Gå til innhold

Ny fremtidsrettet 24" skjerm

jorgenhm

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leter etter en skjerm med følgende spesifikasjoner:

• Oppløsning: 1920x1200, altså full HD.
  • Størrelse: 23-24"
  • Godt med tilkoblingsmuligheter: DVI, VGA og helst komponent.
  • Lite ghosting, må fungere til alle typer film og spill som bf2.
  • HDCP: Skjermen må støtte kopibeskyttet materiale avspilt fra BluRay eller HD-DVD disker i både 1080p og 720p. Skal selvfølgelig også ha HDCP kompatibelt skjermkort og kjøre Vista(i fremtiden ;)), evt koble til en ekstern spiller.
  • Ha støtte for å beholde aspect ratio i alle oppløsninger, slik at både spill i ikke-widescreen oppløsninger får riktig format og eksterne kilder gjengis med riktig format. Hvis jeg kjører spill med oppløsning på 1600x1200 eller 1280x1024 vil jeg at formatet skal stemme og at en piksel skjermkortet outputter skal være en piksel på skjermen. Tilsvarende med eksterne kilder som xbox 360 eller en HD-spiller. 720p/1080p skal ikke strekkes over hele skjermen slik at ting fremstår høyere enn de er. Jeg vil heller ha små kanter over og under bilde, og bevare riktig format.

Jeg har lett i prisguiden og søkt på internett men har ikke klart å finne noen entydige opplysninger og hvilken skjerm som kan passe for meg. De to siste punktene er viktigst da jeg vil kjøpe en skjerm jeg kan beholde i endel år.

Setter pris på alle forslag!

Endret av jorgenhm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Våger meg til en liten bump på denne iom. at den har forsvunnet langt nedover lista. Håper virkelig noe har kunnskaper om dette for det bør ikke være så vanskelig å svare på hvis en bare har satt seg inn i det ;)

Jeg har dessverre ikke funnet ut noe mer. Jeg forsøker å spørre på Dells forum, men dårlig med svar der :S

Lenke til kommentar
BenQ kommer med en ny modell nå snart, FP241WZ.

http://benq.com/products/LCD/?product=839&...=specifications

Den har HDMI, men ikke komponent.

Venter på noen reviews av denne, vurderer den selv

7632513[/snapback]

Den så absolutt interessant ut. Problemet er at den sikkert kommer til å bli svindyr. Sikkert langt over Dells 2407WFP når den er på tilbud. Ser forresten ut som den har komponent inngang også... Står ihvertfall det på linken du posta ;)

Noen som vet om Dell 2407WFP støtter full HDCP og 1:1 pixelmapping/keep aspect ratio i alle oppløsninger? Kommer Dell evt. med en oppgradert modell/revisjon snart!?

Lenke til kommentar
BenQ skjermen er samme som denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=46455

Bare denne er uten Ama Z teknologien.

Kan vanskelig kalles svindyr. (til å være 24" selvsagt)

Les tråden om Dell skjermen her på forumet hvis du lurer på noe om den.

7634160[/snapback]

http://www.tftcentral.co.uk/articles/benq_fp241w.htm

Se "Lack of Pixel Mapping", denne skjermen kan altså ikke vise 1:1 eller beholde riktig format ved input som xbox 360 eller ekstern HD-DVD/BluRay spiller. Men som det også står på siden skal det komme en versjon med oppgradert firmware som skal takle dette. Z-modellen som du nevner skal også ha denne firmwaren, slik at den skalerer riktig... Men med mindre noen norske butikker har fått inn en levering av versjonen med ny firmware er jeg stuck :(

Skal prøve å sende noen mailer til nettbutikkene som har den på lager og spørre om de vet hvilke firmware deres skjermer har. Men siden det ikke står noe om at noen har fått denne versjonen enda på tftcental.com er jeg usikker på om de har nådd helt til Norge...

Se forresten også http://vissione.wordpress.com/2006/10/23/1...p-dell-2407wfp/ for forklaring av 2407 problemer med HDCP og 1080p/1080i ved de ulike inngangene. Ser ut som HDCP faktisk ikke er et problem(se konklusjon, skal vist fungere i både 1080p og i) men at 1:1 pixelmapping og riktig skalering for å beholde format er ikke er tilgjengelig i oppløsninger som 1600x1200 og 1920x1080. Da er ihvertfall dette bekreftet, og jeg må si det er veldig skuffende av Dell å utenlate denne funsjonaliteten.

Lenke til kommentar
Netshop er stedet å spør hvis du vil ha WZ versjonen:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=41460

Men den er rådyr.

7637038[/snapback]

Akkurat. Men netshop har faktisk ikke den beste prisen. Ta en titt i prisguiden. Den blir for dyr for meg, ihvertfall med det første. Så da må jeg nesten bare prøve å få kontakt med netbutikkene som selger FR241W og undersøke om de selger med nyeste firmware. Men jeg har egentlig ikke lyst til å gå over 7000,-, som Dells skjerm på tilbud, og regner med at den kommer på tilbud til maksimum 7k, kanskje mindre, i løpet av februar ihvertfall.

Så det spørs om 1:1 pixelmapping er verdt mer en tusen kroner mer. Har ikke tenkt til å kjøpe før utti februar allikevel. Da regner jeg med at Dell er på tilbud og at ny firmware til BenQ garantert har ankommet. Får jo håpet at BenQ faller i pris, enten W eller WZ modellen men det er vel å håpe litt mye :S

Forresten, hva er egentlig forskjellen mellom W og WZ? Har hørt det er noe med bildebehandlingen i skjermen, men hva er den praktiske utbyttet av dette? Mindre ghosting, bedre svartnivå(ganske viktig for meg)?? Er det verdt nesten 2k mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...