deg å stille samme spørsmålet på avforum.no. Der er det meget mange som har en skremmende god oversikt over projektorer og dere fordeler og ulemper.. Dessverre har jeg ikke fulgt særlig med etter at jeg kjøpte min egen projektor så kan ikke gi deg noen spesielt konstruktive kommentarer på den Optoma'en. En ting du burde sjekke ut er om du er en av de som opplever rengbue-effekt på DLP-projektorer før du går til innkjøp av en slik. Du burde også sjekke ut om det er noen fordeler/ulemper med LCD/DLP i forbindelse med Xbox 360. Uansett har du en ny verden av glede foran deg.. GeOW med projektor er rett og slett bare en fornøyelse PS! Den projektoren som Shark linket til er anbefalt veldig mange steder og fungerer ypperlig til 360 og film. Har selv sett film på den og det er meget koselig. Det er en oppdatert versjon av Tx-200 som var testvinner nesten overalt i "forrige" generasjon av lcd-projektorer. Vurderte å kjøpe en slik selv, men den var litt for dyr den gang. Epson har også meget bra projektorer og er forresten de som lager lcd-panelene som de fleste andre leverandørene bruker i sine lcd-projektorer. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Takker for tips Shark! Denne skal eg sjå nermare på. Ikkje berre hadde den rette specs, men den hadde og flott pianolakk. Takkar. 7600828[/snapback] Versigod. Det er et aldeles godt valg.. Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Igjen kommer jeg og vil anbefale å kikke på brukte projektorer, spesiellt om du er nybegynner når det kommer til projektor. Du får en _mye_ bedre brukt HD projektor for 12-13k enn en ny en Her er noen jeg fant raskt som alle er HD med litt forskjellige priser: Optoma EP719 Projektor(om du vil ha noe billig) Benq PE7700(et par tusen å spare her) Sony VPL-HS10(står ingen pris, men se ikke bort fra at du kan gjøre et kupp her, da denne inkluderer lerret så blir det jo en fin nybegynnerpakke) Selv bruker jeg denne projektoren, den drar litt på årene, men den har HD støtte og passer utmerket til mitt bruk. Kjøpte den egentlig som en slags test-projektor for å se om det passet med projektor, men da jeg fikk den så jeg raskt at denne var mer enn bra nok til mitt bruk Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Igjen kommer jeg og vil anbefale å kikke på brukte projektorer, spesiellt om du er nybegynner når det kommer til projektor. Du får en _mye_ bedre brukt HD projektor for 12-13k enn en ny en Hmm.. vil påstå dette er en sannhet med rimelig store forbehold. Utviklingen på spesiellt lcd-projektorer tilsier at kvaliteten på en projektor som kostet 20000 for ett par år siden sjeldent kan stille opp mot en som koster 13000 nå. Det finnes selvsagt unntak her også. I tillegg koster det en del med pære til projektoren så hvis man kjøper brukt er det veldig viktig at den ikke er brukt for mye. Det er også en litt kjedelig sak at projektorer får dårligere bilde etter hvert som pærene er brukt lenge. Men finner man en nyere modell som er lite brukt så kan man selvsagt gjøre ett kupp. Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det er jo selvsagt viktig å tenke på. Men om man finner en projektor med lite timetall på pæren så kan man få en bra projektor for en billig penge. De fleste pærer har vel en levetid på omtrent 2000 timer(?) så man bør jo passe på at man har en del timer å gå på når man kjøper brukt. Men om du har store planer for en hjemmekino med et knallers anlegg så ville jeg kanskje lagt litt mer i projektoren enn hvis dette er en projektor som hovedsakelig skal trekkes frem for spilling og litt filmtitting. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hmm.. vil påstå dette er en sannhet med rimelig store forbehold. Utviklingen på spesiellt lcd-projektorer tilsier at kvaliteten på en projektor som kostet 20000 for ett par år siden sjeldent kan stille opp mot en som koster 13000 nå. Det finnes selvsagt unntak her også. 7600977[/snapback] Man kan gjøre veldig gode bruktkjøp, men da ser man jo selvsagt ikke etter projektorer som er et par år gamle. For 10000 er det mye fint å velge mellom, jeg har f.eks sett Mitsu HC3000 til denne prisen. Det er også en litt kjedelig sak at projektorer får dårligere bilde etter hvert som pærene er brukt lenge.En LCD vil få et noe blassere bilde i tillegg til redusert lysstyrke, om dette er noe problem kan sikkert diskuteres. En DLP får også redusert lysstyrke, men skal være god som ny ved pærebytte. Og husk at lysstyrke ikker er "jo mer, jo bedre". En annen ting trådstarter kan være oppmerksom på er at ikke alle projektorer passer i alle rom, rent plasseringsmessig. LCD er ofte bedre utstyrt med lens shift etc, mens mange DLP-er har fast offset. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det er jo selvsagt viktig å tenke på. Men om man finner en projektor med lite timetall på pæren så kan man få en bra projektor for en billig penge. De fleste pærer har vel en levetid på omtrent 2000 timer(?) så man bør jo passe på at man har en del timer å gå på når man kjøper brukt. Men om du har store planer for en hjemmekino med et knallers anlegg så ville jeg kanskje lagt litt mer i projektoren enn hvis dette er en projektor som hovedsakelig skal trekkes frem for spilling og litt filmtitting. 7601029[/snapback] Jeppjepp.. Problemet med levetid på pærer, her snakker jeg kun ut i fra annbefalinger fra en av testerene til bladet Hjemmekino, er at etter +-1000timers bruk blir bildekvalitetet bare dårligere og dårligere. Alt bunner jo selvsagt ut i hvor billig man eventuellt kan få en brukt projektor.. Jeg ville ikke kjøpt brukt hvis jeg "bare" sparer 2-3tusen på det.. Det blir fort spist opp kun pga pæra. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Den PJ-TX300 såg utruleg bra ut. Har lest nokre testar no. Men, blir heile prosjektoren dårlegare og dårlegare ettersom den blir brukt? Eller vil den bli "god som ny" ved pærebytte? Lite intressert i ein prosjektor som blir dårleg etter 1000 timar bruk. Eg ser MYKJE på tv seriar og filmar. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Den PJ-TX300 såg utruleg bra ut. Har lest nokre testar no.Men, blir heile prosjektoren dårlegare og dårlegare ettersom den blir brukt? Eller vil den bli "god som ny" ved pærebytte? Lite intressert i ein prosjektor som blir dårleg etter 1000 timar bruk. Eg ser MYKJE på tv seriar og filmar. 7601170[/snapback] Så vidt jeg har forstått det så er det kun pæra som blir dårligere... Så etter bytte av pære så vips har man en super projektor igjen.. Forøvrig godt mulig at du ikke merker at bildet har blitt dårligere før etter du bytter pære siden forandringen skjer over veldig lang tid og vi snakker om forskjeller som sikker mange ikke ville merket uansett.. Jeg er personlig veldig pirkete på slikt, men normale folk er nok ikke det :!: Så lenge du er forberedt på at du må skifte pæra en eller annen gang så er det bare å kjøpe projektor.. Avshop.no hadde en fin pære-forsikring for 200kr ellernoe slikt før som gjorde at man fikk ny pære hvis den røk før 1000timer eller ett år. Vet ikke om de har den enda, men den er en fin greie hvis du bekymrer deg for slikt, selv om jeg i teorien er imot sånne "forbruker"-forsikringer. Vi snakker tross alt om en lyspære og man kan selvsagt være uheldig, da synes jeg 200kr er en billig sovemedisin PS! Tok en liten sjekk på avshop.no http://www.avshop.no/catalog/product_info....roducts_id=1396 Epson projektoren som er nevnt tidligere i tråden til 13899kr.. 3år / 1700 timers pæregaranti! Imponerende. http://www.avshop.no/catalog/product_info....roducts_id=1250 Hitachien til 12799kr med 2år/2000timer pæregaranti kanskje enda mer imponerende.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Så vidt jeg har forstått det så er det kun pæra som blir dårligere... Så etter bytte av pære så vips har man en super projektor igjen.. 7601879[/snapback] LCD-panelene blir noe forringet, men jeg synes ikke man bør la seg skremme så veldig av dette. DLP skal være god som ny, bortsett fra mekanisk slitasje selvsagt. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Med tanke på DLP prosjektorar, så har den lokale Elkjøp butikken bestillt inn HD70 frå Optoma (som eg nevnte i første post) - Så rett over nyttår skulle eg få teste den, fordi eg ankar litt på den her "regnbue effekten". Men eg må virkelig medgi at eg har fått meir lyst på denne Hitatchien etter å ha lest alle dei gode testane av denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå