Gå til innhold

Ny bærbar med minimumskrav


Golding

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal nå over nyttår gå til anskaffelse av en bærbar PC. Jeg er dessverre lite oppdatert over nettbutikker og modeller, så jeg håpte å få noen forslag på en eller flere modeller som matcher mine minimumskrav og som vil være et godt kjøp. Med kravene mener jeg at den bærbare skal oppfylle disse og samtidig være rimeligst mulig. Er det noen av kravene som er litt på trynet, så er det bare å si fra, som nevnt er jeg lite oppdatert. På forhånd mange takk for all hjelp!

 

Her er kravene:

 

intel core 2 duo 2GHz eller tilsvarende amd

 

1 gb ddr2-sdram 667 mhz

 

15,4" WSXGA+ (1680x1050)

 

s-ata disk 7,200 rpm

 

kortleser

 

dvd-brenner

 

trådløskort

 

os/software ikke nødvendig

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Ser dessverre ut som oppløsning er noe som koster, men dette er snart det viktigste kravet for meg.

 

Zepto'en som ventle foreslo er absolutt aktuell, men jeg er fortsatt åpen for forslag. Asus'en der blir nok for dyr.

 

En annen ting, er DVI uvanlig på bærbare PC'er? Jeg har nemlig en projektor, og har derfor i høyeste grad bruk for DVI.

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar

prisene på bærbare synker sjelden/aldri brått, det har vært en kontinuerlig og jevn prisnedgang siden bærbare pc'er ble oppfunnet.

 

fins mange bærbare med DVI, problemet er kombinasjonen med WSXGA+-oppløsningen. Det er ikke teknologien som er begrensningen her, men markedet, dermed kan det gå lang tid før noe slikt kommer (man kan jo håpe på at Zepto lanserer en oppdatert versjon av 6615).

 

En ting du kan merke deg: Dell 9400 har DVI-ut og kan leveres med WUXGA-skjerm (1920x1200), men denne er da av 17" størrelse.

Lenke til kommentar
still, det var det der med DVI-ut da, som tydeligvis er ett absolutt krav :)

7608177[/snapback]

 

Ah, stemmer det, kan jo evt kjøpe adapter til 150,- da ;)

7608194[/snapback]

ville gjort det jeg. da øker utvalget en del, og bildet blir tross alt ikke nevneverdig dårligere. arrester meg gjerne på det med bildetkvalitet hvis dere mener noe annet, men jeg ser ikke noe særlig forskjell

 

Edit: ville heller ikke valgt s-ata som et must, flaskehalsen i dagens hardisker er vel strengt tatt ytelsen på selve disken og ikke overføringshastigheten

Endret av Pera86
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, og takk for mange gode svar.

 

Har nå oppdatert kravspesifikasjonen i første post (fjernet krav om dvi-utgang, la til krav om 7,200 rpm på s-ata disken). Fant ut at kvaliteten ved å gå til dvi på projektoren ikke var noe nevneverdig bedre, så da dropper jeg det kravet.

Lenke til kommentar
I så fall burde vel enten Zepto 6615 eller Compal HEL80 være glimrende egnet?

7693859[/snapback]

 

Ja, spesielt HEL80'en synes jeg ser veldig bra ut, med en fin pris. Batterilevetiden trekker også opp. Skal selge unna noen stasjonære nå, så får vi se hvor mye penger jeg sitter igjen med til å bruke på bærbar.

 

Hvor salgbar vil denne være om 1,5-2 år tror du (med spesifikasjonene lik kravene mine i første post)?

 

Og har hørt at 7200rpm-disker ikke er gunstig i bærbare pga. strømforbruk, varme og støy.. Hvor mye mer strømforbruk/varme/støy er det snakk om i så fall?

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
I så fall burde vel enten Zepto 6615 eller Compal HEL80 være glimrende egnet?

7693859[/snapback]

 

Ja, spesielt HEL80'en synes jeg ser veldig bra ut, med en fin pris. Batterilevetiden trekker også opp. Skal selge unna noen stasjonære nå, så får vi se hvor mye penger jeg sitter igjen med til å bruke på bærbar.

 

Hvor salgbar vil denne være om 1,5-2 år tror du (med spesifikasjonene lik kravene mine i første post)?

 

Og har hørt at 7200rpm-disker ikke er gunstig i bærbare pga. strømforbruk, varme og støy.. Hvor mye mer strømforbruk/varme/støy er det snakk om i så fall?

7694629[/snapback]

Grunnet bra skjerm, bra skjermkort og bra batteri vil jeg tro gjensalgsverdien er rimelig høy. Den er relativt rimelig nå og vil trolig derfor ikke falle så mye prosentvis i pris.

 

Ift harddisk så krymper vell batterilevetiden med 5 min minst, du får litt mer varme og trolig endel mer støy da dette er en relativt stillegående maskin i utgangspunktet. Jeg vil hovedsaklig si at prisen er beste grunn til å ikke velge 7200 rpm, hadde den vært 100,- dyrere så greit nok, men når det gjerne er snakk om endel hundre så stå over.

Lenke til kommentar

støyen fra 7200rpm bærbardisk er ikke så ille som mange skal ha det til. Jeg valgte en 7200-disk for å oppgradere min egen maskin (som er lydløs når den kjøres uten harddisk), og har ikke angret da ytelsesøkningen er formidabel. Støy er jeg heller ikke plaget med, jeg bruker maskinen på forelesninger på skolen og sover med den to meter unna sengen. Tempen på disken (målt med NHC) varierer mellom 25 og 45 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...