Gå til innhold

Blinking i rundkjøring - hva er korrekt?


Stian89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på hvor du skal videre. Skal du rett til høyre blinker man på vei inn i rundkjøringen (mot høyre naturligvis). Skal man rett frem, eller til venstre blinker man ikke inn. Er vist noen som mener at man skal blinke til venstre på vei inn nå, men all teori tilsier det motsatte. Dette crasher jo uansett litt som det f.eks er 5 utkjøringer fra rundkjøringen, da det uansett ikke kan vurderes hva en venstreblinking da betyr.

 

På vei ut av rundkjøringen blinker man til høyre så snart det ikke kan misforstås. Det betyr gjerne at man blinker i det man kjører forbi utkjøringen før man skal ut. Man blinker altså IKKE når man allerede er ute av rundkjøringen slik en del har en tendens til å gjøre. Da er det uten verdi.

Lenke til kommentar

Bruk av blinklys:

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom:

- For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.

- Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

 

(Kilde: Statens vegvesen)

Lenke til kommentar

Det er kun påbudt å blinke ut av rundkjøringen, men en god grunnregel er at du skal signalisere og gjøre deg forstått så godt som mulig, så jeg pleier å blinke til venstre inn i rundkjøringen når jeg skal ta utgangen som går til venstre, for å indikere at jeg kommer til å ligge i den innerste filen så folk som skal rett frem eller til høyre ikke trenger å ta hensyn til meg når de skal ut av rundkjøringen der dette er mulig.. Ikke påbudt eller helt nødvendig, men noen ganger praktisk :)

 

edit: snillekim litt før meg..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Kjørelæreren min har alltid fortalt meg at man skal blinke inn og ut av en rundkjøring, men etter å ha tatt diverse teori prøver på nettet tilsier fasiten der at man kun skal blinke ut av rundtkjøringen, hva er korrekt?

7599387[/snapback]

 

Blinklyset skal brukes for å gi informasjon om hvor man skal.. Det er IKKE påbudt å blinke verken på den ene eller andre måten i rundkjøring - derfor blir man heller ikke enige!

 

Vi må skille mellom små og store rundkjøringer. I store rundkjøringer (her er det normalt både flere felt og utkjørsler) gir det normalt best informasjon å blinke før man kjører UT. Da er det ingen vits i å blinke til venstre før man skal til venstre, dette gir ikke informasjon som har nytteverdi for noen.

 

I små rundkjøringer derimot (har eksempler fra mitt distrikt der rundkjøring er ned til 1m i diameter) må man selvsagt blinke til venstre dersom det er der man har tenkt seg. Hvordan skal ellers de som kommer rett imot vite at de må stoppe for meg? En rundkjøring er et vegkryss og dersom man svinger i ett kryss så blinker man vel? Disse rundkjøringene kjennetegnes også ofte ved at det bare er ett kjørefelt. Da plasserer man seg helt likt uansett om man skal til høyre, venstre eller rett fram. I rogaland er det nesten bare små rundkjøringer og da gir det best informasjon å blinke til venstre før man svinger.

 

Grunnen til at teoriprøvene gir riktig svar på at man bare skal blinke ut, er at disse prøvene er laget av folk på østlandet. Der er dette praksisen. Slike oppgaver skal man ikke få på teorieksamen, da det faktisk ikke finnes ETT riktig svar.

Lenke til kommentar

Teknisk sett er ikke en rundkjøring et veikryss. Det er en enveiskjørt vei som går rundt med eller uten forkjørsrett (med flere veikryss). Det er forøvrig ikke ulovlog å ta en U-sving i en mindre rundkjøring.. skal man da blinke med venstre baklys? Blinker man til venstre, kan de som kommer fra venstre tro at man skal til venstre, blinker man ikke skal de jo etter din forklaring kunne tro at man skal rett frem. Ja, jeg er enig i at det er forskjell på en rundkjøring med 100m i diamter, og en med 1m. En rundkjøring med 1m i diameter vil jeg definitivt si at blinking til venstre er en god idè på vei inn.

 

De som kommer imot skal normalt kunne se at du skal kjøre ut, fordi du slår på høyre blinklys før du kjører ut (selv om det kan være vanskelig å se, så er det mulig).

 

Uansett kan man ikke stole på blinklys. Om man kjører helt rundt en rundkjøring med blinklys til høyre, og du kolliderer med noen som kjører inn fremfor deg (fordi føreren tror at du skal ut av rundkjøringen), så får den som kjørte ut mer eller mindre utelukkende skylden, selv om ditt tegn var feil.

 

Kan nevne at jeg fikk akkurat dette spørsmålet på teoriprøven hos statens vegvesen, hvor bl.a et av alternativene innebærte blinking til venstre på vei inn.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Reglene er satt opp slik, for å forebygge ulykker.

Noe de på vestlandet gjør stikk motsatt av.

 

F.eks i Rogaland så blinker billistene inn i rundkjøringene istedenfor å blike ut. Og de kolliderer også mest i rundkjøringer. Det er ikke så rart da. Og de skylder på at rundkjøringene er så små i distriktet. Men sannheten er at de fleste rundkjøringene ikke er mindre enn ellers omkring i landet.

Men de har noen få ekstreme små rundkjøringer, som kun har en malingsflekk midt i rundkjøringen. I de tilfellene så bør man blinke som vanlig kryss.

 

Men ellers så bør man blinke ut av rundkjøringene. Uansett hvor store de er.

 

Når man blinker til venstre, så forteller man bare at man skal forsette i rundkjøringen, og ikke om hvor man skal. Man skal kanskje til venstre ved første avkjørsel, til venstre i andre avkjørsel eller kjøre helt rundt i rundkjøringen.

 

Det er kun en måte å fortelle andre billister at man har tenkt å forlate rundkjøringen, og da MÅ man blinke ut. Derfor er også reglene laget slik.

Lenke til kommentar

For det første: ett vegkryss er der hvor to eller flere veger møtes. Når flere veger møtes må det være ett system på hvem som skal kjøre først og sist. Vegkrysset kan reguleres med høyreregel, skilt, lys, rundkjøring eller eventuelt politi. Med andre ord så er en rundkjøring ett vegkryss.

 

Som nevnt tidligere så står det ingen plass at det er påbudt å blinke ut av noen rundkjøring. Det er anbefalt av Statens vegvesen i flere fylker, men loven sier ingenting om dette. Absolutt ingenting. Bare det som er nevnt her tidligere: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." Med andre ord så må man blinke til venstre dersom man faktisk skal svinge til venstre. Det er alt som står i loven. Så kan hver enkelt tolke dette til sin fordel (noe som også blir gjort..)

 

Det er selvsagt lov å ta u-sving i rundkjøring, men dette er også lovlig i alle andre vegkryss (med mindre det står forbudskilt, noe det svært sjelden gjør) Hvordan blinker man da?? Hvis man tar u-sving i ett høyreregelkryss?

 

Dette er forøvrig en morsom diskusjon der alle har sine meninger og ingen noengang kommer til å bli helt enige.. :no:

Lenke til kommentar

Det står meget klart at det er påbudt å blinke ut av rundkjøringene.

 

Blinker du ikke ut av en rundkjøring, så får du skylden ved kollisjon om mangel på blinking, og du kan også bli bøtelagt.

 

I Norge er det påbudt å blinke ut av rundkjøringen så lenge den blinkingen informerer andre billister. Med andre ord, så er det ikke påbudt å blinke ut når du er alene i trafikken, og når det gir bedre informasjon om du blinker til venstre, i de tilfeller rundkjøringen er ekstrem liten. (Som en malingsflekk eller komlokk på veien skal forestille rundkjøring.

Lenke til kommentar
Det står meget klart at det er påbudt å blinke ut av rundkjøringene.

 

Blinker du ikke ut av en rundkjøring, så får du skylden ved kollisjon om mangel på blinking, og du kan også bli bøtelagt.

 

I Norge er det påbudt å blinke ut av rundkjøringen så lenge den blinkingen informerer andre billister. Med andre ord, så er det ikke påbudt å blinke ut når du er alene i trafikken, og når det gir bedre informasjon om du blinker til venstre, i de tilfeller rundkjøringen er ekstrem liten. (Som en malingsflekk eller komlokk på veien skal forestille rundkjøring.

7602386[/snapback]

 

Hvor i loven står det at det er påbudt å blinke ut av rundkjøring?

Lenke til kommentar
Det står jo også godt forklart på vegvesen.no og i kjøreskole-bøkene.

 

Gjeldende regel er trafikkreglene §14, nr 2.

 

Men andre ord så er det påbudt å blinke ut av rundkjøringen før du forlater den.

 

Lær deg å blinke ut du og!

7602688[/snapback]

 

Jeg er kjørelærer og jobber med dette daglig. Kjører normalt flere hundre rundkjøringer hver dag, både alene og sammen med elevene mine. Og ja - jeg blinker ut av rundkjøringer enten de er store eller små. Ikke fordi det står i reglene, men fordi det normalt gir best informasjon om hvor jeg skal. Lærer det samme til elevene mine, men synes det er morsomt når elevene stiller spørsmål om det vi driver på med. De fleste ser raskt fordelen med å blinke før man skal til venstre, så dette er egentlig ikke noe problem i praksis. Men veldig morsomt å diskutere. Er ikke ofte jeg forteller hva jeg jobber med når jeg er på fest for å si det sånn..

 

Det som står på vegvesen.no er tolkning av den paragrafen du refererer til. Bruk av blinklys i rundkjøringer står ikke nevnt i loven! Denne tolkningen gjøres av enkeltpersoner som har hver sine meninger akkurat som alle andre med førerkort. Dette er jus og trafikkjus er ikke lett.. Alle som har prøvd å tolke lover, vet at det kan gjøres på mange måter. Dette er altså ikke en fasit og ulike jurister tolker også reglene ulikt. Dette ser man veldig tydelig når saker kommer opp i høyesterett.

 

De som skriver lærebøkene til førerkort på bil gjør akkurat det samme. De skriver ut i fra hvordan de selv tolker trafikkreglenes bruk av tegn. Jeg kjenner godt flere av disse (har bla hatt flere som lærere og som sensor da jeg tok "kjørelærereksamen") og vet at heller ikke de er helt enige.. Rart, men sant. Disse forfatterne kommer fra ulike steder i landet og har sine meninger akkurat som oss andre. Men heldigvis er alle enige om at vi blinker for å fortelle hva vi har tenkt å gjøre. Sånn at trafikanter rundt oss slipper å ha "gjettekonkurranse.."

Lenke til kommentar

Jeg syns det er en stor fordel om folk blinker til venstre når de kommer inn i rundkjøringen om de ikke skal til høyre eller rett frem. Veldig mange slurver med plasseringen, og hvis de blinker til venstre gjør de saken klikende klar.

 

Se bildet: Hvis han i rød bil ikke hadde indikert at han skulle rundt rundkjøring/til venstre, og ikke indikert at han skulle til høyre, så hadde jeg gått utifra at han skulle rett frem, og da måtte jeg ha ventet for å unngå sammenstøt. Plassering syns jeg er alt for usikkert å stole på. Når han da indikerer at han skal til venstre i rundkjøringen, så vet jeg at jeg kan kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...