Gå til innhold

Blinking i rundkjøring - hva er korrekt?


Stian89

Anbefalte innlegg

Hvorfor blinke inn i en rundkjøring? Det virker ulogisk. Du må vel inn i rundkjøringa uansett. Blinke inn i en rundkjøring kan skape forvirring og farlige situasjoner.

8331252[/snapback]

Hvorfor skaper det forvirring når det er en selfølge hva man skal gjøre?

 

Blinking i rundkjøringer er ikke noe som bestemmes av paragrafer, men heller standader som de fleste kjenner til. Det er dermed et slags "språk" som er allment godkjent for bruk i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skaper forvirring. For da lurer jeg på om sjåføren kan kjøre rundkjøring. Jeg blir usikker. Lurer på om bilen kommer til å blinke ut av rundkjøringen og om kansje bilen skal helt rundt (tilbake der han kom fra) eller om bilen skal ut ved 3 avkjørsel (venstre). Jeg lærte på kjøreskolen at man kun skal blinke ut av rundkjøring, ikke inn.

Endret av ArildNor12
Lenke til kommentar

Har alltid lært at man skal blinke UT av rundkjøringing, ikke INN. Hvorfor skal man blinke INN når det er bare vei å få kjørt? Det bli som å blinke hver gang man kommer til en sving. Om man velger riktig kjørefelt og blinker seg ut når man skal, hvordan i all verden skal dette være forvirrende for medtrafikanter?

 

Det er jo ikke akkurat slik at man sitter å lurer: "mon tro hvor han skal hen........ahaaa...nå ser jeg det på blinkingen, han skal INN i rundkjøringen". Den eneste gangen jeg har brukt venstre blinklys i en rundkjøring, er om jeg er nødt til å endre kjørefelt i en rundkjøring.

 

Men for all del.....la de som gidder å bruke 0.5 kalorier på det, gjøre det. :)

Lenke til kommentar

Blir man forvirret av tegngivning, så trenger man egentlig ikke å bry seg. Bare å ignorere det, akkurat som man skal prøve å ignorere andre ting som ikke har betydning.

 

Om man blir forvirret av venstreblinking i rundkjøringer, så er det ikke verre enn at man kan ignorere det, i.o.m at det bare er en tilleggsopplysning utover det som "regler" definerer som påkrevd tegngivning.

Lenke til kommentar

Angående blinking i rundkjøring.

 

Det er IKKE noe galt med å blinke til venstre om man skal til venstre eller om man skal kjøre helt rundt i rundkjøringen. Men om man ikke blinker ut av rundkjøringen, og bare blinker til venstre, så forteller man bare at man skal forsette i rundkjøringen, og man kan da ikke bare "buse" ut av rundkjøringen.

 

Men om man velger å blinke til venstre, og blinke til høyre før man forlater rundkjøringen, så vil det også være en riktig avgjørelse.

Uansett så er det kun PÅBUDT å blinke UT av rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...