Gå til innhold

Alene til Budapest - trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gjort noe som ikke er typisk meg i det hele tatt! Jeg føler meg vill og gal og har bestilt en flytur til Budapest, helt mutters alene, i slutten av januar! Jeg gleder meg som bare dèt, men gruer meg litt også. Jeg vet nemlig veldig lite om Ungarn og Budapest - reisemålet ble valgt mer eller mindre etter "lukk øynene og pek på Europa-metoden". Og jeg har aldri vært på ferie til utlandet alene før!

Så nå lurer jeg da på mange ting som jeg håper dere globetrottere kan svare meg på....

Jeg er jente på 24 - er det trygt for meg å bevege meg rundt i byen alene?

Hva gjør man i Budapest? Jeg er interessert i historie, kultur og brune puber, men åpen for forslag. Denne turen er for å teste mine egne grenser, så å prøve noe nytt skader ikke.

Hvordan anbefales det å reise i byen? Har forstått at taxi ikke var noe særlig?

Hva bør man passe seg for generelt for ikke å bli rundlurt?

Hvordan er folk der? Er det noen som har tips om hvordan komme i kontakt med folk?

Er det noen steder man bare MÅ få med seg?

Er det fryktelig kaldt der i januar; sånn at jeg burde ha med meg fullt ullundertøy, osv?

Kan noen anbefale en god reiseguide, helst på norsk?

Hva anbefales å spise og drikke?

Hva med visum/ pass osv. Er Ungarn med i Schengen?

Hva slags type stikk-kontakter har de? (Om jeg kan bruke min egen mobillader, osv.)

Er det lett å finne soner med gratis trådløst internet?

Det var noen av tingene jeg kom på til nå. Håper noen kan svare med på disse spørsmålene. Ellers er jeg åpen for andre forslag, tips og erfaringer fra de som har besøkt byen! På forhånd takk!

Endret av badabingvild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er jente på 24 - er det trygt for meg å bevege meg rundt i byen alene?
Vil tro det går greit. Men kanskje unngå trange smug på kveldstid?

Hvordan anbefales det å reise i byen?
De få timene jeg var i byen brukte jeg T-banen. Fungerte bra det.

Er det noen steder man bare MÅ få med seg?
1. Det kongelige slott på Buda-siden.

2. Matthiakirken. Meget populær katolsk kirke.

3. Båttur på Donau.

4. St.Stephens Basilica. Byens høyeste kirke midt i sentrum, hele 96 meter. Fritt fram for å klatre opp hit for publikum.

5. Parlamentet. Bygningskunst på sitt beste.

6. Utsiktspunktene. Mange utskikkstårn gir deg muligheten til å få et fantastisk overblikk over den historiske byen.

7. Bruene. Alle broene som binder bydelene Buda og Pest sammen, ble alle bombet under krigen, men er i dag nydelig restaurert og vel verdt en tur over.

8. Badene. Varme kilder har gitt Budapest er ry som en av Europas fremste spa-byer.

Kilde

Kan noen anbefale en god reiseguide, helst på norsk?
Jeg vil anbefale deg å gå til biblioteket å låne en god reiseguide gratis. Finn har forøvrig en fin reiseside. Finner forøvrig mye info ved å søke etter budapest på Google.

Hva med visum/ pass osv. Er Ungarn med i Schengen?
Ungarn blir trolig med i Schengen fra oktober 2007. Jeg hadde ikke visum da jeg var i Ungarn for et par år siden.

Hva slags type stikk-kontakter har de? (Om jeg kan bruke min egen mobillader, osv.)
Bodde et par dager ved Balatonsjøen en sommer for et par år siden. Mener å huske at det var vanlige stikkontakter.
Lenke til kommentar
Statuepark er en park utenfor byen med masse gamle stauter fra kommunist-tiden, kansje det er noe for deg? Ellers MÅ du ta ett bad i spagreiene :D

7649673[/snapback]

Ja. leste noe om det... Gamle Stalinstatuer fascinerer meg! :) Høres spennende ut! Vet du om det er langt utforbi sentrumskjernen?

Lenke til kommentar

Ja, ett godt stykke.

Direct bus

Direct bus line to Statue Park from downtown every day. The bus leaves from Deák Square (Deák tér - Metro N°1,2,3), from the bus stop distinguished by the Statue Park-timetable.

Return tickets are 2.450 HUF/pers. (with Budapest Card, it's only 1.950 HUF/pers.), the price includes the ticket for Statue Park as well.

Ticket available on the buses.

The program takes about 1hr 45 mins, including transport and a visit of approximately 40 minutes.

www.szoborpark.hu

Ellers, sjekk ut Spymap. Det er små kart som er gratis overalt, og har en grei oversikt over hva som er verdt å sjekke ut av butikker, turistgreier og barer etc.

God tur :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...