snillekim Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Man kan ikke bli straffet for å ikke blinke til venstre. Men blinker man til venstre, så er det særdeles viktig å blinke ut før man forlater rundkjøringen. For ellers kan man få en bil rett i sidedøra, og du selv vil få skyld, og evt bot om det blir politisak. Men jeg syns det er lurt å blinke til venstre når man ihvertfall har tenkt å snu/kjøre helt rundt. Men for all del, blink ut. Og til Hanvar: Ifølge §14 nr 2, om påbudt bruk av tegn. Det står ikke i regelen at man skal blinke ut. Det står heller ikke i den regelen at man skal blinke når man skal inn på bensinstasjon. Det står heller ikke i regelen at man skal blinke når man skal stoppe i en busslomme. Men likevel så er det påbudt. Og om du ikke vil godta norske regler, så er det ditt problem og ikke vårt. Hvis du også lurer på hvorfor det er viktig å blinke ut av rundkjøringer, så kan du se på denne siden: Litt om rundkjøringer. Også vil jeg ønske dere ALLE et godt nytt år! Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg syns det er en stor fordel om folk blinker til venstre når de kommer inn i rundkjøringen om de ikke skal til høyre eller rett frem. Veldig mange slurver med plasseringen, og hvis de blinker til venstre gjør de saken klikende klar. Se bildet: Hvis han i rød bil ikke hadde indikert at han skulle rundt rundkjøring/til venstre, og ikke indikert at han skulle til høyre, så hadde jeg gått utifra at han skulle rett frem, og da måtte jeg ha ventet for å unngå sammenstøt. Plassering syns jeg er alt for usikkert å stole på. Når han da indikerer at han skal til venstre i rundkjøringen, så vet jeg at jeg kan kjøre. 7616436[/snapback] I slike situasjoner bruker jeg å blinke til venstre når jeg skal til venstre, altså før jeg går inn i runkjøringen! NÅr jeg er inne i rundkjøringer slår jeg av blinklyset, og når jeg har passert neste hele avkjørsel nr. 2 så blinker jeg til venstre! Slik lærte ihvertfall kjøre læreren min det! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg håper du du skrev feil når du skrev venste begge ganger. For man skal blinke til høyre før man forlater rundkjøringen. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Og til Hanvar: Ifølge §14 nr 2, om påbudt bruk av tegn. Det står ikke i regelen at man skal blinke ut. Det står heller ikke i den regelen at man skal blinke når man skal inn på bensinstasjon. Det står heller ikke i regelen at man skal blinke når man skal stoppe i en busslomme. Men likevel så er det påbudt. Og om du ikke vil godta norske regler, så er det ditt problem og ikke vårt. Hvis du også lurer på hvorfor det er viktig å blinke ut av rundkjøringer, så kan du se på denne siden: Litt om rundkjøringer. Også vil jeg ønske dere ALLE et godt nytt år! 7616453[/snapback] Det der er jo litt selvmotsigende.....at det ikke står noe i loven om å blinke ut av rundkjøringa, men alikevel er det altså påbudt? Hvor får du det i fra? Som Hanvar har nevnt tidligere her, så er det ikke noe lovpåbud hverken mot det ene eller det andre. Det eneste som er nevnt av Vegvesenet er tolkninger. Men logisk sett er det jo riktig å blinke seg ut av rundkjøringa. Eller som kjørelærern min sa, for noen år siden: du kan blinke på vei inn i rundkjøringa, men du bør blinke på vei ut. mvh Pantera Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Biltilsynet er av den formening at det så godt som ikke finnes store rundkjøringer i Norge, og at en derfor skal gi tegn før en kommer inn i rundkjøringa som om en kommer inn i et vanlig veikryss. Kilde: http://www.biltilsynet.no Og som mange andre sier det skal gi tegn slik at andre forstår hvor du skal, altså er det rom for tolkning. Men ved oppkjøring er det bedre å blinke en gang for mye (i riktig retning) enn en for lite. Og angående rundkjøringer i Rogaland spesielt: Ryktet om at rogalendinger ikke kan kjøre i rundkjøringer er fremsatt av journalister som ikke her peiling på statistikk. Ser direkte på antall kollisjoner i rundkjøringer og ikke på totalt antall rundkjøringer i fylkene opp mot hverandre. Rogaland er fylket med nest flest rundkjøringer i Norge. Bare Akershus har flere. I 2004 var det totalt 1618 rundkjøringer i Norge, og 212 i av disse lå i Rogaland. Til sammenligning har Hordaland 141 rundkjøringer. - Istedenfor å vurdere ulykkesstatistikken i forhold til befolkningen i et fylke, må man se på antall ulykker i forhold til trafikkmengden, påpeker seksjonsleder i Statens Vegvesen, Eddie Westad. Kilde: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article328704.ece På samme måte som at: Oslo-bilistene er verst i alt unntatt kjøring i rundkjøring. Dette står jo helt klart i forhold til trafikkmengde. Og betyr ikke nødvendigvis at folk i Oslo er dårligere bilførere enn andre, kanskje det motsatte iallefall når det kommer til kjøring i kø, og mye trafikk, flere filer osv. Pga mye erfaring i kjøring i mye trafikk. Endret 2. januar 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Forøvrig så heter det ikke biltilsynet lenger, og www.biltilsynet.no er ingen statlig nettide, men er opprettsholdt av privat regi. Skal du sjekke regler og annen informasjon, så må du gå inn på www.vegvesen.no Det står der også godt forklart at det er PÅBUDT å blinke ut av rundkjøringer. Og det er gjeldende regelverk som benyttes av vegvesenet, vegdirektoratet, politiet og domstolene i Norge. Og grunnen for at det er påbudt å blinke ut av rundkjørinene, er at det er den eneste måten å informere om hvor du har tenkt å forlate rundkjøringen. Sånn er det bare. Blinker du ikke ut, så kan du bli bøtelagt og få skyld ved evt en ulykke. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Og fra vegvesenet: Bruk av blinklysBruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene: Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser. Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte. Som sier akkurat det samme. Skal du til høyre blink til høyre --som i kryss. Skal du til venstre blink til venstre hvis det er hensiktsmessig, noe det er i alle små (les norske) rundkjøringer.-- som i kryss Skal du ut av rundkjøringen blink til høyre --akkuratt som i kryss. Men husk lovgivningen sier vesentlig retningsendring, i en liten rundkjøring vil det ikke nødvendigvis være det om du skal rett fram. Det er viktig å skille mellom det som står i loven og det som er vegvesenets tolkning. Samtidig vil en eventuelt kollisjon i rundkjøring i mesteparten av tilfellene gå som skylldeling. Dette er en løsning de fleste store forsikringsselskapene legger seg på, ikke fordi det nødvendigvis er rett i følge loven, men fordi det er enklest og fordi det er vannskelig å bevise skyld uskyld i en rettsak siden loven er såpass åpen for tolkning. Endret 2. januar 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. slik er det, videre diskusjon er overflødig for ytterligere detaljer: sjekk snillekims innlegg på forrige side Endret 3. januar 2007 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Slik har jeg forstått det. I den kjappe tegningen min kommer vi kjørende fra bunn med bilen vår. De oransje strekene er blinklys. For å visualisere litt, tenkte jeg. Tror dette er korrekt Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Slik har jeg forstått det. I den kjappe tegningen min kommer vi kjørende fra bunn med bilen vår. De oransje strekene er blinklys. For å visualisere litt, tenkte jeg. Tror dette er korrekt 7688875[/snapback] Jeg skjønner godt at en skal blinke inn i en rundkjøring. men hvem har godt av at en blinker ut.? La til en rød bil på tegningen din den bilen ser ikke blinkinga ut av rundkjøringa. så hva er vitsen ? Endret 10. januar 2007 av S_tone_meg Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Tegning med rød bil Den røde bilen vil fint klare å se at du blinker ut. Endret 10. januar 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Tegning med rød bil Den røde bilen vil fint klare å se at du blinker ut. 7689613[/snapback] Ikke nødvendigvis.....for den har kjørt lenge før man har blinket ut..... Pantera Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Joda muligens det, men det har jo veldig lite med saken å gjøre :!: Lenke til kommentar
Espein Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Om den har kjørt ut i rundkjøringen lenge før så stopper selvfølgelig bilen når han ser den kommer mot seg og at han har vikeplikt for den røde. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg skjønner godt at en skal blinke inn i en rundkjøring. men hvem har godt av at en blinker ut.? La til en rød bil på tegningen din den bilen ser ikke blinkinga ut av rundkjøringa. så hva er vitsen ? De som holder på å komme inn i rundkjøringa ser om du skal inn eller ut, da kan de vurdere om de må bremse stort ned eller bare kjøre igjennom rundkjøringa. For at dette skal gå må han som skal ut, blinke tidlig nok. Jeg ser mange som blinker ETTER de har kjørt ut, dette er ingen vits og bare irriterende, men når noen gjør det rett så sparer det mye forvirring. Jeg blinker til til venstre når jeg skal til venstre i de rundkjøringene som ingen svinger til venstre, og alle i motgående felt har så sjuk høy fart. Dette hjelper stort og folk bremser ned i god tid. Jeg er svært glad for at enkelte gjør dette, ikke alltid man legger merke til bilen som vil til venstre i en rundkjøring som ingen kjører til venstre. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Det er viktig å blinke ut, for å fortelle andre billister som er i rundkjøringen og skal i rundkjøringen at man har tenkt å forlate rundkjøringen. Jeg bor nå i Rogaland, og der blinker de til venstre når de skal til venstre og rett frem, og de blinker ikke ut. Og Rogaland ligger på landstoppen i kollisjoner i rundkjøringer. Jeg har også holdt på å treffe andre biler pga at de ikke blinker ut av rundkjøringen. Jeg har tidligere laget eksempler om hvordan ulykker skjer pga feil/mangelfull blinking: http://home.no.net/kimover/rundkjoring Til dere som ikke blinker ut, lær dere det, ikke bare for å slippe bøter, men for å gjøre det tryggere i trafikken og. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg la inn eksemplene her. Håper at noen av dere vil se farene ved å ikke blinke ut. Jeg kan love dere at det er en stor fare når mange billister ikke blinker ut av rundkjøringene. Det er også derfor at det er påbudt. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Dette var morsomt ja.. Og selvsagt har du laget rundkjøringer med TO felt. Da er det selvfølgelig best informasjon å blinke som du sier - ingen er vel i tvil om det? Siden det er plass til mer enn en bil som i dine eksempler. Den saken er grei! Prøv å lage rundkjøringer med plass til EN bil og se om du får samme problemene da? Hvis du bor i rogaland så vet du at dette er tilfelle for de fleste rundkjøringene, spesielt i sør-fylket. Vi har veldig sjelden to felt!! (avhengig av hvor du bor) Det praktiseres heller ikke å blinke til venstre når man skal RETT FRAM? Er det rareste jeg har hørt. Til slutt: De aller fleste ulykkene som skjer i rundkjøringer skjer faktisk pga FOR STOR FART, og slettes ikke pga manglende blinklys. For det er fremdeles ikke noe påbud om at man MÅ blinke ut.. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 For det er fremdeles ikke noe påbud om at man MÅ blinke ut.. Det er påbudt siden en rundkjøring er en egen enveiskjørt vei, som det gjelder vanlige trafikkregler for. Når man tar av fra en vei til en annen (kjører ut av rundkjøringen) skal man blinke. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Dette var morsomt ja.. Og selvsagt har du laget rundkjøringer med TO felt. Da er det selvfølgelig best informasjon å blinke som du sier - ingen er vel i tvil om det? Siden det er plass til mer enn en bil som i dine eksempler. Den saken er grei! Prøv å lage rundkjøringer med plass til EN bil og se om du får samme problemene da? Hvis du bor i rogaland så vet du at dette er tilfelle for de fleste rundkjøringene, spesielt i sør-fylket. Vi har veldig sjelden to felt!! (avhengig av hvor du bor) Det praktiseres heller ikke å blinke til venstre når man skal RETT FRAM? Er det rareste jeg har hørt. Til slutt: De aller fleste ulykkene som skjer i rundkjøringer skjer faktisk pga FOR STOR FART, og slettes ikke pga manglende blinklys. For det er fremdeles ikke noe påbud om at man MÅ blinke ut.. 7692757[/snapback] Det er veldig mange rundkjøringer med et felt der det er plass til to biler. De fleste rundkjøringene har faktisk plass til to biler, og blinker du ikke ut, så får du skylden og kan også bli bøtelagt. Og i Rogaland kolliderer det 1 bil annenhver dag pga feil/mangelfull blinking. Det sier vel litt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå