Gå til innhold

Blinking i rundkjøring - hva er korrekt?


Stian89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uten å ha lest innleggene i tråden kan jeg si at min kjørelærer (som nylig ble utdannet) har lært meg å blinke til venstre i rundkjøringer. Spurte sensor på oppkjøring om dette var nødvendig, og fikk til svar at det var valgfritt.

8143535[/snapback]

 

 

Reglene for blinking i rundkjøringer er veldig klare.

Det er påbudt å blinke UT av rundkjøringen.

Det kan ofte være lurt å blinke til venstre når man skal til venstre, eller å ta en helomvending. Men det er da minst like viktig å blinke ut før du forlater rundkjøringen.

Men det er IKKE påbudt å blinke til venstre.

Å blinke til venstre forteller ikke hvor du skal forlate rundkjøringen. Det forteller bare at du skal FORSETTE i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

En rundkjøring er en enveiskjørt forskjørvei som går i ring. På bildet under kan vi se en enveiskørt forkjørsvei, og denne kan dere se for dere som en rundkjøring som er "brettet ut" slik at den ikke går i ring lenger. Som dere ser er det kun avkjørsler til høyre på denne veien. Derfor må man kun blinke når man skal til høyre etter loven og forskrifter. Det er ingen regler som tilsier at der er påbudt å blinke til venstre dersom man ikke skal av på en avkjørsel til høyre, og derfor trenger man heller ikke å gjøre det i en rundkjøring heller.

 

Men om det derimot er praktisk å blinke til venstre av hensyn til andre trafikanter er en annen diskusjon. Enkelte mener det er misvisende, andre synes det er supert. Noen kjørelærere sier man skal gjøre det, andre ikke. Om man blinker til venstre i en rundkjøring eller ikke er revnende likegyldig for sensor på oppkjøring.

 

46356.jpeg

Lenke til kommentar

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Oppsummering - atferd i rundkjøringer:

Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom:

 

For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.

Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

 

 

(Hentet fra vegvesen.no)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så er det faktisk ikke påbudt å blinke ut av rundkjøringen om du er alene på veien der sent på kvelden.

Men det er selvsagt heller ikke forbudt å blinke ut :p

 

Også tror jeg at grunnen er at noen steder i rikets land, så finnes det bittesmå rundkjøringer, som er på størrelsen av en kumlokk. Og det er da ofte bare en malingsflekk på veien.

Går det da ann blinke ut av rundkjøringen? Man må da ofte kjøre oppå malingsflekken om man skal til venstre og.

I slike tilfeller så må man faktisk bare blinke som det er et kryss.

 

Men hvorfor er det ingen regel som sier hvor små rundkjøringen kan være?

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det ingen regel som sier hvor små rundkjøringen kan være?

Loven definerer vel aldri hva en rundkjøring er heller i utgangspunktet, kun hva skiltet for rundkjøring betyr, altså en enveiskjørt vei som går rundt. Dette er altså bare en slags sak man har konstruert basert på andre regler som vikeplikt, enveiskjøring, osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører på rulleskøyter:

Skal over en gate redd ved siden av en rundkjøring, ser en bil kommer mot meg. Den blinker ikke og jeg kjører over gaten, da tuter bilen intenst på meg og ber meg flytte meg.

 

Kunne jeg da tatt reg nummer til bilen og annmeldt det for idiotkjøring?

 

Edit: orker ikke ordne, er utmattet!

Endret av xDraLLx
Lenke til kommentar
Kjørelæreren min har alltid fortalt meg at man skal blinke inn og ut av en rundkjøring, men etter å ha tatt diverse teori prøver på nettet tilsier fasiten der at man kun skal blinke ut av rundtkjøringen, hva er korrekt?

7599387[/snapback]

Hva er vitsen med å blinke inn i en rundkjøring a? Det er jo bare en mulig vei, som om å blinke når man skal rett fram

Lenke til kommentar

Skal jeg til venstre i rundkjøringer blinker jeg alltid to ganger.

Først til venstre, og så ut igjen til høyre. (om jeg skal til venstre)

Ble opplært til dette på kjøreskolen for 15 år siden.

Skal jeg rett frem bruker jeg det en gang til høyere midt i rundkjøringen.

 

Kan ta et eksempel på hvorfor dette er fornuftig.

Det er en rundkjøring som er forholdsvis stor som jeg kjører gjennom hver dag.

Her er det 5 veier man kan kjøre. Jeg skal ut av den ved tredje valg, en vei som ligger til venstre ned mot byen. Rett til høyere for meg er det en annen innkjøring. Mange som står her og venter skal bruke vei nr. 2 ut.

Her kan jeg hjelpe trafikken som skal inn i innkjøringen derfra ved å blinke inn til venstre. Det skaper for dem forståelse på hvor jeg skal. Derav slipper dem å stå å vente unødvendig.

 

Dette er kanskje en annen diskusjon, men for meg virker det som mange ikke en gang vet at dem har blinklys..

Lenke til kommentar
Ut ifra snillekims siste innlegg tolker jeg ihvertfall det slik at tegn er unødvendig dersom andre trafikanter ikke er inne i bildet.

8176313[/snapback]

Problemet er at man ikke alltid har mulighet til å se trafikanter som kan ha nytte av det, og man bør derfor alltid blinke uansett om man ser noen eller ikke.

Lenke til kommentar
Ut ifra snillekims siste innlegg tolker jeg ihvertfall det slik at tegn er unødvendig dersom andre trafikanter ikke er inne i bildet.

8176313[/snapback]

Problemet er at man ikke alltid har mulighet til å se trafikanter som kan ha nytte av det, og man bør derfor alltid blinke uansett om man ser noen eller ikke.

8274208[/snapback]

 

Enig, dersom man er i tvil om andre trafikanter er i nærheten er det uansett bedre å blinke enn å ikke gjøre det. Det hjelper lite å si at man trodde ingen andre var til stede dersom man blir stanset pga manglende tegngiving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...