Gå til innhold

Blinking i rundkjøring - hva er korrekt?


Stian89

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om en eneste rundkjøring med bare ett felt (bor i Bergen), mulig jeg bare ikke legger merke til slikt, men de fleste har hvertfall to.

 

Det er vel ingen regler som sier akkurat hvordan du skal blinke i en rundkjøring, bare at du skal blinke slik at andre bilister oppfatter hvor du skal (i tide). Selv blinker jeg til høyre når jeg skal ut (begynner når jeg har passert utkjørselen før den jeg skal ta). Veldig plagsomt når folk ikke blinker i det hele tatt, må du ofte stå å vente til de har kjørt ut av rundkjøringen før du kan kjøre inn = dårlig trafikkavvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og i Rogaland kolliderer det 1 bil annenhver dag pga feil/mangelfull blinking.

Det sier vel litt?

7696405[/snapback]

 

Og Oslofolk er i følge statestikken verst på alle andre skader i trafikken enn i rundkjøringer. Det betyr dermed ikke automatisk at folk er dårligere til å kjøre/mindre oppmerksomme/ gir dårligere tegn, men enkelt å greit at trafikkbildet er anderledes.

 

Faktisk viser det seg at Rogaland ligger ganske godt an: En studie fra 1999 viser at antallet ulykker i rundkjøringene her i fylket er noe lavere enn landsgjennomsnittet. På landsbasis var det registrert 0,056 personskadeulykker per million passering. For Rogaland var gjennomsnittet 0,048. Det vil si at Rogaland ligger 14 prosent under landsgjennomsnittet.

 

- Det er ingen grunn til å tro at dette har endret seg dramatisk siden 1999, hevder Westad.

 

Rogaland er fylket med nest flest rundkjøringer i Norge. Bare Akershus har flere. I 2004 var det totalt 1618 rundkjøringer i Norge, og 212 i av disse lå i Rogaland. Til sammenligning har Hordaland 141 rundkjøringer.

 

- Internasjonal forskning viser at rundkjøringer reduserer hyppigheten av personskader. Samtidig skal det nevnes at antallet materiellskader kan gå opp. De alvorlige ulykkene blir færre, mens de mindre alvorlige ulykkene kan komme noe hyppigere.

 

Derfor stiger forsikringsselskapenes statistikk

 

- Istedenfor å vurdere ulykkesstatistikken i forhold til befolkningen i et fylke, må man se på antall ulykker i forhold til trafikkmengden, påpeker seksjonsleder i Statens Vegvesen, Eddie Westad.

 

Kilde http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article328704.ece

 

Problemet med mange av rundkjøringene i Rogaland er ikke at de bare har ett felt, de fleste har faktisk to, problemet er at veiene som munner ut i rundkjøringene ofte bare har 1 felt, dermed kan det fort oppstå konflikter og de fleste uhel skjer ved feltskifte inne i rundkjøringen.

 

Som bildet nedenfor skal illustrere opstår det en konflikt mellom den røde og den blå/grønne bilen i det den røde skal ut av rundkjøringen. Hadde veien derimot hatt 2 felt som rundkjøringen har ville man ikke fått det samme problemet i dette tilfellet.

post-47774-1168526907_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ifølge det bildet, så er det spesiellt viktig for den røde bilen å blinke ut.

 

Ifølge vegvesenet, vegdirektoratet og politiet så følger de regelen med at det er påbudt å blinke ut av rundkjøringer.

 

Jeg forstår ikke hvorfor mange er motstandere for den saken.

Men for mange så er jo blinklys så slitsomt å bruke.

Også trenger man også litt IQ til å klare å bruke blinklys.

Lenke til kommentar

Joda helt klart viktig for den røde bilen å blinke ut, men ut fra egen erfaring er det ofte ikke det som er problemet, den røde bilen er ikke klar øver at han tar et feltskifte og dermed har vikeplikt for bilene i det ytre feltet. Hjelper lite om han setter på bliklys og peiser på.

 

Er ikke noe motstander av å blinke ut av rundkjøringer, men jeg kan innrømme at jeg ofte "skipper" det når jeg kjører rett fram i en ufullstendig rundkjøring. Men av egen erfaring gir ofte det å blinke inn (hvis du skal til høyre eller venstre) mye bedre informasjon til andre trafikanter. Selvfølgelig blinker en da også ut igjen hvis man tar til venstre, mer presist holder venstre blinklys på så lenge man ønsker å befinne seg i rundkjøringen, og blinker ut i "god tid" før en svinger til høyre og ut av rundkjøringen.

 

At bruk av blinklys har noen spesiel kobling til IQ betviler jeg derimot sterkt. Har vel mer med holdninger å gjøre.

 

Men i bunn og grunn er jeg mer skeptisk til folk som har den typiske "første mann til mølla" stilen i rundkjøringer enn de som ikke blinker, samme gjelder feltskifterne, de som av en eller annen grunn tror at rundkjøringen er det beste stedet å skifte felt i fordi de da "i sin egen lille verden" tror at de ikke har vikeplikt ved feltskifte når de befinner seg i en rundkjøring.

Lenke til kommentar
Joda helt klart viktig for den røde bilen å blinke ut, men ut fra egen erfaring er det ofte ikke det som er problemet, den røde bilen er ikke klar øver at han tar et feltskifte og dermed har vikeplikt for bilene i det ytre feltet. Hjelper lite om han setter på bliklys og peiser på.

 

Er ikke noe motstander av å blinke ut av rundkjøringer, men jeg kan innrømme at jeg ofte "skipper" det når jeg kjører rett fram i en ufullstendig rundkjøring. Men av egen erfaring gir ofte det å blinke inn  (hvis du skal til høyre eller venstre) mye bedre informasjon til andre trafikanter. Selvfølgelig blinker en da også ut igjen hvis man tar til venstre, mer presist holder venstre blinklys på så lenge man ønsker å befinne seg i rundkjøringen, og blinker ut i "god tid" før en svinger til høyre og ut av rundkjøringen.

 

At bruk av blinklys har noen spesiel kobling til IQ betviler jeg derimot sterkt. Har vel mer med holdninger å gjøre.

 

Men i bunn og grunn er jeg mer skeptisk til folk som har den typiske "første mann til mølla" stilen i rundkjøringer enn de som ikke blinker, samme gjelder feltskifterne, de som av en eller annen grunn tror at rundkjøringen er det beste stedet å skifte felt i fordi de da "i sin egen lille verden" tror at de ikke har vikeplikt ved feltskifte når de befinner seg i en rundkjøring.

7702030[/snapback]

 

Ifølge dagens regelverk så er det førstemann inn i rundkjøringen som har forskjørsrett. Det vil da også gjelde rød bil om det er en rundkjøring som har plass til to biler uten at det er merket to felt i rundkjøringen.

 

Et problem som jeg syns er stort, er at mange billister ikke vil samarbeide.

Dette syns jeg er viktig særlig i rushtrafikken. Men mange tviholder på rettighetene sine.

Lenke til kommentar
Hei. De fleste jeg kjenner, som har greie på motor, kjøring og opplæring har sagt til meg at man skal blinke seg ut av rundkjøringen og ikke inn. Men så har jeg sett endel som blinker seg inni den også. Også er det de da som ikke blinker i det hele tatt.

7703753[/snapback]

 

Det er påbudt å blinke ut av rundkjøringer, så lenge de ikke er ekstreme små.

Da må man faktisk blinke som i et kryss. I de ekstreme små rundkjøringene, så man også ofte kjøre oppå den hvite runde flekken.

Det burde vært et krav på hvor små rundkjøringer i hele tatt har lov å være.

 

Jeg syns det er flott at mange blinker til venstre når de skal til venstre eller snu i rundkjøringen, men da er det også veldig viktig å blinke ut av rundkjøringen.

 

Blinker man bare til venstre, så forteller man de andre billistene at han skal forsette i rundkjøringen. Derfor er det viktig og påbudt å blinke ut.

 

Men mange klarer heller ikke å holde seg i riktig plassering i rundkjøringer.

Også bryr ikke alle seg like mye om vikeplikten.

 

Politiet med samarbeid med vegvesenet har i fjor høst hatt kampanje-kontroller i rundkjøringer om mangelfull blinking. Og billistene som ikke klarer å blinke ut, har blitt 2 store lappen fattigere. Oftest så vil de også bare bli muntlig advart.

Lenke til kommentar

Jeg skulle med glede vært politimann en dag og skrevet ned mitt kontonr. til innbetaling på bota som de får ved å ikke blinke ut av rundkjøringer. Da hadde jeg blitt millionær! La oss si at du bruker 5 minutter på hver person du stopper for å ikke ha blunket, han får bot på 2000.

 

Det blir jo faktiskt da 12 bøter i timen. = 24.000kr

 

Så på en dag ville du ha tjent 180.000 inkludert lunsjpause :)

 

Dette blir jo en månedslønn på 3,6 mill, årslønn på 43 mill..

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bruk av blinklys:

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom:

- For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.

- Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

 

(Kilde: Statens vegvesen)

7599451[/snapback]

 

 

Har man ingen andre trafikanter i nærheten så slipper man å blinke ;)

 

Politi hadde kontroll her oppe noen år siden, midt på natta og en trailersj. fikk bot.

Vedkommende nektet å betale og påtalemyndigheter la saken bort siden det var ingen andre trafikanter i rundkjøringen eller i nærheten.

 

Står også i paragrafen at man skal vise tegn til andre trafikanter.

Lenke til kommentar

Her i Tromsø har vi flere rundkjøringer med markert to felt inn i rundkjøringene og markert to felt inne i rundkjøringene, men likevel er rundkjøringene så små at det bare er plass til en bil i bredden. Lastebiler og større biler har store problemer i disse rundkjøringene i det hele tatt og må stort sett benytte seg av den kanten som er på innersida (mot midten) og kjøre på den kanten for å i det hele tatt komme seg igjennom rundkjøringen. For ikke å snakke om hvordan det blir på vinterstid når ingen ser disse markeringene...

 

Her i Tromsø blinkes det av og til mot venstre når man skal ut i 3dje avkjøring i en 4 armet rundkjøring, for så å blinke til høyre idet man skifter fil når man passerer utgang nr 2. Dette er jo korrekt når det er flere felt da man skal signalisere feltskifte. Og dette synes jeg er helt greit og praktiserer det selv.

 

Hva om man har en tre-armet rundkjøring med to felt i rundkjøringen og to felt inn rundkjøringen? Hvor skal man plassere seg og hva er korrekt blinking?

 

Slik jeg har forstått disse reglene (og som dere også bekrefter her) er at om man skal ut i avkjøring nr 2 av de 3 så skal man da ligge i venstre felt og starte å blinke mot høyre når man passerer avkjøring nr 1.

 

Er det galt å ligge i høyre fil om man skal i avkjøring nr 2?

(Dette har jo ikke noe med blinkingen å gjøre men mer med filskifte)

 

Og i samme situasjon; to biler ligger i bredd og begge skal ut i avkjøring nr 2, den til venstre har da vikeplikt inne i rundkjøringen for den som ligger til høyre?

Er dette korrekt uansett hvilke felt disse bliene skal ut i på avkjøring nr 2?

 

Forresten stemmer det at de nyeste Volvo i S70 klassen (eller større) og de nyeste store BMW'ene har blinkelys som ekstrautstyr? ;)

Er VELDIG skjeldent jeg ser slike biler bruke blinkelysene, rundkjøring eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem med å vurdere om noen skal rundt. Det som er problemet er når man kommer i høy fart inn i rundkjøringen, uten blinklys til høyre, og deretter kjører rett til høyre. Da har man ikke noe valg annet enn å stå og vente helt til man ser at bilen tydelig kjører til høyre. Dødtid, og totalt unødvendig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Man skal blinke inn i rundkjøring etter hvor man skal.

Skal man til høyre blinker man til høyre, rett fram blinker man når man skal ut av rundkjøringen, skal man til venstre blinker man til venstre før rundkjøringen og til høyre da en skal ut av rundkjøringen.

En rundkjøring skal jo kjøres og gis tegn i akkurat som ett vanlig vegkryss.

Lenke til kommentar

Hvorfor blinker egentlig du til venstre før rundkjøringa? Ingen av de som trenger å se at du skal til venstre ser blinkingen din.

 

Edit: Jeg kan forstå at folk blinker til venstre i det de skal til å svinge til venstre i rundkjøringa, men det er bare de rundkjøringene der det er få som svinger til venstre, slik at få legger merke til at en skal svinge.

 

Vi har en del slike rundkjøringer i Tromsø, folk bremser ikke ned når de kjører gjennom, og hvis noen finner på å dra til venstre i rundkjøringa så må han som skal til venstre vente til noen faktisk ser han og bremser ned....

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
En rundkjøring skal jo kjøres og gis tegn i akkurat som ett vanlig vegkryss.

Ja, men krysset ser ikke ut slik du tror. Som jeg har skrevet tidligere er en rundkjøring en egen enveiskjørt vei. Siden man alltid skal til høyre når man skal inn på den, er det ikke noen vits i å blinke inn. Når man skal kjøre av denne veien igjen (ut av rundkjøringen), skal man derimot blinke, og selvsagt alltid til høyre.

Lenke til kommentar

Jeg er under såkalt opplæring nå.. og kjørelæreren min sier gang på gang at hvis jeg skal til venstre i en 4-armet rundkjøring, så skal jeg blinke til venstre før man kommer inn i en rundkjøring.. kjørelæreren har til og med tegnet opp hvorfor jeg skal gjøre det, men av en eller annen grunn så faller ikke det logisk inn i hodet mitt, og jeg nekter å blinke. skal prøve å gjøre det på oppkjøringa bare for å helgardere meg. Har prøvd å trene på det under privat kjøring også.

 

Jeg blinker selvfølgelig ut av rundkjøringer da, som jeg anser som 100% logisk.

Men man kan ikke alltid gå etter det man føler er logisk heller, for da kan det fort bli ulykker!

Lenke til kommentar

Jeg bruker noen ganger å blinke til venstre. Dette gjør jeg kun om jeg kommer inn i rundkjøringen, og jeg ser noen står og venter på første avkjøring. Om den som står der da ser at jeg blinker til venstre, og de skal rett til høyre, så kan han/hun kjøre. Dette gjelder da tofeltsrundkjøringer. Ser ingen grunn til å gjøre det i en enfeltsrunkjøringer, fordi ingen kan kjøre ut i samme felt som jeg ligger i uansett.

Lenke til kommentar

Kjører mye i rundkjøringer hver dag... og ja i mange tilfeller er det en fordel for meg, og andre bilister hvis folk blinker til venstre på vei inn i rundkjøringen (hvis de skal til venstre såklart) og så blinker til høyre igjen når de skal ut.

 

Spesielt i rundkjøringer der trafikken går mye rett frem.. kan slik blinking ofte hjelpe på flyten, da andre bilister kanskje ikke automatisk tenker at du skal noen annen vei enn rett frem.

Lenke til kommentar
Forresten stemmer det at de nyeste Volvo i S70  klassen (eller større) og de nyeste store BMW'ene har blinkelys som ekstrautstyr? ;)

7809360[/snapback]

Det er en kjent sak at dyre luksusbiler blir levert med lite blinklysolje fra fabrikk, da bilene er ment å cruise langs autobahn i venstrefil og derfor ikke har bruk for blinklys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...