-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hei, puttet inn min nye 320gb seagate. Men lurer på hva forskjellen på et volum og en primær partisjon? Jeg delte den i 3 partisjoner(eller 3 volumer som det står i datamaskinbehandling) Og når du ser på bilde så er den en dynamisk disk, hva vill det si? Hvorfor er det volum og ikke primær slik som de andre partisjonene mine? Se vedlagt bilde. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Du deler disken opp i èn primær partisjon, og lager "virtuelle partisjoner", kalt volumer. Disse fungerer som partisjoner, men slipper de begrensningene man har med partisjonering. Dette kan ikke brukes på boot-disken. Enkelt og greit: Det er ikke noe problem med det oppsettet. Bare la det være slik. Endret 29. desember 2006 av jonepet Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Du deler disken opp i èn primær partisjon, og lager "virtuelle partisjoner", kalt volumer. Disse fungerer som partisjoner, men slipper de begrensningene man har med partisjonering. Dette kan ikke brukes på boot-disken. Enkelt og greit: Det er ikke noe problem med det oppsettet. Bare la det være slik. 7600459[/snapback] okai. Hvordan kan jeg gjøre om en av dem til en primær nå da? Og hva menes med dymamisk disk? Og i partition magic, står det lag backup partisjon, hva innebærer det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Vil anbefale at du ikke bruker Dynamisk når du ikke har behovet. Det er mange som har fått problemer med det. Fjern alt og lag standard primærpartisjoner. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Vil anbefale at du ikke bruker Dynamisk når du ikke har behovet. Det er mange som har fått problemer med det.Fjern alt og lag standard primærpartisjoner. 7601019[/snapback] Hvordan? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Bruker aldri PM selv, du bør kunne gjøre det du trenger i Diskbehandling. Høyreklikk på hvert Volume og velg Delete, og så høyreklikker du helt til venstre (der det står Dynamisk) og velg "Convert to Basic Disk". Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Bruker aldri PM selv, du bør kunne gjøre det du trenger i Diskbehandling.Høyreklikk på hvert Volume og velg Delete, og så høyreklikker du helt til venstre (der det står Dynamisk) og velg "Convert to Basic Disk". 7602221[/snapback] Ja, fikset det nå En primærpartisjon og 3 utvidede partisjoner. OK? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Tja, det blir stort sett det samme. Kan like gjerne bare bruke primær. Men selv foretrekker jeg å ikke dele diskene. Det blir bare upraktisk å sette slike faste grenser. Det er mye mer fleksibelt å organisere filene med mapper. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Tja, det blir stort sett det samme. Kan like gjerne bare bruke primær.Men selv foretrekker jeg å ikke dele diskene. Det blir bare upraktisk å sette slike faste grenser. Det er mye mer fleksibelt å organisere filene med mapper. 7602314[/snapback] Jeg syns det er enklere med flere partisjoner Men smaken er som baken. Har 3 disker og tilsammen 10partisjoner Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Kjør alt som utvidet. Det gir litt bedre fleksibilitet om du senere vil ompartisjonere den. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Kjør alt som utvidet. Det gir litt bedre fleksibilitet om du senere vil ompartisjonere den. 7603637[/snapback] Ok. Som sagt har jeg nå en primær og 3 utvidede. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Kjør alt som utvidet. Det gir litt bedre fleksibilitet om du senere vil ompartisjonere den. 7603637[/snapback] Ok. Som sagt har jeg nå en primær og 3 utvidede. 7605763[/snapback] Du kan ikke ha mer enn en utvidet partisjon per disk. Du kan opprette en utvidet partisjon men du kan ikke formatere den. For å bruke den må du opprette logiske stasjoner. Så i din tilfele: Du har en primær og en utvidet partisjon. I den utvidet partisjon har du derimot 3 logiske stasjoner. I forbindelse med feilsøkning eller reparasjon er det viktig å vite om det. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Ja sånn er det.. Stemmer. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå